Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Med cirka sex år i Försvarsmakten så kan jag på rak arm inte nämna någon jag "tjatat med i korridorerna" som varit emot Nato-medlemskap. De finns säkerligen, men de är en liten minoritet.

Däremot vet jag flera kulturchefer och miljöpartister som är emot Nato...
Hur insatta och hur stor förståelse de har för militär verksamhet, speciellt i jämförelse med diverse spec.off. och yrkesofficerare, kan diskuteras...
Det är väl ändå en politisk fråga, orkar inte med ännu ett ämne som Tegnelliseras.

"Lyssna på experterna"
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det är väl ändå en politisk fråga, orkar inte med ännu ett ämne som Tegnelliseras.

"Lyssna på experterna"
Njaa, som FettSnok säger, låt det inte vara en valfråga eller folkomröstning.

Majoriteten jag pratat med som faktiskt är emot förstår inte ens att utan Nato blir försvaret dyrare, 4-5% av BNP istället för 2%. Men de lever ju i någon drömvärld där ett försvar bara är ett särintresse eller onödiga utgifter.

Varför lägga pengar på en stats absoluta kärnverksamhet när man kan sprida miljoner över konst för maskar, kamelcenter, lägga 1 miljard på en skolplattform som inte funkar, anställa kommunpoeter och skate-samordnare på heltid och ge bort 150 miljarder kronor till t.ex. spanien, italien och grekland för att de inte kan sköta sin ekonomi och kalla det corona-fond?...

Våra ansvariga har så underbara prioriteringar, och folket vet inte bättre...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det ingen som har några riktigt bra argument varför Sverige inte skall gå med i NATO?
Vilka av argumenten i tråden har du värderat och kommit fram till inte är ”riktigt bra”?

Är för övrigt inte jättekonstigt att de flesta är för Nato på ett forum som populeras mestadels av äldre män.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Njaa, som FettSnok säger, låt det inte vara en valfråga eller folkomröstning.

Majoriteten jag pratat med som faktiskt är emot förstår inte ens att utan Nato blir försvaret dyrare, 4-5% av BNP istället för 2%. Men de lever ju i någon drömvärld där ett försvar bara är ett särintresse eller onödiga utgifter.

Varför lägga pengar på en stats absoluta kärnverksamhet när man kan sprida miljoner över konst för maskar, kamelcenter, lägga 1 miljard på en skolplattform som inte funkar, anställa kommunpoeter och skate-samordnare på heltid och ge bort 150 miljarder kronor till t.ex. spanien, italien och grekland för att de inte kan sköta sin ekonomi och kalla det corona-fond?...

Våra ansvariga har så underbara prioriteringar, och folket vet inte bättre...
Jag förstår inte, om det inte ska vara ett politiskt beslut, vad ska det då vara för beslut?
Finns det andra områden som inte skall vara politiska?
Om beslutet då blir att vi inte ska gå med, och det inte var en fråga folket kunde påverka, är du lika nöjd då?

Vänligen utveckla.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Förvisso inte helt oväntat.
1649193341680.png

Finnarna har nog överlag en annan bild och erfarenhet av ryssen än vad vi har:

1649193550002.png
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att vi kanske får en högre försvarsbudget om vi inte går med?
Bra poäng och något jag personligen inte skulle ha något emot. (y)

Nu kommer kriget i Ukraina ge väldigt viktiga lärdomar vad som krävs för att möta ett ryskt hot.
Första fasen har ju visat att rörliga och slagkraftiga förband med tillgång till vapen med hög precision ger ett bra resultat. Kombinera detta med verktyg för att fi inte kan säkerställa luftherravälde samt en slagkraftig drönarflotta och ett hot kan stoppas redan där.
Vad fas två kommer utvisa återstår att se.
Men vi skulle behöva gå upp till typ 4% av BNP för att vara där.
Är det realistiskt med tanke på hur landet ser ut att behöva resurser närmaste åren?
Risken är väl att politikerna ger pengar i några år och sen skär hejvilt igen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Av 112 riksdagsledamöter säger nu 71 ja till ett finländskt Natomedlemskap, visar Yles enkät."

View attachment 470467

Om vi antar att dom som inte svarat har ungefär samma fördelning JA/NEJ så ser det ju rätt lovande ut.

Då ges vi ju valet att fly åt en riktning till om ryssen kommer.
Jag ska nog kolla på en billig stortriss med hyfsade segel på blocket ändå...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är väl ändå en politisk fråga, orkar inte med ännu ett ämne som Tegnelliseras.

"Lyssna på experterna"
Du låter som en av miljöpartiets första personer i försvarsutskottet.
Hon, för det var förstås en hon, då iaf. Vad hon skulle identifiera sig som idag kan man ju bara gissa.

Hon sa något i stil med att "hennes brist på kunskaper och insikter gjorde att hon inte kunde ha några förutfattade meningar om något", något som hon torgförde som en fördel?!

Jag vet i alla fall att förvarsfrågor (och andra frågor för den delen också) helst och önskvärt hanteras av personer med kunskaper och insikt i ämnet istf. t.ex en fd. hårfrisörska eller lastbilschaffis. Intet ont om någon av dessa för vi vet ju vem ska fixa håret och köra lastbilen eller hur, ingen broilerpolitiker helt klart utan någon med kunskaper på området.

Nu är visserligen påstås det, politik det möjligas konst, men som BMW så väl utryckte det i manualen till den k1300s jag en gång hade; "Motorcykeln är försedd med ett flertal säkerhetsystem, dock kan inget av dem upphäva fysikens lagar." Problem uppstår när okunniga människor utifrån kass och begränsad mängd information drar långtgående slutsatser om mycket komplicerade saker. Och de förstår oftast inte att de inte förstår.
(Dunning-Kruger Effect) Mängden möjligheter och dess omfattning är väsentligt färre och mindre i den verkliga världen och jag tycker att det är helt rimligt att de som fattar beslut skall göra det med utgångspunkt, en fast sådan, i den verkliga världen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vet i alla fall att förvarsfrågor (och andra frågor för den delen också) helst och önskvärt hanteras av personer med kunskaper och insikt i ämnet istf.
Det är väl både och, vi ska ju inte ha helt aningslösa personer att ta beslut om försvaret, men vi ska ju inte bara ha försvarsanställda att ta besluten heller.

Det är lite som att enbart fråga fotbollsspelare om man ska bygga ett nytt dagis eller en ny fotbollsstadium.

Visst, några av fotbollsspelarna kanske har barn, men inte många

Frågar man enbart småbarnsföräldrar så har säkert några ett enormt fotbollsintresse

Båda sidor måste få föra sin talan.

I det här fallet tycker jag att alla som ska besluta i frågan ska göra ett studiebesök till Butja, gärna innan dom har städat upp
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är väl både och, vi ska ju inte ha helt aningslösa personer att ta beslut om försvaret, men vi ska ju inte bara ha försvarsanställda att ta besluten heller.

Det är lite som att enbart fråga fotbollsspelare om man ska bygga ett nytt dagis eller en ny fotbollsstadium.

Visst, några av fotbollsspelarna kanske har barn, men inte många

Frågar man enbart småbarnsföräldrar så har säkert några ett enormt fotbollsintresse

Båda sidor måste få föra sin talan.

I det här fallet tycker jag att alla som ska besluta i frågan ska göra ett studiebesök till Butja, gärna innan dom har städat upp
Man kan ha kunskaper och insikter utan att vara [fyll i valfri sorts expert här].
Det finns också tyvärr här och var och exempel på att kunskap och insikter inte hjälpt ett endaste dugg. Vem kommer inte ihåg t.ex Thomas Bodström, en justitieminister som trots relevant utbildning inte var sådär värst mycket bättre än hon med de lila kuverten, Tant Gredelin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan ha kunskaper och insikter utan att vara [fyll i valfri sorts expert här].
Det finns också tyvärr här och var och exempel på att kunskap och insikter inte hjälpt ett endaste dugg. Vem kommer inte ihåg t.ex Thomas Bodström, en justitieminister som trots relevant utbildning inte var sådär värst mycket bättre än hon med de lila kuverten, Tant Gredelin.

Jo, men såna som inte vet skillnaden på olika "såna där långa rör man har på axeln och kan skjuta tanks med" kanske inte ska besluta vilka sorts rör vi ska köpa.

Dom kanske tror att alla rör har samma verkan i målet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ju bara ett TANKEEXPERIMENT!

/R

Det är nog sant att hon suttit med sina bimboväninnor och låtit tankarna skena. Men hur kan en partiledare i ett svenskt parti låta tankarna skena iväg så bortom skacklarna?
Hon har tydligen inte ägnat en sekunds tanke på att hon kanske fortfarande tillhör riksdagen även vid ett krig.
Vidare ska en ledare vara ett föredöme på alla sätt och att då offentligt i media yttra såna tankar är ju ytterligare otroligt klandervärt.

Jag tror faktiskt att av allt dumt som vi hört från svenska politiker så tror jag nästan att det här är det värsta.

Det är alltså sådana här människor som styr vårt land.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top