Bike Trollhättan!!!!!!!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sedan vad gäller handlare är det väl kanske som du säger att dom flesta beter sig så. Frågan är, varför accepterar vi detta.

Det gör "vi" inte. Jag har köpt flong ny hoj hos handlare en enda gång i karriären, annars är det bättre beggat privat som gäller alt egen import. Inbyten har jag aldrig gett mig på, det är som att stå i en kalldusch och riva sönder tusenlappar.

Jag har många gånger funderat på hur vissa handlare överlever med tanke på den låga högstanivå ifråga om service och professionalism som man ofta möter. Skitlöner och noll utvecklingsmöjligheter antagligen vilket såklart inte bidrar till en kul stämning på jobbet. Men skitsamma, jag lägger hellre mina pengar någon annanstans.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Jag funderade på detta också men visste inte hur det stod till där. Men har du rätt är ju erbjudandet helt OK.

Det man betalar en privatperson är den slutgiltiga summan, det finns ingen ingående moms att dra av. När du sen som näringsidkare ska sälja varan vidare till en privatperson måste du lägga på moms som sedan skatteverket ska ha. 130k + 25% moms = 162500:-, varav BIKE får behålla 130k.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det man betalar en privatperson är den slutgiltiga summan, det finns ingen ingående moms att dra av. När du sen som näringsidkare ska sälja varan vidare till en privatperson måste du lägga på moms som sedan skatteverket ska ha. 130k + 25% moms = 162500:-, varav BIKE får behålla 130k.

Aha, då lärde jag mig något nytt idag också.
Då tycker jag ju TS har fått ett riktigt bra pris då jag antar att Bike minst måste ha 10.000:- för att ens ta besväret att sälja den vidare (vilket verkar svårt då de haft den andra stående för 150.000 rätt länge om jag inte missminner mig, klämde på den på öppet hus i fjol iaf).

Selvén

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
2010 BMW S1000RR
Som tidigare momshandläggare på Skatteverket måste jag lägga mig i. När man handlar med begagnade varor från privatpersoner så använder man sig av vinstmarginalbeskattning. Se följande exempel från Skatteverkets hemsida;

Vinstmarginalen vid normal VMB är skillnaden mellan en varas försäljningspris och dess inköpspris. Man räknar fram vinstmarginalen för varje vara för sig.

I inköpspriset ska du räkna in alla kostnader för inköpet utom eventuell ränta. Du ska räkna in ersättningen till leverantören men inte till t.ex. annan fraktförare. Reparationskostnader ska inte inräknas i inköpspriset.

Beskattningsunderlaget, dvs. det värde som momsen ska beräknas på, är 80 procent av vinstmarginalen vid skattesatsen 25 procent. Det är enklare att beräkna momsen till 20 procent¹ av vinstmarginalen. Beloppet blir detsamma.

Exempel 1
Ett företag köper in en begagnad vara från en privatperson för 900 kr och säljer den vidare för 1 000 kr. Vinstmarginal, beskattningsunderlag och utgående moms beräknas på följande sätt.

Vinstmarginal (1 000 kr – 900 kr) 100 kr
Beskattningsunderlag (80 % av 100 kr) 80 kr
Utgående moms (25 % av 80 kr) 20 kr

Vid skattesatsen 25 procent kan momsen också beräknas till 20 procent av vinstmarginalen (inklusive moms).
Om du säljer en vara med förlust (inköpspriset är större än försäljningspriset) uppkommer ingen vinstmarginal. Försäljningen beskattas inte men du får inte heller räkna av förlusten mot vinst vid annan försäljning.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Fan, nu hittade skattmasen tråden också. :D

Gör som vanligt då, stoppar huvudet i sanden och tänker vackra tankar tills han försvinner!

Tack för infon iaf.

Selvén

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
2010 BMW S1000RR
Observera tidigare handläggare (skattmas), så jag kan hålla huvudet högt och sitter inne med kunskaper som många vill ha :) Det finns mången krona att tjäna om man vet vilka kryphål det finns i våran ihåliga skattelagstiftning.

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
inte för att vara sån, men det är just därför jag aldrig skulle köpa en sprillans ny hoj för att värdet sjunker dramatiskt direkt när man skriver på papprena.
Hellre hoj som gått 200mil som jag blir andra ägarn på ^^

totgate

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
BMW 1200 GSA -09, BMW HP2 Sort -09, KTM 950 SM -07
Mitt sista inlägg i frågan....

Det är ju fan också vad folk spekulerar utan att veta fakta. Jag är egen företagare, hojen är inte momssmittad, Jag har jobbat som verkstads och IT-chef på en av Sveriges största MC-Firmor i en jävla massa år, Ja har glömt mer om hojar och IT än vad dom flesta av er härinne vet, jag har örnkoll på hur mycket man måste tjäna för att gå runt, ja vet precis vad saker och ting kostar ifrån samtliga leverantörer samt vilka mariginaler som finns, jag har full förståelse för dom problem en säsongsbetonad verksamhet har. Att en hel hög här har gått på allt skitsnack om hur synd det är om alla jävla handlare är enbart tragiskt. Jag får precis som ni tycka precis vad jag vill och eftersom jag vet mer än 99% av er här om hur branschen funkar så skall ni inte vara så in i helvete snabba att döma och tala om hur saker och ting ligger till. Som jag har sagt tidigare, Ta reda på fakta innan ni börjar "besserwissa" er. Detta är nu ett avslutat kapitel för mig då jag varken har tid eller lust att bekymra mig mer över Bikes vidare öden. Men åk ni dit och köp och serva till överpriser om ni känner för det samt fortsätt tyck synd om dom stackars handlarna som ju bara jobbar för att göra er glada...

PS: Jerker det är ett jävla skitsnack att du behöver HD:s dator för att programmera Racetunern. Jag har installerat fler såna burkar än vad du kan räkna till och om nu inte priserna har gått upp utav bara helvete dom sista sex månaderna så har du riktig gammal skit. Dom priser du nämner var dom som gällde för sex-sju år sedan så lägg ner skitsnacket och var inte så jävla stor på allt så kanske du kan ge folk shyssta priser i fortsättningen samt uppträda hederligt. :Bugar

Till sist, tack och adjö och ha en trevlig sommar allihop samt att jag bara kan konstatera att det här tydligen berör jäkligt många iaf oavsett åsikt. "Peace on earth and good will to man".:yoparty

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Jag köper gärna nytt då jag gärna vill behålla hojen i några år och köper det jag vet att jag vill ha och behålla.
Men visst, det är kapitalförstöring av rang. Men hellre det än att spela bort pengarna på Jack Vegas eller krogrundor.

O-ollat är något speciellt ändå. Bara mitt fordon. :D

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Massa text och otrevligheter...

Den enda besserwissern, om jag ska vara ärlig, tycker jag är du i denna tråden.

Har du sådan "örnkoll" på MC-marknaden och kan den utan och innan så fattar jag inte att du sitter här och gnäller istället för att starta en egen MC-butik.
Jag är inte ett skit insatt i MC-branschen men det verkar ju finnas gigantiska marginaler att skära ned på och på så sätt skaffa sig den absolut mest lönsamma och bästa butiken sverige någonsin har skådat? Kunderna kommer ju storma dig! Snart kommer du väl vara ensam på marknaden då alla andra fått kasta in handduken?

Det första du kan göra är ju att köpa in din egen hoj till priset du tycker den är värd.

Edit: Det andra, enklare alternativet är ju att du säljer din hoj på blocket och slutar lipa på ett internetforum.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag har köpt både hoj, hjälm, och diverse andra grejer på Bike samt gjort mina servicar där. Och jag har alltid tyckt jag har blivit bra bemött på samtliga avdelningar, jag tyckte jag fick ett rättvist inbytes pris på min förra hoj. är jättenöjd med Bike.

Jag har aldrig köpt en helt ny hoj därifrån just på grund av att värdeminskningen första året är för mycket.

Att överhuvudtaget köpa fordon är nog sämsta valet man kan göra om
vill spara pengar..................Men det är jävligt kul, så det kommer jag fortsätta göra.

åker du till trollhättan för en service när du har 3 mil ner till RG-ENGINEERING i falkenberg:huvet

Selvén

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
2010 BMW S1000RR
:tummenupp
Den enda besserwissern, om jag ska vara ärlig, tycker jag är du i denna tråden.

Har du sådan "örnkoll" på MC-marknaden och kan den utan och innan så fattar jag inte att du sitter här och gnäller istället för att starta en egen MC-butik.
Jag är inte ett skit insatt i MC-branschen men det verkar ju finnas gigantiska marginaler att skära ned på och på så sätt skaffa sig den absolut mest lönsamma och bästa butiken sverige någonsin har skådat? Kunderna kommer ju storma dig! Snart kommer du väl vara ensam på marknaden då alla andra fått kasta in handduken?

Det första du kan göra är ju att köpa in din egen hoj till priset du tycker den är värd.

Edit: Det andra, enklare alternativet är ju att du säljer din hoj på blocket och slutar lipa på ett internetforum.

:tummenupp

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
åker du till trollhättan för en service när du har 3 mil ner till RG-ENGINEERING i falkenberg:huvet
Nej faktiskt inte är född och uppväxt i Trollhättan, men blev student för 2 år sen. Har fortfarande hojen förvarad där och förra året hade jag sommarjobb i Trollhättan. och förra året när den skulle servas bodde jag i Trollhättan. Kör mer i Trollhättan än i Varberg faktiskt.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
inte för att vara sån, men det är just därför jag aldrig skulle köpa en sprillans ny hoj för att värdet sjunker dramatiskt direkt när man skriver på papprena.
Hellre hoj som gått 200mil som jag blir andra ägarn på ^^

Ja visst så är det, folk med mycket pengar handlar nytt, jag trodde att dom flesta som handlade nya fordon fattade detta.
Men för TS så verkar detta vara något nytt så han får :krama av mig som sympati.
Men man lär sig alltid något nytt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nej faktiskt inte är född och uppväxt i Trollhättan, men blev student för 2 år sen. Har fortfarande hojen förvarad där och förra året hade jag sommarjobb i Trollhättan. och förra året när den skulle servas bodde jag i Trollhättan. Kör mer i Trollhättan än i Varberg faktiskt.

ok då är jag med:) men har du hojen i varberg och skulle behöva ha ngt fixat så kan jag varmt rekommendera RG i falkenberg:tummenupp

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Liten summering av vad du vet, så ingen missar något..
Jag är egen företagare,
Jag har jobbat som verkstads och IT-chef.
Jag har glömt mer om hojar och IT än vad dom flesta av er härinne vet.
Jag har örnkoll på hur mycket man måste tjäna för att gå runt
Jag vet precis vad saker och ting kostar ifrån samtliga leverantörer
Jag har full förståelse för dom problem en säsongs verksamhet har.
Jag får precis som ni tycka precis vad jag vill
Jag vet mer än 99% av er här om hur branschen funkar

Ta reda på fakta innan ni börjar "besserwissa"

Jag är imponerad av din lilla "meritlista"... du verkar sakna insikt i en enda sak, du är själv troligen den största besserwissern i denna tråd.

Last edited:

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Liten summering av vad du vet, så ingen missar
något..
Jag är egen företagare,
Jag har jobbat som verkstads och IT-chef.
Jag har glömt mer om hojar och IT än vad dom flesta av er härinne vet.
Jag har örnkoll på hur mycket man måste tjäna för att gå runt
Jag vet precis vad saker och ting kostar ifrån samtliga leverantörer
Jag har full förståelse för dom problem en säsongs verksamhet har.
Jag får precis som ni tycka precis vad jag vill
Jag vet mer än 99% av er här om hur branschen funkar

Ta reda på fakta innan ni börjar "besserwissa"

Jag är imponerad av din lilla "meritlista"... du verkar sakna insikt i en enda sak, du är själv troligen den största besserwissern i denna tråd.

Touché!

Om du nu är så in i helvete insatt så borde du från början vetat att andrahandsvärdet på en sporthoj utan problem går ned med 30-40% på nypriset vilket har skett även här.

Ändå kommer du hit o gråter floder.

Du vet allt men ändå ingenting..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM