Bilister. Finner inga ord!.!!!

M-F

undercover
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Hemlig, tamigfan
Stå på dig.

Det är helt sanslöst hur vissa beter sig. För 18 minuter sen var jag på väg tillbaka till jobbet efter lunchrasten, och glider i lagomt tempo genom samhället (50-väg så det gick inte så fort heller). På huvudled.

Ut från en parkering på höger sida, typ 10 meter framför mig svänger en gubbj*vel i en grön WV-buss, ihopkrupen bakom ratten och ser förmodligen inte ett förbannat dugg. Han tittar inte ens.:huvet :kocko :huvet

Som tur var hade jag på känn att den busj*veln skulle försöka nåt, så viss handlingsberedskap fanns. Det krävdes iallafall däckskrik och undanmanöver för att komma undan fnskapet... hängde mig på tutan när jag passerade kylaren. Vänster långfinger svajjade högt över hjälmen ända till nästa korsning. :näsblod

Jag tror dock att gubbfn blev skrajjast av oss 2.. han stod still där ett bra tag efteråt... Jag klarade mig med lite välbekant adrenalin-darr. :D :D

Grejjen är, jag har all rätt att anmäla denna idiot för vårdslöshet i trafik, eller vad jag nu vill anmäla honom för. Det är sedan upp till polisen att ta beslut om det finns underlag för en utredning. Dom ÄR skyldiga att ta emot en anmälan. (Eller? Chrolo? Någon?)

Ang. bilister.. jag ska fn ta med ett basebollträ på hojen. Att användas vid liknande tillfällen :machinegu

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Philsson, hoppas att det löser sig. Synd att polisen tjurar med anmälan men de är kinkiga eftersom det ger mer jobb för dem (trots att de är skyldiga att ta emot den.

Synd är även att du inte ringde direkt till polisen när olyckan hade hänt (men förstår när adrenalinet pumpar och är lite chockad)

Det där med polisen är för att det är din enda "objektiva" part som ser det till din fördel. Den som körde på dig har sitt vittne. Försäkringsbolagen gillar (dvs det går snabbt utan tjafs) ifall det är så enkelt för dem som möjligt att betala ut ersättning. Försäkringsbolagen är kommersiella bolag med vinst som intresse, ser de en chans att sänka ersättningen så gör de det. Misstänker att det finns flera här på SH som har haft sina duster med försäkringsbolagen.

Ett par korta stories:
Morsan blev påkörd när en äldre herre körde mot rött. Han tog på sig skulden bla bla bla. När ersättning mm skulle betalas ut visade sig att han ändrade sin "story" och det blev ett 50/50 case. Hade morsan ringt polisen vid tillfället hade det inte varit fallet, eftersom det var så uppenbart. (var själv med i bilen).

När min sambo på väg till jobbet på Ryhov blir påkörd av en lastbil (högerregel). Hon klarade sig bra, det var lastbilschafförens fel. Hon ringde direkt till polisen (har tjatat på henne ang detta efter en massa incidenter jag har haft med försäkringsbolagen). Polisen kom inte men tog rapport via telefon.
När ersättningen för den skrotade bilen skulle lösa sig vägrade åkeriföretaget erkänna att det hade gjort fel (försäkringsbolaget således tjurade med försäkringen eftersom det var bara halvförsäkring på bilen). Ett samtal med åkeriägaren att det fanns en polisrapport ang. olyckan tog det skruv och han ändrade sig snabbt som f-n. Problemet löst.

Lycka till och se till ditt knä (har självgenomgått fyra operationer, samt lång rehabilitering av mitt knä, forfarande problem med det)

/Badger

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Fick ett brev imorse från försäkringsbolaget. Så jag antar att allt är i sin ordning?

Hej

Vi har fått din skadeanmälan.
Utredningen tyder på att motparten är vållande till olyckan. Vi översänder en kopia av din skadeanmälan till motpartens försäkringsbolag och ber de kontakta dig angående ersättning för skadorna.

MVH

Bifogat

• brev.jpg
    brev.jpg
    128.7 KB · Visningar: 265

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det är nu den intressanta biten börjar i ärendet ............

Hoppas att det löser sig snabbt och smidigt.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Badger skrev:
Det är nu den intressanta biten börjar i ärendet ............

Hoppas att det löser sig snabbt och smidigt.
så smärtfritt som möljligt. :)
Att mitt försäkringsbolag tar detta beslutet tog jag för givet men som sagt så börjar den intressanta biten nu.

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
philsson skrev:
så smärtfritt som möljligt. :)
Att mitt försäkringsbolag tar detta beslutet tog jag för givet men som sagt så börjar den intressanta biten nu.
Glöm inte att berätta hur det går med polisanmälningen av idioten som körde på dig.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Gaffa-mannen skrev:
Glöm inte att berätta hur det går med polisanmälningen av idioten som körde på dig.
ringt över 10 samtal till polisen både i jkpg och i eksjö och vart nere på polisstationen i jkpg men blitt på ett eller annat sätt bortpratad. Så jag orkade inte bry mig sen. tyvär.. polisen bryr sig inte ett smak. Orkar inte skiten.

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
philsson skrev:
ringt över 10 samtal till polisen både i jkpg och i eksjö och vart nere på polisstationen i jkpg men blitt på ett eller annat sätt bortpratad. Så jag orkade inte bry mig sen. tyvär.. polisen bryr sig inte ett smak. Orkar inte skiten.
AAAAAAAHHHHHHHHHHHHH jag hatar poliserna över allt annat.....tjännste fel!!!

(stavning)

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
philsson skrev:
tyvär är det så.. :( känns rätt snevridet faktiskt.. Polisen borde finnas där för att hjälpa till, stötta och trösta mig.. :gråta men icke!.. :huvet

Ta de lungt,
de hjälper dig med sin laser sen när din hoj är fixad och du är ute och kör :rolleyes:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har inte hört något från motpartens försäkringsbolag. Bör jag ringa?. :confused: eller de kanske bara är att luta sig tillbaks och vänta på att det som är kvar av sommaren rinner bort. Man kanske ska avvakta tills de tar första kontakten?. :confused: eh.. vill bara ut och köra nu!.. 2 veckor idag.. klarar inte mer.. :4skrika

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
ring ring ring, ligg i, det är enda sättet att få dom att skynda på ärendet!!!

IronMike

Guest
philsson skrev:
Var påväg till min kära mormor för att äta lite tårta på hennes födelsedag så kommer denna IDIOTEN! fram och sabbar hela min sesong.
Jag körde på huvudled och höll ca 60 på 50 väg helt plötsligt så åker en stillastående bil som står på en angränsande väg till höger mitt ut på min körbana och jag försöker väja men han fortsätter åt det håll jag väjar och vi frontalkrockar! :kocko
Han påstod att han aldrig såg mig. Inte fören de small. Och att han höll högst 10km/h vid smällen vilket jag hävdar var mer. 30km närmare. Jag han bromsa upp hojen lite men pga rullgrus så la jag den på backen innan den kasade in och mosade gafflar, instrumentering, styrkrona, toppkåpa mf, speglar mm under bilen. Krossade spoilern och kylaren på bilen. Själv rullade jag bredvid bilen åt höger efter att ha landat på knät! All utrustning förstörd!.
Han vill inte erkänna sig skyldig till något eftersom han säger att han stannade vid stopp och sen körde ut utan att se mig. :kocko Han ville även få det till att jag var vållande eftersom jag befann mig på hans vägbana!
såhär ser benet ut för närvarande. Skyddet tog smällen sen revs det bort så kom det igenom lite därav skrapsåret. Kan tillägga att det gör väldigt ont. Kom hem från akuten för några timmarsen. Tur att jag "klarade" mig så bra trots allt. Hade jag och hojen bytt plats vet jag åtminstonde vem som skulle fått betala min begravning. :huvet
Ville bara skriva av mig lite. Kommer nog bilder på hojen imorgon om jag kan röra på benet. Ville främst ha lite tips av er här hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt. Min hoj är halvförsäkrad och reparationerna jag räknat på övergår hojens värde. :4skrika Jag finner mig definitivt inte skylldig men det gör inte han heller. Dessutom har han ett vittne som står på hans sida.

Gjorde en snabb ritning i flash på hur det hela gick till. FLASH

Sitter extrautrustning på hojen såsom arrowsystem, trim CDI samt stålomspunna slangar och lite mer sådant lull lull. Hur tar man detta med försäkringsbolaget?
No offence .. men kommer jag i din situation, och ser en bil, som står där, så misstänker jag att han kan komma att dra ut framför mig, jag tar inte för givet att han ska stå kvar. Efter att ha krockat i liknande situation som dig .... så kommer man till insikt i kommande situationer, som man annars inte tänkte på.

Inte hänga läpp, du har lärt dig en hård läxa, som kanske rädda ditt liv ifrån en kommande incident..

Tänk positivt.

mn

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
CBR600F
Jag tror och hoppas verkligen inte du åker på som vållande till denna olyckan! Det känns solklart i mina ögon och öron!!

Däremot blir jag väldigt orolig över din familj! De är ju fega.. Ledsen om du tycker jag är hård, men va fan är det för jävla inställning!!!??? Jag hade skällt ut dem så de inte visste vad de hette efter ett sådant svek!

Rätta mig om jag har fel, men när jag läser dina inlägg om skadan så verkar du mer intresserad av att få ut så mycket ersättning som möjligt istället för att lägga kraft på att bli fri från skadan rent fysiskt. Det är vad du borde tänka på i första hand.

Angående polisanmälan så vet jag inte riktigt hur jag hade gjort, men om han verkade lite gaggig, gammal och/eller på något annat sätt gav ett intryck som får en att tänka "Han borde inte ha körkort" - så skulle jag absolut rekommendera en anmälan!
Den han smäller med nästa gång kanske inte klarar sig lika bra som du gjorde, tänk på det! Du har ett litet ansvar där tycker jag!

Lycka till med allt och hoppas du blir helt återställd snabbt efter olyckan, och var inte rädd att ge dig ut i trafiken igen!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Idag blev det ett samtal till motpartens försäkringsbolag (Opelförsäkringen). Frågade då ang mitt fall och de sa att de fortfarande inte kommit till det då det var en stor hög försäkringsfrågor på bordet. Frågade då vem jag pratade med och så började det letas i papperna. De sa att de skulle jobba över idag då det var mycket att göra och titta över mitt ärende. Så det lönar sig att ringa. :tummenupp

EDIT: fick mail nyss..
Du får ersättning för skadorna på ditt fordon

Vår bedömning är att det var vår försäkringstagare som vållade olyckan. Vi kommer därför att betala reparationen av skadorna på ditt fordon. Om du är redovisningsskyldig för moms ersätter vi dock inte denna.

......... bla bla..

Har du några frågor hjälper vi gärna till.

Med vänliga hälsningar
:banana :banana ska nu ringa till suzukiverkstaden och se när jag kan komma över med hojen.

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ringde suzuki verkstaden nyss och de sa att jag skulle ta med mig hjälm och utrustning till dem. Trodde det var försäkringsbolaget som hanterade det ärendet?.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
Ringde suzuki verkstaden nyss och de sa att jag skulle ta med mig hjälm och utrustning till dem. Trodde det var försäkringsbolaget som hanterade det ärendet?.
Hjälmen fick jag lämna in för destruktion ( läs: sätta yxan i ) på en hojfirma i stan. Det som nu var kvar av den, fy fan att jag överlevde den smällen. Hela krukan var skev :3freak NEVER EVER plastic.
Skinnet skulle jag skicka till försäkringsbolaget med slapp detta, i ditt fall kan det ju vara så att försäkringsbolaget lagt över bedömningen på hojfirman.
//Tobbe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tobbeviking skrev:
Hjälmen fick jag lämna in för destruktion ( läs: sätta yxan i ) på en hojfirma i stan. Det som nu var kvar av den, fy fan att jag överlevde den smällen. Hela krukan var skev :3freak NEVER EVER plastic.
Skinnet skulle jag skicka till försäkringsbolaget med slapp detta, i ditt fall kan det ju vara så att försäkringsbolaget lagt över bedömningen på hojfirman.
//Tobbe
Grejen är att FB inte har haft någon kontakt med hojfirman. De bad mig bara "ta kontakt med en hojfirma" för att hojen skulle genomgå en besiktning. De sa inget om utrustningen eller hjälmen. Så därför min fråga.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
Grejen är att FB inte har haft någon kontakt med hojfirman. De bad mig bara "ta kontakt med en hojfirma" för att hojen skulle genomgå en besiktning. De sa inget om utrustningen eller hjälmen. Så därför min fråga.
Ok, hojfirman är säkert på det klara med hur det "brukar" funka.
Men ring för böveln ditt f-bolag om du är osäker, det är ju bara dom som kan ge svar på vad som verkligen är rätt i ditt ärende :)
//Tobbe

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...