Bilrelaterade diskussioner

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Gillar att de garderar med "kan gå att hitta" också. Ifall det skulle vara så att ingen jävel orkade dokumentera till slut trots allt.
Jag har hittat instruktionsboken i bilens dator vid ett tillfälle tidigare, men det är inte helt smidigt. Speciellt sökfunktionen är ju ungefär en miljon smidigare om man har en manual i pdf-format.
Men det är helt tydligt att de jobbar hårt för att man ska vara tvungen att åka till "auktoriserad verkstad" vid minsta lilla frågetecken.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vissa däckfirmor borde veta bättre än att köra överdimensionerade mutterpickor utan rätt moment...

När jag fick nya sommarsulor fixade, så byttes de på plats med borttagning av hjul och återmontering för en spottstyver, men det visade sig vara mer besvärligt än bekvämt nu när det var dags för vinterdäcken.

Det enda sättet för att inte riskera att dra av bultskallen eller förstöra verktyget, är att gå på med MAPP-brännare i minst 30s, sedan vibrera med mutterpicka (och den är ganska rejäl ändå) och sedan med 60cm förlängning på spärrskaftet dra loss med en smäll genom att i princip stå på skaftet.

Mer kraft och våld förstör bara - värme hjälper!IMG_20241218_145028311_HDR.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vissa däckfirmor borde veta bättre än att köra överdimensionerade mutterpickor utan rätt moment...

När jag fick nya sommarsulor fixade, så byttes de på plats med borttagning av hjul och återmontering för en spottstyver, men det visade sig vara mer besvärligt än bekvämt nu när det var dags för vinterdäcken.

Det enda sättet för att inte riskera att dra av bultskallen eller förstöra verktyget, är att gå på med MAPP-brännare i minst 30s, sedan vibrera med mutterpicka (och den är ganska rejäl ändå) och sedan med 60cm förlängning på spärrskaftet dra loss med en smäll genom att i princip stå på skaftet.

Mer kraft och våld förstör bara - värme hjälper!View attachment 507873
Är du oxå med i decitonklubben? :va :tummenupp
1734539499915.png
Röret ser knäckt ut....

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nä, viss typ av momentnycklar Ska ge med när det är nog :mattias

Kanske mer imponerad av att du verkar använt ett spärrskaft till 600Nm.. är det en äkta biltema och lever den fortfarande?
Nja, inte mitt spärrskaft på bilden, det är ett klipp ur TomK-inlägget ovanför och det var till honom som decitonfrågan var ämnad.
Själv så har väl några kina-rör böjt sig på hårt sittande skruvar/muttrar men numera så har jag diverse olika längder av rostfria rör med lagom godstjocklek.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Haha, nä röret har varit böjt sedan tidigare - säkert när jag förlängde ett spett eldyl. Har andra rör med, men detta passar de flesta spärrskaft. Just det skaftet köptes nog på Mekonomen, Jula eller något liknande för länge sedan. Sonen säger att de är eftertraktade, för kvaliteten är mycket bättre än något man hittar idag. Minns inte namnet på den (kan kolla om jag kommer ihåg).

Hjulbultarna drar jag alltid på känn och är bättre än moment för man vet hur den sätter sig och vilken friktion det är mot fälgen. Samma moment ger bara olika spänning pga fälg, gänga osv. Lagom, är nyckelordet

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den här lossar jag alla hjulmuttrar/-skruvar med innan jag hissar upp bilen för att lossa hjulen helt. Oftast är det lätt drag som skulle klarats av mutterknacken, men ibland får man ta i ordentligt när det dragits åt lite för hårt. Men aldrig misslyckats hittills.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har också något motsvarande från Kamasa, var rea hos Autoexperten har jag för mig.. många år sen nu. Den har dock stjärnmönstrat handtag så glömmer man handskar är risken att handflatan lossnar #sitter fast och jävel.

Swedols såg len o fin ut, där är väl risken bara att man slår sig själv på käften & då vet man vem som ska skyllas på.. jävla straff när man ska ge igen bara :glömdet

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC