Bilrelaterade diskussioner

Gillar att de garderar med "kan gå att hitta" också. Ifall det skulle vara så att ingen jävel orkade dokumentera till slut trots allt.
Jag har hittat instruktionsboken i bilens dator vid ett tillfälle tidigare, men det är inte helt smidigt. Speciellt sökfunktionen är ju ungefär en miljon smidigare om man har en manual i pdf-format.
Men det är helt tydligt att de jobbar hårt för att man ska vara tvungen att åka till "auktoriserad verkstad" vid minsta lilla frågetecken.
 
Vissa däckfirmor borde veta bättre än att köra överdimensionerade mutterpickor utan rätt moment...

När jag fick nya sommarsulor fixade, så byttes de på plats med borttagning av hjul och återmontering för en spottstyver, men det visade sig vara mer besvärligt än bekvämt nu när det var dags för vinterdäcken.

Det enda sättet för att inte riskera att dra av bultskallen eller förstöra verktyget, är att gå på med MAPP-brännare i minst 30s, sedan vibrera med mutterpicka (och den är ganska rejäl ändå) och sedan med 60cm förlängning på spärrskaftet dra loss med en smäll genom att i princip stå på skaftet.

Mer kraft och våld förstör bara - värme hjälper!IMG_20241218_145028311_HDR.jpg
 
Vissa däckfirmor borde veta bättre än att köra överdimensionerade mutterpickor utan rätt moment...

När jag fick nya sommarsulor fixade, så byttes de på plats med borttagning av hjul och återmontering för en spottstyver, men det visade sig vara mer besvärligt än bekvämt nu när det var dags för vinterdäcken.

Det enda sättet för att inte riskera att dra av bultskallen eller förstöra verktyget, är att gå på med MAPP-brännare i minst 30s, sedan vibrera med mutterpicka (och den är ganska rejäl ändå) och sedan med 60cm förlängning på spärrskaftet dra loss med en smäll genom att i princip stå på skaftet.

Mer kraft och våld förstör bara - värme hjälper!View attachment 507873
Är du oxå med i decitonklubben? :va :tummenupp
1734539499915.png
Röret ser knäckt ut....
 
Nä, viss typ av momentnycklar Ska ge med när det är nog :mattias

Kanske mer imponerad av att du verkar använt ett spärrskaft till 600Nm.. är det en äkta biltema och lever den fortfarande?
Nja, inte mitt spärrskaft på bilden, det är ett klipp ur TomK-inlägget ovanför och det var till honom som decitonfrågan var ämnad.
Själv så har väl några kina-rör böjt sig på hårt sittande skruvar/muttrar men numera så har jag diverse olika längder av rostfria rör med lagom godstjocklek.
 
Haha, nä röret har varit böjt sedan tidigare - säkert när jag förlängde ett spett eldyl. Har andra rör med, men detta passar de flesta spärrskaft. Just det skaftet köptes nog på Mekonomen, Jula eller något liknande för länge sedan. Sonen säger att de är eftertraktade, för kvaliteten är mycket bättre än något man hittar idag. Minns inte namnet på den (kan kolla om jag kommer ihåg).

Hjulbultarna drar jag alltid på känn och är bättre än moment för man vet hur den sätter sig och vilken friktion det är mot fälgen. Samma moment ger bara olika spänning pga fälg, gänga osv. Lagom, är nyckelordet
 
Den här lossar jag alla hjulmuttrar/-skruvar med innan jag hissar upp bilen för att lossa hjulen helt. Oftast är det lätt drag som skulle klarats av mutterknacken, men ibland får man ta i ordentligt när det dragits åt lite för hårt. Men aldrig misslyckats hittills.

 
Har också något motsvarande från Kamasa, var rea hos Autoexperten har jag för mig.. många år sen nu. Den har dock stjärnmönstrat handtag så glömmer man handskar är risken att handflatan lossnar #sitter fast och jävel.

Swedols såg len o fin ut, där är väl risken bara att man slår sig själv på käften & då vet man vem som ska skyllas på.. jävla straff när man ska ge igen bara :glömdet
 
Har också något motsvarande från Kamasa, var rea hos Autoexperten har jag för mig.. många år sen nu. Den har dock stjärnmönstrat handtag så glömmer man handskar är risken att handflatan lossnar #sitter fast och jävel.

Swedols såg len o fin ut, där är väl risken bara att man slår sig själv på käften & då vet man vem som ska skyllas på.. jävla straff när man ska ge igen bara :glömdet
Du får väl använda hela armen, inte lägga axeln mot.
 
Läckande packbox vevaxel, läckande vattenpump, läckande ventilkåpa. rasslande svänghjul, servicehistorik (oljebyte DSG viktigt) fungerande parkeringsvärmare...osv
Givetvis läser du av felkoder först.
Den står på en seriös firma just nu, så garanti finns väl till viss mån iallafall.
Tänkte åka och kika på den i mellandagarna om den finns kvar.
Får försöka låna en felkodsläsare, jag har aldrig behövt någon då jag alltid åkt Saab. :crash
Tack för svar.
 
Den står på en seriös firma just nu, så garanti finns väl till viss mån iallafall.
Tänkte åka och kika på den i mellandagarna om den finns kvar.
Får försöka låna en felkodsläsare, jag har aldrig behövt någon då jag alltid åkt Saab. :crash
Tack för svar.
Inget av ovanstående behöver ju vara aktuellt, bara bra att kika på. Hoppas den är till belåtenhet.
 
Transit, typ denna.

Är det någon som har erfarenhet av de bussarna?

Inom nåt år eller så behöver vagnparken moderniseras och kanske ett släp avyttras om man blir av med platsen för det.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top