Biltema-Kedja

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra

Som vanligt kommer det nån som ska komma med kloka ord och skrämsel propaganda:3freak
Ju mer kunskap folk får ju mindre funkar sådant, visst är det så som du säger att man inte ska snåla, men inte fan betyder det att dyrare är bättre än billigare när vi fått så bra info svart på vitt!

Ska man vara en sådan fegis och fundera på minsta lilla kanske man ska fundera över ens varför man åker hoj! det är ju livsfarligt ju!

Lika stor som chansen är att ex min biltema kedja tar livet av mig är chansen lika stor att nån jävel kör över mig när jag står vid ett rödlyse eller prejar av mig från vägen.
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Vilken skräll att en biltema-tråd ballar ur. Satsar man 100 000kr på att den gör det så får man 100 001kr tillbaka men det är också den lättaste krona man någonsin tjänat.

@Swedie
Om du vill kan jag skriva ett script som automatiskt förstör hårddisken på den personens dator som startar en biltema-tråd :D
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Kan folk inte läsa eller fattar folk otroligt trögt?

TS frågar om någon har erfarenhet av Biltemas kedjor, men många som svarar kommer endast med fördomsfulla spekulationer om hur dåliga de tror att kedjorna är. Vem bryr sig vad ni, av princip, inte vill montera på era hojar?

Inte en enda (vad jag såg när jag skummade igenom tråden) som har provat en Biltemakedja har tyckt att den är dålig.

Min summering:
100% av alla som provat tycker att den är bra
70% av alla som inte provat tror att den är dålig (vem bryr sig)
30% av alla som inte provat tror att den är bra (vem bryr sig, men de visar i alla fall en positiv attityd)

Tror gör man i kyrkan!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Inget svar på Biltemas kedjor, men en garagepolare köpte en ny busa -07 och turbokonverterade. Originalkedjan sträcktes osannolikt mycket direkt, när kedjespännaren var på yttersta läget vågade han inte köra mer. Vet inte vad han köpte sen, men det fungerade bra då.
Vet inte vilket märke Suzuki använder på sina kedjor, men jag hade nog fegat på en Biltemakedja till de vassare literhojarna. Inte kul med kedjebrott när man är långt hemifrån, eller spräckt motor för att det kanske är bra grejer.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Kan folk inte läsa eller fattar folk otroligt trögt?

TS frågar om någon har erfarenhet av Biltemas kedjor, men många som svarar kommer endast med fördomsfulla spekulationer om hur dåliga de tror att kedjorna är. Vem bryr sig vad ni, av princip, inte vill montera på era hojar?

Inte en enda (vad jag såg när jag skummade igenom tråden) som har provat en Biltemakedja har tyckt att den är dålig.

Min summering:
100% av alla som provat tycker att den är bra
70% av alla som inte provat tror att den är dålig (vem bryr sig)
30% av alla som inte provat tror att den är bra (vem bryr sig, men de visar i alla fall en positiv attityd)

Tror gör man i kyrkan!

Håller med!

Har man inte provat något, men ändå ska prompt ha en åsikt;
Då kan man tänka sig att man säger att man gissar, så det framgår att man bara gör en bedömning. TS frågade efter ERFARENHETER.
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Som vanligt kommer det nån som ska komma med kloka ord och skrämsel propaganda:3freak
Ju mer kunskap folk får ju mindre funkar sådant, visst är det så som du säger att man inte ska snåla, men inte fan betyder det att dyrare är bättre än billigare när vi fått så bra info svart på vitt!

Ska man vara en sådan fegis och fundera på minsta lilla kanske man ska fundera över ens varför man åker hoj! det är ju livsfarligt ju!

Lika stor som chansen är att ex min biltema kedja tar livet av mig är chansen lika stor att nån jävel kör över mig när jag står vid ett rödlyse eller prejar av mig från vägen.

Sure, du har rätt i avseende att man kan lika gärna bli påkörd av nån idiot som kör bil. Men. Det är en yttre påverkar som du inte kan påverka eller hur. Om det inte framgick så försökte jag ge min syn på mitt sätt att se på detta med vissa säkerhetsdetaljer som te.x kedjor. Så förbannade oskyddade vi mc förare är så ligger det väl i varje förares/hojåkares intresse att maximera säkertheten på dom saker som han kan påverka som allt det mekaniska (däck, bromsar, ljus etc), personliga skyddsutrustningen (skinnställ, handskar, hjälm etc) och givetvis även körsättet (SMC kurs/er, banträning, riskmedveten körning etc).

Men som sagt, nu ska jag inte moralisera. Alla har rätt att ha sin egen åsikt. Kör i vind.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Sure, du har rätt i avseende att man kan lika gärna bli påkörd av nån idiot som kör bil. Men. Det är en yttre påverkar som du inte kan påverka eller hur. Om det inte framgick så försökte jag ge min syn på mitt sätt att se på detta med vissa säkerhetsdetaljer som te.x kedjor. Så förbannade oskyddade vi mc förare är så ligger det väl i varje förares/hojåkares intresse att maximera säkertheten på dom saker som han kan påverka som allt det mekaniska (däck, bromsar, ljus etc), personliga skyddsutrustningen (skinnställ, handskar, hjälm etc) och givetvis även körsättet (SMC kurs/er, banträning, riskmedveten körning etc).

Men som sagt, nu ska jag inte moralisera. Alla har rätt att ha sin egen åsikt. Kör i vind.

Självklart! håller med 100% i det du skriver nu. Men att biltema kedjan skulle vara skit eller sämre än de kedjor som finns idag håller jag inte med. Jag litar mer på nån som kör med turbo som testat kedjan och även tagit reda på info om biltema kedjan än nån som de som påstår att biltemas kejda är dålig.

Inget svar på Biltemas kedjor, men en garagepolare köpte en ny busa -07 och turbokonverterade. Originalkedjan sträcktes osannolikt mycket direkt, när kedjespännaren var på yttersta läget vågade han inte köra mer. Vet inte vad han köpte sen, men det fungerade bra då.
Vet inte vilket märke Suzuki använder på sina kedjor, men jag hade nog fegat på en Biltemakedja till de vassare literhojarna. Inte kul med kedjebrott när man är långt hemifrån, eller spräckt motor för att det kanske är bra grejer.

Vi har redan en som har turbo på sin liter hoj och även framfört sin åsikt i denna tråd!!!

Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag köpte en Tsubaki-kedja en gång i tiden till maskinen som syns på avataren. En kraftig 630 kätting som sattes dit å sedan ut å köra, det tog ca 5 mil så var det dags att spänna om. Sedan rasslade det till å PANG...
Det visade sig att de yttre plattorna (ALLA) hade pressats ut och en hoppade dän å sedan var de klippt.
Så jag vet vilken nytta kedjeskyddet gör.
Och att det skiljer i kvalitet på kedjor. Oavsett brotthållfasthet, är stukningen dåligt utförd så kryper plattorna ut iaf.

Jag är inte förvånad då nitarna på några av länkarna i min 630 kedja från RK
hade krupit ut såpass att plattorna började separera.
Det såg jag nu när jag plockade ner hojen. Jag har ingen aning om hur gammal kedjan/drivpaketet är, men det ger ju en fingervisning om att allt kan gå fel oavsett märke.

För övrigt sitter det snart biltema kedja även på min Kawa precis som det gör på min TTR. Som ett svar på Biltemas kvalitet så har jag lärt mig att det gäller att sålla och veta vad som är topp och vad som är botten.
Som exempel är deras bilshampo kanonbra men deras kopparpasta liknar mest utspätt te om man jämför med tex. CRC.
Jag har köpt massor med bra saker med fin kvalitet från Biltema och nästan lika mycket som jag ansett vara skräp. En sak jag dock aldrig upplevt är att dem skulla ha ojämn kvalitet. Av den anledningen är jag inte rädd för att använda deras kedjor. -Funkar det på Lahi's turbo monster funkar dem för mig.
Av tråden att döma så är det fler än jag som resonerar så?!
 

Dr.Bike

Guest
Av tråden att döma så är det fler än jag som resonerar så?!


Helt riktigt. Det är nog många som resonerar så. Dock inte alla, och det är ju dessa människor som inte tänker själva som man oftast hör i olycks-korp kören om att "är det inte dyrast så är det inte nåt att ha, för det kan omöjligt vara tillräckligt bra" osv osv i en evig tirad av okunskap, där man jämför en plast-tratt tillverkad i kina man köpt på Biltema, med deras kedjor, och sen drar paralleller däremellan.
För det begriper völ alla: Att om tratten är skit, så är givetvis även kedjorna det... :rolleyes:
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!

Själv har jag satt dit biltema's kedja på min 400 iofs. ingen prestanda monster:D men tog den för att göra en egen utvärdering.
tycker att intrycket på produkten verkar gedigert så troligtvis blir det samma på 500 i vår o ev. 1400 när den behöver bytas.:tummenupp
kedjan på 400'an har till dags gått 350mil sen kedjebyte o inga problem normalt slitage o går förvånansvärt tyst:) .
Men som någon sa tidigare man får va lite lyhörd på delarna o använda sunt förnuft ,använder även deras olja i 1400 vilket resulterat i en betydligt tystare låda :tummenupp o batteriet i 400 bytes förra året till deras funkar klockrent (Seg j*vel att starta iom.vacum fuggarna behöver bra batteri).


/Maveric
 

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Kungsör
Hoj
GSXR 750 -04
Men för faan... Kan det inte bli vår snart så vi slipper såna här trådar.
Abstinens är inte och leka med, det märks. :)
 

doggyweman

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
vingåker
Hoj
yamaha Fz-1
Funkar säkert

men vem fan kör me kedjelås på väghoj? Nita kedjan!!!! Ett fel monterat kedjelås som släpper i 250blås kul nja

söker r1 motor till spark om nån har ligger ???
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Fel monterat... då spelar det väl ingen roll vilken metod eller sort man använder, man får väl förutsätta att man gör rätt.. skulle det ändå brista är det ju en annan sak eller?

men vem fan kör me kedjelås på väghoj? Nita kedjan!!!! Ett fel monterat kedjelås som släpper i 250blås kul nja

söker r1 motor till spark om nån har ligger ???
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag sätter silikon/packningsklister över clipslåset. Då lossnar det inte, och går fortfarande att demontera.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
För de som kör enduro/cross så kan jag meddela att Biltema har börjat sälja innerslangar också, det verkar så nytt att de inte finns på webben ens (hittade inte i alla fall). Har för mig de kostade 89-99, alltså ungefär hälften av de billigaste normalt.

Sedan tidigare har de billiga däck, luftfilter, bromsbelägg, kedjor och kläder för cross/enduro.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Om BTs kedja duger för en 1200cc turbo hoj lär den ju duga o sketa 1000cc hojjar me.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top