Biltema säljer bromsbelägg till mc!!!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
De 2 st olika mc-batt jag av pur snålhet köpte till lätt mc höll bara en sommar. Då har jag dessutom en bra och dyr underhållsladdare som jag använder.
Min hoj hade ett biltema batteri ("underhållsfritt") när jag köpte den för tre sässonger sedan och det håller än, och då underhållsladdar jag det inte ens.

Det är inte så att din hoj laddar med för hög spänning?
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Jag har en polare som körde 40 mil bana med bilen och biltemabelägg, en annan körde nån timme totalt med EBC:s värsta varianter och där lossade hela slitytan, samma med modellen under, så jag litar mer på 100 kronors biltema än 3000 kronors EBC.
Racetema is the shit, dock ofta skit med:D
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Angående batterier från Biltema har jag provat två olika typer med helt olika resultat. Ett vanligt öppet batteri funkade riktigt dåligt på min gamla ZXR, men det underhållsfria jag köpte till pendlarmoppen kan man inte klaga på. Svårt att veta vad som är prsivärt och inte på Biltema om man inte har något att gå på.
 

Dark_Messenger

Guest
Är verkligen biltema så skit som det låter på folks genomgånde gnäll i tråden? Har inte så stor erfarenhet av B.T men de gånger man handlat där har jag varit nöjd. Finns ju ett uyttryck som säger att "man får vad man betalar för". Borde väl gälla biltema också..

Man kanske inte ska tumma på säkerheten och handla vitala delar om man misstänker att det har tummats på kvalitén till förmån för priset.. Finns ett annat uttryck som går nått i stil med "snålheten bedrar visheten" :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Angående batterier från Biltema har jag provat två olika typer med helt olika resultat. Ett vanligt öppet batteri funkade riktigt dåligt på min gamla ZXR, men det underhållsfria jag köpte till pendlarmoppen kan man inte klaga på. Svårt att veta vad som är prsivärt och inte på Biltema om man inte har något att gå på.

Tror jag har likartad erfarenhet. Något gammalt icke underhållsfritt höll bara två sässonger och var märkbart sämre redan efter ett år, medans det tidigare nämnda underhållsfria som satt på gixxern när jag köpte den, och det underhållsfria jag satte på min nu sålda zzr har varit helt utan problem.
 

Bevel 900SS

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati 900SS -82
Köpa bromsbelägg på Biltema. :galen

Biltemas skärbrädor i nylon är ok. De uppfyller kraven på prylar jag kan hädanefter kan tänka mig att handla där, inga rörliga delar och inte något som kan krångla. :fakta
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\85\Large\85-239_l.jpg

Jag har personligen svårt att förstå att så många ser det som sin livsuppgift att framhäva detta etablissemangs förträfflighet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köpa bromsbelägg på Biltema. :galen

Biltemas skärbrädor i nylon är ok. De uppfyller kraven på prylar jag kan hädanefter kan tänka mig att handla där, inga rörliga delar och inte något som kan krångla. :fakta
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\85\Large\85-239_l.jpg

Jag har personligen svårt att förstå att så många ser det som sin livsuppgift att framhäva detta etablissemangs förträfflighet.

De e la inte många i trån som hyllar Biltema? Lätträknade...5-6 st av sju sidor.

Ännu mindre gjort det till sin livsuppgift.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag skyller mitt brunna startrelä på biltemabatteriet som satt i Aprilian när jag köpte den, i längden blev v-twin med hög komp lite för påfrestande = adjö relä...

Men det betyder ju inte att varesig bromsbelägg eller olja skulle vara av sämre kvalitet, bara en observation.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.
Slut på hela beläggen efter ett par km? Är du säker på att du monterade slitytan mot skivan och inte tvärt om, för det låter helt osannolikt. Vad sa butiken då du reklamerade beläggen?

För något år sedan hade jag och en polare likadana bromsok, trots att jag hade en Kawa och han en Suzuki. Då kan man ju misstänka att orginalbeläggen borde vara någolunda lika prissatta men det skiljde såklart flera hundra kronor. Då funderar man ju om de kom från samma tillverkare med. Jag kommer lätt testa Biltemas belägg och skapa mig en egen uppfattning, det kostar ju nötter och tar två minuter att byta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Deras batterier är billiga ja. Det håller jag med om. Att dom är skit är också sant tyvärr. Till hoj eller båt skulle jag kunna använda dom men jag skulle aldrig slänga in ett sånt i bilen ens om jag fick det gratis.
Anledningen är att enligt oberoende tester så har dom fullgod kapacitet vid högre temperaturer men dom har svårt att generera höga strömuttag vid minusgrader. Dvs dom duger utmärkt till en båt eller hoj som du ju ändå bara kör när det är varmt. Däremot riskerar du att bilen inte startar på grund av kylan. Det som är intressant där är inte så mycket kapaciteten i Ah. Det som är mest intressant är hur hög startström batteriet kan leverera i -20.

Så kan det ju vara, mitt första 75-amp båtbatteri handlade jag -97 och det hängde med till förra året. Min hobbybil kör jag ju just ingenting på vintern heller, men det har klarat sig sedan 2000.

I HD:n har jag ett svindyrt värstingbatteri dock, men det är ju för att startmotorn är på 1.9 hk. Biltema har inget motorcykelbatteri med rätt mått som klarar att så många amp. JAg tror att vad gäller batterier så ska man också se till att handla där det är omsättning, så att inte batteriet stått på hyllar länge.

Jag handlade gasfjädrar till hobbybilen baklucka en gång på biltema, med de hade sprött alu-gjutgods i fästena som sprack. Så där vart det MB-original.

Min point är att man nog inte kan säga att Biltema, Jula mfl generellt har dålig kvalité. Däremot att kvalitén är väldigt skiftande mellan olika varor.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Dels brukar det vara tjock FÄRG på kanterna, dels rostar även oken så att man även där får fila med en fil på avbärarytorna där klossen skall glida, samt rostskydda dem efteråt.
Betyder det att oken är kass oxå?
QUOTE]


Får du betalt av Biltema för att hylla dem med näbbar och klor?:såjaponken


Självkart är inte oken kassa bara för att du inte servat/underhållit dem......
 

Dr.Bike

Guest
Dels brukar det vara tjock FÄRG på kanterna, dels rostar även oken så att man även där får fila med en fil på avbärarytorna där klossen skall glida, samt rostskydda dem efteråt.
Betyder det att oken är kass oxå?
QUOTE]


Får du betalt av Biltema för att hylla dem med näbbar och klor?:såjaponken


Självkart är inte oken kassa bara för att du inte servat/underhållit dem......

Jag önskar att så vore fallet! Lite tacksamhet borde de ju kunna visa :) Eller hur?
Nä - saken är den, att (som jag skrev) dålig passform är inte en Biltemaspecifik egenskap. (brukar få fila på ALLA belägg jag köper)
Bromspads i allmänhet HAR en väldigt precis passning, och när stålbitarna väl är nyutstansade så passar de nog.
Sedan kommer färgen... ofta tjock.

Likväl som att bromsoken rostar ihop, och inte gör saken bättre.
JAg hade helst sett padsens metallplattor galvade.
Det hade hjälpt både passformen, och hållit rost borta både på pads och i viss mån även oken (som i sin tur oxå borde vara elförzinkade)
 
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Ha ha.... alldeles riktigt de borde visa lite tacksamhet mot dig, kanske sända en tårta eller något. :tummenupp

Fila lite på kanterna så de inte kärvar tycker jag är OK men det jag tycker är viktigt är själva prestandan på belägget. Hur mycket värme tål de innan de "fadar" och hur pass bra bett är det?

Men jag ställer inte samma krav på prylar till en sporthoj som på en slutkörd GSX250 från 1980.

Däck, bromsvätska, bromsbelägg är så viktiga punkter att man bör prova sig fram med tillförsikt om man överhuvudtaget vill spara pengar på dessa komponenter.

Batterier, avfettning, tvättsvampar, plychtärningar, doftgran m.m. är grejer jag gärna handlar på Biltema.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...Jag kommer lätt testa Biltemas belägg och skapa mig en egen uppfattning, det kostar ju nötter och tar två minuter att byta.
Vad finns mer att tillägga :tummenupp


...och i viss mån även oken (som i sin tur oxå borde vara elförzinkade)
Du menar att bilindustrin genom att kosta på någon tia i tillverkningsledet skulle kunna minska kostnaderna för kunderna :va

Är det inte lite dåligt av oss kunder att vi godtar att man är tvungen att byta ok på i övrigt helt friska nästan nya bilar :confused:
 

Dr.Bike

Guest
Vad finns mer att tillägga :tummenupp

Du menar att bilindustrin genom att kosta på någon tia i tillverkningsledet skulle kunna minska kostnaderna för kunderna :va

Är det inte lite dåligt av oss kunder att vi godtar att man är tvungen att byta ok på i övrigt helt friska nästan nya bilar :confused:

Helt förkastligt faktiskt. Ffa i ljuset av den nyvaknade "climat smartness-vågen"
Och ja, jag hade gärna betalt de 30 öre det hade kostat att galva oken.
Samt: Ja jag hade gärna betalt en hel krona för att få även skivorna galvade!

Ha ha.... alldeles riktigt de borde visa lite tacksamhet mot dig, kanske sända en tårta eller något. :tummenupp

Fila lite på kanterna så de inte kärvar tycker jag är OK men det jag tycker är viktigt är själva prestandan på belägget. Hur mycket värme tål de innan de "fadar" och hur pass bra bett är det?

Men jag ställer inte samma krav på prylar till en sporthoj som på en slutkörd GSX250 från 1980.

Däck, bromsvätska, bromsbelägg är så viktiga punkter att man bör prova sig fram med tillförsikt om man överhuvudtaget vill spara pengar på dessa komponenter.

Batterier, avfettning, tvättsvampar, plychtärningar, doftgran m.m. är grejer jag gärna handlar på Biltema.

Håller HELT med i ditt resonemang.
Och känner man minsta tvekan avseende en produkt ska man givetvis avstå köp.
Det sista ordet är ännu inte sagt i denna fråga! :D
Ska bli spännande att höra olika omdömen senare under kommande säsong.
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Orkar inte läsa igenom hela den här tråden, men måste få lägga mig i lite!
Vissa saker ska man passa sig för på biltema som stötdämpare dom är, och har alltid varit ren skit, 1 år kan dom bli, om man har tur fast oftast är dom frusna redan efter första vintern!
Spindelleder och styrleder är också helt värdelösa, samt billack på spray!

Ang bromsbeläggen som dom börjat sälja tror jag att dom kan fungera rätt ok till den vanliga hojåkarn som kör lungt och försiktigt! Men till sporthoj icke! i och för sig tror jag knappast att dom är så korkade att dom släpper ut belägg som går sönder, pga rättsliga efterspel!!!
Till deras fördel måste jag säga att dom har en del bra grejor också, en hel del verktyg som funkar kanonbra mm!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Testat biltema belägg på en mazda GTR, körde på vanliga rallyvägen och efter några kilometer hade jag ingen bromsverkan alls.
Saktade ner och det luktade väldigt illa, bromsarna kokade verkligen, och beläggen helt slut så från och med då kör jag på riktiga grejer.

Tänk själva, det finns en anledning att det är billigt, det är skit.
Precis som alla kina-kopior folk åker runt på, tror dem verkligen att dem får en 250cc cross för 8000 spänn sprojlans ny som går som en riktigt 250 ?
En kompis köpte en 125:a för att testa, motorfästet gick av, skruvar skramlade lös titt som tätt, gick av också. Kedjan gick av, i princip allt som kan gå sönder hade gjort det efter nån månad.


Låter som dina belägg kärvat i oken och legat på.


Har testat olika produkter på BT och kan rekommendera deras ventilerade skivor,körde 15000 mil i min förra BMW och de var inget sämre än originalarna,samma gällde de belägg jag köpte samtidigt.
Batterierna har lite skiftande kvalite' dock och oljefilter köpte jag men bytte till original och lämnade tillbaka BT filtret då vikten var en tredjedel av BMWs så där chansade jag inte.

Vad gäller olja så är det bara kolla märkningen,uppfyller dom kraven för din motor så är det bara att köra,därmed inte sagt att dyra oljan inte är bättre men den billiga håller iaf minimikraven som din motor kräver och då är det bara att följa serviceintervallerna slaviskt så är det ingen fara,med den dyra oljan så kanske du kan plocka ut några mil extra men det tjänar du inget på om du ändå byter i tid.

Som med allt annat,bara att vrida och vända,känna på prylen,kolla så att passformen är bra och att alla rörliga delar löper som dom ska och prova sig fram,finns både bra och dåliga produkter på eftermarknaden.

Kan säga att jag av lathet lämnar 6an på y-center och bilen på BMW,mest av lathet och att jag har råd idag men skulle inte ha några problem att testa BT om inte ekonomin tillät annat.

Henrik
 

Dr.Bike

Guest
Fann en sida med motsv. information...
Märket jag X:at är ju ett erkänt kvalite´tsmärke.
Case Closed.
Jag tjackar mina nästa pads på BT
Slutsnackat.


Lägg varan i din köplista

Bromsbelägg XXXXXXXX
Ceramic Carbon K1
SEK 189,00

Lägg varan i din köplista

Bromsbelägg XXXXXXXX
Ceramic Carbon S3
SEK 268,00
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hehe.. nädu inte kärvade oken på mazdan, inte så man låg och motorbromsade direkt.

Dem är helt enkelt SKIT, biltema-skit.. fel-tema-skit.. jag köpt verktyg på biltema också.. har dragit av ett spärrskaft och hylsor.

Farsan har ett bacho-set som är .. generationer gammalt, alla hylsor hela på det... man kan ju undra varför Bacho e dyrare, kanske för grejerna håller ?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Fann en sida med motsv. information...
Märket jag X:at är ju ett erkänt kvalite´tsmärke.
Case Closed.
Jag tjackar mina nästa pads på BT
Slutsnackat.

Om jag gissat rätt så tror jag detta kan vara ett gyllene tillfälle att spara lite pengar! :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top