Biltemas olja?

inte lika raffinerad olja som helsyntet helt enkelt. så tänker jag :D

mineral, blir gammel å bajsig rätt fort.
halv inte lika fin som hel menfortvarande med massa tillsatser för att förbättra oljansegenskaper
hel, finfin-raffinerad med massa tillsatser för att få de egenskaperna man efterfrågar
 
Last edited:
inte lika raffinerad olja som helsyntet helt enkelt. så tänker jag :D

mineral, blir gammel å bajsig rätt fort.
halv inte lika fin som hel menfortvarande med massa tillsatser för att förbättra oljansegenskaper
hel, finfin-raffinerad med massa tillsatser för att få de egenskaperna man efterfrågar
Grejen med syntet är snarare att man kan minska ned på additivpaketet tack vare att man bättre kan styra basoljans egenskaper.
 
Last edited:
En fråga: vilken olja tror du är bäst?
Ny Biltema racingolja som gått 0 mil
Dyraste märkesskiten som gått 500 mil under en säsong
 
inte lika raffinerad olja som helsyntet helt enkelt. så tänker jag :D

mineral, blir gammel å bajsig rätt fort.
halv inte lika fin som hel menfortvarande med massa tillsatser för att förbättra oljansegenskaper
hel, finfin-raffinerad med massa tillsatser för att få de egenskaperna man efterfrågar

Du har liksom bara inte orkat att läsa på eller?

Till och med på Wikipedia, tänka sig, så finns det en hel del att läsa....
Om Syntetolja...och om Motorolja i allmänhet och en blänkare om Mineraloljor.
De flesta oljebolagen har en hel del info...om man bara orkar att leta...
 
nä kör ju hynda nu så får la bli castrol eller repsol. Brukar köra på motul som de flesta i Sverige antar jag :D


men en sak måste jag ändå anmärka på när jag har lekt med olika oljor..

biltemas känns ju mycket mer lättflytande än ex motul 10/40 7100 oljan. Växlarna går i mycket lätt med biltemas redan från början utan nån uppvärmning av motorn men med just motulen så e det lite segt i början tills motorn blitt uppvärmd å därefter funkar allt som en klocka.


e bla det som gör att jag e mycket tveksam till biltemaoljan då det känns att den helt enkelt inte klarar av att smörja/sitta kvar där den ska va när det blir mer extrema förhållanden i motorn.

Det resonemanget håller ju inte riktigt.
I så fall skulle du ju köra med smörjfett istället. Det är ju ännu mer trögflytande.
En mer trögflytande olja tar längre tid på sig innan den nått ut till alla skrymslen och vrår i motorn vilket ökar slitaget.
hur trögflytande oljan är vid rumstemperatur är dessutom rätt ointressant. Det är ju hur den beter sig när den är 100 grader som är intressant.
Dessutom är det viktiga för oljan att den klarar av att upprätthålla en smörjfilm vid dom belastningar som den utsätts för och viskositeten säger ingenting om det.
Biltemas olja är rätt väl specificerad med vad den innehåller och vilka värden den har för alla tänkbara parametrar. Motul är däremot betydligt mer hemlighetsfulla med vilka parametrar den klarar.

Och egentligen så är det så att samtliga på marknaden förekommande oljor med råge uppfyller kraven som våra fordon ställer. Biltemas olja uppfyller API klassning som är långt över vad motorerna kräver med API SM.
Motul 10/40 7100 som du pratar om uppfyller API SL.

Det går att hitta Motuloljan för ungefär dubbla priset mot biltemas om man letar lite i nätbutiker.
Du köper alltså en olja som uppfyller en lite sämre klassning för minst dubbla priset med motiveringen att eftersom den är mer trögflytande vid rumstemperatur så måste den vara bättre.


viskositeten har nämligen väldigt lite att göra med hur bra den hänger kvar på ytor och upprätthåller en smörjfilm.
 
hehe, jo jag vet att det e när det e det e extremare förhållanden som e det viktiga för en olja än rumstemperatur men man kommer inte ifrån att man tänker "å vatten" när man fyller på med biltemaoljan :P .
Jag anser fortfarande att biltemaoljan inte pallade att upprätthålla en smörjfilm när det blev hett hett heeeeettt :P, i den stackars banditen. Om en motor går helt perfekt för att sen bli stål mot stål då skyller jag på den kassa oljan.

Väljer hellre en dyrare olja än att slippa åma sig att man köpt billig olja efter att missödet skett som jag har gjort. Sen vet jag inte vad garantin säger om man kör med biltema olja några kanske har åsikt om det? för min erfarenhet e att föräljaren/tillverkaren säger att det inte gäller om det händer nått å de hittar olja som de inte godkänt.
 
hehe, jo jag vet att det e när det e det e extremare förhållanden som e det viktiga för en olja än rumstemperatur men man kommer inte ifrån att man tänker "å vatten" när man fyller på med biltemaoljan :P .
Jag anser fortfarande att biltemaoljan inte pallade att upprätthålla en smörjfilm när det blev hett hett heeeeettt :P, i den stackars banditen. Om en motor går helt perfekt för att sen bli stål mot stål då skyller jag på den kassa oljan.

Väljer hellre en dyrare olja än att slippa åma sig att man köpt billig olja efter att missödet skett som jag har gjort. Sen vet jag inte vad garantin säger om man kör med biltema olja några kanske har åsikt om det? för min erfarenhet e att föräljaren/tillverkaren säger att det inte gäller om det händer nått å de hittar olja som de inte godkänt.

Nja, jag anser att det var Jupiters position i himlen i kombination med att det var en måndag/tisdag/onsdag/torsdag/fredag/lördag/söndag. För då hade du helt klart inte sett över oljenivån och Jupiters gravitation drog helt enkelt stålet mer åt sitt håll denna gång vilket gjorde att stål mot stål uppstod.

Väljer hellre billigare olja så slipper jag spendera dyra pengar på olja när en så kraftig sak som Jupiter kommer i vägen.

Men du kanske gjort en haveriutredning och uteslutit andra orsaker?
 
pratat med gamla gubbar på klubben, motorn ligger på golvet på min plats så alla kan se hålet å förundras, de älskar ju sånt å verkar vara experter på allt :D
det flög runt några teorier men till slut så börja alla prata om oljan de oxå. att den inte orka smörja längre.

lustigt att den inte hade problem med några bandagar innan oljebytet men sen efter så gav den upp rätt snabbt.
 
Last edited:
pratat med gamla gubbar på klubben, motorn ligger på golvet på min plats så alla kan se hålet å förundras, de älskar ju sånt å verkar vara experter på allt :D
det flög runt några teorier men till slut så börja alla prata om oljan de oxå. att den inte orka smörja längre.

lustigt att den inte hade problem med några bandagar innan oljebytet men sen efter så gav den upp rätt snabbt.

Som om du hade kört med en olja med sämre klassning (där vidhäftning ingår) så hade det aldrig hänt? Det gör ont men jag håller igen på oändliga mängder sarkasm och nöjer mig med att hävda att korrelationen du hänvisar till ligger i linje med den mellan CO2 och Pirater...

200760920pirate.gif
 
hehe, jo jag vet att det e när det e det e extremare förhållanden som e det viktiga för en olja än rumstemperatur men man kommer inte ifrån att man tänker "å vatten" när man fyller på med biltemaoljan :P .
Jag anser fortfarande att biltemaoljan inte pallade att upprätthålla en smörjfilm när det blev hett hett heeeeettt :P, i den stackars banditen. Om en motor går helt perfekt för att sen bli stål mot stål då skyller jag på den kassa oljan.

Väljer hellre en dyrare olja än att slippa åma sig att man köpt billig olja efter att missödet skett som jag har gjort. Sen vet jag inte vad garantin säger om man kör med biltema olja några kanske har åsikt om det? för min erfarenhet e att föräljaren/tillverkaren säger att det inte gäller om det händer nått å de hittar olja som de inte godkänt.
Åter igen: Gäller garantin när du kör med icke kvalitetsklassad olja?
 
för mig va det klart vilka oljor det gällde när jag köpte en daytona för att garantin skulle gälla. Å om du servar din hoj här i väst(gbg området) så kan jag nästan 99% garantera dig att de häller i motul i din båge om inte tillverkaren skriver något annat.

men tro inte att jag e nån motul fantast eller så bara att jag inte litar på kvalitets märkningen på biltemas prylar.


e som att köpa en kolfiberram från kina med andra klibbor på än just en dyr märkesram. Samma typ av ram, byggd i samma fabrik men av nån anledning inte uppfyllt kravet till att bli en ram med GT/Trek/Rose elelr what ever logga på.
 
Last edited:
Med sådana övertygande bevis ska du naturligtvis se till att Biltema bekostar renoveringen! :Bugar
Ja, för att bara ge upp och inse att motorn var sönderkörd långt innan sista oljebytet går ju bara inte..
Jag skulle tippa på att vevlagren var såpass långt utanför toleranserna, och pumpen fått tugga spån såpass länge att oavsett olja hade den gett upp och spytt kolv.
Men vi kan nog försöka övertyga pillot i åratal utan att han vill fatta.
Jag ger upp nu i alla fall.
 
hade ju märkt det när jag bytte olja då jue, e precis det man såg när jag satte in polarens gamla gsf 600 motor, fina stålskärvor/spån som följde med ut vid oljebytet.
i den gamla dvs org motorn så fanns det inga tecken av just metalspån på den sprängda motorn när jag bytte oljan innan bandagen. Sen när den väl va sprängd så va det så klart småspån vid pickuppen eller va den nu kallas men i övrigt i fint skick.

jag säger ju rakt ut att jag inte längre vågar använda biltemaoljan då jag misstänker att den orsaka raset. Inte att jag e 1000000 miljoner % säker på att det just va oljans fel men att det mesta pekar på det å att jag känner avsmak för den å håller mig borta från den om jag ska ut på bandagar å så. funkar ju som spololja å gatputtring säger jag jue :D
 
Du har liksom bara inte orkat att läsa på eller?

Till och med på Wikipedia, tänka sig, så finns det en hel del att läsa....
Om Syntetolja...och om Motorolja i allmänhet och en blänkare om Mineraloljor.
De flesta oljebolagen har en hel del info...om man bara orkar att leta...

Nu räcker det inte med att "leta" och "läsa", man måste också "blanda" det med en marknadsföringsförståelse... alltså: "Allt går att sälja med mördande reklam KOM och KÖP ..........

https://www.youtube.com/watch?v=hq74Y1yUgq0


Detta var en sanning redan på 1930-talet...och i ännu högre grad idag, när allt säljs med "Mördande reklam".

P.S Så ingår dessutom en "Snygg DEKAL som fäst på lämplig plats för att visa...JAG KÖR PÅ XXX.

/KentW
 
Last edited:
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top