BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Fick hem mitt Yoshi helsystem, PCV och K/N filter idag :) Hade dock glömt bort hur pilligt och tidskrävande det var att montera grenröret och komma åt mellan kylaren och motorn!
När jag väl fått ditt systemet, PCVn och filtret och ska börja sätta tillbaka alla kåpor så viker sig det förbannade skitäckel depåstödet från biltema!!! Och såklart hade jag inte framdäcket på, men som tur i all otur han jag kasta mig fram och hålla emot så inget kom till skada. Var dock ett helvete att lyfta upp den och stoppa nått under så den inte stod med gafflarna i golvet.

Har råkat ut för samma sak med andra billiga skitstöd.
Köpte fram och bakstöd från Alpharacing, bästa stöden jag använt!
Riktigt bra finish och bra tyngd i grejerna.

http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=533_536_580
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

dabringer

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Fors
Hoj
BMW S 1000 RR och Husaberg FE 570
Angående försäkringen...
Pratade med en "stallkompis" på jobbet som berättade att IF ökat hans premie till 14 000 till i år. Då detta är i överkant för oss fattiga process operatörer som bor bakom arslet på världen ringde han runt till bolagen och kom fram till att Trygg-Hansa var billigast. 5500 kronor för hel/6 månader och 200 kr i garageförsäkring resten av tiden. Ringde själv idag och fick priset 1018 kr/mån påställd och 200 kr garage. Försäkringen har då inga restriktioner ÄN då det gäller kurser hos SMC.

Såg dessutom att IF:s försäkring bara gäller steg 1 och 2, men jag som tecknade förra året måste väl ändå åka på 2012:s villkor? Har inte fått något meddelande om att villkoren är förändrade ju.... Vet inte om jag törs ringa och fråga heller...:gnissla

// Jocke
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Angående försäkringen...
Pratade med en "stallkompis" på jobbet som berättade att IF ökat hans premie till 14 000 till i år. Då detta är i överkant för oss fattiga process operatörer som bor bakom arslet på världen ringde han runt till bolagen och kom fram till att Trygg-Hansa var billigast. 5500 kronor för hel/6 månader och 200 kr i garageförsäkring resten av tiden. Ringde själv idag och fick priset 1018 kr/mån påställd och 200 kr garage. Försäkringen har då inga restriktioner ÄN då det gäller kurser hos SMC.

Såg dessutom att IF:s försäkring bara gäller steg 1 och 2, men jag som tecknade förra året måste väl ändå åka på 2012:s villkor? Har inte fått något meddelande om att villkoren är förändrade ju.... Vet inte om jag törs ringa och fråga heller...:gnissla

// Jocke

Tack för ditt tips! Ringde till TH när jag kollade för några dagar sedan och fick pris på 36000:- hel/hel avställningsbar. Tänkte att jag ringer igen och kollar iom att ni fått så pass bra priser, fick snacka med en jäkligt vettig kille som tillslut upptäckte att det var fel vikt inlagt på hojen i deras system. Så fick nu avställningsbar försäkring för 1900/mån och 400/mån avställd. Alltså kör jag sex månader och sen ställer av i sex månader så blir det ca 14000/år. Så där sparade jag in 6000:- på ett 5 minuters samtal, gott:tummenupp
 

dabringer

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Fors
Hoj
BMW S 1000 RR och Husaberg FE 570
Riktigt Nice Joel..!!!
Han jag pratade med var riktigt vettig med och hade lite koll på hojjar, behöver någon nummer så skicka ett PM då han var vänlig nog att vilja sälja fler försäkringar. De var billiga på bilar med, fick samma årspremie hos T-H som kvartal hos Folkskam....:tummenupp

// Jocke
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det någon fara om jag använder 10w-40 att toppa upp med istället för 5w-40 som rekommenderas av BMW? De hade inte 5w och jag orkar inte kuska runt hela stan för att leta reda på det. Jag kommer aldrig ihåg om lägre tal är mer eller mindre trögflytande och den ena är väl när oljan är kall och den andra när den är varm?

Jag tänker använda samma Castrololja som rekommenderas av BMW.

Ni som kör mycket bana, vad har ni för olja i era?
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Är det någon fara om jag använder 10w-40 att toppa upp med istället för 5w-40 som rekommenderas av BMW? De hade inte 5w och jag orkar inte kuska runt hela stan för att leta reda på det. Jag kommer aldrig ihåg om lägre tal är mer eller mindre trögflytande och den ena är väl när oljan är kall och den andra när den är varm?

Jag tänker använda samma Castrololja som rekommenderas av BMW.

Ni som kör mycket bana, vad har ni för olja i era?
Nu är jag inte expert på när det är APSOLUT (sic) förbjudet att ha trögare olja men förklaring i alla fall:
Precis, det är viskositetsmärkning. Lågtemp-högtemp. 10W-40 är väl den vanligaste för bilar och den som då täcker absolut störst spektrum av vinterförhållanden och sommar.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Det funkar alltså ?? :)
Jag fick nyss höra talas om sidan å har tittat på lite fotboll........bara för att kolla om det funkade, alltså.:näsblod
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu är jag inte expert på när det är APSOLUT (sic) förbjudet att ha trögare olja men förklaring i alla fall:
Precis, det är viskositetsmärkning. Lågtemp-högtemp. 10W-40 är väl den vanligaste för bilar och den som då täcker absolut störst spektrum av vinterförhållanden och sommar.

De borde väl blanda sig så länge det är samma typ, dvs hel- eller delsyntet eller mineralolja?

Lite tjockare borde väl inte heller göra något, har för mig att tjockare olja tål värme bättre, dvs filmen blir inte lika tunn?
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Någon här som ska ner till Anderstorp till helgen?
Jag åker ner idag och kör lördag & söndag. :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Någon här som ska ner till Anderstorp till helgen?
Jag åker ner idag och kör lördag & söndag. :)

Julleruff skulle dit och jag vet att han ev vill låna ett par original passagerarfotpinnar för att ha möjligheten att skjutsa en kompis ett par varv. Har du sådana så kan du väl ta med, tror han blir glad.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag åkte till BMW och köpte rätt olja till slut, enklast så :) Passade på att köpa ett filter också, ska ge mig på mitt första egna oljebyte efter Sachsenring :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Du får högre friktion med en tjockare olja
Vi kommer att köra 0w-40 i år
- En av många viktiga egenskaper olja skall ha är vidhäftning dvs den skall inte rinna av från friktionsytor när maskinen stängs av. Vid kallstart kan ömtåliga ytor blottlagda och det tar några sekunder innan oljan når dit.
En 0-40-olja lååååter iaf som i blaskigaste laget.......men vad gör man inte för att det ska gå fort.:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Du får högre friktion med en tjockare olja
Vi kommer att köra 0w-40 i år

Rena sirapen, läste precis att de kör 0w20 i WSBK :)

Men de har väl en sådan där mackapär som man kan dra runt motorn med så att man har olja överallt innan man startar den?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
- En av många viktiga egenskaper olja skall ha är vidhäftning dvs den skall inte rinna av från friktionsytor när maskinen stängs av. Vid kallstart kan ömtåliga ytor blottlagda och det tar några sekunder innan oljan når dit.
En 0-40-olja lååååter iaf som i blaskigaste laget.......men vad gör man inte för att det ska gå fort.:)

Jo precis, därför är det viktigt att ha koll på vad man använder för olja, det du beskriver har inte med viskositeten att göra
Vi använder ipone, som precis som motul har "synthesis" teknologi vilket betyder att oljan lämnar en hinna som aldrig rinner av just för att det ska smörja vid kallstart
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top