BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Last edited:
"Lite" modellen väger 180kg och lämnar 199 hästar, medan den värsta vägen 155kg körklar och lämnar 235 hästar med 120nm max torque!!!!
Komponenter som Öhlins WSBK gaffel, Brembo, Marchesini magnesium fälgar och carbon till förbannelse....
Hela bakrams partiet tex är tillverkat helt i carbon!

Är ram och sving S1000RR org?
Hur gör dem för att skrämma upp motorn såpass, mkt moddat?
 
Men Peter. Vad skulle den här gaffeln egentligen tillföra en medioker förare? Är inte den här lite väl overkill för oss vanliga dödliga? Och hur kittad ska resten av hojen vara för att man ska känna någon skillnad mot tex denna http://grevensmcdelar.com/index.php?route=product/product&product_id=166 ?

Mvh en förvirrad Try

Du har rätt, du skall upp på europanivå för att det skall vara värt att köpa denna gaffel, enligt min personliga åsikt. Det kan säkert finnas en o annan svensk som känner skillnad på moto-gp gaffeln och en "vanlig" men aldrig så det är värt att investera för att köra bara i Sverige. För den gaffeln kan du lätta och tuna hojen, skaffa dig en vettig skåpbil och mycket däck...
 
Är ram och sving S1000RR org?
Hur gör dem för att skrämma upp motorn såpass, mkt moddat?

Ja dom utgår från en standard BMW som man modifierar väldigt mycket
Bla så ser inte luftintag och airbox ut som standard
Sedan exakt vad han gör i motorn vet jag inte, men det finns mycket man kan göra om man vill
Bla finns det andra kammar, hög komp kolvar, smidda stakar, ventil kit osv man kan stoppa i

Exakt vad dom gör på sin värsting motor vet jag inte, och jag tror inte dom vill tala om det heller eftersom den lämnar effekt som hojarna i VM, är antagligen därför man inte får äga den heller

Men att köra deras PR12 tror jag är en otrolig "aha" upplevelse som man får mer från chassit än motor, även om värsting motorn lär kännas som en spark i arslet
Vi försökte verkligen lätta vår hoj till minimum vikt i år, men landade ändå på 175 kg som är 5kg för mycket
Dom specar 155kg...
 
Ja dom utgår från en standard BMW som man modifierar väldigt mycket
Bla så ser inte luftintag och airbox ut som standard
Sedan exakt vad han gör i motorn vet jag inte, men det finns mycket man kan göra om man vill
Bla finns det andra kammar, hög komp kolvar, smidda stakar, ventil kit osv man kan stoppa i

Exakt vad dom gör på sin värsting motor vet jag inte, och jag tror inte dom vill tala om det heller eftersom den lämnar effekt som hojarna i VM, är antagligen därför man inte får äga den heller

Men att köra deras PR12 tror jag är en otrolig "aha" upplevelse som man får mer från chassit än motor, även om värsting motorn lär kännas som en spark i arslet
Vi försökte verkligen lätta vår hoj till minimum vikt i år, men landade ändå på 175 kg som är 5kg för mycket
Dom specar 155kg...

Vad har ni kvar att lätta? Bakram? Fälgar?

Vad rekommenderar ni att göra/ändra på en S1000RR för en bandagsåkare. (nästan enbart bandagar, ej gata.)
 
Tack för detta, men...

VORTEX 2912-16 Front Sprocket 16T 525 BMW S1000RR 09-11

Qty: 1 $30.97
International Priority Shipping - $27.14
Import charges + $16.88

Total:$74.99

Jaha, då kan jag lika gärna byta till 520, då tanken var att byta kedja ändå.

Klart du kan byta till 16T i 525 fram om du vill, det är vi flera som har. Kolla med Bactor om han har något liggande. Det är ofta så lite pengar för ett framdrev att det inte är värt att hålla på o handla från andra sidan klotet.
 
Klart du kan byta till 16T i 525 fram om du vill, det är vi flera som har. Kolla med Bactor om han har något liggande. Det är ofta så lite pengar för ett framdrev att det inte är värt att hålla på o handla från andra sidan klotet.

Särskilt om du köper utanför EU Så du åker på tull/moms. Engelska/tyska eBay ger nog lite bättre slutpris skulle jag tippa :)

Härligt med lite aktivitet här i tråden!
 
Hmm. Var förbi hojen i garaget idag. Av ren nyfikenhet kände jag på drevhubben för att undersöka eventuella glapp. Jag har också någon mm jag kan röra drevet i tangentiell riktning. Men jag kan även "vicka" i över och underkant på drevhubben. Känns lite mysko, men det sas inget om detta när den var inne på service. Hjulet är draget med rätt moment och jag har inte glömt någon del vid montering.

Edit: får tydligen glappa 1.3 mm i över/underkant enligt bmw. Verkar som folk fått sina drevhubbar och ryckutjämnare utbytta i vissa fall. Ska kollas upp.
 
Last edited:
2010:a, ej passerat 1500 mil, väl servad med extra olje/filterbyten och bra skött i allmänhet. Gått mycket bana. Ska bli intressant om vi får reda på anledningen eller om det blir fler som får detta problem. En del pratar om att original quickshifter inte riktigt hänger med när man börjar köra fort, men vad vet jag. (Inte min hoj) Har du några erfarenheter Backman? En kugg har gått rakt av, varför händer sådant? Resten ser ut att vara i bra skick...

1499557_10201757005501435_1530310753_n.jpg

Edit: Aldrig tävlad men skulle aktuell förare ha tävlat skulle han legat i topp i Rookie 1000.

Nya växellådan på plats;
1501681_10201757020461809_539525311_n.jpg
 
Last edited:
Kanon Peter nu har jag en bild på hur det ser ut i växellådan varje gång det klonkar i lådan när man fastnar mellan två växlar. Ska byta fjädern i lådan hos Bactor så kanske man slipper det där.
 
Ja det är som jag varit inne på tidigare, fjädern som petar i växlarna i lådan är för mjuk, därför gå inte växlarna i distinkt, PLUS quickshiftern som inte heller är 100, vet att ibland mellan 4-5 och 5-6 tex så gick inte växlarna i mjukt och fint, i bland fick man trampa 4-5 ggr för att den ens skulle växla, PLUS att (iaf 10an & 11an, vet inte 12an+) har mjuka drev i växellådan
Det är en dålig ekvation :)

Många S1000RR som vi servar har otroligt mycket spån på magneten, det måste komma någonstans från, och min gissning (jag svär inte på att det är så) är från lådan

9 av 10 av er här i tråden som kör banan känner igen det härliga ljudet av 2 växlar som ligger och smattrar mot varandra när man växlar ner inför en sväng :) Det ihop med mjuka drev....

Frågar du mig så finns bara en väg att gå om man vill ha en låda som funkar klockrent på S1000RR, HM quickshifter och byte av fjädern i lådan
Finns säkert andra shifters som är bra, men kom ihåg detta, jag tävlade på BMW i 2 säsonger med HM shifter och fjäder och efter att jag bytte till det så missade jag EN uppväxling, och det var handhavande fel
 
Tack för detta, men...

VORTEX 2912-16 Front Sprocket 16T 525 BMW S1000RR 09-11

Qty: 1 $30.97
International Priority Shipping - $27.14
Import charges + $16.88

Total:$74.99

Jaha, då kan jag lika gärna byta till 520, då tanken var att byta kedja ändå.

Vi har 525 framdrev på hyllan, 349:- för 525 finns i 15 och 16 om du vill handla från Sweden
 
Ja det är som jag varit inne på tidigare, fjädern som petar i växlarna i lådan är för mjuk, därför gå inte växlarna i distinkt, PLUS quickshiftern som inte heller är 100, vet att ibland mellan 4-5 och 5-6 tex så gick inte växlarna i mjukt och fint, i bland fick man trampa 4-5 ggr för att den ens skulle växla, PLUS att (iaf 10an & 11an, vet inte 12an+) har mjuka drev i växellådan
Det är en dålig ekvation :)

Många S1000RR som vi servar har otroligt mycket spån på magneten, det måste komma någonstans från, och min gissning (jag svär inte på att det är så) är från lådan

9 av 10 av er här i tråden som kör banan känner igen det härliga ljudet av 2 växlar som ligger och smattrar mot varandra när man växlar ner inför en sväng :) Det ihop med mjuka drev....

Frågar du mig så finns bara en väg att gå om man vill ha en låda som funkar klockrent på S1000RR, HM quickshifter och byte av fjädern i lådan
Finns säkert andra shifters som är bra, men kom ihåg detta, jag tävlade på BMW i 2 säsonger med HM shifter och fjäder och efter att jag bytte till det så missade jag EN uppväxling, och det var handhavande fel

Jag kan bara instämma.
Direkt när jag började tävla med min BMW S1000RR inskaffade jag mig en HM quickshifter.
Skillnaden och känslan är verkligen stor.
Tidigare vågade jag inte växla i hög fart med nerlägg pga att original quickshifter var så instabil..
Det är väl investerade pengar på en sådan fin maskin. :)
En Norrman fick i somras prova min hoj några varv för att prova skillnaden.
Efteråt gick vi bort till Bactor och dem var ett helt gäng som bytte till HM Quickshifters..
Då fick Mats och Pär på Bactor jobba kan jag lova! Bra blev det också! :)

Se bild på HM quickshifter nedan!
PS, denna används i Moto2 = ingen skit!

IMG_2283.jpg
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top