Bolån - räntans utveckling i framtiden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men om det går dåligt för bra människor finner jag ingen glädje i, vare sig det är spelmissbruk eller för stora lån.

Om det går dåligt för människor som skryter om sin bostadskarriär och hur smarta dom är som har lånat upp och köpt dyrare varje år för att tjäna pengar på det så kan jag dra lite på munnen om det blir en liten reset på bostadsmarknaden och dom förlorar alla sina pengar och får börja om med en lägenhet i Hallonbergen.

Men det är ju förstås synd om många andra

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man ska nog vara försiktig med att psykoanalysera andra baserat på några meningar text, risken är överhängande att man istället bara projicerar.
Jag har nog som vuxen aldrig varit avundsjuk eller missunnsam.
Det ska man säkert men hitta gärna ett världsabästa superbra ord för vad det kallas när man tycker det är komik om det går dåligt för andra.

Skadeglädje kanske passar bättre, och det faller nog dessvärre i samma kategori.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om det går dåligt för människor som skryter om sin bostadskarriär och hur smarta dom är som har lånat upp och köpt dyrare varje år för att tjäna pengar på det så kan jag dra lite på munnen om det blir en liten reset på bostadsmarknaden och dom förlorar alla sina pengar och får börja om med en lägenhet i Hallonbergen.

Men det är ju förstås synd om många andra
Skrytsamma människor är irriterande.

Har man gjort en sådan karriär du beskriver blir det aldrig Hallonbergen. På sin höjd kommer de få backa ett steg.

Om det däremot kommer hit någon från Norrlands inland och lånar upp sig till max på sin första lägenhet kan det ju spåra lite. Men vad händer då? Ja den får bo kvar lite längre än den tänkt.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fallet kan bli väldigt hårt då....

Vet en familj som byggde hus, båda tjänade bra, han snickare... Huset vart klart å lånen va inte allt för höga i förhållande till värdet..
Då kom 90-tals kraschen me räntechock å prisfall... Bankerna fick kalla fötter å märkte att typ lån på fastigheter va högre än marknadsvärdet..
Resultatet blev att banker ville ha tillbaks sina pengar, dvs anulera lånet me andra ord betala tillbaks pengarna..
Många kunde ju betala räntan, men de dög inte utan de vart exekutiv auktion.. Påföljden va att de blev en skuld kvar för huset såldes för typ under halva värdet... De vart för den familjen en liten hyresläghet i en förort å löneutmätning i massa år... Efter 10 år så fick dom skuldsanering..
Så en lägenhet i Hallonbergen är ingen omöjlighet..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Vet en familj som byggde hus, båda tjänade bra, han snickare... Huset vart klart å lånen va inte allt för höga i förhållande till värdet..
Då kom 90-tals kraschen me räntechock å prisfall... Bankerna fick kalla fötter å märkte att typ lån på fastigheter va högre än marknadsvärdet..
Resultatet blev att banker ville ha tillbaks sina pengar, dvs anulera lånet me andra ord betala tillbaks pengarna..
Många kunde ju betala räntan, men de dög inte utan de vart exekutiv auktion.. Påföljden va att de blev en skuld kvar för huset såldes för typ under halva värdet... De vart för den familjen en liten hyresläghet i en förort å löneutmätning i massa år... Efter 10 år så fick dom skuldsanering..
Så en lägenhet i Hallonbergen är ingen omöjlighet..

Säg till den kompisen att han borde bott kvar lite längre. :näsblod

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Säg till den kompisen att han borde bott kvar lite längre. :näsblod
De gick inte... Banken krävde att få tillbaks sina pengar även om dom klara betala räntan... Säkerheten till lånen matcha inte värdet.. Därför indrivning å kronofogden, som sluta me exekutiv auktion...

De kanske inte är risk för sånt idags läget då.. Bankerna å även myndigheterna har väl lärt sig någe å hoppas ingen glömt...
På 80-talets uppgång så annonserades att man kunde låna till 105% av köpe priset.. Uppgången va så hög.. Tidningen skrev om en Enskede villa som utannonserades för 600.000 å efter budgivningen va den uppe över 1.200.000 ...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag jobbade med en snubbe som blev av med kåken då och blev skuldsatt för livet.
Utöver kåken så förlorade han kärringen och barnen i samm veva, kanske orelaterat, kanske för att dom bråkade om pengar ständigt.
Han sålde av allt han hade för att rädda kåken, men det slutade bara med att han sålde kåken senare när husen var värda som minst.

När kärringen och barnen drog blev han alkis (från att ha varit i princip nykterist) drog på sig ännu mer skulder, körde på fyllan, förlorade körkorter, blev av med jobbet, tappade umgänget med barnen, blev ännu mera alkis, blev småkriminell osv osv.

Jag säger inte att inget av det inte skulle ha hänt ändå, så småningom, men det är solklart att det var det som var droppen för honom.

Han skulle ha varit glad om han backat till en etta i Hallonbergen...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De gick inte... Banken krävde att få tillbaks sina pengar även om dom klara betala räntan... Säkerheten till lånen matcha inte värdet.. Därför indrivning å kronofogden, som sluta me exekutiv auktion...

De kanske inte är risk för sånt idags läget då.. Bankerna å även myndigheterna har väl lärt sig någe å hoppas ingen glömt...
På 80-talets uppgång så annonserades att man kunde låna till 105% av köpe priset.. Uppgången va så hög.. Tidningen skrev om en Enskede villa som utannonserades för 600.000 å efter budgivningen va den uppe över 1.200.000 ...

Jag tänkte på föregående inlägg och var sarkastisk. Trodde smileyn skulle visa det.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag tänkte på föregående inlägg och var sarkastisk. Trodde smileyn skulle visa det.
Jag förstod de.. Tyckte jävligt synd om dom å va mer en förklaring hur läget va på 80-talet å de efterföljande krisen på 90-talet..
En påminnelse för dom som inte minns eller vill minnas hur de varit.. De är inte till dig utan många andra som gärna blundar...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vi byggde nytt hösten våren 1989/90. Jag var då 3år gammal.
Pappa sålde kåken med rejäl förlust sommaren 2002.
Hade han kunnat hålla ut 2 år till hade läget varit något helt annat. Men han valde att försöka rädda sitt företag istället. 20år senare finns företaget kvar och går faktiskt jäkligt bra. Men inte har det varit lätt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har mycket svårt att se räntan skena iväg någon längre tid. Listräntan för 8 år hos Nordea ligger på 3,39% och 3M på 2,5%. Det har aldrig någonsin lönat sig att binda så det ska otroligt mycket till för att 3M räntan ska öka med mer än 0,9 procentenheter i snitt under kommande åttaårsperiod.

En bra buffert på sparkontot löser det problemet. Man får hoppas att de flesta stoppat undan lite pengar under ett decennium av låga räntor men sannolikt är det många som,lever för dagen. Staten kanske räddar dessa och ger oss ränterabatt tillsammans med rabatt på drivmedel och el. Statoilkôrv är dyrt också, det får staten fixa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har mycket svårt att se räntan skena iväg någon längre tid. Listräntan för 8 år hos Nordea ligger på 3,39% och 3M på 2,5%. Det har aldrig någonsin lönat sig att binda så det ska otroligt mycket till för att 3M räntan ska öka med mer än 0,9 procentenheter i snitt under kommande åttaårsperiod.

En bra buffert på sparkontot löser det problemet. Man får hoppas att de flesta stoppat undan lite pengar under ett decennium av låga räntor men sannolikt är det många som,lever för dagen. Staten kanske räddar dessa och ger oss ränterabatt tillsammans med rabatt på drivmedel och el. Statoilkôrv är dyrt också, det får staten fixa.

Aldrig någonsin? Källa på det?

Augusti 2019 låg 10 års räntan på -0.41%, mars 2020 -0.38%, igår stängde den på +1.71%.
En uppgång på drygt 2 procentenheter. Det säger väl en hel del om marknadens förväntningar framöver?

I mars 2020 band jag min ränta 10 år, 2.6% orabatterat hos SHB. Det kändes som en nobrainer att binda räntan när räntorna var hårt nedpressade pga pandemin.
Ska jag binda räntan på 8 år idag får jag ungefär samma slutdag men räntan blir då bunden till 3.25%.

Då när jag band vill jag minnas att rörlig ränta var ganska exakt samma 2.6%, men rörlig ränta ligger nu på 2.39% så i någon mån har jag ju dessa två år en liten förlust gentemot rörlig ränta men jag tror inte det dröjer allt för många månader innan jag börjar kunna räkna mig som lyckligt lottad över att jag band räntan då 2020.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Aldrig någonsin? Källa på det?

Augusti 2019 låg 10 års räntan på -0.41%, mars 2020 -0.38%, igår stängde den på +1.71%.
En uppgång på drygt 2 procentenheter. Det säger väl en hel del om marknadens förväntningar framöver?

I mars 2020 band jag min ränta 10 år, 2.6% orabatterat hos SHB. Det kändes som en nobrainer att binda räntan när räntorna var hårt nedpressade pga pandemin.
Ska jag binda räntan på 8 år idag får jag ungefär samma slutdag men räntan blir då bunden till 3.25%.

Då när jag band vill jag minnas att rörlig ränta var ganska exakt samma 2.6%, men rörlig ränta ligger nu på 2.3% så i någon mån har jag ju dessa två år en liten förlust gentemot rörlig ränta men jag tror inte det dröjer allt för många månader innan jag börjar kunna räkna mig som lyckligt lottad över att jag band räntan då 2020.
Läste på om det för några år sedan och kollade över datan själv. Hittar det inte nu och har tyvärr inte tid att gräva i det. Jag minns dock att perioden som var närmast att vara lönsamma att binda var 1Y innan räntechocken i början av 90-talet. Dock lönade det sig ändå att köra rörligt den perioden. Hittar du någon jämförelseperiod till bundna räntans fördel så är det intressant och i så fall erkänner jag mitt misstag.

Oavsett om det finns någon/några perioder där det lönat sig med bundet så kan man i vart fall säga att bundet i de allra flesta fall är förlust. Vi får se om kommande period skiljer sig från mängden. Jag tror inte det. Risken med för höga räntor är att ekonomin klappar ihop helt och en vrålstark SEK hjälper oss inte då vi är ett exportland.

Av nyfikenhet, får jag fråga varför du inte försöker ordna en rabatt? Jag försöker alltid utmana banker, försäkringsbolag och elbolag. Betalar just nu 1,12% för 3M. Blir ändå en del pengar man kan spara eller göra något roligt för.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Av nyfikenhet, får jag fråga varför du inte försöker ordna en rabatt? Jag försöker alltid utmana banker, försäkringsbolag och elbolag. Betalar just nu 1,12% för 3M. Blir ändå en del pengar man kan spara eller göra något roligt för.

Mitt bolån ligger på 140k, dom där eventuella tiondelarna i rabatt orkar jag inte bråka om.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Senast när de va lågkonjunktur 2008 låg räntan på över 6%... Å så kan de bli även närmsta året eller så..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Senast när de va lågkonjunktur 2008 låg räntan på över 6%... Å så kan de bli även närmsta året eller så..
Absolut. Dock lönade det sig inte att binda räntan vid den tiden.

Att räntan skulle öka till 6% under en längre tid ser jag som uteslutet. Hela ekonomin hade havererat då.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hade 1.59 bundet på huslånet som går ut nu. Band 4 år till 2.7. Framtiden får avgöra om jag gjorde rätt ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Läste på om det för några år sedan och kollade över datan själv. Hittar det inte nu och har tyvärr inte tid att gräva i det. Jag minns dock att perioden som var närmast att vara lönsamma att binda var 1Y innan räntechocken i början av 90-talet. Dock lönade det sig ändå att köra rörligt den perioden. Hittar du någon jämförelseperiod till bundna räntans fördel så är det intressant och i så fall erkänner jag mitt misstag.

Oavsett om det finns någon/några perioder där det lönat sig med bundet så kan man i vart fall säga att bundet i de allra flesta fall är förlust. Vi får se om kommande period skiljer sig från mängden. Jag tror inte det. Risken med för höga räntor är att ekonomin klappar ihop helt och en vrålstark SEK hjälper oss inte då vi är ett exportland.

Jag skulle säga att det är ett långt dragen slutsats att det aldrig hänt.
Jag har mestadels haft rörligt men är nu i mitten på en bunden 4 års bindningstid på Nordea och det har varit bra, nedsidan i ~1% räntan var inte stor nog för att inte testa detta denna gång. Kollar igen 2024 hur det verkar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Absolut. Dock lönade det sig inte att binda räntan vid den tiden.

Att räntan skulle öka till 6% under en längre tid ser jag som uteslutet. Hela ekonomin hade havererat då.
Jag ser ingen omöjlighet i att den skulle höjas till de... Håller me om att ekonomin kan få sig en redig törn... Hoppas jag har fel..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag skulle säga att det är ett långt dragen slutsats att det aldrig hänt.
Jag har mestadels haft rörligt men är nu i mitten på en bunden 4 års bindningstid på Nordea och det har varit bra, nedsidan i ~1% räntan var inte stor nog för att inte testa detta denna gång. Kollar igen 2024 hur det verkar.
När jag kollade för några år sedan var det det jag kom fram till. Aldrig.

får se om jag hinner skaka fram källa på det.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin