Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
6886c543c391f9c8e5e456993a17af1f.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Saxat ur aftonblaskan.

Ur det perspektivet bedömer vi att Riksbanken kommer att höja med 0,75 procent vid nästa möte i september. Det kan även vara så att det kommer en tidigare brandkårshöjning nu under sommaren.

Sedan höjde ju europeiska rix banken räntan med 0,5 så räntorna fortsätter nog upp ett par % ytterligare. Men behöver säkert upp till 5-7% Innom sin tid.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Personligen spelar de ingen roll va räntan hamnar eller ligger på, men de är lite synd om dom som får det kärvt även om de är lite självförvållat att folk inte har amorterat ner sina lån när räntan varit låg..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Personligen spelar de ingen roll va räntan hamnar eller ligger på, men de är lite synd om dom som får det kärvt även om de är lite självförvållat att folk inte har amorterat ner sina lån när räntan varit låg..
Vilka tror du har mest? De som investerat under lågränteperioden eller de som amorterat?

Att amortera under lågränteperioder är självmord.

Raderad medlem 51742

Guest
Vilka tror du har mest? De som investerat under lågränteperioden eller de som amorterat?

Kanske inte helt rationellt att amortera vid låg ränta, men man slipper vara helt livegen till banken när sämre tider väntar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Självmord kan jag inte tänka att de är... Allt har väl me å göra va man har för värderingar i livet..

Att inte ha några lån å kunna köpa de man vill är inte självmord direkt..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hur många av de som inte amorterat tror du har investerat pengarna istället? Jag tror det är försvinnande få och de flesta pengarna har nog försvunnit på Stureplan, semesteröar etc

YOLO :näsblod

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Har man "investerat" i nya bilar, båtar eller semesterresa till Bali tror jag nog att jag sätter mina slantar på amorteraren.

Vet ett antal personer som med jämna mellanrum höjer lånen för något som jag skulle beteckna som lyxkonsumtion som de annars inte skulle ha råd med. Blir svårt när den sedelpressen stänger och man måste leva på sin vanliga lön som inte matchar det invanda.

Vettig investeringar kan dock säkert vara bättre (vi snackar inte bitcoins nu hoppas jag :rofl ) men "självmord" var väl lite väl hårt omdöme om amortering, är en ganska skön känsla av att äga allt och enbart ha lönekontot som kontakt med banken.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Lyxkonsumtion har även för årtionden tillbaks uppmuntras av bankerna som vill låna ut mer pengar till folk...
Har hört av flera som banken sagt att de finns mer låneutrymme, å förslag på att typ kanske byta upp sig till nyare bil, båt??

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lyxfällan behöver väl nya deltagare så det är bra med folk som inte kan räkna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur många av de som inte amorterat tror du har investerat pengarna istället? Jag tror det är försvinnande få och de flesta pengarna har nog försvunnit på Stureplan, semesteröar etc

YOLO :näsblod
Det tror inte jag, jag har inte gjort så och jag känner nog ingen som gjort så heller.

Raderad medlem 51742

Guest
Man har förhoppningsvis sparat pengar i något som gett mer än 0,7% avkastning.
Ja, rent ekonomiskt är det som sagt mer rationellt. Gillar bara inte att vara i beroendeställning till någon, typ banken, staten, chefen, hyresvärd osv, så jag försöker agera med den principen som utgångspunkt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, rent ekonomiskt är det som sagt mer rationellt. Gillar bara inte att vara i beroendeställning till någon, typ banken, staten, chefen, hyresvärd osv, så jag försöker agera med den principen som utgångspunkt.
Yes men om du tror på matematik så har det varit fel att amortera.

Raderad medlem 51742

Guest
Yes men om du tror på matematik så har det varit fel att amortera.
Som sagt, även om det är ekonomiskt sämre att amortera så är friheten att inte vara i beroendeställning alltid överordnad för mig och värd att betala extra för.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som sagt, även om det är ekonomiskt sämre att amortera så är friheten att inte vara i beroendeställning alltid överordnad för mig och värd att betala extra för.
Jag tror du missförstår.
Om du sparar pengar med avkastning som överstiger räntenivå inkl avdrag så kan du ge dina pengar till banken när du vill. Om du har en miljon på kontot och en miljon i skuld så har du noll, dvs samma som om du amorterat allt, med skillnaden att statistiskt och matematiskt kommer den metoden jag förespråkar göra dig fri snabbare. Allt annat är psykologi.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror du missförstår.
Om du sparar pengar med avkastning som överstiger räntenivå inkl avdrag så kan du ge dina pengar till banken när du vill. Om du har en miljon på kontot och en miljon i skuld så har du noll, dvs samma som om du amorterat allt, med skillnaden att statistiskt och matematiskt kommer den metoden jag förespråkar göra dig fri snabbare. Allt annat är psykologi.
Sant, men jag föredrar ändå att bli psykologiskt "lurad" i det här fallet. För såväl investerade pengar som lån finns en massa antaganden inbyggda som behöver uppfyllas och där jag i större utsträckning blir beroende av andras beslut och omvärldsfaktorer. Jag ser också betydande risker för stabiliteten i hela det ekonomiska systemet på lite längre sikt. Därför prioriterar jag beslut som ger snabb amortering mot skuldfrihet där jag själv äger mina reala tillgångar, i kombination med att jag får låga fasta kostnader. Ekvationen bygger på att det i mitt fall är realistiskt att kunna nå skuldfrihet inom rimlig tid. Hade jag vetat att lånen skulle finnas kvar resten av livet skulle jag tänkt annorlunda.

EDIT: Men vi får se... I praktiken kan det bli så att när jag amorterat tillräckligt mycket och förutsättningarna för investeringar är de rätta kommer jag växla över mot att investera mer, för att därmed öka utväxlingen ytterligare. Men syftet är att gå mot skuldfrihet.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...