Vilka tror du har mest? De som investerat under lågränteperioden eller de som amorterat?Personligen spelar de ingen roll va räntan hamnar eller ligger på, men de är lite synd om dom som får det kärvt även om de är lite självförvållat att folk inte har amorterat ner sina lån när räntan varit låg..
Kanske inte helt rationellt att amortera vid låg ränta, men man slipper vara helt livegen till banken när sämre tider väntar.Vilka tror du har mest? De som investerat under lågränteperioden eller de som amorterat?
Att amortera under lågränteperioder är självmord.
Självmord kan jag inte tänka att de är... Allt har väl me å göra va man har för värderingar i livet..Vilka tror du har mest? De som investerat under lågränteperioden eller de som amorterat?
Vilka tror du har mest? De som investerat under lågränteperioden eller de som amorterat?
Har man "investerat" i nya bilar, båtar eller semesterresa till Bali tror jag nog att jag sätter mina slantar på amorteraren.Vilka tror du har mest? De som investerat under lågränteperioden eller de som amorterat?
Jo så är det nog tyvärr. Dock inte för mig själv.Hur många av de som inte amorterat tror du har investerat pengarna istället? Jag tror det är försvinnande få och de flesta pengarna har nog försvunnit på Stureplan, semesteröar etc
YOLO
Man har förhoppningsvis sparat pengar i något som gett mer än 0,7% avkastning.Kanske inte helt rationellt att amortera vid låg ränta, men man slipper vara helt livegen till banken när sämre tider väntar.
Det tror inte jag, jag har inte gjort så och jag känner nog ingen som gjort så heller.Hur många av de som inte amorterat tror du har investerat pengarna istället? Jag tror det är försvinnande få och de flesta pengarna har nog försvunnit på Stureplan, semesteröar etc
YOLO
Ja, rent ekonomiskt är det som sagt mer rationellt. Gillar bara inte att vara i beroendeställning till någon, typ banken, staten, chefen, hyresvärd osv, så jag försöker agera med den principen som utgångspunkt.Man har förhoppningsvis sparat pengar i något som gett mer än 0,7% avkastning.
Yes men om du tror på matematik så har det varit fel att amortera.Ja, rent ekonomiskt är det som sagt mer rationellt. Gillar bara inte att vara i beroendeställning till någon, typ banken, staten, chefen, hyresvärd osv, så jag försöker agera med den principen som utgångspunkt.
Som sagt, även om det är ekonomiskt sämre att amortera så är friheten att inte vara i beroendeställning alltid överordnad för mig och värd att betala extra för.Yes men om du tror på matematik så har det varit fel att amortera.
Jag tror du missförstår.Som sagt, även om det är ekonomiskt sämre att amortera så är friheten att inte vara i beroendeställning alltid överordnad för mig och värd att betala extra för.
Sant, men jag föredrar ändå att bli psykologiskt "lurad" i det här fallet. För såväl investerade pengar som lån finns en massa antaganden inbyggda som behöver uppfyllas och där jag i större utsträckning blir beroende av andras beslut och omvärldsfaktorer. Jag ser också betydande risker för stabiliteten i hela det ekonomiska systemet på lite längre sikt. Därför prioriterar jag beslut som ger snabb amortering mot skuldfrihet där jag själv äger mina reala tillgångar, i kombination med att jag får låga fasta kostnader. Ekvationen bygger på att det i mitt fall är realistiskt att kunna nå skuldfrihet inom rimlig tid. Hade jag vetat att lånen skulle finnas kvar resten av livet skulle jag tänkt annorlunda.Jag tror du missförstår.
Om du sparar pengar med avkastning som överstiger räntenivå inkl avdrag så kan du ge dina pengar till banken när du vill. Om du har en miljon på kontot och en miljon i skuld så har du noll, dvs samma som om du amorterat allt, med skillnaden att statistiskt och matematiskt kommer den metoden jag förespråkar göra dig fri snabbare. Allt annat är psykologi.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|