Cal Crutchlow -> Factory Ducati.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
P€RRA;5864037 skrev:
Sekvensen jag hänvisade till, ca 1.22 in i klippet, visar hur Stoner passerar Rossi i närheten av start/mål-linjen. Den som känner till banan vet att det är åtskilliga hundra meter efter banans sista kurva.
Hur långt ifrån varandra låg de när de gick in och ur kurvan?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hur långt ifrån varandra låg de när de gick in och ur kurvan?
Jag vet inte vilket varv producenten valde för sina highlights men jag tog 3 st screenshots från sista kurvan på varv 1, ut på rakan på varv 1, första kurvan på varv 2 och la ihop i en bild. Tittar man på racet blir det väldigt tydligt hur otroligt snabb Ducatin var rakt fram. Stoner är om Vale helt utan slipstreaming.

qatar_2007.jpg

(Beklagar kvalitén men det är tydligt nog för att se vem som är vem hoppas jag :) )

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Förutom Stoner och Rossi, vilka bägge är relativt ok förare, så tycker jag det är bra för Cal att tjäna lite pengar såklart. Men tråkigt att det troligen är slutat på början för hans karriär.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5864037 skrev:
Sekvensen jag hänvisade till, ca 1.22 in i klippet, visar hur Stoner passerar Rossi i närheten av start/mål-linjen. Den som känner till banan vet att det är åtskilliga hundra meter efter banans sista kurva.

Mot bättre vetande blir då min fråga till dig:
Hur får du det till acceleration ut ur en kurva?
För att kunna passera Rossi som Stoner gör i klippet måste man förstås bemästra accelerera-ut-ur-kurvor-med-en-Ducati till perfektion, vilket bara en idiot skulle tro är lättare än att bromsa-in-i-kurvor-med-en-Yamaha.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5864117 skrev:
Stoner är om Vale helt utan slipstreaming.
Vilken fråga är det du besvarar? Vilken hemlighet ”avslöjar” du? Att Ducatin har många hästkrafter och hög toppfart? Hoppas att du inte aspirerar på Pulitzerpriset.

Ett klokt marsvin kan se att Ducatin har en stark motor. Det har varit allmän kännedom i tio år. Var är problematiserandet? Vilka är de olika aspekterna av detta? Vilka konsekvenser har många hästkrafter? Är det alltid bra? När är det inte bra? Är det bättre eller sämre än något annat?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
För att kunna passera Rossi som Stoner gör i klippet måste man förstås bemästra accelerera-ut-ur-kurvor-med-en-Ducati till perfektion, vilket bara en idiot skulle tro är lättare än att bromsa-in-i-kurvor-med-en-Yamaha.
För den som tittat på MotoGP sen fyrtakt och avancerad elektronik gjorde sin entré är det ingen hemlighet att få omkörningar görs i utgången av kurvorna, något som var betydligt vanligare på tvåtaktstiden. Så nej, man behöver inte vara en idiot för att inse att det är relativt ovanligt att någon kör om ut ur en kurva. Det enda som krävs är att man sett ett par race de senaste 10 åren :)

Vilken fråga är det du besvarar?
FireSalles. Läs gärna innan postar :)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag vet inte vilket varv producenten valde för sina highlights men jag tog 3 st screenshots från sista kurvan på varv 1, ut på rakan på varv 1, första kurvan på varv 2 och la ihop i en bild. Tittar man på racet blir det väldigt tydligt hur otroligt snabb Ducatin var rakt fram. Stoner är om Vale helt utan slipstreaming.

View attachment 389726

(Beklagar kvalitén men det är tydligt nog för att se vem som är vem hoppas jag :) )

Honda, Suzuki, Kawasaki & t.o.m Tamada på Tech3'n hade bättre toppfart än Fiat Yamahan så jämförelsen haltar lite. Det var inte Ducatin som var såå överlägsen rakt fram, det var Yamahan som var sölig. Yamahan var längre efter Ducatin än vad den var före stackars Pitt på Ilmoren. Men Yamahan var precis lika överlägsen i kurvorna som Duccen var på rakan, skillnaden var att Rossi förlorade mer på rakan än han kunde ta in i kurvorna. Men jag tror knappast Rossi gnällde på toppfarten efter Jerez, trots att Duccen hade handbollsklister på däcken & supertoppfart, eller vad tror du?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5863802 skrev:
Till lite nytta när Stoner gång på gång gav Vale moppefrilla på rakorna :hihi

Ja har någon klarat av att köra Ducatin så var det CS, VR gjorde det aldrig.
Bara att konstatera fakta att australiensaren gjorde ett bättre jobb på duccen.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Ja har någon klarat av att köra Ducatin så var det CS, VR gjorde det aldrig.
Bara att konstatera fakta att australiensaren gjorde ett bättre jobb på duccen.

Jo. Som Hayden sa efter första provturen.
“Whatever they're paying him (Casey) it's not enough!”

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jo. Som Hayden sa efter första provturen.
“Whatever they're paying him (Casey) it's not enough!”

Ja hojen körde inte sig själv som P€R försöker förklara, varför vann då inte Loris, Barros, Hoffman.
CS gjorde ett grymt jobb utan tvekan.

Oavsett har alla vinnare utnyttjat sitt material till max, ingen tvekan om att Duccarna idag inte har det materialet.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ja hojen körde inte sig själv som P€R försöker förklara, varför vann då inte Loris, Barros, Hoffman. CS gjorde ett grymt jobb utan tvekan.
Ja du lind, jag har aldrig någonsin påstått att hojen körde sig själv, det är något du läser in alldeles själv. Jag har bara försökt påvisa den stora skillnaden mellan den GP7 som Stoner körde, den GP10/11 som Rossi fick ta över och den GP13 som Dovi och Hayden kör nu. Stoner hade en nedåtgående trend hos Ducati och som jag skrivit tidigare fick han nog och valde att lämna för Honda där det fanns en chans att vinna titeln (vilket han också gjorde).

Att Stoner var bättre än Rossi på att köra GP10/11 är inget att diskutera, det är fakta.
Att Stoner är den bäste föraren, efter Rossi, som kört Ducatin är heller inget att diskutera, det är fakta.

Att Hayden var imponerad av hur Stoner körde Ducatin är inte heller så konstigt. Hayden är den mest mediokre världsmästaren vi haft på väldigt lång tid. På tio och en halv säsong har han vunnit ynka 3 race :3freak

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Ontopic:
Visst har ni Perra och Radare gått under andra nick förut som började på S respektive N?
Om ja, kan ni ge en kort redogörelse till varför ni bytt? :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ontopic:
Visst har ni Perra och Radare gått under andra nick förut som började på S respektive N?
Om ja, kan ni ge en kort redogörelse till varför ni bytt? :)
Jag ville inte vara så anonym så jag bytte från S&S3M (Sandstream) till Perra (som var upptaget så det fick bli lite konstiga tecken) :)

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
P€RRA;5864746 skrev:
Jag ville inte vara så anonym så jag bytte från S&S3M (Sandstream) till Perra (som var upptaget så det fick bli lite konstiga tecken) :)

Jaha var det med den ädla avsikten - jag hade i min enfald räknat med något snaskigare (såsom en urspårad tråd som ledde till åtgärder etc) men så var ju inte fallet. Tack för svaret :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jaha var det med den ädla avsikten - jag hade i min enfald räknat med något snaskigare (såsom en urspårad tråd som ledde till åtgärder etc) men så var ju inte fallet. Tack för svaret :)
Såna trådar har också funnits. Jag har blivit bannad ett par gånger och startade upp ett eget forum för enbart RR för några år sedan. Gick inget vidare :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Att Stoner är den bäste föraren, efter Rossi, som kört Ducatin är heller inget att diskutera, det är fakta.

Vad gäller just Ducati så är nog Casey den bäste föraren FÖRE Valentino som kört Ducatin. Casey har vunnit flera race med en cykel som Valentino inte ens satte på pallen. Det är fakta och inget annat.

Men att tjafsa om vem som är den bäste föraren leder sällan till något då det finns så ofantligt många infallsvinklar. Ska man räkna antalet mästerskapsvinster eller antalet racevinster och ska man då ta karriärens längd i beaktande...? Eller ska man räkna på vad respektive förare presterat på likvärdigt material...?

I vilket fall som, för mig råder ingen tvekan om att Casey är den mest talangfulle motorcykelföraren någonsin oavsett kategori medans Valentino måste räknas som den förmodligen mest analytiske någonsin. Casey behöver inte anpassa motorcykeln för sin körstil. Han anpassar istället - helt undermedvetet - sin körstil för att ta det mesta ur en existerande motorcykel och han gör det på en otroligt kort tid. Varvrekord på sitt tredje flygande varv första gången han körde Hondan säger allt. Valentino är precis tvärt om. Han har en otrolig förmåga att analysera fram exakt vad som måste ändras på en existerande motorcykel för att han ska åka fortare.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5864236 skrev:
För den som tittat på MotoGP sen fyrtakt och avancerad elektronik gjorde sin entré är det ingen hemlighet att få omkörningar görs i utgången av kurvorna, något som var betydligt vanligare på tvåtaktstiden. Så nej, man behöver inte vara en idiot för att inse att det är relativt ovanligt att någon kör om ut ur en kurva. Det enda som krävs är att man sett ett par race de senaste 10 åren :)
Historien upprepar sig: vad är det du svarar på? Vem har skrivit om omkörningar i utgångar?

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...