CBR600 02 - Behöver pumpa upp tryck i bromsen, varför?

Men fyller stålflätan nån funktion på en sån slang ? Kan man inte bara ha en teflonslang med en mjukare genomskinlig gummislang utanpå då ?
Jag har dels fått bättre bromsar vid byte till stålomspunnen mot trötta, gamla, svampiga originslslangar. Från ofrivillig abs på gammal cb 900f till faktisk bromsverkan. Jag har även bytt utan att bromsverkan var otillräcklig men den distinkta känslan med spunnen var likväl ett lyft, särskilt pre abs så man vet lite mer vad som händer. Plastöverdrag sparar så mycket på allt flätan annars kommer i kontakt med plus att man kan ha en fräsig rökförgad och man stoppar då på halva sträckan! Scouts honour!
 
Jag har dels fått bättre bromsar vid byte till stålomspunnen mot trötta gamla, svampiga originslslangar. Från ofrivillig abs på gammal cb 900f till faktisk bromsverkan. Jag har även bytt utan att bromsverkan var otillräcklig men den diatinkta känslan med spunnen var likväl ett lyft, särskilt pre abs så man vet lite mer vad som händer. Plastöverdragen sparar så mycket på allt den kommer i kontakt med plus att man kan ha en fräsig rökförgad och man stoppar då på halva sträckan! Scouts honour!

Jo så är det ju, jag tvivlar inte på att det kan bli stummare bromsar med nya PTFE slangar om dom gamla börjar att bli lite mjuka
Men kanske hade det blivit lika bra om du satt på nya originalslangar också istället för stålomspunna slangar
 
Stålflätan skydar ju teflonslangen från omvärlden. Gummislangen skyddar omvärlden från stålflätan. Svårare än så är det inte.

Ja båda dom delarna fattar jag, frågan var ju om varför man ska ha stålstrumpan och inte bara en PTFE-slang med gummihölje
 
Jo så är det ju, jag tvivlar inte på att det kan bli stummare bromsar med nya PTFE slangar om dom gamla börjar att bli lite mjuka
Men kanske hade det blivit lika bra om du satt på nya originalslangar också istället för stålomspunna slangar
Original brukar kosta en pensionsförsäkring, utan att vara bättre än ett goodridgekit för en knapp lusentapp, men jag bestrider inte rimligheten i ditt påstående!
 
Ja båda dom delarna fattar jag, frågan var ju om varför man ska ha stålstrumpan och inte bara en PTFE-slang med gummihölje
Jävligt sant, vad har ens metallflätan med detta att göra förrutom att nöta hål på kylare och slangar?

Senaste slangen jag fick gjord var bara nylon typ, men för 10 år sen fick man en bläckpennefjäderspiral runt den utan frågor. Är det en trendgrej genom decennierna eller vad?
 
Stålflätan skydar ju teflonslangen från omvärlden. Gummislangen skyddar omvärlden från stålflätan. Svårare än så är det inte.
Ja båda dom delarna fattar jag, frågan var ju om varför man ska ha stålstrumpan och inte bara en PTFE-slang med gummihölje
Ja och svaret är att stålstrumpan skyddar teflonslangen bättre än gummihöljet. Svårare än så är det inte. Hävdar du att stålet skyddar sämre eller lika bra som gummihöljet?
 
Last edited:
Ja och svaret är att stålstrumpan skyddar nylonslangen bättre än gummihöljet. Svårare än så är det inte. Hävdar du att stålet skyddar sämre eller lika bra som gummihöljet?

Hävdar inte nåt , men gummit borde väl ha ett tillräckligt skydd mot mekanisk påverkan utifrån , det är ju gummi utvändigt på original slangar och dom brukar ju hålla många år , men PTFE-slangen kanske är så känslig att den måste ha en stålstrumpa utanpå.
Eller så är den enklaste eller billigaste tillverkningsmetoden helt enkelt att sätta en stålstrumpa utanpå
 
Teoretiskt hjälper stålflätan men inte i verkligheten.
Teflonslangen ger inte med sig mer än några procent av vad en gummislang gör.
En annan fördel är att ett system med teflonslangar är lättare att lufta.
 
Klok mekaniker.
Är den gamla slangen nödvändigtvis kass när den är oanvänd?
Tänkte annars att den garanterat skulle vara fräschare än den som sitter på och har använts sedan hojen var ny.

Tänkte det kunde vara trevligt att ha originaldragning av slangen. Men är det en dum idé pga av att den åldrats på ett lager, så sätter jag så klart dit vad nu meken kan få ihop åt mig. Vill få det här ordentligt och bra.

Note. Stålomspunnen är inte det som löser problemet utan att innerslangen är stabil teflonslang.
Det är min förståelse med. Är mer brydd om hur slangen sitter fast på hojen och att den inte nöter på annat än om den är stålomspunnen eller inte.

Är den stålomspunnen så ska jag se till att den har ett skyddande ytterlager, så inte min hoj blir det skyddande lagret. :näsblod

Brembo eller original bromsoump kvittar, köp det billigaste, det gjorde tillverkaren.
Så tänker jag med. Får se vilka priser jag får. Tänker att jag inte vill betala mer för en originalpump än Brembo. Och är priserna ganska lika skulle jag kunna byta till en Brembo för att det är kul :crash
 
Last edited:
Är den gamla slangen nödvändigtvis kass när den är oanvänd?
Tänkte annars att den garanterat skulle vara fräschare än den som sitter på och har använts sedan hojen var ny.

Tänkte det kunde vara trevligt att ha originaldragning av slangen. Men är det en dum idé pga av att den åldrats på ett lager, så sätter jag så klart dit vad nu meken kan få ihop åt mig. Vill få det här ordentligt och bra.


Det är min förståelse med. Är mer brydd om hur slangen sitter fast på hojen och att den inte nöter på annat än om den är stålomspunnen eller inte.

Är den stålomspunnen så ska jag se till att den har ett skyddande ytterlager, så inte min hoj blir det skyddande lagret. :näsblod


Så tänker jag med. Får se vilka priser jag får. Tänker att jag inte vill betala mer för en originalpump än Brembo. Och är priserna ganska lika skulle jag kunna byta till en Brembo för att det är kul :crash
Men jag begriper inte hur en ny originalpump ska lösa problemet när en renoverad dito inte gör det. Har man bytt packningarna så ska det vara lika bra som ny. Det är en otroligt enkel funktion i en pump
 
Ja exakt och Mäkinen svamlar. Den där flätan går ju att dra ut och klämma ihop hejvilt. Det är ju säkert ett slags perimeterskydd, eller skelett. Den gör noll för slangkomkomprimeringen
Jag erkänner gärna när jag har fel, men tänkte att det främst är expansion man hindrar.
 
Hävdar inte nåt , men gummit borde väl ha ett tillräckligt skydd mot mekanisk påverkan utifrån , det är ju gummi utvändigt på original slangar och dom brukar ju hålla många år , men PTFE-slangen kanske är så känslig att den måste ha en stålstrumpa utanpå.
Eller så är den enklaste eller billigaste tillverkningsmetoden helt enkelt att sätta en stålstrumpa utanpå
Uppenbarligen inte, därav stålstrumpan.

Teflon behöver stålstrumpan då det tål till exempel stenskott sämre. Nu har jag svarat på samma sak tre gånger. Du hävdar tydligen inget men spekulerar i att saker som smarta ingenjörer har kommit fram till är en bra lösning inte stämmer. Om du har andra fakta, vänligen upplys om dessa.

Att det skulle vara billigare att både använda stålstrumpa och gummislang än bara gummislang faller på sin egen orimlighet. Det hör du väl själv?

PTFE är ett grymt material som håller hur länge som helst. Har man bytt till den typen av slang så håller den hela hojens livslängd. Då kan det vara bra att ha ett extra skydd för att förhindra yttre mekaniska skador. Det är inte svårare än så.

Jag erkänner gärna när jag har fel, men tänkte att det främst är expansion man hindrar.
Du har också fel.
 
Uppenbarligen inte, därav stålstrumpan.

Teflon behöver stålstrumpan då det tål till exempel stenskott sämre. Nu har jag svarat på samma sak tre gånger. Du hävdar tydligen inget men spekulerar i att saker som smarta ingenjörer har kommit fram till är en bra lösning inte stämmer. Om du har andra fakta, vänligen upplys om dessa.

Att det skulle vara billigare att både använda stålstrumpa och gummislang än bara gummislang faller på sin egen orimlighet. Det hör du väl själv?

PTFE är ett grymt material som håller hur länge som helst. Har man bytt till den typen av slang så håller den hela hojens livslängd. Då kan det vara bra att ha ett extra skydd för att förhindra yttre mekaniska skador. Det är inte svårare än så.


Du har också fel.
Du är ingen people person just nu
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top