Där LIGGER min nya Hayabusa.

Status
Ej öppen för fler svar.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Någorlunda samma sak hände mig! Fick min hoj stulen och den hittades i bra skick förutom att låsen var pajjade överallt och bromskivan var kapad.
Åker ut till hojen och den kille som ringde mig och hittat den, försäkringsbolaget ringer bärgare som kommer efter ca 30min. Han börjar spänna och ha sig och hissa upp den varpå både jag och brorsan förklarar för idioten att det inte funkar på det sättet han spänner den på. "JOJO det går" får vi till svar, vi skriker tillslut på gubbajäveln att den går sönder men han lyssnar inte. Det slutar med att hojen kommer upp på flaket och vi drar därifrån arga som satan. När vi kommer ut på vägen står han och efterspänner när han åkt ca 1km. Jag åkte hem och drack ett par öl!!!

Summan av kardemumman blev: Mer arbete för mig med kontakt av bärgningsfirma, försäkringsbolag och verkstad pga saker som dom hade haft sönder....det som bärgningsgubben pajjade: Framfälgen skrapad i kanten (svart "oxidering" som blev silver), spände repen över alla reglage på styret, repad framkåpa samt hela plasten bak blev repad! Svaret som bärgningsfirman gav: Killen är ny!

Dock slapp jag betala för hans inkompetens, kanske skulle vara bra för nya bärgare att ha en handledare på plats.

Hoppas att det löser sig för dig också!!!!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har en sådan som spänner över styret, men jag använder den aldrig. Förr eller senare så har påfrestningarna mattat ut styrhalvorna som sedan ger med sig. Kim Jensen fick tex ena styrhalvan i handen ett race på Knudan, och hur hade det slutat om hojen stod i/på ett släp?
Jag spänner ett band på var sida i undre gaffelkronan, och jag har kört så många mil utan att något har hänt, så alla andra metoder är nog inte sämre.

Fast jag vete fan hur hårt du spänner för att få utmattningsskador på styrhalvorna. Låter helt sjukt, måste vara en vältning med bilden som gör första skadan. Sen får man väl titta på styrhalvan lite då och då för att se om man ser en spricka. Sen har jag aldrig sett någon lyckas att få spännbanden att inte ligga an mot orginalkåpor när man spänner på insidan. Men det är ju en subjektiv åsikt att de andra motoderna är sämre.
 

turbo1052

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Vansbro
Hoj
suzuki 1100r turbo,mini moto,ilo 98cc.Honda crf 450
Det är alltid du som chaufför som har ansvar för hur lasten är säkrad.Sorgligt men sant.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Fast jag vete fan hur hårt du spänner för att få utmattningsskador på styrhalvorna. Låter helt sjukt, måste vara en vältning med bilden som gör första skadan. Sen får man väl titta på styrhalvan lite då och då för att se om man ser en spricka. Sen har jag aldrig sett någon lyckas att få spännbanden att inte ligga an mot orginalkåpor när man spänner på insidan. Men det är ju en subjektiv åsikt att de andra motoderna är sämre.

Jag har inte fått det själv men jag tänker inte heller riskera att det händer. Även om man inte spänner allt för hårt så är resan i ett släp allt annat än mjuk, vilket i sin tur ökar påfrestningarna.
Ang om banden ligger emot kåporna eller ej, så beror det utöver kåporna på hur stort avståndet mellan fästöglorna är.
 

Bensen

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Lund
Hoj
Thunderace 1000R -00
Har handlaren tagit sig på att spänna fast den så är det ju deras ansvar att den inte välter! Oavsätt vem som kör så den som spänner fast den får ju se till att det e ordentligt gjort, framför allt när dom inte gör annat än o säljer bågar!

Ang. hemföräkring så kan du inte använda din egen.. Kanske skulle gjort kalrt det.. I och med det e din båge så e det du som ska ha den försäkrad o det e så fall en försäking på bågen som gäller!
Hemförsäkringen går endast in om någon annan välter din båge! Säg att din polare smäller sin feta röv i din tv där hemma, då får han ta det på SIN hemförsäkring.. självrisk 1500kr! Då va det alltså din polare som välte din hoj, om du förstår! ;) ;)
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Surt som fan!
I normala fall hade jag nog haft samma åsikt som många; att det är ditt eget fel.
- Men i det här fallet är det ändå under andra omständigheter, eftersom du fick som svar att den är rätt fastspänd och att den absolut inte kommer välta.

Man får hoppas att handlaren är samarbetsvillig, och det verkar ju som det eftersom dom vill ha bilder.

Och det är såna som du ingen handlare vill ha heller!! Men du väl en sån kund som begär att man skall torka arslet på dig efter att du har varit på toan, kanske sätta en haklapp på dig med. Och kan förstå att ditt förstånd är mycket litet i din värld! :finger

Alla människor är inte skapta säljare. Du är nog en av dom. :D
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Är det verkligen så svårt att spänna fast en hoj?

En kompis till mig köpte hoj i våras, och den välte trots 4 spännband.
Själv har jag fraktat både mina egna och varit med och fraktat kompisars hojar, och de har aldrig vält, eller ens haft några som helst ambitioner att röra sig.
660n brukar jag spänna fast med ett spännband när jag kör med den på pickisen, och då står den som berget. Dock känns pickisen stabilare än ett släp, men när jag kört med både motarder, crossar och fighters/sporthojar på släp så har 2 spännband räckt. Ibland har vi dragit ett tredje för säkerhets skull dock.

On Topic: Väldigt tråkig händelse för dig. Tur i oturen är ju att det är ett tag kvar tills säsongen drar igång, så du har ju tid på dig att fixa upp pärlan.
Själv tycker jag att firman har ansvar i frågan, då de försäkrat dig efter att du ifrågasatt dem.
Jag menar, om vi ponerar att man inte vet något överhuvudtaget om fastspänningar av motorcyklar och en firma försäkrar en om att hojen kommer stå. Då måste man ju kunna lita på dem? Eller ska man då, okunnig som man är, spänna om den?

Nej, har de sagt att den står, då ska den fan stå. Alla är inte självutnämnda fastspänningsexperter här i världen, och kan man inte lita på en handlare, vad ska man då göra?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
:) Nää jag jobbar inte där,jag bor i Norrköping men kunde inte låta bli att INTE bli förbannad på inkompetenta människor som tror att dom är KUNGAR bara för att dom är kunder. Visst jag håller med att man skall få ett bra bemötande hos handlarna men vissa begär att man skall ta ner månen också.Det skall väl vara ett ömsesidigt bemötande det finns ingen anledning hos handlarna att vara arroganta mot kunder utan orsaker eller hur!!! :tummenupp

jag håller med dig och vet precis vad du menar.
men det jag reagerade på var att det han sa i sitt inlägg var att detta ställe hade ett dåligt bemötande och inget annat, och då skrev du att han skulle fara åt helvete och fuck you och att ingen vill ha han som kund. det är något jag ej förstår.
men som jag skrev innan i detta inlägg, jag förstår exakt vad du menar. jobbar själv som tekniker/problemlösare/kundmottagare på en bilfirma, men oavsett hur jäklig en kund varit så har jag nog aldrig känt att jag ej vill ha honom/henne som kund.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Handlarn ska stå för kåporna..kan inte vara så dyrt...dyrare att förlora en kund som dig!
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
jag håller med dig och vet precis vad du menar.
men det jag reagerade på var att det han sa i sitt inlägg var att detta ställe hade ett dåligt bemötande och inget annat, och då skrev du att han skulle fara åt helvete och fuck you och att ingen vill ha han som kund. det är något jag ej förstår.
men som jag skrev innan i detta inlägg, jag förstår exakt vad du menar. jobbar själv som tekniker/problemlösare/kundmottagare på en bilfirma, men oavsett hur jäklig en kund varit så har jag nog aldrig känt att jag ej vill ha honom/henne som kund.


Det här med att "Fuck you" är att om en ev Handlare,tekniker eller så skulle göra något fel eller kanske inte riktigt har gett denna kund ett bra bemötande så kan man alltid rätta till problemen eller hur! Jag menar att prata med varandra istället för att gå och sprida en massa skit till alla andra. Som jag förstår så vill ju ingen vara otrevlig mot sina kunder eller hur. Det är dom som betalar deras löner.:)

Och som jag brukar säga att det finns inga problem kunder utan kunder med Problem. Och har nu denna kille ett problem så ska han lösa problemet med dom istället att föra skiten vidare!:) PROBLEM ÄR TILL FÖR ATT LÖSAS :tummenupp OCH DÅ TYCKER JAG ATT MAN HAR SOCIALKOMPETENS!
 

Palija

I 300 hör ingen dig skrika
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Västervik
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
Omfg

Nu har jag läst några inlägg ifrån dig o mannen så mkt skit du snackar.
Nr 1 läs noga det som står i din röda text.
Nr 2 läs inläget o följ tråden så kanske du vet vad det hela handlar om, det handlar inte om skitspridande, utan om att att man vill ha ett bra bemötande samt att man vill ha kompetent personal på mc-klubbar runt om i Sverige som kan stå för sina misstag.
Om vi glömmer hojspänningen o tar låset.
Tycker att man ska kunna ta fram ett lås ått en kund som frågar efter det.
Sen får jag skylla mig själv om jag väljer att lita på en klant som han.
(Om man inte kan lita på han så Vem fan ska man lita på?)
Nr 3 Vad skulle hänt om jag köpte hoj för första gången, ska jag hyra in en person som ska spänna den åt mig el?

O till slut har jag en kännsla av att du vet vilket företag det handlar om, för vad jag vet så har jag inte nämnt de någonstans.
Jag kommer skriva också hur företaget har löst problemet.

//Palija



Det här med att "Fuck you" är att om en ev Handlare,tekniker eller så skulle göra något fel eller kanske inte riktigt har gett denna kund ett bra bemötande så kan man alltid rätta till problemen eller hur! Jag menar att prata med varandra istället för att gå och sprida en massa skit till alla andra. Som jag förstår så vill ju ingen vara otrevlig mot sina kunder eller hur. Det är dom som betalar deras löner.:)

Och som jag brukar säga att det finns inga problem kunder utan kunder med Problem. Och har nu denna kille ett problem så ska han lösa problemet med dom istället att föra skiten vidare!:) PROBLEM ÄR TILL FÖR ATT LÖSAS :tummenupp OCH DÅ TYCKER JAG ATT MAN HAR SOCIALKOMPETENS!
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Gör skillnad på civilrätt och straffrätt.

Hade TS blivit stoppad av polisen så hade dom haft anmärkningar på lasten, och då är det TS skyldighet att den är rätt förankrad. I detta fallet saknar han dock uppsåt enligt mig eftersom han anlitat en firma för att spänna fast motorcykeln. Motorcykelfirman kan aldrig dömas för brott i detta scenario.

Civilrättsligt så anser jag att det största ansvaret ligger på firman. Har dom tagit på sig att spänna fast hojen och inte lyckats med det så är det som vid alla andra tvister - om det är som TS skriver så är firman ansvarig, har dom tagit på sig att spänna fast hojen helt utan TS inblandning så tycker jag absolut att dom är ansvariga för att det blir rätt gjort - annars ska man inte ta på sig såna uppdrag.

Dock så tycker jag att 2 mil är en ganska lång sträcka innan man kollar så att allt sitter fast, jag hade nog stannat efter 1-2 kilometer och kollat så inget sett illa ut. Här tror jag firman har en del synpunkter..
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag tycker helt klart att det är är början till en tvist, som man kan lösa på ett sansat sätt i rätten. Det behöver inte betyda att man blir osams med motparten för att man går till rätten. Men risken finns.

Du som ansvarig förare till fordornet har klart och tydligt ifrågasatt om personalen verkligen har spänt fast hojen på ett ordentligt sätt. Du var väldigt tveksam. Dom övertygade dig att dom har full koll på vad dom håller på dig, och du behöver inte bry dig. Mao har dom tagit på sig ansvaret för lastningen.
Har jag fattat rätt?
Då tycker jag att du har stora chanser till att kräva skadestånd för skadorna som har skett på din hoj.
Dom har försäkringar för arbeten dom drullar med. Det har alla seriösa företag!

Om du är med i Facket kan du fråga om du kan få rättshjälp eller möjlighet att prata med en jurist. Går man rätt väg så blir det inte så upprörd stämning.

Mats
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Man spänner alltid fast hojen själv......... man litar inte på någon, så nu har du lärt dig av ditt misstag och det kan stå dig dyrt.
Dumt och ödsla massa tid här på sh med det.... prata med dom som du köpte hojen av, istället för att sitta här och gnälla och ta upp vår dyrbara tid med massa gnäll och snyft historier ifrån dig. :rofl :D
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Du var väldigt tveksam. Dom övertygade dig att dom har full koll på vad dom håller på dig, och du behöver inte bry dig. Mao har dom tagit på sig ansvaret för lastningen.
Har jag fattat rätt?
Då tycker jag att du har stora chanser till att kräva skadestånd för skadorna som har skett på din hoj.

Är bara lekman på ämnet; men stämmer det verkligen?
Är det ändå inte personen som kör bilen som har det yttersta ansvaret?
Om än att någon annan försäkrat om att mc:n är rätt fastspänd är det fortfarande föraren som har ansvaret.

Det var i varjefall det som stog i körkortboken. Hurvida det upphör att gälla vid muntligt avtal ska jag låta vara osagt. Men är starkt tveksam.

Hur som helst står jag fortfarande för att firman borde ge ersättning för skadorna, men rent rättsligt tror jag inte det finns så mycket att göra.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Hoppas det löser sig för dig.

Vi körde med två spännband när vi fraktade hojen på släp:
spannband_250545.jpg


Från ett gaffelben var vid nedre delen av styrkronan och ut mot sidorna, satt förvånansvärt bra, inget slack, fast det var visserligen ingen längre sträcka heller.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är bara lekman på ämnet; men stämmer det verkligen?
Är det ändå inte personen som kör bilen som har det yttersta ansvaret?
Om än att någon annan försäkrat om att mc:n är rätt fastspänd är det fortfarande föraren som har ansvaret.

Det var i varjefall det som stog i körkortboken. Hurvida det upphör att gälla vid muntligt avtal ska jag låta vara osagt. Men är starkt tveksam.

Hur som helst står jag fortfarande för att firman borde ge ersättning för skadorna, men rent rättsligt tror jag inte det finns så mycket att göra.


Jag håller med dig, det är den som framför fordornet som ansvarar för surrningen. Helt klart.
Men ska man inleda en tvist, så måste man ha något argument att gå på. Någonting tyngre än att bara är ledsen.
Då gäller det att ägaren av hojen i det här fallet står på sig och övertygar tredje part att firman tog över ansvaret, trots att ägaren protesterade.

Mats
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Nu har jag läst några inlägg ifrån dig o mannen så mkt skit du snackar.
Nr 1 läs noga det som står i din röda text.
Nr 2 läs inläget o följ tråden så kanske du vet vad det hela handlar om, det handlar inte om skitspridande, utan om att att man vill ha ett bra bemötande samt att man vill ha kompetent personal på mc-klubbar runt om i Sverige som kan stå för sina misstag.
Om vi glömmer hojspänningen o tar låset.
Tycker att man ska kunna ta fram ett lås ått en kund som frågar efter det.
Sen får jag skylla mig själv om jag väljer att lita på en klant som han.
(Om man inte kan lita på han så Vem fan ska man lita på?)
Nr 3 Vad skulle hänt om jag köpte hoj för första gången, ska jag hyra in en person som ska spänna den åt mig el?

O till slut har jag en kännsla av att du vet vilket företag det handlar om, för vad jag vet så har jag inte nämnt de någonstans.
Jag kommer skriva också hur företaget har löst problemet.

//Palija

Mannen är jag inte för dig!! Så snacka för f,,,n inte! Det är inte dig vi har pratat om!!!! jag tycker synd att det har hänt och lider med dig! vi snackar om en helt annan kille som svara dig i forumet :mad: Så jag tycker att DU skall läsa vad som står OK :fakta Och jag vet inte alls vilket företag det handlar om utan hoppas för din skull att det löser sig! Är vi överens ELLER:tummenupp
 

Kneedrag

Guest
Det här med att "Fuck you" är att om en ev Handlare,tekniker eller så skulle göra något fel eller kanske inte riktigt har gett denna kund ett bra bemötande så kan man alltid rätta till problemen eller hur! Jag menar att prata med varandra istället för att gå och sprida en massa skit till alla andra. Som jag förstår så vill ju ingen vara otrevlig mot sina kunder eller hur. Det är dom som betalar deras löner.:)

Och som jag brukar säga att det finns inga problem kunder utan kunder med Problem. Och har nu denna kille ett problem så ska han lösa problemet med dom istället att föra skiten vidare!:) PROBLEM ÄR TILL FÖR ATT LÖSAS :tummenupp OCH DÅ TYCKER JAG ATT MAN HAR SOCIALKOMPETENS!


Och om handlaren inte vill lösa problemet då? Vad gör man då:va
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top