Då blev man av med körkortet!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns det verkligen en lag mot att svara i telefonen? annars skulle jag överklaga!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tycker det låter helt sjukt! Är det inte olaglogt att prata i mobilen så har du ju inte gjort något fel, bara ett mistag och det gör ALLA, även snuten.

Om du klantar dig på en hal påfart och får ställ och drar sen ner i diket får man väl inte kortet indraget för att man är dålig på att göra bil?

Jag skulle lätt överklaga! Finns inte en chans att Jag skulle lämna ifrån mig lappen för en sdan sak.

Om folk blir förbannade på att du/någon snackar i nallen i bilen får ni göra som alla andra och rösta på ett parti som är för ett förbjud av mobiler i traffiken och som sen inte gör ett skit åt det i alla fall, så funkar det här, gilla läget.
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
P-son skrev:
Det roliga är att i din Avatar står det "ett hjul räcker". Hur klassar du det? Som säker körning eller?

Då e man iaf koncentrerad på körningen och inget annat............... :yoparty
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Cervantes skrev:
Finns det verkligen en lag mot att svara i telefonen? annars skulle jag överklaga!

Nej inte mot att svara i telefon.

Men han blev inte dömd för att han svarare i telefon UTAN för att han körde av vägen på en raksträcka med godsikt, då har man inte mycket koll på läget :rolleyes: :rolleyes:

Och om man inte klarar av att tala och köra rakt så bör man inte svara i telefonen :gnissla
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
finns väll ingen lag som förbjuder en att svara i telefonen ;) men man får inte prata i den, du måste ha handsfree :D sa du att du pratade i telefonen?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Mitra skrev:
Nej inte mot att svara i telefon.

Men han blev inte dömd för att han svarare i telefon UTAN för att han körde av vägen på en raksträcka med godsikt, då har man inte mycket koll på läget :rolleyes: :rolleyes:

Och om man inte klarar av att tala och köra rakt så bör man inte svara i telefonen :gnissla
Det jag ville komma fram till med raksträckan var att det var ingen risk att svara i telefonen där då jag inte kunde skada någon vid en eventuell avkörning :fatta! Och nej det är inte olagligt att svara i mobilen när man kör bil.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Herman skrev:

Väntade bara på det.... :lol

Saken var den att det var helt dött i byn, jag skulle svänga ut på en väg med fri sikt på minst 500m åt varje håll. Helt tomt åt vänster och från höger kom det en bil långt bort. Där bilen körde var det 70-väg för att sedan bli 50-sträcka drygt 100m innan han é framme i korsningen jag står i.

Saktar ner innan korsningen men stannar aldrig helt. Givetvis är det farbror polisen som är ute och patrullerar natten till julafton i Söderfors av alla gudsförgätna hålor :3freak

1000:- fattigare blev jag, sånt é livet. Glad att jag fick behålla kortet :)
 

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
2Wheeldrive skrev:
Någon gång i oktober så åkte jag ner i diket pga jag skulle svara i mobiltelefonen :kocko Har kört prickfritt i tio år men det tog inte länsrätten någon hänsyn till! Det handlar om en singel olycka då ingen blev skadad. Det klassades som vårdslöshet i trafik pga medvetet risktagande när jag svarade i mobilen. Jag vet det var klumpigt av mig men ändå :död 4 månaders indragning :huvet Får tillbaka kortet den 20:e juni.

Välkommen till klubben för dom som blivit av med körkortet! :3freak

Konstapeln med den vita BMW-motorcykeln haffade mig på E4:an (av alla ställen) mellan Linköping och Mjölby hösten -03, körde bil då....suck.
Höjden av klantighet kan man tycka...men men...lite trafik och man blir lite ovaksam.
Han stog på en påfart den filuren...sen låg han och tryckte bakom mig i dryga 1,5km(sa han)....han skrev ner farten till 143 mer behöver jag inte säga...
Det var inte mycket att säga om det, men har pratat med en jurist om detta.
Jag skulle nekat och väntat på rättegång...hade aldrig förlorat körkortet enligt honom med tanke på rådande omständigheter.
Om man vill manipulera systemet så går det, han hade grymt många infallsvinklar på hur man skulle klara sig undan.

Nu är det ju så att jag hade gjort fel och det var bara stå rakryggad och ta sitt straff.
Böter & 1 månad fick jag efter att jag varit på Länsstyrelsen och lagt fram min version, prutade ner det från 2 mån till 1. Detta kan jag köpa!

Men nu j-vlar börjar det...

Efter 2 års preskiberingstid tror man att det ska vara bra.
Icke sa nicke...nu ska man dessutom straffas i all framtid för att man haft en enda förseelse sen 1992.
I princip alla f-bolag slår upp mot v-värkets register för att få körkortuppgifter, dvs hur många år man haft körkort etc...i mitt fall 2003 istället för 1992 (11 år back).
Det står inga orsaker varför kortet var indraget...dvs min förseelse är likvärdig med en idiot som kört berusad eller påverkad av andra droger...hur f-n kan det gå till så här!?!?
F-bolagen ser en chans att tjäna pengar utan att egentligen ta reda på orsaken varför kortet varit indraget, vilket de lätt kan göra genom att kontakta Länsstyrelsen.
Exempelvis så gör Länsförsäkringar så, vilket innebär en avsevärd skillnad på mina premier, skiljer 5 papp på min bil och hojen dryga 15 papp...
Ska det vara så här kan man fråga sig?!?! :va
20 papp ytterligare i straff för en förseelse som jag redan betalt 2000 papp för i böter och 1 månad utan körkort.
Bäst att berätta att jag idag har IF och så länge man inte ändrar sina försäkringar så ändras inte min premie hos dom.
Men eftersom jag sålt min R1:a och köpt en 999:a så höjdes min premie direkt...suck. 999:an blev dyrare än R1:an.... :arsele

Jag tog upp detta med Länsstyrelsen och de står på min sida. :tummenupp
Drog ut hela min körkortshistoria från LS och presenterade för Länsförsäkringar och vet ni vad, de ska ta upp detta som ett exempel och se över sina rutiner för just sådana här ärenden.
De bemötte mig vänligt och förstod varför jag reagerade på deras rutiner, kan ju ha att göra med att jag faktiskt försökte vara saklig och inte spy galla på dom.
Vem vet...jag kanske genom detta sparar tusentals kronor åt mina medtrafikanter.

Förhoppningsvis så återkommer de idag med en "dom".
Återkommer så fort jag vet.

Är det fler här som råkat ut för samma dilemma med höjda premier pga indraget körkort?

Fy vilken lång tråd det blev...sorry för det. :rolleyes:
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Per Gahrton

MDM skrev:
Man blir fan mörkrädd av läsningen... 195 på 70 väg och frikänns??? :kocko
Mästerfuskaren Per Gahrton, samhällsparasiten och övermiljömuppen ni vet, åkte ju dit för RF efter att han touchat en annan bil vid Arlanda.
De ser ju ut som han skulle klara sig då den pm som tog blåsprovet på honom inte hade "fullständig" utbildning på området. :gnissla
Vi har ett övertag - alla formalism MÅSTE vara uppfylld - annars så gäller inget...
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
2Wheeldrive skrev:
Jag fattar väl! Vårdslöshet pga att jag svarade i telefon! Men det är inte olagligt att att prata i mobilen. Och hade du läst dom tidigare inläggen i tråden så hade du sett att det skedde på en lång raksträcka med bra sikt. Fanns inte ens flugor i närheten :fatta!

Det du fått indragningen för är ju att det hände, inte vad som hade kunnat hända, vilket skulle kunna förvärra det, eller hur?

Det är inte olagligt att snacka i telefon i sig men när det sker en olycka, med eller utan skador på person eller egendom då har man faktiskt gjort något fel, i detta fall så bedöms felet så stort att det kallas vårdslöshet.
Hade det skett på annan tid&plats eller omständigheterna vore andra kunde det ha varit grov vårdlöshet också.
 

Mystic

Fotografen :P
Gick med
1 Aug 2004
Ort
liten håla nära S-tälje
Hoj
GSX R1100 - 87 , MTB HPD bygge med en Aluminiumram från Logan, En gammal Mercier "landsvägsracer" finns med i källaren.
myndigheter, översittar suger.

2Wheeldrive skrev:
Avkörningen skedde på en lång raksträcka med god sikt! Inte en käft så långt ögat kunde nå. Har ALDRIG kunnat tro att detta skulle hända mig, Det var så oskyldigt! Dom gjorde en höna av en fjäder! Mår skitdåligt över detta. Att man ska förlora körkortet pga en dikeskörning hade jag aldrig kunnat tänka mig!


Det säger bara som bevis man ska hålla käften & inte vara för ärlig i något samman hang... typ bara berätta det mest nödvändiga, man har ju ändå tagit lärdom om saken. :3freak

... Vet bara hur min brorsa berätta för sitt försäkring bolag at de brunnit i hans instrument panel... kabel brand... hade han knipit käft om detaljer ... låtit hela bilen brinna upp i stället för att vrida av med nyckeln så hade han fått ut sina pengar i stället för bli blåst på varenda nickel. :mad:

/G
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Måste kännas tungt att bli av med körkortet nu precis innan säsongen börjar.

Ställer mig lite frågande till att du blev av med körkortet först nu och inte strax efter händelsen :va

Finns väl kanske inte så mkt du kan göra just nu, förutom att överklaga om du orkar/har tid. Annars så är det nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet :3freak
 

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Sverige
Hoj
.
Jag ser det inte som konstigt.

Kan du inte svara i telefonen utan att köra i diket kanske du inte ska ha ett körkort? Visst kan alla göra misstag, men tänk om det hade stått en människa precis där du körde av då.
 

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
GlenMorangie skrev:
Efter 2 års preskiberingstid tror man att det ska vara bra.
Icke sa nicke...

byt FB,trodde jag skulle råka ut för samma sak när jag blev av med kortet.Ringde kollade med TH,de sa att det inte skulle påverka,mumlade något om nya regler.Blev av med kortet förra hösten.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
LayDeeOmega skrev:
Ställer mig lite frågande till att du blev av med körkortet först nu och inte strax efter händelsen :va

När jag blev oskyldigt dömd för en fortkörning jag inte gjort tog det 1½ år innan lappen blev dragen. :gnissla

Jag tycker nog också att klarar man inte svara i telefon på en raksträcka utan att köra i diket borde man åtminstone själv bli lite fundersam till sin förmåga (oförmåga) att köra bil. :rolleyes:
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Anneli skrev:
När jag blev oskyldigt dömd för en fortkörning jag inte gjort tog det 1½ år innan lappen blev dragen. :gnissla


Känns ju sjukt att man ska behöva vänta så länge... Kan inte komma på en enda grej som gör att det borde ta så lång tid.. :confused:
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Rash skrev:
Det lönar sig inte alltid att vara ärlig tyvärr..

Tyvärr? Utveckla gärna lite. Jag förstår att du gärna ville ha en gott och blandat-påse istället för ett straff, men vill du verkligen generellt att ärlighet från den som begår brott ska löna sig?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top