Dödsolycka Norsborg

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jadu 69:an, bor man i en sömning småstad på Västkusten har man kanske ingen anledning att ifrågasätta polisens uppgifter.

Att stava rätt, göra korrekta meningsbyggnader och ett lättläst & överskådligt inlägg gör tyvärr inte automatiskt att man har rätt. Man riktigt hör hur du slår dig för bröstet, övertygad om din rättrådighet & förträfflighet.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Chronic skrev:
Jadu 69:an, bor man i en sömning småstad på Västkusten har man kanske ingen anledning att ifrågasätta polisens uppgifter.

Att stava rätt, göra korrekta meningsbyggnader och ett lättläst & överskådligt inlägg gör tyvärr inte automatiskt att man har rätt. Man riktigt hör hur du slår dig för bröstet, övertygad om din rättrådighet & förträfflighet.
Förlåt, det var inte meningen att göra dig så upprörd. Lugn o fin nu.
 
Last edited:

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
.
Hoj
.
Kan ju inte påstå att det märks att ni är "mogna" och äldre killar (Det brukar ju vara det vissa säger när en liten mellankortsinnehavare som jag yttrar mig om något jag inte borde för att jag inte har deras erfarenhet) som man tycker borde veta bättre än att tjaffsa om vem som stavar rätt och göra personliga påhopp hela tiden. Huvudsaken är väl att man tillför något i diskussionen, inte hur man stavar? Jag menar, förstår man vad som står behöver väl inte detta kommenteras med en spydig kommentar?

Antingen är ni väldigt sugna på att bara förstöra tråden eller har ni inte mycket intressant att ta upp.

Det har dött en kille, och en tjej har skadats svårt.
Ska man inte kunna skriva R.I.P trots att han körde på en stulen hoj?

Kan vi inte bara låta denna tråden hedra en persons minne?
För att visa killens och tjejens anhöriga lite respekt?

Om inte kan du, Swedie, stänga tråden då jag inte tycker den tillför något vettigt i forumet.
 

sandstream

Guest
Chronic skrev:
Äh, din förutfattade meningar gubbe. Det finns en jävla massa sanningar på vägen till en lögn, bara för att POLISEN hävdar kk lös & stulet fordon är det ju inte så 100% att det är så. Hade han sitt eget kk på sig? Hör nr skylten verkligen till hojen? Hade den ens nr skylt?
Tror du på allt tidningarna skriver eller? Jiddra om Pluto när man är navelskådare...jisses...
Nej, jag tror inte på allt som står i tidningarna men i det här fallet ser jag ingen anledning till att de skulle ljuga.
Men som 69:an skrev kan det ju finnas anledningar till att man alltid misstror polisen.
crashtestdummy skrev:
Hur Du kan önska livet ur andra, för att dom stulit är för mig mer märkligt än att du stavar punkt med "g", du tycktes tro det var stavningen som jag hängde upp mig mest på !? :va Normalfuntade människor önskar en hård bestraffning för hojtjuvar men dock bara i jordelivet. ALLA bör få dö i frid!
Vart har jag skrivit att jag önskar livet ur honom?
Läs och förstå innan du kommer med sånna påståenden.

Jag håller inte med om att alla bör få dö i frid.
Våldtäktsmän, pedofiler, mördare osv får gärna dö en hemsk död utan att jag sover illa.
DaViD^^ skrev:
skulle tro det det är min lillasysters lillebror som dog inte alls kul
Är inte det din lillebror?
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Avarage skrev:
....klipp....

P.S Alla människoliv är lika värda!

Hmmm... om du tex skulle fråga någon vars barn blivit drabbad av någon som totalt saknar empati och respekt för andra människor, så skulle du få ett annat svar.

Vad säger vi om mördaren i Örebrotrakten (var det väl?) som mördade mamman i dotterns åsyn och sen fortsatte med upprepad våldtäkt på dottern och höll henne fången?

Är du Niklas värd lika mycket som han? Är han värd lika mycket som du? Eller var det för att han hade för trång mössa, uppförsbacke till skolan och betong i sandlådan som liten som han gjorde det han gjorde?

Jag tror jag förstår vad du menar, och kan kanske hålla med dig när det gäller killen i olyckan, men ändå tycker JAG att ditt påstående är på något sätt provokativt! Ibland är det så att vissa personer är riktigt mycket värre än andra. Dessa personer har inte min respekt i alla fall.

/Peter
 

ZYNAP

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Ort
S-vall
Hoj
GSX-R GÅR SOM FAN
Man har alltid ett val här i livet !
Denna person valde att köra som en dåre på ett stulet fordon med risk för att skada sig själv och andra...
Vi vet hur det slutade.

Han kunde ha valt att inte sno en mc å ge sig ut i trafiken.

Hoppas tjejen i olyckan återhämtar sig!.
 

DaViD^^

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Mustang 3vxl (cykel asså)
sandstream skrev:
Aha, då är jag med.
hade det varit min bror hade jag nog använt lite hårdare ord i texterna

trist att han skulle hitta på en sån sak tycker jag
fast jag har inte träffat honom på säkert 10år om inte mer
men jag har ingen uppfattning att han skulle vara någon ligist som en del
får det till i tråden

skitsamma det har hänt
och jag hoppas verkligen att det går bra för tjejen som var med på hojen
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Paroxyst skrev:
" Människors liv är tyvärr inte lika värt (i praktiken)"
Dock önskar jag innerligt att det inte vore så men vad gör man?

Värdet är fortfarande det samma men de praktiska förutsättningarna/resurser etc. begränsar människans möjlighet att hjälpa alla. Dvs. det du pratar om är resursbrister och bedömningar av VAR livräddande åtgärder skall sättas in. En sådan bedömning görs vid större olyckor av räddningsledare och ambulanspersonal också men bedömningen där görs utifrån andra kriterier än vad du redogjorde från.

Ex:
- Vilka GÅR att rädda med de resulrser en ambulans har?
- Vilka av dem som GÅR att rädda klarar sig utan hjälp en kortare tid (tex. tills ytterligare resurser anländer).

Kvar blir kanske fler som MÅSTE ha hjälp! Ambulanspersonalen MÅSTE därför göra en prioritering och de flesta prioriterar barn före vuxna, yngre vuxna före pensionärer, kvinnor före män etc.

men det har inget att göra med hur ambulanspersonalen värderar/värdesätter människor på.

// Niklas
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är lite intressant att se hur fakta skapas ur ingenting.De fakta som finns i den länkade artikeln är ganska få. Om vi antar att de stämmer det vill säga.

-Två personer på mc, kille 22(föraren), tjej 17.
-Den manlige föraren saknade körkort.
-Motorcykeln var stulen.
-Det gick (för)fort och MCn kom över på fel sida vid olyckstillfället.

Resten är skapade fakta ur folks åsikter. Det finns inget som säger att han hade stulit MCn eller visste att den var stulen. Det framgår inte varför han körde den eller varför han körde i dom hastigheterna. Det enda vi vet om tjejen är hennes ålder, vi vet inte ens om de två kände varandra.

Ur dessa fakta kan man lika gärna kunna gissa sig till att killen blir tvungen att akut hjälpa en tjej han träffar utanför sin lägenhet till sjukhuset. Han har ingen bil men grannen varmkör sin hoj utanför och eftersom killen är en erfaren mcförare men som nyss blivit av med sitt körkort pga en liten fortkörning väljer han att ta den, varpå grannen stöldanmäler. Han håller bra fart för att komma dit i tid (100km/h är inte snabbt på detta forum) och blir överraskad av ett vägarbete. För att undvika grus på vägen och kunna bromsa går han över på fel sida vägen där asfalten är bar och missar den mötande lastbilen, olyckan är ett faktum.

Långsökt? Saga? Javisst, jag försöket inte försvara dessa två utan vill bara påpeka att man kanske ska tänka över hur man utrycker sig och inte måla upp en bild av hur en person är som man egentligen inte vet något om. Visst brukar en stulen hoj och inget körkort rent generellt peka åt ett visst håll, men vi vet helt enkelt inte om det faktiskt är så.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Retep skrev:
Är du Niklas värd lika mycket som han? Är han värd lika mycket som du? Eller var det för att han hade för trång mössa, uppförsbacke till skolan och betong i sandlådan som liten som han gjorde det han gjorde?
/Peter

Det du vill förenkla och bagatellisera är vardag för barn i Sverige idag och det är långt mycket värre än att ha, som du skriver, "för trång mössa".

Vi människor formas till de individer vi är i mycket stor utsträckning under våra första levnadsår och definitivt fram till tidiga tonåren. Och det är min fasta övertygelse att INGEN människa föds ond. Däremot föds vissa människor med olika funktionshinder/psykiska sjukdomar. Men därifrån till ond är ett stort steg.

Retep skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar, och kan kanske hålla med dig när det gäller killen i olyckan, men ändå tycker JAG att ditt påstående är på något sätt provokativt! Ibland är det så att vissa personer är riktigt mycket värre än andra. Dessa personer har inte min respekt i alla fall.

/Peter

Respekt och värde är för mig olika saker! Jag kan också bli arg och utrycka div. hemska tankar om en människa men man skall aldrig fatta viktiga beslut när man är arg/irriterad eftersom man har en tendens att inte vara objektiv och nyanserad.

Vad jag gjorde var att jag utryckte MIN syn på andra människor eftersom orden hade varit ganska hårda i fallet med killen som inte längre lever. Om du tolkar det som provokativt ... "fine by me"!

// Niklas
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Avarage skrev:
Det du vill förenkla och bagatellisera är vardag för barn i Sverige idag och det är långt mycket värre än att ha, som du skriver, "för trång mössa".
Visst, det är en förenkling och en klysha, men det jag menar är att man kan trots svårigheter i livet har ett eget ansvar som individ.

Avarage skrev:
Vi människor formas till de individer vi är i mycket stor utsträckning under våra första levnadsår och definitivt fram till tidiga tonåren. Och det är min fasta övertygelse att INGEN människa föds ond. Däremot föds vissa människor med olika funktionshinder/psykiska sjukdomar. Men därifrån till ond är ett stort steg.

Håller med om det, också om det du sa tidigare(tror jag) att man ska sätta in resurser tidigt i skola mm. Men jag tycker också att man inte får tappa kraven. Tydliga konsekventa och "rättvisa" krav skänker trygghet hos barn. Där tror jag mycket missas. Fast det gäller ju även barns möjligheter.

Idag händer det ju i princip ingenting om en ungdom begår brott. I alla fall verkar det inte göra någon större skillnad om de begår upprepade brott, då är man redan på "botten". Då finns det ju inte längre något incitament att sluta heller.

Avarage skrev:
Respekt och värde är för mig olika saker! Jag kan också bli arg och utrycka div. hemska tankar om en människa men man skall aldrig fatta viktiga beslut när man är arg/irriterad eftersom man har en tendens att inte vara objektiv och nyanserad.

Håller med. Jag tycker också att alla har samma rätt till en ambulans, men respekt är något man förtjänar, inte kräver.

Avarage skrev:
Vad jag gjorde var att jag utryckte MIN syn på andra människor eftersom orden hade varit ganska hårda i fallet med killen som inte längre lever. Om du tolkar det som provokativt ... "fine by me"!

// Niklas

Nu ska vi inte låta så :pannkyss..... Jag tycker inte det var provokativt när det gäller den här killen, men du sa "alla" och det var väl det jag tyckte var lite svårsmält. Jag syftade på respekt och du på värde.

/Peter
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Avarage skrev:
Den här typen av olyckor KAN inte helt arbetas bort med annat än att vi får en avsevärt bättre skola/ungdomsvård/BUP och ett helt annat sätt att se på barn/ungdomars problem!

V.I.F
// Niklas
P.S Alla människoliv är lika värda!


Varför är det så vanligt att man resonerar att skola ungdomsvård ska
bli avsevärt bättre när föräldrarna är tillsammans med sina barn
ca 18 av dygnets 24 timmar.


VIF
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Orca69 skrev:
Det finns inget som säger att han hade stulit MCn eller visste att den var stulen. Det framgår inte varför han körde den eller varför han körde i dom hastigheterna.
Precis. Han såg nog hojen på gatan och tänkte "Oj, inte kom jag ihåg att jag har köpt en sådan här".
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Är det ingen som tänker på lastbilschauffören :kocko
det var nån som sa varför önskar man livet ur nån bara för att han har gjort orätt! kunde inte sagt det bättre själv!
 

prisma

Lev nu, inte när det är för sent.
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Är på G.
Apropå vad som händer efter döden...tja, man hamnar väl i jorden, eller? :banana
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Avarage skrev:
Värdet är fortfarande det samma men de praktiska förutsättningarna/resurser etc. begränsar människans möjlighet att hjälpa alla. Dvs. det du pratar om är resursbrister och bedömningar av VAR livräddande åtgärder skall sättas in. En sådan bedömning görs vid större olyckor av räddningsledare och ambulanspersonal också men bedömningen där görs utifrån andra kriterier än vad du redogjorde från.

Ex:
- Vilka GÅR att rädda med de resulrser en ambulans har?
- Vilka av dem som GÅR att rädda klarar sig utan hjälp en kortare tid (tex. tills ytterligare resurser anländer).

Kvar blir kanske fler som MÅSTE ha hjälp! Ambulanspersonalen MÅSTE därför göra en prioritering och de flesta prioriterar barn före vuxna, yngre vuxna före pensionärer, kvinnor före män etc.

men det har inget att göra med hur ambulanspersonalen värderar/värdesätter människor på.

// Niklas

Ja nästan....
så här är det .

Låt säga att en buss åker utför ett stup. 50 st allvarligt skadade.
Då blir prioriteringen så att om man inte har rersurser att rädda alla så kommer man att koncentrera sig på de som kommer att överleva.

Man kan inte ta dom som kommer att dö, eftersom då resulterar det i att flera kommer också att dö.

I ett tåg tex , med 250 skadade så får varje person bara någon minuts undersökning . Man tar sig igenom hela tåget för att sortera de som är allvarligast skadade. Ingen behandling överhuvudtaget sätts in före man har tittat på alla 250. Efter det så behandlas alla med livshotande skador. De med döende skador blir tyvärr lämnade till sitt öde.

Efter man har åtgärdat de med livshotande skador så blir det de med lägre skador osv..
de som springer chockade omkring och skriker kommer man inte att göra nånting alls åt förräns man har tid att ta hand om dom. och det blir inte förräns alla med allvarliga skador är åtgärdade.

De som har läst min tråd kommer ihåg att "de som skriker mest mår vanligtvis bäst" De som är tyst tar man först.

Nu ska vi komma ihåg att dessa omständigheter är då när resurserna inte räcker till för att ta hand om alla direkt. katastrofer ... olyckor med 5-10 skadade är inte någon större fara. Men kan bli en katastrof eftersom ambulansbrist och andra saker kan påverka.. det kan vara så att sjukhus inte kan ta emot , pga av att alla intensivvårdsplatser är upptagna, eller att operationslagen är upptagna..

I större län är det ingen fara , de har fler sjukhus men här där jag bor tex har vi bara ett. Då blir det till att åka till Uppsala, men det är 11 mil och då ska man fundera på om patienten överlever resan mm...
Ibland mycket svåra beslut... och det kan mycket väl vara så att man får lämna ett barn åt sitt öde eftersom dennes chans inte är så stor.

Estonia, Göterborgsbranden mm... är exempel på katastrofer där sådana prioriteringar förekommer.

Detta är nåt vi övar kontinuerligt, gör stora katastrofcenarion , där vi får snabbt prioritera ett par hundra skadade och med teaterspel visa hur vi tänker och gör. Detta bedöms sedan under "spelets" gång av överläkare och människor inom katastrofhantering.

Men det kan hända , när som helst. tex en person som kastar in en rökgranat på ett fullsatt discotek , då kan man lätt få 250 skadade. I paniken så kommer dessutom många att trampas ned.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top