Dagens Blocket! (mc-relaterat)

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
*klipp*

En Moto Morini Corsarino ZZ 50 ser man inte varje dag!
Stiligt och troligen ovanligare än den massproducerade Ducati Cucciolo.
1698742647136.png
Bild från http://elrectanguloenlamano.blogspot.com/2016/07/cucciolo-t2-engine-beginning-of-ducati.html

En mig mycket närstående person håller just på med ett bygge baserat på just Ducatis 50cc med "dragande stötstänger"...
Hur fasen ska man annars översätta "pull-rod"? "Dragstänger" är ju något annat i motorsammanhang...?
Återstår en del jobb innan det är körklart men provstarta kan man ju alltid...
Och i väntan på egen ljudupptagning kan man ju söka på nätet:

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Stiligt och troligen ovanligare än den massproducerade Ducati Cucciolo.
View attachment 491342
Bild från http://elrectanguloenlamano.blogspot.com/2016/07/cucciolo-t2-engine-beginning-of-ducati.html

En mig mycket närstående person håller just på med ett bygge baserat på just Ducatis 50cc med "dragande stötstänger"...
Hur fasen ska man annars översätta "pull-rod"? "Dragstänger" är ju något annat i motorsammanhang...?
Återstår en del jobb innan det är körklart men provstarta kan man ju alltid...
Och i väntan på egen ljudupptagning kan man ju söka på nätet:

Näpen!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är det för NYTTA med en motorcykel? I Sverige? Kallt, blött, kallt och blött.... :)

Ja, ska man bara köra när det är varmt och torrt blir det inte många mil.
Men några av oss som gillar att köra motorcykel tycker att det ger en tillfredställelse att tillbringa tid i sadeln. Det ger dessutom en positiv känsla när annat inte är på topp. :tummenupp
För mig vill säga, men jag är lite udda och tillhör inte majoriteten... :tungan

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Min 80-åriga mor fattar fortfarande inte varför jag kör hoj. Den generationen var inte så nöjeslysten, utan såg nog hellre att man köpte en ny tvättmaskin eller nåt annat praktiskt.
Måste inte vara så. :7peta

Jag justerade förgasarna på en av min äldre motorcykel för en massa år sedan då en äldre, kanske 80-årig, dam stannade och stod still en lång stund. Jag trodde fördomsfullt att hon skulle gnälla när hon till slut öppnade mun och sade

- Så där lät motorcyklarna när jag var ung!

Hon stod och njöt. :kär

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Måste inte vara så. :7peta

Jag justerade förgasarna på en av min äldre motorcykel för en massa år sedan då en äldre, kanske 80-årig, dam stannade och stod still en lång stund. Jag trodde fördomsfullt att hon skulle gnälla när hon till slut öppnade mun och sade

- Så där lät motorcyklarna när jag var ung!

Hon stod och njöt. :kär
Min morfar, född 1926, stod alltid och gestikulerade med gashanden när man kom med moped / hoj. Långt in i 80-års åldern.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Inget fel på varken annons eller hoj, men man märker att man har lite olika inställning till mc åkande. " många härliga turer", vafan hojen har gått 388 mil sen 2015. Många väldigt korta turer i så fall.

Garaget -> Brevlådan = 1 tur.
Brevlådan -> Garaget = 1 tur.

Det går att jazza upp antalet på det viset - och tänk vilka härliga turer när man slipper oroa sig för dåligt väder eller en massa tvätt och meck efter varje tur.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har ingen hört av sig till generalagenten och frågat hur dom tänkte där?
Men det är ju en så kraftfull hoj!

Att den sen bara har 125 hk på modiga 350 kg, och ett bakdäck av episka mått som gör hojen väldigt inkonsekvent i köregenskaperna, det är inget man i såna kretsar tycker har nån betydelse...

Körde en för inte länge sedan, och det var skrattretande när man försökte svänga. Snabbare än en Dragstar rakt fram, men inte fantastiskt mycket.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det är ju en så kraftfull hoj!

Att den sen bara har 125 hk på modiga 350 kg, och ett bakdäck av episka mått som gör hojen väldigt inkonsekvent i köregenskaperna, det är inget man i såna kretsar tycker har nån betydelse...

Körde en för inte länge sedan, och det var skrattretande när man försökte svänga. Snabbare än en Dragstar rakt fram, men inte fantastiskt mycket.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Jag har en polare som kör en såndär, och enligt honom är den lika snabbsvängd som hans blade. :va Och har lika mycket drag!
Har provkört den och tyckte att det var lite sådär med draget. Lite som en 100hk nakenhoj faktiskt, fast sämre på det mesta annat.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras