Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
HVA vann upphandlingen till försvaret på 70-talet.
Lite cool ändå.
HVA vann upphandlingen till försvaret på 70-talet.
Det var för mycket nytänk i Hägglundaren.
Ex fram och bakhjul gick att skifta inbördes
Edit tvåa på bollen
Hägglunds byggde fem stycken modell XM 72 (den mest konstiga med enarmad framgaffel). Därefter 40 stycken XM 74 vilken var den maskin som vann upphandlingen (och såg mera mc-lik ut). Därutöver tillverkades det ett fåtal civila XM 74 åt bland andra Bill Nilsson (som knöts till utvecklingsarbetet).
XM 74 användes till truppförsök men hann aldrig bli färdigutvecklad före 1976, då Hägglunds överlät kontraktet till Husqvarna (vilket 1980 blev Mc 258 Automatic). XM 72 och XM 74 visar respektive tillverkningsår på 1900-talet.
Plåtram, enkelben fram och bak och encylindrig tvåtaktare på nästan 300cc, den körupplevelsen borde bli spännande.Lite cool ändå.
Men det ser inte jättestadigt ut det enkelbenet fram direkt....
Funkar ju på bilarLite cool ändå.
Men det ser inte jättestadigt ut det enkelbenet fram direkt....
Nå de flesta bilar jag sett har inte använt riktigt den lösningen.Funkar ju på bilar
Hägglund vann upphandlingen då den helt enkelt var bäst, Monark drog sig ur fort och Husqvarnan var ett fiasko. Hägglund är en rejält kompetent motorcykel men remteknologin hade inte kommit så långt så remmarna höll inte många mil, 90 km som längst har jag hört. med dagens remmar är det inget problem. Husqvarna hade under tiden upphandlingen på gick lurat ut att de var på ett rejält felspår med sin oljeautomat och bytte teknologi till det som sen blev, Hansson vann kåsan med prototypen ca 1974. Husqvarna ska enligt en som var med ha myglat till sig kontraktet med löfte om att de hade något bättre. Hägglund fick istället tillverka Stridsvagn S och var nog inte missnöjda med det.Hägglunds militärmotorcykel
Fråga: Byggde Hägglunds några militärcyklar och i så fall vilken modell? Hälsningar Erland Eriksson Svar: Hägglunds byggde fem stycken modell XM 72 (den mest konstiga med enarmad framgaffel).www.classicmotor.se
Vad är stridsvagn 1?Hägglund vann upphandlingen då den helt enkelt var bäst, Monark drog sig ur fort och Husqvarnan var ett fiasko. Hägglund är en rejält kompetent motorcykel men remteknologin hade inte kommit så långt så remmarna höll inte många mil, 90 km som längst har jag hört. med dagens remmar är det inget problem. Husqvarna hade under tiden upphandlingen på gick lurat ut att de var på ett rejält felspår med sin oljeautomat och bytte teknologi till det som sen blev, Hansson vann kåsan med prototypen ca 1974. Husqvarna ska enligt en som var med ha myglat till sig kontraktet med löfte om att de hade något bättre. Hägglund fick istället tillverka Stridsvagn 1 och var nog inte missnöjda med det.
Den enarmade gaffeln hade ett problem som gjorde att den övergavs, cykeln gick inte att köra i djupsnö utan att vurpa. Snön vred gaffeln år ett håll istället för att göra lika mycket motstånd på båda sidorna.
Bill Nilsson som var världsmästare 1957 fortsatte med Hägglund och jag tror han låg på en åttondeplats i kåsan ca 1977 då remmen gick av. Motorcykeln är bra, jag vet, jag har en.
Stridsvagn S ska det nog vara, kan inte så mycket om de dödliga militära fordonen men det ska vara Stridsvagn S.Vad är stridsvagn 1?
103:an (dvs "S") tillverkades fram till -72. Möjligt att Hägglunds (dagens BAE Systems) var med i ett senare skede o modifierade dem, det har jag ingen säker info om.Stridsvagn S ska det nog vara, kan inte så mycket om de dödliga militära fordonen men det ska vara Stridsvagn S.
Växellådan verkar saknas = kräver lite kärlek och en genomgång.Ok inte Blocket, och kräver Translate, men lite för bra för att inte dela;
MOTO GUZZI GRISO 1200 8V Korjattavaksi, Kuopio | Huutokaupat.com
huutokaupat.com
Kopplingsbyte.
Tappar bort växellådan.
Fan då....
View attachment 492227View attachment 492228
Tror det räcker med en förgasarrengöring så är nog den där igång och puttrar.Ok inte Blocket, och kräver Translate, men lite för bra för att inte dela;
MOTO GUZZI GRISO 1200 8V Korjattavaksi, Kuopio | Huutokaupat.com
huutokaupat.com
Kopplingsbyte.
Tappar bort växellådan.
Fan då....
View attachment 492227View attachment 492228
Skitjobigt det där när man tappar bort växellådan när man fixar med kopplingen. Jag vet inte varför det ständigt händer. Är det som med 10mm hylsor. De bara går upp i rök.Ok inte Blocket, och kräver Translate, men lite för bra för att inte dela;
MOTO GUZZI GRISO 1200 8V Korjattavaksi, Kuopio | Huutokaupat.com
huutokaupat.com
Kopplingsbyte.
Tappar bort växellådan.
Fan då....
View attachment 492227View attachment 492228
Har de ens kollat om den föll ned i tråget för gammal olja lixom?Skitjobigt det där när man tappar bort växellådan när man fixar med kopplingen. Jag vet inte varför det ständigt händer. Är det som med 10mm hylsor. De bara går upp i rök.
Supit bort den? Kan hända den bäste.Ok inte Blocket, och kräver Translate, men lite för bra för att inte dela;
MOTO GUZZI GRISO 1200 8V Korjattavaksi, Kuopio | Huutokaupat.com
huutokaupat.com
Kopplingsbyte.
Tappar bort växellådan.
Fan då....
View attachment 492227View attachment 492228
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |