Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
HVA vann upphandlingen till försvaret på 70-talet.
Det var för mycket nytänk i Hägglundaren.
Ex fram och bakhjul gick att skifta inbördes
Edit tvåa på bollen

Hägglunds byggde fem stycken modell XM 72 (den mest konstiga med enarmad framgaffel). Därefter 40 stycken XM 74 vilken var den maskin som vann upphandlingen (och såg mera mc-lik ut). Därutöver tillverkades det ett fåtal civila XM 74 åt bland andra Bill Nilsson (som knöts till utvecklingsarbetet).

XM 74 användes till truppförsök men hann aldrig bli färdigutvecklad före 1976, då Hägglunds överlät kontraktet till Husqvarna (vilket 1980 blev Mc 258 Automatic). XM 72 och XM 74 visar respektive tillverkningsår på 1900-talet.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hägglund vann upphandlingen då den helt enkelt var bäst, Monark drog sig ur fort och Husqvarnan var ett fiasko. Hägglund är en rejält kompetent motorcykel men remteknologin hade inte kommit så långt så remmarna höll inte många mil, 90 km som längst har jag hört. med dagens remmar är det inget problem. Husqvarna hade under tiden upphandlingen på gick lurat ut att de var på ett rejält felspår med sin oljeautomat och bytte teknologi till det som sen blev, Hansson vann kåsan med prototypen ca 1974. Husqvarna ska enligt en som var med ha myglat till sig kontraktet med löfte om att de hade något bättre. Hägglund fick istället tillverka Stridsvagn S och var nog inte missnöjda med det.
Den enarmade gaffeln hade ett problem som gjorde att den övergavs, cykeln gick inte att köra i djupsnö utan att vurpa. Snön vred gaffeln år ett håll istället för att göra lika mycket motstånd på båda sidorna.
Bill Nilsson som var världsmästare 1957 fortsatte med Hägglund och jag tror han låg på en åttondeplats i kåsan ca 1977 då remmen gick av. Motorcykeln är bra, jag vet, jag har en.

Last edited:

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Hägglund vann upphandlingen då den helt enkelt var bäst, Monark drog sig ur fort och Husqvarnan var ett fiasko. Hägglund är en rejält kompetent motorcykel men remteknologin hade inte kommit så långt så remmarna höll inte många mil, 90 km som längst har jag hört. med dagens remmar är det inget problem. Husqvarna hade under tiden upphandlingen på gick lurat ut att de var på ett rejält felspår med sin oljeautomat och bytte teknologi till det som sen blev, Hansson vann kåsan med prototypen ca 1974. Husqvarna ska enligt en som var med ha myglat till sig kontraktet med löfte om att de hade något bättre. Hägglund fick istället tillverka Stridsvagn 1 och var nog inte missnöjda med det.
Den enarmade gaffeln hade ett problem som gjorde att den övergavs, cykeln gick inte att köra i djupsnö utan att vurpa. Snön vred gaffeln år ett håll istället för att göra lika mycket motstånd på båda sidorna.
Bill Nilsson som var världsmästare 1957 fortsatte med Hägglund och jag tror han låg på en åttondeplats i kåsan ca 1977 då remmen gick av. Motorcykeln är bra, jag vet, jag har en.
Vad är stridsvagn 1?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Stridsvagn S ska det nog vara, kan inte så mycket om de dödliga militära fordonen men det ska vara Stridsvagn S.
103:an (dvs "S") tillverkades fram till -72. Möjligt att Hägglunds (dagens BAE Systems) var med i ett senare skede o modifierade dem, det har jag ingen säker info om.
Men vad Hägglunds fick -74 var tillverkningen av Bandvagn 206/208 och det var mer än väl en ersättning för den förlorade motorcykeltillverkningen. Det har tillverkats ca 11.000 206/208 och tillverkningen fortsätter med den utvecklade modellen 308/309.
Det var plåster på såren kan man säga.......

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...