Den här tiden på året - under en normal säsong - brukar man kunna göra riktiga fynd på gamla klassiska snöskotrar. Någon här och där har skurit ihop under påsken och någon här och där är helt enkelt för slö för att ordna med sommargaragering. Mycket lättare att bara slumpa bort dem på Blocket...
Dock ej denna säsong. Prisbilden på gamla klassiker har rent generellt gått kraftigt uppåt under de tre-fyra sista åren, men nu under coronapandemin har det dragit iväg något helt galet. Folk verkar ha pengar i överflöd och de maskiner som förr om åren såldes som objekt på vårkanten har redan sålts - till överpriser - mitt under pågående säsong.
Samtidigt är det ofta de där personerna med mycket pengar som säljer billigt bara för att snabbt bli av med huvudvärken.
Men det är intressanta tider nu.
Vi har mycket högre inflation på kapitalvaror än KPI-portföljen visar. Priser har gått upp mycket på det mesta det senaste året.
Pandemin har även fått folk att byta sina hobbys, och att renovera gamla fordon har nog fått ett uppsving. Och troligen även fler som vill ha för utflykter på egen hand.
Jag har inget intresse av skotermarknaden men tror du kommer hitta objekt, dom kommer nog utspritt över hela våren sommaren och hösten, kanske ända in i början av vintern. Jag har som jämförelse sett förvånansvärt många billiga hojar den här våren, nästa så jag funderat på att åka och köpa fler och det har aldrig hänt förut på våren.
Nu är nog de chanserna över för dom där billiga är inte kvar längre.
Jag tror också att folk nu tänker lite annorlunda angående sin konsumtion, den där osunda hetsen att köpa flashig espressobryggare etc för att hävda sig mot besökande vänner som precis köpt liknande är ju borta och folk kan göra sitt kokkaffe utan att skämmas och istället fundera över vad det är dom egentligen själva vill ha och göra med sin tid.