Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, undrar om inte Tammer knep den?
Han brukar inte tveka.
En 600cc radfyra? Knappast, det går "tretton på dussinet" av dessa. Tristare koncept får man leta efter. Jag är bara intresserad av encylindriga hojar från tidigt 80-tal, såna finns knappt inte längre. Inte för pengar jag kan lägga på en hoj i alla fall. Yamaha SR400 är idealet, XT250, XL250, kanske XL125, XT125, SR125/250, Kawasaki Z200 och liknande. För ett par år sedan kunde man köpa sådana för under tiotusen, nu är det 20-30´ och uppåt om de ö h t finns att få tag på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En 600cc radfyra? Knappast, det går "tretton på dussinet" av dessa. Tristare koncept får man leta efter. Jag är bara intresserad av encylindriga hojar från tidigt 80-tal, såna finns knappt inte längre. Inte för pengar jag kan lägga på en hoj i alla fall. Yamaha SR400 är idealet, XT250, XL250, kanske XL125, XT125, SR125/250, Kawasaki Z200 och liknande. För ett par år sedan kunde man köpa sådana för under tiotusen, nu är det 20-30´ och uppåt om de ö h t finns att få tag på.

Ja, en gång i tiden var värdet på en gammal motorcykel på något sätt förankrat i verkligheten, men det är länge sedan.
Nu säljs en fin Suzuki K 50 för tretti loppor

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, en gång i tiden var värdet på en gammal motorcykel på något sätt förankrat i verkligheten, men det är länge sedan.
Nu säljs en fin Suzuki K 50 för tretti loppor

...och en Zündapp för det dubbla.

Just det sista kan man förstå.
Det var ett prismässigt kliv upp till Zündapp back in the days.

Det fanns moppar som var billiga - som ingen ville ha.

Det fanns ett mellanskikt med moppar som man hade råd att köpa, och som gick att suggerera sig själv till att tro att det var just en sådan man ville ha.

Och sedan fanns det Zündapp.

Inte alla kunde köpa Zündapp. För de flesta var det onödigt med så dyr moped.
Tyckte deras föräldrar.

En Dacke var inte fy skam, och absolut ingen var missnöjd med den moppe dom fick. Utåt.

Innerst inne visste dom dock att det inte var en Zündapp.

Därför är dagens Zündapphype förklarlig.
Den representerar "The one that got away" - inte bara moppen man aldrig fick, utan mer konsekvenserna av det:
Festerna man aldrig bjöds på, bortamatcherna man aldrig vart uttagen att spela, tjejen man aldrig fick - allt gick att förklara med att man inte hade rätt moppe.

Kort sagt: Zündapphysterin idag är en sorglig spegling av killen man aldrig var och mannen man därför aldrig blev.

Visst, man har familj, jobb och kanske företag dessutom. Framgångsrik på ytan - men med ett svart hål inom sig:
Zündappen man aldrig hade när man behövde den som mest.
Livet är väl okay - men hur hade det sett ut om bara...?

Inte ens tre trimmade KS 50 idag kan kompensera bristen som skapades då.

Sensmoral?

Var inte avundsjuk på dagens Zündapponanister. Dom har inte haft något lätt liv, och lider ännu.

Det, och kom ihåg att ge era barn det märke dom önskar. Billiga kopior och generiska derivat av vad det än vara månde skapar bara olyckliga vuxna som aldrig kommer att besöka er på hemmet.

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Håller inte riktigt med dig vad du skriver. Jag och många med mig fick jobba häcken av oss för att kunna köpa en "Dappe" (vinter/sommar -jobb). Jag hade/har rika föräldrar men jag fick inget till skänks utan fick slita ihop till min Zündapp 1976 ny. Kostade 3.3K om jag inte missminner mig. De som fick sin moppe gratis av päronen körde typ Crescent Compact... ? Jäklar vad stolt jag var när jag fick ihop stålar till den och tuff ?

FB_IMG_1648702078839.jpg

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Håller inte riktigt med dig vad du skriver. Jag och många med mig fick jobba häcken av oss för att kunna köpa en "Dappe" (vinter/sommar -jobb). Jag hade/har rika föräldrar men jag fick inget till skänks utan fick slita ihop till min Zündapp 1976 ny. Kostade 3.3K om jag inte missminner mig. De som fick sin moppe gratis av päronen körde typ Crescent Compact... ? Jäklar vad stolt jag var när jag fick ihop stålar till den och tuff ?

View attachment 470316

Och se som ditt liv har blivit!

Ett hus att ha motorcykeln i, du är navet i en hel massa körningar där främlingar träffas, trivs och blir vänner och tjejerna älskar dig.

En man med allt det andra önskar sig - och du har klarat transitationen genom Zundappfasen!
Den ligger bakom dig, men utgör grunden för allt du är idag.

Alla vill vara med en Zundappkille. När han är 15.
Alla vill vara med en kille som hade en Zundapp. När han var 15.
Men, vill dom hänga med en 50-årig moppesnubbe...?

Du skapade ditt eget liv genom att själv köpa en Zündapp för inarbetade pengar.
Inte många som gjorde det samma. Men - just goes to show: du var Zündappmaterial redan innan 15-års dagen!

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Ett hus att ha motorcykeln i, du är navet i en hel massa körningar där främlingar träffas, trivs och blir vänner och tjejerna älskar dig.

En man med allt det andra önskar sig - och du har klarat transitationen genom Zundappfasen!

Inte många som gjorde det samma. Men - just goes to show: du var Zündappmaterial redan innan 15-års dagen!
Vad svarar man på det? Jag garvade gott nu i alla fall. Tack! ???

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Det var alltså där det gick fel för mig. Jag köpte en Suzuki K50 i delar för 650:- och körde med den under hela min moppekarriär. Nu har jag iofs ett hus, men med alldeles för litet garage och knappt något utrymme för grupphäng.
Om jag bara haft vett att köpa en Zündapp istället... :(

Edit: Modellförvirring...

Last edited:

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag var för ung för att uppleva Z hysterin, för mig var det MT-5 som gällde.
Det undgick dock inte någon om den tidigare omtalade KS 50 så jag köpte en när jag var +40 bara för att testa grejjen.

Tröttnade dock ganska snart, sålde och bytte till en Bonneville istället, samma pengar och betydligt roligare. retromoppar passar bäst till dem som inte har mc kort (vilket jag fortfarande inte hade vid köpet, men tog under den tiden).

F6228786-AA7D-41FE-BF67-40C244419E1C.jpeg

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
I mitt sena åttiotal i de södra Sthlmförorterna var det enbart japanskt som gällde. Yamaha, Honda och Suzuki. Tyska moppar såg man ytterst sällan. Någon stackare från närliggande mer socialt utsatt förort körde ramsned Compact.

Man undrar ju hur tyska moppar överlevde den perioden utan att skrotas, och vem sparade dessa moppar längst in i garaget då?

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
I mitt sena åttiotal i de södra Sthlmförorterna var det enbart japanskt som gällde. Yamaha, Honda och Suzuki. Tyska moppar såg man ytterst sällan. Någon stackare från närliggande mer socialt utsatt förort körde ramsned Compact.

Man undrar ju hur tyska moppar överlevde den perioden utan att skrotas, och vem sparade dessa moppar längst in i garaget då?
Jag fyllde 15 år 1989 och med undantag för någon enstaka PUCH kördes det uteslutande japanska mopeder även i byhålan där jag växte upp. Jag har dock för mig att det såg helt annorlunda ut bara ett par år tidigare.
Jag hade dock en kompis som körde en Casal med en KS100-motor. Han hade, på tonårsvis, såklart lurat sin mamma att det var en vanlig moped och att den bara gick i 30 km/h.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag som är gammal minns när det var Puch och Zyndap som gällde, en kompis hade en Suzuki K50, och en stackare hade en Yamaha Yankee :zpy

Själv körde jag ramsned Cresent Compact, eller egentligen ännu värre en 1247 tror jag den hette.
Den hade ingen bakfjädring och tanken satt på sidan under pakethållaren
Den vägde dock som en damcykel och tack vare det så svarade den bra på trim och drevning

Det fanns dock inte drev till mer än 70km/h trots att jag gick upp en tum i storlek på bakhjulet.
Men den orkade ÅAS att skjutsa min lyckligtvis lilla flickvän, vars pappa var polis :lol

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
För mig började moppeepoken ett par år in på 70-talet. Det som gällde då var mest Puch, Zyndap & Cresent. Mustang mamba var det någon som hade (Zyndapmotor)

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Utanför Malmö där jag växte upp så dog moppetrenden 1981, det var riktigt dåligt med mopeder på skolgården 1982 jämfört med 1981.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
...och en Zündapp för det dubbla.

Just det sista kan man förstå.
Det var ett prismässigt kliv upp till Zündapp back in the days.

Det fanns moppar som var billiga - som ingen ville ha.

Det fanns ett mellanskikt med moppar som man hade råd att köpa, och som gick att suggerera sig själv till att tro att det var just en sådan man ville ha.

Och sedan fanns det Zündapp.

Inte alla kunde köpa Zündapp. För de flesta var det onödigt med så dyr moped.
Tyckte deras föräldrar.

En Dacke var inte fy skam, och absolut ingen var missnöjd med den moppe dom fick. Utåt.

Innerst inne visste dom dock att det inte var en Zündapp.

Därför är dagens Zündapphype förklarlig.
Den representerar "The one that got away" - inte bara moppen man aldrig fick, utan mer konsekvenserna av det:
Festerna man aldrig bjöds på, bortamatcherna man aldrig vart uttagen att spela, tjejen man aldrig fick - allt gick att förklara med att man inte hade rätt moppe.

Kort sagt: Zündapphysterin idag är en sorglig spegling av killen man aldrig var och mannen man därför aldrig blev.

Visst, man har familj, jobb och kanske företag dessutom. Framgångsrik på ytan - men med ett svart hål inom sig:
Zündappen man aldrig hade när man behövde den som mest.
Livet är väl okay - men hur hade det sett ut om bara...?

Inte ens tre trimmade KS 50 idag kan kompensera bristen som skapades då.

Sensmoral?

Var inte avundsjuk på dagens Zündapponanister. Dom har inte haft något lätt liv, och lider ännu.

Det, och kom ihåg att ge era barn det märke dom önskar. Billiga kopior och generiska derivat av vad det än vara månde skapar bara olyckliga vuxna som aldrig kommer att besöka er på hemmet.

Har någon sagt till dig att du borde skriva en bok! ?? Ett av dom bästa inlägg jag läst på länge här på forumet. Både djup och humor! Och jag kommer definitivt att försöka köpa det märke som mina barn önskar ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tröstar mig med att redan i 15 års åldern var jag så välutrustad och en sådan sexatlet att jag kunde köra vad som ansågs vara ett skitfordon (ramsned Cresent Compact) och ändå få brudar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag tröstar mig med att redan i 15 års åldern var jag så välutrustad och en sådan sexatlet att jag kunde köra vad som ansågs vara ett skitfordon (ramsned Cresent Compact) och ändå få brudar.
Man glömmer fort, och förtränger hur det egentligen var - det är vad jag utläser här :hoppskrat

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Man glömmer fort, och förtränger hur det egentligen var - det är vad jag utläser här :hoppskrat
Kommer att tänka på en ordväxling mellan ett par av mina vänner.
Juha: Kolla Per, där sitter din pappa på parkbänken och ljuger om hur bra han var i fotboll när han var liten grabb.
Per: Men vad då!? Min pappa var ju inte alls bra i fotboll när han var grabb.
Juha: Nej precis, det är ju det jag säger.

Allt var bättre förr, även det som var dåligt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år