Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att många av de här laddar upp annonstext ur någon jävla excelfil eller något sådant.

För precis så många motorcyklar säljs ju i Sverige. Så många att man inte hinner lägga Fem minuter betald arbetstid under lågsäsong på att skriva och korrekturläsa en annonsjävel.

Nä jag håller med, det är inte alls konstigt att många mc-firmor går i konken. Visst det må vara en hård bransch att få lönsamhet i, men väldigt få verkar ju ens vara vakna och drogfria på jobb. Att döma av alla kundupplevelser som återberättas här på forumet, eller varför inte, valfri blocket-annons.

Hur svårt kan det vara att driva en mc-butik egentligen?

När jag kollar Blocket MC lokalt så är det en firma som fullständigt fyller blocket med annonser, och det känns som personen som skriver dom inte har speciellt stort MC intresse själv, utan mest är duktig på att göra annonser.

Är personerna man pratar fysiskt med bara duktiga så kan jag ha överseende med det faktiskt, dom kanske är datorananlfabeter och jävligt duktiga på MC
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*

Hur svårt kan det vara att driva en mc-butik egentligen?
Jag tror det är för jäkla svårt att driva fysisk butik som är så extremt fragmenterad och dessutom har så tydlig säsong.

Och där vi kunder är så förbaskat petiga att vi vill ha grejor som passar till just vår YamaZuki modellår 1896 och bromsbeläggen ska vara från tillverkaren BrakezExtremez och måste vara LimitedEdition...och får inte kosta mer än vad det gör på nätet, och ska finnas NUUUU!!

All heder åt de handlare som fortfarande klarar att driva sin verksamhet vidare.
Jag är inte sugen på att ta över.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Varför är vissa handlare så jäkla slarviga? Det är svårt att ha respekt för någon som gör ett knackigt jobb. Se de här två annonserna från samma företag.

Oftast är det bilhandlare som skriver så här dålig annonser - bilhandlarna brukar vara värst - men här är det en mc-handlare som fumlar till det.

Utrustning:
* Guzzi - det är väl för f-n ingen "utrustning"?
* Sport - samma här, det är ingen "utrustning"
* ) - högerparentes, är det "utrustning"?
* Quikshift - lite felstavat, bara...
* 212 kg - är det "utrustning"?
* S - utrustning? Jo, jag vet att det finns ett utrustningspaket, men bokstaven "S" är för f-n ingen utrustning
* 100 - 100 är en siffra, ingen "utrustning".

...så jäkla kass! Har de ingen som är läs- och skrivkunnig på företaget?

View attachment 479411

Nästa annons, lika illa:
* Vikt 212 kg - nej, det är ingen "utrustning"
* 100 är fortfarande en siffra, ingen "utrustning"
* Street fighter - knappast någon "utrustning"
* Guzzi - är fortfarande ingen "utrustning"
* Sport - samma här, det är ingen "utrustning"
* ) - högerparentes, är det "utrustning"?

Har de ingen som helst koll på vad de håller på med?
View attachment 479413
Är det inte så att många handlare, framför allt bil, har sitt lager online på Bytbil.com och därifrån importeras data till Blocket, och då blir det :poop::poop: ?

Jag killgissar lite, men har ett suddigt minne av en handlare talade om detta för ca 10 år sedan.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror det är för jäkla svårt att driva fysisk butik som är så extremt fragmenterad och dessutom har så tydlig säsong.

Och där vi kunder är så förbaskat petiga att vi vill ha grejor som passar till just vår YamaZuki modellår 1896 och bromsbeläggen ska vara från tillverkaren BrakezExtremez och måste vara LimitedEdition...och får inte kosta mer än vad det gör på nätet, och ska finnas NUUUU!!

All heder åt de handlare som fortfarande klarar att driva sin verksamhet vidare.
Jag är inte sugen på att ta över.
Hur svårt kan det vara att driva en mc-butik egentligen?

Jag tror också att det är rätt jävla svårt.

Exhibit A: de senaste decenniet har vi sett fler MC-handlare lägga ner eller rent av konka, än vad det har startats nya.

DieselSverige tog upp flera bra anledningar.

Ytterligare saker kan vara lönsamheten på tillbehörs / beklädnadssidan som har krympt ihop betydligt sedan internettet uppfanns. Riktigt illa är det när handlaren behöver hålla fullt sortiment så att kunderna kan pröva ut vilka kläder och storlekar han eller hon skall beställa själv...

Något som skulle kunna balansera ut säsongsvariationer är försäljningen av ATV-maskiner och tillbehör till dessa, men det känns som åtskilliga handlare middag detta tåget - självförvållat eller ej.
Istället säljs dessa maskiner av företag som har ett ben i skogs- och jordbrukssegmentet.

Konkurrens är bra. Det skärper eggen.
Men eggen kan striglas för hårt också...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror det är för jäkla svårt att driva fysisk butik som är så extremt fragmenterad och dessutom har så tydlig säsong.

Och där vi kunder är så förbaskat petiga att vi vill ha grejor som passar till just vår YamaZuki modellår 1896 och bromsbeläggen ska vara från tillverkaren BrakezExtremez och måste vara LimitedEdition...och får inte kosta mer än vad det gör på nätet, och ska finnas NUUUU!!

All heder åt de handlare som fortfarande klarar att driva sin verksamhet vidare.
Jag är inte sugen på att ta över.
Onekligen så finns det puckon till kunder.

Grejen är dock den, att som fysisk butik med dyr lokal och personaltungt, ja du kommer inte att konkurrera med en stor internationell webhandel på pris.

Ja så då får du se till att vara bättre på allting annat än vad de är.
Men ibland verkar det bannemig tvärt om.

Sedan finns det ju de kunderna som inte ser längre än näsan och går och provar ut kläder i butik och tar upp en halvtimma arbetstid för att sedan beställa från XLmoto eller något för att spara några tior, för att de är idioter.
Men de som betalar en skälig marginal för god service finns, och det är de som man måste klämma åt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hur många "hojbyggare" finns det som inte hinner eller orkar slutför sina projekt? Sen är det väldigt svårt att få någon att betala extra för saker som "mycket är ny lackerat och tvättat , ombyggd ram för att få upp sadel i bättre vinkel, ombyggt avgassystem mm".
Just det där med "tvättat" gillar jag, skall använda det när jag raggar på krogen.... "jag har tvättat mig idag".....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hur många "hojbyggare" finns det som inte hinner eller orkar slutför sina projekt? Sen är det väldigt svårt att få någon att betala extra för saker som "mycket är ny lackerat och tvättat , ombyggd ram för att få upp sadel i bättre vinkel, ombyggt avgassystem mm".
Alltså, jag har faktiskt ett påbörjat bygge i garaget som inte är helt färdigt. Skillnaden är att det åtminstone är fullt fungerande, körbart och besiktat i befintligt skick. Vilket år som helst ska jag bara riva ner den och lacka om ramen, bygga ny batteribox och snygga till elsystemet lite.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Till skillnad från hur vi lagade upp din gamla LT försökte man här iallafall inte svetsa ihop avgaskollektorn hos den lokala "lagar-allt" firman...man bygge en EGEN istället...
Vetetusan om jag skulle varit nöjd med det här resultatet för egen del.
Men framförallt tror jag inte man har en chans i glödheta h*lvete att få det där genom besiktningen...
1671630463795.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Just det där med "tvättat" gillar jag, skall använda det när jag raggar på krogen.... "jag har tvättat mig idag".....
Det påstås att ett orginal som jobbade på en av bilskrotarna här i stan inte skulle få komma in på en av krogarna för att han var så skitig och då svarade med "Vad ska det tjäna till att tvätta sig, jag ska ju jobba på måndag igen, men jag har tvättat k*ken i alla fall"

Jag vet inte om det är sant, men jag har sett honom på lokala krogar, enbart hjälpligt avtvättad, så det låter inte otroligt.

Förmodligen var skiten så ingrodd i händerna att det såg ut som han inte ens hade försökt...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det påstås att ett orginal som jobbade på en av bilskrotarna här i stan inte skulle få komma in på en av krogarna för att han var så skitig och då svarade med "Vad ska det tjäna till att tvätta sig, jag ska ju jobba på måndag igen, men jag har tvättat k*ken i alla fall"

Jag vet inte om det är sant, men jag har sett honom på lokala krogar, enbart hjälpligt avtvättad, så det låter inte otroligt.

Förmodligen var skiten så ingrodd i händerna att det såg ut som han inte ens hade försökt...
Hört en liknande historia om ett original i byhålan jag växte upp i. Och jag har inga jätteproblem att tro på den heller.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
View attachment 479431
Den behövde en skärmdump...

Men SÅ kan du ju inte GÖRA...nu blev jag ju sugen på en K1100LT igen ju!! :tungan

Hojåkare mot fartvind. Dessa kåpglas, förlängda kåpglas och extra vindavvisare. Ligger dom och tourar i 170-180 i åttatimmarspass plus övertid?

39AE3CD1-4FC5-4D83-A1ED-9A77EA23FE63.jpeg

Visst var det den modellen som mc-polisernas skyddsombud stoppade pga vibrationer i styret? Vita fingrar nein, nicht danke.
Den och K75an har jag för mig.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hojåkare mot fartvind. Dessa kåpglas, förlängda kåpglas och extra vindavvisare. Ligger dom och tourar i 170-180 i åttatimmarspass plus övertid?

View attachment 479433

Visst var det den modellen som mc-polisernas skyddsombud stoppade pga vibrationer i styret? Vita fingrar nein, nicht danke.
Den och K75an har jag för mig.


På fråga A svarar vi JA!

Någon stolle var ute i 6 dygn på sin K1100LT
Stockholm - Nordkapp - Gibraltar - Stockholm

Kåpglaset är original, elektriskt höj och sänkbart.
Men inte i just 180 blås. Testat. :fakta

Denna kåpan är fantastiskt bra, och även jag kan sakna min LT.
Jag är 188 cm, Diesel typ 5 cm ytterligare.
En extra hyvel högst uppe på kåpglaset kan behövas för oss som är så långa bara för att stabilisera luften kring hjälmen, men normallånga sitter helt skyddade.

Speciellt saknar jag ingröpningen för knäna i nedre delen av kåpan - bara parkera benen och slappna av.
Med extratank kopplad till huvudtanken var det inga problem att köra fulla pass mellan tankningarna: 300 miles-

Att köra en gammal snuthoj innebär massa andra problem, men kåpan är så bra att man kan stå ut med en hel del.
Jag har inte kört någon hoj som är så avlastande för just mig som K 1100LT.

RIMG0056.JPG

På väg till Krystallrallyt. OCH Primustreff, när dom råkade arrangeras samma helg. Över dagen, alltså.
Startade hemma, gick och lade mig hemma, med 1000 februarimiles i påsen. Det går att göra på andra hojar också - men knappast lika avslappat och bekvämt.



Snuten brukade stoppa motorcyklar med ojämna mellanrum.
Gamla R75an var ju livFsfalig med sin gamla ångradio i packväskorna och höga jänkestyre, ST1300 var också avskydd av vissa tongivande och visst kände somliga av vibrationerna från BMWs liggande Nimbus.
Det märkliga(?) är att problemen med polisens hojar verkar ha försvunnit i samband med att dom har lite mer slack att välja vilken maskin dom vill köra. Det är lång lista med hojar dom har att botanisera bland nu, och inget gnäll hörs.

Och visst - skall du sitta på en och samma hoj yrkesmässigt x antal dagar om året så vill det till att du trivs ombord.

Jag har kört snudd på 10.000 mil på K1100LT, och har inga problem med vibrationer - men det har inte på någon hoj, tack och lov.

K75an är helt utbalanserad. Alltså - verkligen! Den är turbinsmooth.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top