!
Antisladdsystem finns ju på motorcyklar, men precis som på bilar har det gränser för vad det klarar av att lösa. Funkar bäst på att förhindra powerslide...
Bosch tar det ett steg längre
Leading automotive technology manufacturer, Bosch, is testing a new safety system for motorcycles. The anti-slide system aims to prevent a motorcycle from crashing. The system uses thrusters to bring a sliding bike back to its original riding position. Confused? Here is the working of the...
www.drivespark.com
Mjaaa...
Boschs jet thrust-system som du länkar till är inget vi sett på någon saluhoj ännu.
Sanningen är den att det inte finns något "antisladdsystem" till motorcykel.
Det närmaste vi kommer är BOSCH MSC - Motorcycle Stabilty Control.
The motorcycle stability control provides assistance by continuously monitoring a comprehensive set of key vehicle data to detect critical situations.
www.bosch-mobility-solutions.com
Imponerande bra grejer.
Men missförstådda, som de flesta hjälpsystem.
Det handlar om en mängd sensorer och reglerteknik som reducerar och omfördelar förarens input i bromssystemet.
Det är helt enkelt en utbyggnad av ABS-systemet, och som minskar risken att man bromsar bort sig i en kritisk situation.
Det kallas ibland förenklat för 'kurvABS" vilket är betydligt mycket mer korrekt än "anti-sladd".
Ända sedan vansinneshypen av ABS-bromsar och hjälpsystem för motorcyklar introducerades så har jag varnat för risken att folk missförstår systemen och vad dom kan göra.
Där är vi nu.
Folk tror att dom har "anti-sladd" på sin motorcykel trots att inget sådant system finns ute.
Folk annonserar ut motorcyklar med "anti-sladd" trots att inget sådant system finns ute - och absolut inte fanns när hojen producerades.
Folk kör ihjäl sig för att dom inte förstår sig på tekniken hos sin egna hoj - vad tekniken inte klarar av - och vad den faktiskt kan hantera.