Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ovanstående mening fick mig att tänka till. Är det ens teoretisk möjligt att ha anti-sladd på en tvåhjuling?
Antisladdsystem finns ju på motorcyklar, men precis som på bilar har det gränser för vad det klarar av att lösa. Funkar bäst på att förhindra powerslide...
Bosch tar det ett steg längre
 
Kunde inte låta bli att fråga. Lär väl inte få något svar eller ett svar att hans kamera gått sönder ?

"Hejsan! Önskar gärna en bild på mappningen innan vidare intresse ?
MVH /Peter"
Han kanske inte tog ngn bild när trimmaren satt med laptopdatorn inkopplad och mappade styrdonet? Bänkpapper kunde varit intressant dock:fakta
 
!
Antisladdsystem finns ju på motorcyklar, men precis som på bilar har det gränser för vad det klarar av att lösa. Funkar bäst på att förhindra powerslide...
Bosch tar det ett steg längre


Mjaaa...

Boschs jet thrust-system som du länkar till är inget vi sett på någon saluhoj ännu.

Sanningen är den att det inte finns något "antisladdsystem" till motorcykel.

Det närmaste vi kommer är BOSCH MSC - Motorcycle Stabilty Control.


Imponerande bra grejer.
Men missförstådda, som de flesta hjälpsystem.

Det handlar om en mängd sensorer och reglerteknik som reducerar och omfördelar förarens input i bromssystemet.

Det är helt enkelt en utbyggnad av ABS-systemet, och som minskar risken att man bromsar bort sig i en kritisk situation.

Det kallas ibland förenklat för 'kurvABS" vilket är betydligt mycket mer korrekt än "anti-sladd".

Ända sedan vansinneshypen av ABS-bromsar och hjälpsystem för motorcyklar introducerades så har jag varnat för risken att folk missförstår systemen och vad dom kan göra.

Där är vi nu.

Folk tror att dom har "anti-sladd" på sin motorcykel trots att inget sådant system finns ute.

Folk annonserar ut motorcyklar med "anti-sladd" trots att inget sådant system finns ute - och absolut inte fanns när hojen producerades.

Folk kör ihjäl sig för att dom inte förstår sig på tekniken hos sin egna hoj - vad tekniken inte klarar av - och vad den faktiskt kan hantera.
 
Vad kallar du system som gör att man inte får full effekt när man vrider på gas mitt i en kurva, men som inte hindrar hjulspinn när man åker rakt fram? Kurvantispinn?
 
Men de har så dåligt chassie att det sladdar ikull ändå.

main-qimg-8690c3c9bee4744881e2dbc85f00be96

Var inte det där modellen där dom gummiupphängde allt i mjuka gummin för att isolera bort vibrationer vilket ledde till dödswobbel istället?

Jag läste någon artikel på det...
 
Antisladdsystem finns ju på motorcyklar, men precis som på bilar har det gränser för vad det klarar av att lösa. Funkar bäst på att förhindra powerslide...
Bosch tar det ett steg längre
Antisladd?
Är inte det samma som en vanlig bensinmotor?
:crash
 
Som alltså minskar risken för sladd, dvs antisladdsystem.
En 6-axlig IMU är lite mer än bara ett gyro.

Jag brukar inte lita på att elektroniken räddar mig, men jag är tyvärr inte ofelbar. Att en del av er andra är det kan jag bara gratulera till.
Har alla upptänkliga system på både bil o hoj (alla aktiverade utom avståndsvarningen som blinkar o tutar om man laddar på mot en bil för att köra om), men du håller säkert med om att vi som lärt oss köra utan hjälpsystem har en bra känsla för att inte hamna i lägen där systemet griper in (framförallt i halka o vått väglag)
 
Som alltså minskar risken för sladd, dvs antisladdsystem.
En 6-axlig IMU är lite mer än bara ett gyro.

Jag brukar inte lita på att elektroniken räddar mig, men jag är tyvärr inte ofelbar. Att en del av er andra är det kan jag bara gratulera till.


Nej, men det är inte så.
Det handlar inte om att jag skulle vara bättre förare än någon annan.
Den springande punkten är att det är vilseledande att kalla en - förvisso sofistikerat traction control för ett "anti sladd-system".

Vad systemet i praktiken hjälper föraren med är att minska risken att köra sig till en high-sider. Nog så viktigt, och en läskig upplevelse på bana.
Men, det finns inget i din motorcykels elektronik som hindrar dig från att low-sidea. Hyfsat ofarligt på en bra bana, men potentiellt dödligt i trafiken.

Är det ärligt att kalla något för "anti sladd-system" när det på sin höjd kan hantera en fraktion av alla de friktionsrelaterade situtioner en förare kan försätta sig i, eller finna sig försatt i?

Är det inte bättre för alla parter att förklara vad systemet kan och inte kan åstadkomma? Typ kalla en spade för en spade - istället för att benämna den "grävmaskin"?

Under epitetet "spade" förstår trots allt de flesta att man behöver göra jobbet själv.
 
Tittade på Blocket nu på morgonen och reagerade på alla annonser från
MC KONSULT och ORDET Lagerrensning. Hur mår mc konsult? Är ekonomin i svajningn för kollar man deras säkert 100 annonser är det rätt så stora total summor dom vill ha in..
 
Tittade på Blocket nu på morgonen och reagerade på alla annonser från
MC KONSULT och ORDET Lagerrensning. Hur mår mc konsult? Är ekonomin i svajningn för kollar man deras säkert 100 annonser är det rätt så stora total summor dom vill ha in..
Tyckte inte det verkade konstigt. Det ryktas ju om att det blir vår i år också och är det någon gång man måste synas på marknaden och ha saker till försäljning så är det ju nu.
Sen tenderar de ju gärna att massposta annonser, men det har nog mera att göra med att de lägger in alla på en gång.
 
Tittade på Blocket nu på morgonen och reagerade på alla annonser från
MC KONSULT och ORDET Lagerrensning. Hur mår mc konsult? Är ekonomin i svajningn för kollar man deras säkert 100 annonser är det rätt så stora total summor dom vill ha in..
Vet naturligtvis inte hur det är med just den firman, men generellt borde ett stort lager ha blivit dyrare för firmorna.
Det är troligtvis inte så vanligt att dom äger sitt lager rent ekonomiskt, utan det är en kredit från banken som tickar på.
Och med höjd ränta då kan det nog bli skillnad för många.
Ser att dom har ett hyfsat kapital i hallen, precis som du säger, så…. ?

6ADCC538-977F-4425-846B-EF19DD4CEF05.jpeg
 
Tyckte inte det verkade konstigt. Det ryktas ju om att det blir vår i år också och är det någon gång man måste synas på marknaden och ha saker till försäljning så är det ju nu.
Sen tenderar de ju gärna att massposta annonser, men det har nog mera att göra med att de lägger in alla på en gång.
Tänkte nog mera på vad för hojar o pris intervallen, är ju inte i undre segmentet direkt.

Folk har ju generellt tappat 10-20% köpkraft denna vintern. O med ytterligare ränte uppgångar kostar ju lager pengar.

Men visst blir det vår fan vore ju annars skall se om jag är så fitt idag att jag orkar ut o titta på acen, febern verkar ha klingat av efter 5 dagar?.
 
Tänkte nog mera på vad för hojar o pris intervallen, är ju inte i undre segmentet direkt.

Folk har ju generellt tappat 10-20% köpkraft denna vintern. O med ytterligare ränte uppgångar kostar ju lager pengar.

Men visst blir det vår fan vore ju annars skall se om jag är så fitt idag att jag orkar ut o titta på acen, febern verkar ha klingat av efter 5 dagar?.
Den del av befolkningen som utgörs av hojåkare är nog inte så priskänslig. Med tanke på vad en mc kostar idag är det inte längre ett billigare alternativ till bil, utan en hobby för de med stor plånbok. Folk som köper mc för 1-200' behöver knappast fundera över elräkningen.
Sen finns ju såna som kör hojar i tiotusenkronorsklassen, men vi är nog inte så många.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top