Dagens Blocket! (mc-relaterat)

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
De goda tiderna för snabba klipp på bostadsmarknaden verkar dessvärre vara över för evigt. Det enda sättet att gör klipp idag är att råka bo i en av allmännyttans hyreshus och kunna ombilda till bostadsrätt.
Påminner för övrigt lite om hojmarknaden. Den som hade turen ett köpa på sig några enstånkor eller offroadare för några år sen kan lugnt luta sig tillbaka och se på prisbilden med ett leende. Hojar som folk skrattade åt för 5-6 år sedan, typ Honda XL250 och liknande, kunde då köpas för 7-8000kr men betingar idag minst det tredubbla. Det har helt plötsligt blivit inne med trötta 250cc med offroadstuk.
Herregud, hur orkar du ens med dig själv...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Har inte riktigt fattat det där med klipp på bostadsmarknaden - visst, de gånger vi sålt här på västkusten har priserna stigit rejält, men va f-n, det har alla andra bostäder också så för det mesta är det bara mäklaren o staten som tjänar på prisstegringen.
Enda gången jag kan se att man gör en "vinst" är när man byter boendet från hus till kista.

Visst - det finns väl en o annan som köpt fastigheter (som de inte själva bor i) och säljer några år senare med vinst (som kan användas till "roliga prylar" och guldkant på tillvaron) - men de flesta har inte den möjligheten.

Att ha en rejäl kassa, men samtidigt höga lån, är väl ok om man tänker sig att tömma den kassan och låta banken ta över fastigheten när man loggar ut. Men att dö med pengar på banken gör ingen glad. Jo, arvtagarna naturligtvis, men har man den inställningen så är det bättre att dela ut stålarna medan man lever, så får man i alla fall se lite glada ansikten.
Jag har en bekant som började med att köpa en bostadsrätt i en Stockholmsförort runt 1980 för 20-30000. Låga priser för då fanns inget som helst intresse för sånt då eftersom det var gott om hyreslägenheter. Några år senare var det slut på hyresrätter, och det enda sättet att skaffa en bostad i Stockholm var att köpa, alltså bostadsrätt. Helst plötsligt blev dessa oerhört attraktiva. Min bekanting som då börjat sukta efter villa sålde bostadsrätten och köpte ett slitet hus i utkanten av stan då. Renoverade denna för vinsten och sålde för ett antal miljoner några år senare. Köpte återigen en bostadsrätt på Söder i Stockholm, som han sålde nyligen för tio miljoner.
Och ja, han är ganska glad. Kan flytta till en hyresrätt, köpa en sommarstuga, ny bil, och gå i pension med ett antal miljoner på banken och leva resten av livet i lyx. Resa som han vill och hålla sig med all materiella tillgångar. Mat, kläder och allt annat man vill ha. Så - tänk så olika kan det gå här i livet.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Är detta en ekonomitråd? Tillbaks till ämnet!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Även bakhjul kan vändas fel.




Går inte att ladda upp bild just nu. Igen.

Jag svär över att jag numer behöver mina glasögon, men jävlar ska man betala 60000 kr för den där ska man nog vara i princip blind.

Då det gäller denna CX500 känns det ju ut som att 59000 kr för sylta nr1:s turbo CX500 är rätt pris. Den turbo hojen ser ju snygg ut trots upp och ner gaffel och nummerplåtar på sidan ?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Okunnigheten som döljer sig bakom att montera, köra och visa upp sig tillsammans med en hoj som har ett däck monterat bak och fram lär vara betydande - men det får mig alltid att fundera vilka andra tabbar som begåtts i bygget.

Finns en strof som förvånar mig mycket i annonstexten:

Stötdämparen är justerbar efter önskemål nu är den inställd på lägsta nivån för att få en väldigt härlig känsla av att nästan segla på en våg när man gasar.

Märklig formulering.
Kan det vara kardandriftens hisseffekt som avses? En av få verkligt negativa saker med kardandrift och något olika tillverkare lagt miljarder (välj valuta) på att arbeta bort...?

"Väldigt härlig känsla av att nästan segla på en våg..."

Well, den vågen lär störta ner över dig som ett ton tegelsten när du någon gång kommer in fel i en böj och inte vågar "gasa" längre...



Jag vidhåller: dagens byggscen är både historielös och därtill farligt okunnig i ens grundläggande tvåhjulsdynamik.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Den har väl varit utleasad till privatperson?
Såg det men firman la ut den till salu maj -21, men det är kanske så leasing fungerar, att samma firma står som ägare? Frågan är vad den kan vara värd, priset vad de begär är ju vad en ny -23 ligger på i grund. Visst att den har mkt extra men det vet vi ju alla hur bra betalt man får för det sen.. ?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
300'.

Förankra lågt, finns flera andra ute för den summan ungefär, förvisso några extra mil men bra utgångspunkt.

Köp hem för 325' om två veckor.
379' är högt.
Lycka till.
Tack! Precis den input jag behövde! ??
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top