Dagens Blocket! (mc-relaterat)

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Finns väl gen1 och gen 2? Funkar renovering på båda?
Samt finns det någon i Sverige som gör det?
Ja det finns , jag hjälpte grannen att få tag på en utbytes ABS-enhet till hans -08 BMW R1200r förra sommaren hos Blomqvist Engineering , BQE.se , det gick på runt 4000kr

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sa en gång att det var ett vanligt fel på BMW med ABS fel och det blev en skitstorm bland alla BMW fanboys.

Inte ens han jag kände som hade drabbats själv hade drabbats enligt dom....
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja det finns , jag hjälpte grannen att få tag på en utbytes ABS-enhet till hans -08 BMW R1200r förra sommaren hos Blomqvist Engineering , BQE.se , det gick på runt 4000kr



Japp.
Och sedan går radialtätningen på utgående axel - eftersom cykeln stått stilla så länge, och oljar ner kopplingen.

...eller så ger det vansinniga arrangemanget med tryckstången rakt igenom växellådan upp (K-hojar. Även boxer?) och spyr ut sin olja över kopplingen.

Fantastisk ingenjörskonst. -ighet.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Japp.
Och sedan går radialtätningen på utgående axel - eftersom cykeln stått stilla så länge, och oljar ner kopplingen.

...eller så ger det vansinniga arrangemanget med tryckstången rakt igenom växellådan upp (K-hojar. Även boxer?) och spyr ut sin olja över kopplingen.

Fantastisk ingenjörskonst. -ighet.
Ja så kan det säkert vara, det hade dock inget med frågan att göra
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja så kan det säkert vara, det hade dock inget med frågan att göra


Nä, men 15 papp kan verka billigt för en hyfsat modern BMW med låga mil.

I verkligheten är det typ max vad man skall ge för en sådan hoj. Det är en pengagrav utan dess like.

Trevliga hojar, men sköra.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, den där stavningen. Vad gäller?
Changsera, changera, sjangsera och jag tror att jag i unga år t o m sett gensera i en skönlitterär skrift, sen länge glömd.
Hur veta?


Det är ett låneord från franskan - så det borde utrotas. Det har fått en plebejisk försvenskning:


Screenshot_20230520-102524.png


Bäst att bara styra undan från det grundet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns väl gen1 och gen 2? Funkar renovering på båda?
Samt finns det någon i Sverige som gör det?

Renovering/utbytes finns såvitt jag vet för alla generationer och komponenter.
Tyskland eller Sverige, men det brukar gå fortare i Tyskland enligt De Som Vet (inte jag).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp.
Och sedan går radialtätningen på utgående axel - eftersom cykeln stått stilla så länge, och oljar ner kopplingen.

...eller så ger det vansinniga arrangemanget med tryckstången rakt igenom växellådan upp (K-hojar. Även boxer?) och spyr ut sin olja över kopplingen.

Fantastisk ingenjörskonst. -ighet.

Man kan se det så. Hojar som stått stilla brukar må bra av en genomgång.

Delarna är billiga men det går åt arbetstid eftersom låda och motor måste delas och hojen tas isär bakifrån. Men det är inte svårt.

När man ändå har isär så renoverar man kopplingens slavcylinder och monterar oljebeständig koppling. Sedan byter man olja i motorn årligen så brukar packboxar hålla sig täta.

Kör man mycket och servar regelbundet så slits de inte ut trots många mil. Men Goldwingklass är det inte.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan se det så. Hojar som stått stilla brukar må bra av en genomgång.

Delarna är billiga men det går åt arbetstid eftersom låda och motor måste delas och hojen tas isär bakifrån. Men det är inte svårt.

När man ändå har isär så renoverar man kopplingens slavcylinder och monterar oljebeständig koppling. Sedan byter man olja i motorn årligen så brukar packboxar hålla sig täta.

Kör man mycket och servar regelbundet så slits de inte ut trots många mil. Men Goldwingklass är det inte.


Precis.
Trevliga hojar, men kräver dels att dom servas enligt program - och dessutom omfattande underhåll om dom blir ståendes.

Vi är nog ganska eniga, men jag är less på folk som framställer BMW som en skottsäker evighetsmaskin.

Om dom inte sköts exemplariskt så blir dom kostsamma.

Din referens till GW är intressant.
Sprang på en rat-GW på Pohjoisen pystymettä: 44.000 mil and counting.

Ett topplock hade varit av, en ventil ersatt.
Motorn hade aldrig varit ur ramen, INGET hade gjorts med kardan/slutväxel.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag sa en gång att det var ett vanligt fel på BMW med ABS fel och det blev en skitstorm bland alla BMW fanboys.

Inte ens han jag kände som hade drabbats själv hade drabbats enligt dom....
Ungefär som med BMW bilägare - det är ALDRIG problem med deras bilar. Kör som synes BMW (mc) själv, men är måttligt imponerad av tysk ingenjörskonst. Kardan som korroderar i splinesförbandet. Kopplingen på 1150 (tror jag det var) där lamellens splines inte har tillräckligt grepp mot splines på utgående axel = tappar drivning när greppet tar farväl. Massor med falska felmeddelanden i GS:ens display (ABS funkar ej, nödsamtal funkar ej, fjädring funkar ej m.fl.) - haft liknande på min bil, men där har Volvo den goda smaken att erbjuda fria mjukvaruuppdateringar som åtgärdar problemet, BMW skiter i det, man får dras med meddelanden som tänds o släcks.
Frånsett det gillar jag båda hojarna, bra vrid, trevligt chassie, bekväma för mig som är rackarns lång
Även Porsche har allvarliga problem som missats under utvecklingsfasen eller orsakats av ren j-la snålhet så tyskarna är inte så duktiga som alla tror.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ungefär som med BMW bilägare - det är ALDRIG problem med deras bilar. Kör som synes BMW (mc) själv, men är måttligt imponerad av tysk ingenjörskonst. Kardan som korroderar i splinesförbandet. Kopplingen på 1150 (tror jag det var) där lamellens splines inte har tillräckligt grepp mot splines på utgående axel = tappar drivning när greppet tar farväl. Massor med falska felmeddelanden i GS:ens display (ABS funkar ej, nödsamtal funkar ej, fjädring funkar ej m.fl.) - haft liknande på min bil, men där har Volvo den goda smaken att erbjuda fria mjukvaruuppdateringar som åtgärdar problemet, BMW skiter i det, man får dras med meddelanden som tänds o släcks.
Frånsett det gillar jag båda hojarna, bra vrid, trevligt chassie, bekväma för mig som är rackarns lång
Även Porsche har allvarliga problem som missats under utvecklingsfasen eller orsakats av ren j-la snålhet så tyskarna är inte så duktiga som alla tror.
Jag tror att tyskarna ÄR duktiga mekaniker och ingenjörer. Men tysk bil- och motorindustri styrs inte av dessa, utan av direktörer som vill skapa största möjliga vinst till aktieägarna. Då är det lätt att tumma på kvaliteten. Billigare material, snabbare produktion och färre kontroller, då blir det billigare att producera och vinsterna ökar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis.
Trevliga hojar, men kräver dels att dom servas enligt program - och dessutom omfattande underhåll om dom blir ståendes.

Vi är nog ganska eniga, men jag är less på folk som framställer BMW som en skottsäker evighetsmaskin.

Om dom inte sköts exemplariskt så blir dom kostsamma.

Din referens till GW är intressant.
Sprang på en rat-GW på Pohjoisen pystymettä: 44.000 mil and counting.

Ett topplock hade varit av, en ventil ersatt.
Motorn hade aldrig varit ur ramen, INGET hade gjorts med kardan/slutväxel.

Japp, det har passerat några guldvingar genom ”poolen” i bekantskapskretsen. Oavsett mil och allmänt skick så är det sällan mekaniska fel.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror att tyskarna ÄR duktiga mekaniker och ingenjörer. Men tysk bil- och motorindustri styrs inte av dessa, utan av direktörer som vill skapa största möjliga vinst till aktieägarna. Då är det lätt att tumma på kvaliteten. Billigare material, snabbare produktion och färre kontroller, då blir det billigare att producera och vinsterna ökar.
Excel är djävulens verk!
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag tror att tyskarna ÄR duktiga mekaniker och ingenjörer. Men tysk bil- och motorindustri styrs inte av dessa, utan av direktörer som vill skapa största möjliga vinst till aktieägarna. Då är det lätt att tumma på kvaliteten. Billigare material, snabbare produktion och färre kontroller, då blir det billigare att producera och vinsterna ökar.
Håller med.
Dock finns det några undantag då ingenjören vill ta ett lite för stort steg i utvecklingen och designa/konstruera något banbrytande och då är det lätt att inte få med sig alla gamla erfarenheter och hamna i barnsjukdomsträsket igen.
Fast utan det nytänkandet så blir det ju ingen utveckling så det finns alltid två sidor av myntet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Håller med.
Dock finns det några undantag då ingenjören vill ta ett lite för stort steg i utvecklingen och designa/konstruera något banbrytande och då är det lätt att inte få med sig alla gamla erfarenheter och hamna i barnsjukdomsträsket igen.
Fast utan det nytänkandet så blir det ju ingen utveckling så det finns alltid två sidor av myntet.
Jo, den tekniska utvecklingen går ju framåt, och det gäller att hitta nya användningsområden. Mycket inom ny bilelektronik är väl inte helt nödvändig utan skapar bara nya felkällor och därav följande problem. Trist med bilar som fungerar utmärkt rent tekniskt, men blir oanvändbara på grund av olika felmeddelande och datorhaverier.
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top