Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Förståndig hustru.
Hon har bättre koll än byggherren själv.

View attachment 475179
Haha, det är svårt det där.
Skulle det kunna vara så att det är ett bakdäck som han monterat enligt rotationspilen? Fortfarande fel såklart, men det skulle göra det mer förståeligt.

I övrigt ser den ju komplett och inte helt fel ut, även om det är (för?) mycket pengar för just den modellen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hade man bara orkat så hade det varit intressant att följa dessa objekt med fantasipriser för att se vad som händer.
Sålda?? Någon måste ha prutat bra
Sänkt pris??? Hur långt ner och hur många månader ligger annonsen kvar??
Eller får den stå? "Jag vet att den är värd pengarna......." eller "den kostar inget där den står" eller "till våren får man bättre betalt"
Skulle tippa på någon av de senare alternativen. Vissa lever nog på hoppet, "bättre betalt till våren".
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Skulle tippa på någon av de senare alternativen. Vissa lever nog på hoppet, "bättre betalt till våren".
GS1000S är nog en av de svåraste cyklarna som finns att hitta från Suzuki, och högst värderade. Slagen av RG500 kanske men jag skulle hellre ha en GS1000S. Och jag har haft båda.
Kollade priser internationellt och 95000kr ligger på den billiga sidan av spektrat.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Haha, det är svårt det där.
Skulle det kunna vara så att det är ett bakdäck som han monterat enligt rotationspilen? Fortfarande fel såklart, men det skulle göra det mer förståeligt.

I övrigt ser den ju komplett och inte helt fel ut, även om det är (för?) mycket pengar för just den modellen.

Ja, det är ju så det är. Bakdäck, monterat enligt anvisningen. Fast fram då.

Inget stort fel kan man tycka.

Tills man börjar fundera lite.


Skall man ge sig till och börja bygga om motorcyklar när man så uppenbart saknar förståelse för chassidynamik och vilka krafter och förutsättningar en motorcykel arbetar under?

Och nu menar jag inte bara den lilla mannen (som skyller på sin hustru när något inte blev så bra som han trott och hoppats.)

Även stora aktörer som heter något på
-works i slutet gör samma tabbe.

Wrenchmonkees själva verkar sätta däcken bak och fram när man bildgooglar lite.

...så, visst - på så vis har han ju verkligen gjort som "Wrenchmonkees gör dem".

Blint apat efter utan att förstå vilka krafter man sätter i rullning. Monkey see, monkey do. Doo - Doo i detta fallet.

Synd, hojen är inte ful. Jag ser den engelska förlagan man försökt efterlikna i linjerna. Men, det harmonierar inte riktigt:

A108608D-A755-412A-B254-7CA36DF64541.jpeg


Det är faktiskt just det överbreda och fläskiga bakdäcket fram som stökar till huvuddragen på hojen.
Tänk ett sansat och harmoniskt 19" fram - som dessutom befrämjar köregenskaperna jämfört med den falukorvsring som sitter på nu.

Vidare stör jättebromsen Allan fram intrycket. Tänk profilen med en liten diskret trumma fram.
"Säkerhet"...?

Trams! Det funkar utmärkt med en trumma fram så länge man inte

A: skall tävla (och slåss om pallplats)
B: skall köra alpvägar - och verkligen ladda järnet nedför varje hårnålsnedfart man ser.

Trumma matchar knäslutspadsen på tanken, helt klart.

Det spikraka avslutet på avgassystemet funkar inte alls. Inte estetiskt, och inte körmässigt. Det ligger så lågt och sveper så långt bak att det kommer att ta i redan vid mycket moderata nedlägg.
Ljuddämparen blir en portabel rutschkana som är redo att lägga fälleben för dig så fort du bara tänker "höger".
Tyvärr syns det hur illa ljuddämparen gör hojen - den blir liksom den visuella hjulklossen som biplanet kämpar mot.
Piloten gasar, mekanikern kliar sig i håret - ingen fattar varför planet inte lyfter eller ens rör sig ur fläcken trots att alla inblandade tar i så dom blir blå.

Så kan det gå när kreativiteten på namnhittapåplanet är större än körförmågan. Kan man själv inte köra hoj är risken stor att man bygger in något i sitt alster som gör att andra inte kan köra samma hoj heller.


Två lösningar finns på ljuddämperiet.

A. Korta ner hela alltihopa så ljuddämparen slutar i höjd med nedre stötdämparfästet. För ögat löser det en del av problemet, men för örat är det nog inte mycket till ljuddämpare kvar.
För kurvtagningen måste dämparen upp så mycket det bara går ändå.

B: Vinkla upp efter fotpinnen.
Kan bli hur bra som helst, men här finns en massa linjer att korsa med stor försiktighet.
SR 500 är uppbyggd med en massa harmoniska trianglar, parallellogram och vektorer som är behagliga att vila ögat på. Att tillsätta något kan rasera allt. Vinklar man upp en ljuddämpare typ 45° efter fotpinnen måste man tassa fram på tå för att få helheten att funka.
Men det går att få till!

Det finns något mer som inte stämmer där bak. Baklampan stör lite, skärmen lirar inte 100.

Jag tror man behöver bestämma sig för om hojen skall vara en 60-tals scramblerpastisch eller en 70-triallookalike.

Det finns en skillnad där, och man behöver välja väg. Just nu känns det varkenellerbådeoch.

Priset är inget att säga om.
Det är en 500+, den har ekerhjul och den går att rätta till.
Bygga vidare på, eller återställa.

Jag hade gärna tuffat runt på den - efter förändringar som känns absolut nödvändiga för mig.

Vända på framhjulet är ultraprio 1!


Klar med posten.

:ätapiller
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är ju så det är. Bakdäck, monterat enligt anvisningen. Fast fram då.

Inget stort fel kan man tycka.

Tills man börjar fundera lite.


Skall man ge sig till och börja bygga om motorcyklar när man så uppenbart saknar förståelse för chassidynamik och vilka krafter och förutsättningar en motorcykel arbetar under?

Och nu menar jag inte bara den lilla mannen (som skyller på sin hustru när något inte blev så bra som han trott och hoppats.)

Även stora aktörer som heter något på
-works i slutet gör samma tabbe.

Wrenchmonkees själva verkar sätta däcken bak och fram när man bildgooglar lite.

...så, visst - på så vis har han ju verkligen gjort som "Wrenchmonkees gör".

Blint apat efter utan att förstå vilka krafter man sätter i rullning. Monkey see, monkey do. Doo - Doo i detta fallet.

Synd, hojen är inte ful. Jag ser den engelska förlagan man försökt efterlikna i linjerna. Men, det harmonierar inte

Funderar man lite så beror det väl på syftet.

Vill man ha maximalt skydd mot vattenplaning så spelar det knappast någon roll om hjulet sitter fram eller bak. Den riktning som bäst tränger undan vatten gäller ju vare sig hjulet sitter fram eller bak.

Vill man ha grepp för acceleration eller bromsning? Fram eller bak? Eller grepp sidledes?

Jag har sett crossbakdäck där man man välja riktning beroende på underlag, hårt eller mjukt.
Eller som bakdäcket på min fatbike där man kan välja om man vill ha grepp framåt eller sidledes.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
GS1000S är nog en av de svåraste cyklarna som finns att hitta från Suzuki, och högst värderade. Slagen av RG500 kanske men jag skulle hellre ha en GS1000S. Och jag har haft båda.
Kollade priser internationellt och 95000kr ligger på den billiga sidan av spektrat.
Nog är väl GT750, "vattenbuffeln", från tidigt 70-tal mer klassiker? Värdering är svårare att uttala sig om, då det är en väldigt liten kategori som är intresserade av dessa hojar. Finns inga köpare blir värdet därefter.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Väldigt, väldigt off-topic.... sorry!

Obs!
Jag är inte klar med min förmiddagsavrättning ännu.

Men, jag måste jobba lite.
TBC!
"Huka er gubbar och kärringar för nu laddar han om!" ?

För den oinvigde (historielöse? ;) ):

 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nog är väl GT750, "vattenbuffeln", från tidigt 70-tal mer klassiker? Värdering är svårare att uttala sig om, då det är en väldigt liten kategori som är intresserade av dessa hojar. Finns inga köpare blir värdet därefter.


De två modellerna tilltalar två olika generationer.

Den ena dör bort just nu medans deras anhöriga tror dom skall tjäna storkovan på den där karamellfärgade klumpen i källaren.

GS 1000 S-kategorin tror att dom egenhändigt ritat om ålderstrappan och räknar med att nå krönet som 70-åringar.

nedladdning (4).jpeg

Problemet med det tankesättet är att man behöver bli 120 år gammal för att få balans i tavlan.
Det har dom inte tänkt på ännu.


Ännyväj - helt olika hojar med olika användningsområden och olika tillskyndare.
Jag är allätare och kan tänka mig en av båda. En av båda i respektive färg de kom i.

Andra har rimligare gränser.
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Funderar man lite så beror det väl på syftet.

Vill man ha maximalt skydd mot vattenplaning så spelar det knappast någon roll om hjulet sitter fram eller bak. Den riktning som bäst tränger undan vatten gäller ju vare sig hjulet sitter fram eller bak.

Vill man ha grepp för acceleration eller bromsning? Fram eller bak? Eller grepp sidledes?

Jag har sett crossbakdäck där man man välja riktning beroende på underlag, hårt eller mjukt.
Eller som bakdäcket på min fatbike där man kan välja om man vill ha grepp framåt eller sidledes.


Bakdäck och framdäck uträttar samma arbete och utsätts för samma krafter. Fast tvärt om.

Att montera ett bakdäck fram ställer krav på den som väljer att frångå tillverkarens rekommendationer.

Som regel - det finns undantag, så är det viktigt att vända på framdäcket för att det skall kunna ta lasterna vid inbromsning på ett sätt som liknar det däcket designats för som drivande däck bak.

Det är knappast troligt att det ändå är en bra idé att köra ett bakdäck fram, men somliga lägger på bildäck bak och tycker det funkar kalas, såatte...

Problemen kommer med grovmönstrade däck som givits någon form av rotationsbestämt mönster. Kalla det traktormönster för enkelhetens skull.

Vattenplaning är inget stort problem, men slask kan vara det. Men vem fan kör på vintern?

Den traditionella invändningen mot felmonterade bakdäck i frontposition är att dom under inbromsning fyller sitt mönster med grus eller lera och därmed gör ett uselt jobb.

Motargumentet brukar vara att "jag kör inte på grus" och fine - så kanske det är.

Men det är fortfarande fel!

Jag skall ge tre anledningar till varför det är fel att köra felvända bakdäck fram:

1. Det är fel.
2. Det är fel!
3. Det är jävligt farligt vid inbromsning på asfalt!

Ett bakdäck som är felmonterat fram kommer vid en hård inbromsning på asfalt att tvingas "öppna upp sig" i sitt mönster.

Tänk på att det är grova klackar med betydande mönsterdjup och med avsevärd rörlighet!

Inbromsningen tvingar ut det omvända pilmönstret till att öppna sig och "söka ny mark".

Som förare upplevs detta som ytterst stressande och obehagligt.
Hojen blir nervös, kastar i sidled och känns 100% opålitlig.
Den omedelbara reaktionen blir att släppa på bromsen - men minns att detta är en hård inbromsning!

Det är först vid den riktigt hårda och ihållande inbromsningen som framdäcket byter skepnad och börjar bete sig som en gris.
Kalla det "panikbromsning" den som vill - jag avskyr uttrycket, men summan av kardemumman är att ett felmonterat bakdäck fram riskerar att helt byta uppträdande i just den sekund du som förare allra minst behöver det.

En erfaren förare håller kvar bromstrycket, låter hojjäveln orma sig bäst den vill och passar på att låta ett av kasten fram initiera en undanmanöver där det passar att släppa upp och gå förbi.

Typerna som håller på att såga sönder vårt kulturarv är sällan erfarna motorcyklister. Många av dem har inte ens körkort, har jag förstått.

Dom behöver inte ett janusansikte som hoppar fram och skrämmer skiten ur dem när dom behöver varje tänkbar marginal på sin sida.

Därför är det fel att sätta ett felvänt bakdäck fram.

Förutom att det är fel rent generellt, alltså.


Fel.


Sökord: Fel feel fell ffell FEL!
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om jag ska titta på hojen och köra den så väljer jag... ingen.
ComStar-hjulen är för fula. Inget restomod-bygge heller.
1000 S- kåpan är jag lite tveksam till. Idag så gillar jag den inte.
Hjulen är inte heller så kul att titta på.

Däremot tar jag gärna hela Kawasakis modellprogram 1983-84. Snygga hjul, japp. Utom 250n med sjuekrat och trumma fram. Den parkeras längst in. GPZ550UT med femekrade hjul. Lite smalt bak bara. 19” fram visserligen men såå snygga. Lika snygga är GPZ750/1100s hjul treekrade (6) 18” fram och bak eller 17” på 1100an. 130-bredd får duga. 1300an och 1000P har tunga sjuekrade men 18” fram. Läckert. 18” fram är bäst - ingen protest. TDM900 = 18” fram såklart men den är ju som en 10-kampare. Bäst på allt!
Några Kawor har klumpiga fotpinnsfästen men det är relativt enkelt att fixa ju.
Yamaha hade rätt ok hjul på den tiden jämfört med Honda och Suzuki.
Ingen annan tillverkare kan mäta sig med Kawasaki från den gamla goda tiden. Ingen. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om jag ska titta på hojen och köra den så väljer jag... ingen.
ComStar-hjulen är för fula. Inget restomod-bygge heller.
1000 S- kåpan är jag lite tveksam till. Idag så gillar jag den inte.
Hjulen är inte heller så kul att titta på.

Däremot tar jag gärna hela Kawasakis modellprogram 1983-84. Snygga hjul, japp. Utom 250n med sjuekrat och trumma fram. Den parkeras längst in. GPZ550UT med femekrade hjul. Lite smalt bak bara. 19” fram visserligen men såå snygga. Lika snygga är GPZ750/1100s hjul treekrade (6) 18” fram och bak eller 17” på 1100an. 130-bredd får duga. 1300an och 1000P har tunga sjuekrade men 18” fram. Läckert. 18” fram är bäst - ingen protest. TDM900 = 18” fram såklart men den är ju som en 10-kampare. Bäst på allt!
Några Kawor har klumpiga fotpinnsfästen men det är relativt enkelt att fixa ju.
Yamaha hade rätt ok hjul på den tiden jämfört med Honda och Suzuki.
Ingen annan tillverkare kan mäta sig med Kawasaki från den gamla goda tiden. Ingen. :)
Nu undviker du av någon anledning hela LTD-programmet...? :va Eller menade du bara hjulen?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu undviker du av någon anledning hela LTD-programmet...? :va Eller menade du bara hjulen?
750 twinen blev ju perfekt efter några justeringar.
1000 LTD har en del problem förutom fotpinnarnas fästen. Bakhjulet är för litet. Det finns inget 17” som passar. Bakskärmen måste bytas till USA-modellen som är kortare.
Mätarna och kontrollamporna ser... inte så bra ut.
Men utan ett passande bakhjul så är det ingen idé.
400 LTD är ju helt ok för en blond 23-årig kvinnlig sjuksköterska. Eller var i alla fall. Danmark t.o.r. trots originalstyret.

Printa ut och spara. ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
750 twinen blev ju perfekt efter några justeringar.
1000 LTD har en del problem förutom fotpinnarnas fästen. Bakhjulet är för litet. Det finns inget 17” som passar. Bakskärmen måste bytas till USA-modellen som är kortare.
Mätarna och kontrollamporna ser... inte så bra ut.
Men utan ett passande bakhjul så är det ingen idé.
400 LTD är ju helt ok för en blond 23-årig kvinnlig sjuksköterska. Eller var i alla fall. Danmark t.o.r. trots originalstyret.

Printa ut och spara. ;)
Låter som att "någon" nördat ner sig på Kawasaki från 80-talet? :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top