Haha, det är svårt det där.
Skulle det kunna vara så att det är ett bakdäck som han monterat enligt rotationspilen? Fortfarande fel såklart, men det skulle göra det mer förståeligt.
I övrigt ser den ju komplett och inte helt fel ut, även om det är (för?) mycket pengar för just den modellen.
Ja, det är ju så det är. Bakdäck, monterat enligt anvisningen. Fast fram då.
Inget stort fel kan man tycka.
Tills man börjar fundera lite.
Skall man ge sig till och börja bygga om motorcyklar när man så uppenbart saknar förståelse för chassidynamik och vilka krafter och förutsättningar en motorcykel arbetar under?
Och nu menar jag inte bara den lilla mannen (som skyller på sin hustru när något inte blev så bra som han trott och hoppats.)
Även stora aktörer som heter något på
-works i slutet gör samma tabbe.
Wrenchmonkees själva verkar sätta däcken bak och fram när man bildgooglar lite.
...så, visst - på så vis har han ju verkligen gjort som "Wrenchmonkees gör dem".
Blint apat efter utan att förstå vilka krafter man sätter i rullning. Monkey see, monkey do. Doo - Doo i detta fallet.
Synd, hojen är inte ful. Jag ser den engelska förlagan man försökt efterlikna i linjerna. Men, det harmonierar inte riktigt:
Det är faktiskt just det överbreda och fläskiga bakdäcket fram som stökar till huvuddragen på hojen.
Tänk ett sansat och harmoniskt 19" fram - som dessutom befrämjar köregenskaperna jämfört med den falukorvsring som sitter på nu.
Vidare stör jättebromsen Allan fram intrycket. Tänk profilen med en liten diskret trumma fram.
"Säkerhet"...?
Trams! Det funkar utmärkt med en trumma fram så länge man inte
A: skall tävla (och slåss om pallplats)
B: skall köra alpvägar - och verkligen ladda järnet nedför varje hårnålsnedfart man ser.
Trumma matchar knäslutspadsen på tanken, helt klart.
Det spikraka avslutet på avgassystemet funkar inte alls. Inte estetiskt, och inte körmässigt. Det ligger så lågt och sveper så långt bak att det kommer att ta i redan vid mycket moderata nedlägg.
Ljuddämparen blir en portabel rutschkana som är redo att lägga fälleben för dig så fort du bara tänker "höger".
Tyvärr syns det hur illa ljuddämparen gör hojen - den blir liksom den visuella hjulklossen som biplanet kämpar mot.
Piloten gasar, mekanikern kliar sig i håret - ingen fattar varför planet inte lyfter eller ens rör sig ur fläcken trots att alla inblandade tar i så dom blir blå.
Så kan det gå när kreativiteten på namnhittapåplanet är större än körförmågan. Kan man själv inte köra hoj är risken stor att man bygger in något i sitt alster som gör att andra inte kan köra samma hoj heller.
Två lösningar finns på ljuddämperiet.
A. Korta ner hela alltihopa så ljuddämparen slutar i höjd med nedre stötdämparfästet. För ögat löser det en del av problemet, men för örat är det nog inte mycket till ljuddämpare kvar.
För kurvtagningen måste dämparen upp så mycket det bara går ändå.
B: Vinkla upp efter fotpinnen.
Kan bli hur bra som helst, men här finns en massa linjer att korsa med stor försiktighet.
SR 500 är uppbyggd med en massa harmoniska trianglar, parallellogram och vektorer som är behagliga att vila ögat på. Att tillsätta något kan rasera allt. Vinklar man upp en ljuddämpare typ 45° efter fotpinnen måste man tassa fram på tå för att få helheten att funka.
Men det går att få till!
Det finns något mer som inte stämmer där bak. Baklampan stör lite, skärmen lirar inte 100.
Jag tror man behöver bestämma sig för om hojen skall vara en 60-tals scramblerpastisch eller en 70-triallookalike.
Det finns en skillnad där, och man behöver välja väg. Just nu känns det varkenellerbådeoch.
Priset är inget att säga om.
Det är en 500+, den har ekerhjul och den går att rätta till.
Bygga vidare på, eller återställa.
Jag hade gärna tuffat runt på den - efter förändringar som känns absolut nödvändiga för mig.
Vända på framhjulet är ultraprio 1!
Klar med posten.