Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Intressant att en del faktiskt anser att man skall hålla fast vid kungahuset för att det är en tradition, som sill på midsommar ungefär.

Traditionellt, konservativt tänkande är ju lixom inte direkt det som tog oss ut ur grottorna. Men för all del, har man inte några bärande argument antar jag att det fungerar. I allafall inför en själv.

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
Norsk synspunkt: Sverige bør fremdeles være monarki men Victoria(Det er hun som er tronarving?) bør få ta over så snart som mulig. Carl Gustaf virker ikke spesielt oppegående og sympatisk...

Eksempel på vellykket monarki/kongefamilie:
Den norske kronprinsfamilien; Håkon M, Mette-Marit, Marius & Ingrid Alexandra:
skaugum2_xBk89xm2.jpg

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
capi skrev:
Haha, smilyes funkar alltid lika bra för att ta udden ur något. Peace dude!
Vad gjorde du för att bli bannad?

ps Har du sett Anger management :lol ? är den isf bra? ds
Postade en skitrolig film men som jag kan hålla med om var ganska stötande :hihi

Gooosfraabaaa ;)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Så är man borta från forumet nån dag och sysselsättersig med att faktiskt leva ett liv, då kommer trådar om 60% skatt och kungahusets vara och icke vara. Nån får väl maila mig så man får va med i leken. :yoparty

Kungahuset är en förlegad konstruktion som innebär det sista hindret mot att Sverige fullt ut blir en demokrati. Monarkin har dessutom samma representationsvärde som N´Sync. Bara det att fanskaran som köper kollorerad veckopress är något äldre.

Att sen Göran, ellr för den delen någon av högerledarna skulle vara ett så dåligt alternativ vid representation förstår jag inte. Det är trots allt så att Statsminister & Co. faktiskt är de som utför handlingar i utlandet i diplomatisk process med sina motsvarande gelikar. Att man då inte vill lämna över vinkandet, kindpussandet och skakandet av händer från ett överklassmiffo till en folkvald (oavsett politisk inriktning) känns svårförklarigt. Varför skulle det vara svårare att gå längs röda mattan, le och vinka än att vara med och förhandla fram försäljning av JAS-plan eller utvidgning av EU?

Men jag är ju blott bara antirojalist, så vad vet jag om vår importerade kungafamiljs förtjänster. :va

gladh

Henken

Guest
Tar vi bort kungafamiljen så har överklassslynglarna ingen att se upp till & tävla om vem som kan vara närmast. Vad synd det skulle vara :rolleyes: Iofs, då kanske de tar sig ut i verkliga världen bland vanligt folk & det skulle vara katastrofalt. Bort med "klappa på huvet & le överseende" familjen som är mer släkt med varandra än vad som är nyttigt.

Det där sista blev riktigt roligt. :D :näsblod

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
gladh skrev:
Så är man borta från forumet nån dag och sysselsättersig med att faktiskt leva ett liv, då kommer trådar om 60% skatt och kungahusets vara och icke vara. Nån får väl maila mig så man får va med i leken. :yoparty

Kungahuset är en förlegad konstruktion som innebär det sista hindret mot att Sverige fullt ut blir en demokrati. Monarkin har dessutom samma representationsvärde som N´Sync. Bara det att fanskaran som köper kollorerad veckopress är något äldre.

Att sen Göran, ellr för den delen någon av högerledarna skulle vara ett så dåligt alternativ vid representation förstår jag inte. Det är trots allt så att Statsminister & Co. faktiskt är de som utför handlingar i utlandet i diplomatisk process med sina motsvarande gelikar. Att man då inte vill lämna över vinkandet, kindpussandet och skakandet av händer från ett överklassmiffo till en folkvald (oavsett politisk inriktning) känns svårförklarigt. Varför skulle det vara svårare att gå längs röda mattan, le och vinka än att vara med och förhandla fram försäljning av JAS-plan eller utvidgning av EU?

Men jag är ju blott bara antirojalist, så vad vet jag om vår importerade kungafamiljs förtjänster. :va

gladh
Du och ni som tycker nej till kungen får väll rösta på kommunisterna, tror de hade med det i sitt partiprogram förrut. Totalt populistisk och obegriplig punkt, som resten i partiprogrammet ungefär.... :rolleyes

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Sossarna har också det i sitt partiprogram.

mina argument har jag funderat ut själv, mina citat har jag hämtat från republik.nu....

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
capi skrev:
Sossarna har också det i sitt partiprogram.

mina argument har jag funderat ut själv, mina citat har jag hämtat från republik.nu....
Jo såssarna hade det också i sitt partiprogram, dom vill hellre ha dit någon politiker, blir väl en reträttpost för skattefifflande / porrklubbsbesökande eller fifflande politikerna som inte längre går hem i de "breda" folklagren...

/F

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kungen stryper vi i den siste kommunistens tarmar :yoparty

//H. Ögerman

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Denna tråden kommer bli låst inom kort men jag passar ändå på att skriva ett fylleinlägg (dock ändå seriöst): För det första har ruriken "Demokrati eller inte?" ingenting med det svenska kungahuset att göra, för det andra så finns det inte en chans att demokratin i sverige skulle avskaffas. Självklart vore det bästa för Sverige (precis som alla länder), en republik med en president som uppfyller alla människors önsken, detta är dock en omöjlighet som säkert alla förstår.
Självklart skall Sverige behålla sin demokrati, men landet behöver ändå förbättras, vi kan inte ha personer som röstar vänster av gammal vana, eller folk som röstar att "de har skött landet bra hittills". Vi behöver fler partier med åsikter som står klara och tydliga samt en bättre täckning i media så folk verkligen förstår vad de röstar på, ett socialdemokratiskt land som bara anpassar sig efter andra partiers vilja eller ett högerstyrt land med politiker som har klara åsikter och står för dem. Vi behöver ett styre som försöker förändra Sverige till något bättre och inte bara lever kvar på "traditionslinjen". Jag tror/vet att Sverige skulle klara sig bättre med en höger regering som får lite förändring på Sveriges försvarsmakt och Invandrarpolitik.
Nu kan jag lätt förväxlas med en person som tycker att Sverige skall lämna EU och klara sig själv, men det tycker jag inte. Jag tycker att Sverige skall gå med i EMU för att bli mer delaktiga i EUs styre och försöka förändra den globala politiken inifrån, istället för att försöka bearbeta den utifrån.

I frågan om Sverige skall behålla monarkin eller inte står jag utan åsikt eftersom Sverige är en demokrati och därför kommer styret att bero på folkets vilja till 100% och inte den/de personer som representerar landet.

Behåll gärna monarkin men se till att partierna når ut bättre med sina åsikter och se till att partierna också följer dessa till 100% så att det svenska folket vet vad de röstar på och vet hur landet kommer styras.

Det handlar inte om vår framtid, det handlar om vår och våra efterlevandes framtid.

En höger regering skulle innebära en förändring, inte stor, men ändå till det bättre.

Detta är min personliga åsikt och ni som inte håller med (antagligen många) är välkomna att presentera sina argument på ett vettigt och sansat sätt så inte denna tråden också spårar ur så som de flesta andra politik-trådar här på SH.

//Marcus

edit: Chris Ash, jag diggar din signatur.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
kaZmur skrev:
...vi kan inte ha personer som röstar vänster av gammal vana...

Snabb edit där, den meningen var ju ännu bättre innan du ändrade den! Folk som röstar vänster tänker alltså inte själva utan gör det för att det är bekvämt?

Edit: på vilket sätt skall vi ha annorlunda försvars- och invandrarpolitik?

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
t-rex skrev:
Snabb edit där, den meningen var ju ännu bättre innan du ändrade den! Folk som röstar vänster tänker alltså inte själva utan gör det för att det är bekvämt?

Edit: på vilket sätt skall vi ha annorlunda försvars- och invandrarpolitik?
Den meningen ändrade jag inte vid min edit, jag bara lade till Chris Ash delen.
Om du ursäktar så återkommer jag med svar imorgon när jag har nyktrat till, annars blir det mest skit av det hela.

Svar kommer imorgon alltså.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hej alla efterblivna neanderthalare.

En kort fråga: Om det nu är så att man automatiskt är kommunist om man är republikan (svårt ord, betyder ungefär att man inte diggar kungahuset), hur kommer det sig då att ordföranden i Republikanska Föreningen är folkpartist?! Betyder det att Folkpartiet egentligen är dold kommunistorganisation (hemska tanke!?).

Förresten, det fåtal moderata riksdagsmän som är för en republik, är dom egentligen kommunistiska infiltratörer? Vet partistyrelsen om det?

Det handlar inte om apanaget, det handlar om att vår statschef tillsätts efter börd, inte genom demokratiska val.

Om vi nu nödvändigtvis måste ha monarki, låt oss då avsätta den nuvarande och kröna Joakim Thåström som kung istället och så kör vi Ebba Gröns "Beväpna Er" som kungasången som en liten ironisk tvist, det blir roligare.

PS. Rojalister bör understödja sina "a'mä knugen gör ju bra PR!"-uttalanden med valida oberoende rapporter som påvisar denna påstått värdefulla PR, ge mig exempel på stora affärer eller dylikt som slutits tack vare kungahuset. DS.

Last edited:

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Japp, visst är det käpprätt åt helvete med kungahus.

Mmm, visst trevligt med lite PR. Men till vilket pris?!

Jag vill fan inte spendera skattepengar på att Silvia ska göra ansiktslyft eller att Kungen ska köpa ännu en Ferrari. Alla klagar på hur lite pengar de får tillbaka på skatt, hur dåligt det prioriteras saker här i landet.

Men ändå så ska vi slänga ut miljoner på att hålla en grupp människor i Sverige rika som satan. Det är fan sjukt.

Kan Kungahuset inte representera Sverige lika bra om de inte har en massa miljoner bakom sig? Åt helvete så klart de kan. Personligen tror jag Sverige klarar sig gott utan Knugen o Drottningen.

Jag är helt klart för att underhålla slott o liknande, det är ju trots allt kulturskatter som vi har. Men att slänga massa pengar så ett gäng folk som ärvt (!) sina titlar kan leva loppan, NEJ FÖR FAN.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Valda citat bemöts nedan

kaZmur skrev:
För det första har ruriken "Demokrati eller inte?" ingenting med det svenska kungahuset att göra,
Om inte demokratifrågan är knuten till vårt statsskick undrar jag över hur du ser på demokratin :va

kaZmur skrev:
för det andra så finns det inte en chans att demokratin i sverige skulle avskaffas.
Säger du på grundval av vad? Finns ett antla scenarion som leder till demokratins förtvinande.

kaZmur skrev:
Självklart vore det bästa för Sverige (precis som alla länder), en republik med en president som uppfyller alla människors önsken, detta är dock en omöjlighet som säkert alla förstår.

Finland har president som är relativt maktlös, men ändå är hon populär varför kan vi inte få välja satatschef?

kaZmur skrev:
vi kan inte ha personer som röstar vänster av gammal vana,
Det är sant,själv är jag vänster av ny vana.

kaZmur skrev:
eller folk som röstar att "de har skött landet bra hittills".
Fins sämmre anledningar att rösta på ett parti.

kaZmur skrev:
Vi behöver fler partier med åsikter som står klara och tydliga
Mvhahahaha, du har verkligen drukit en hel del. Menar du KD :rofl

kaZmur skrev:
samt en bättre täckning i media så folk verkligen förstår vad de röstar på,

Där håller jag med dig

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...