Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
capi skrev:
Vad menar du? Skriver som jag gör? Tycker du inte att det är min rätt att använda en något syrligare ton för varje gång jag måste upprepa mig? :huvet
Brukar bli så när folk inte orkar läsa igenom tråden innan de ska börja spotta ur sig mer eller mindre listiga kommenatarer.
Dessutom så ifrågasatte du rubriken, den är nu förklarad, förhoppningsvis så att du förstår. :kocko
Hmm, förresten så spelar det mig mindre roll om du svarar seriöst eller inte, men om du inte tänker göra det så stick o spamma i någon annan tråd.

När man läser saker som tex. "Något mer du vill att jag ska förklara för dig?", är det då menat bara för att reta upp människor som inte har samma åsikter som dig (tex. jag). Isåfall har du lyckats, jag tål inte folk som dig som presenterar sin egen åsikt och dumförklarar alla de som inte håller med.

:fatta!

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
capi skrev:
suck.....

Hmm, förresten, får man ha en åsikt om man kör er5:a?

Fast om jag blir kommunist då får la jag köra din hoj för då skall vi alla ha lika. Tråkigt är ju att det som bäst blir att alla kör Ural.

/FÖRGÖRAREN :yoparty

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
kaZmur skrev:
När man läser saker som tex. "Något mer du vill att jag ska förklara för dig?", är det då menat bara för att reta upp människor som inte har samma åsikter som dig (tex. jag). Isåfall har du lyckats, jag tål inte folk som dig som presenterar sin egen åsikt och dumförklarar alla de som inte håller med.

:fatta!

Inte alls tänkt att reta upp "människor som inte har samma åsikter som mig", det var personligen riktat till dig. Denna tråd har inlägg från personer som inte håller med mig, de som förtjänat cred, har fått det.

Bra jobbat Kaz, få polaren förgöraren att joina diskussionen bara för att flama mig :lol

Last edited:

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
stavgren skrev:
Ställer min fråga igen: Du anser att monarki strider mot demokratins grundtankar. Varför opponerar sig inte FN mot vår monarki?

Min gissning är att FN inte delar din uppfattning om att det strider mot demokratin. Framförallt pga att vi har en konstitutionell monarki där kungen saknar makt och i praktiken styrs sverige av folkvalda representanter.

citat
Precis som det faktum att Sverige bryter mot artikel sju i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna: ”Alla är lika inför lagen.” Det gäller nämligen inte Sveriges regent. Eftersom Regeringsformen säger: "Konungen kan ej åtalas för sina gärningar."
slut citat

Varför FN inte gör någonting åt det vet jag inte, det är väl inte första gången FN står vid sidan och ser på?

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
t-rex skrev:
Trist inlägg. Get off my side, som man säger, om du tycker det där är produktivt.

Ok, jag förstår vart det här är på väg. Ber allra ödmjukast om ursäkt till alla som tycker sig ha blivit orättvist behandlade. Undrar bara exakt hur många gånger jag ska behöva säga samma sak? :va

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
capi skrev:
Inte alls tänkt att reta upp "människor som inte har samma åsikter som mig", det var personligen riktat till dig. Denna tråd har inlägg från personer som inte håller med mig, de som förtjänat cred, har fått det.

Bra jobbat Kaz, få polaren förgöraren att joina diskussionen bara för att flama mig :lol
Du vet verkligen allt tror du, jag har aldrig snackat med Förgöraren och har faktist aldrig sett honom på SH innan, men eftersom du vet allt så måste det ju vara så att jag känner honom. :7peta

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Förgöraren skrev:
Klart, Du (Capi) vill la provosera, och det var ju intressant att se hur många Bolsjeviker det finns inom SH. Vafan, man blir ju rädd. Är det ni som står med Stalin & Lenin-plakaten på första maj eller? Bäst att tycka till fort innan man hamnar i Gulag.

...

Tycker personligen att våran demokrati suger fett. Vad är tex ett vallöfte om det inte finns nån myndighet som tvingar vinnande parti(er) att hålla löftet.
Inför en slags tidsbegränsad halvdiktatur istället. Att man sitter med fullt mandat under tex 8-10 år. Eller låt kungahuset styra ett departement och utgöra ett opolitiskt element. Till skillnad från våra korrupta politiker som inte vågar säga någonting som kan försämra siffrorna i nästa val så skulle detta element enbart ha landets väl att jobba för. Med andra ord precis som det borde vara.

Varför likställer ni alla diktatur med nånting förkastligt?

...
/FÖRGÖRAREN :yoparty

Ok, det här var kul. Först är (Igen, kan NÅGON snälla förklara hur det hänger ihop...) republikaner kommunister, eller i detta fall till och med Bolsjeviker. Vilket jag antar att författaren är dåligt.

Sedan beskriver han ett styrelsesätt som fungerar i princip EXAKT på det sätt kommunisterna styrde Sovjet som sin utopi. Dags att sortera lite i tankarna?

Och varför diktatur är förkastligt..... Jadu.... Människors lika värde och sånt tjafs, det är inget för dig eller?

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
kaZmur skrev:
Du vet verkligen allt tror du, jag har aldrig snackat med Förgöraren och har faktist aldrig sett honom på SH innan, men eftersom du vet allt så måste det ju vara så att jag känner honom. :7peta

My bad! Men nu har ni funnit varandra, du borde tacka mig. Inte ofta man träffar själsfränder.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
capi skrev:
Ok, jag förstår vart det här är på väg. Ber allra ödmjukast om ursäkt till alla som tycker sig ha blivit orättvist behandlade. Undrar bara exakt hur många gånger jag ska behöva säga samma sak? :va

Så länge man går på sak istället för person får du nog säga ungefär vad du vill.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
I sak har du helt rätt capi, men du har en rätt hetsig attityd…

Som jag ser det är anledningen att var har kvar en knug, att Sverige har sluppit stadskupper eftersom kungahuset ”frivilligt” har lämnat ifrån sig makten när dom insåg att dom inte kunde hålla kvar den.
Så ser man det så finns det en anledning att vi har kvar kungen som minne dels att det har varit diktatur i landet och dels att Sverige fixade övergången oblodigt.
Ungefär som att ha kvar koncentrationslägrena för att inte glömma vad som hänt.

Men i sak håller jag med dig.

Bevara monarkin stoppa Viktoria i formalin!

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
t-rex skrev:
Så länge man går på sak istället för person får du nog säga ungefär vad du vill.

Ok, då fattar jag genast varför du bitchar över vad jag säger, med tiger graciöst när saker som:

Borde Capi få på käften för en dålig poll?

1) Nej, det är mot lagen men vi gör det ändå.

2) Ja, det är mot lagen men vi gör det med glädje.

sägs.

Vad är det förresten för fel med att fråga om någonting mer behöver förklaras när det tydligen finns en del oklarheter här? Trodde att det tillhörde allmänt hyfs att hjälpa de som har vandrat vilse...

ps tack för att jag får säga nästan vad jag vill, så länge ingen tar till gråten då...
ds

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
triple skrev:
I sak har du helt rätt capi, men du har en rätt hetsig attityd…

Som jag ser det är anledningen att var har kvar en knug, att Sverige har sluppit stadskupper eftersom kungahuset ”frivilligt” har lämnat ifrån sig makten när dom insåg att dom inte kunde hålla kvar den.
Så ser man det så finns det en anledning att vi har kvar kungen som minne dels att det har varit diktatur i landet och dels att Sverige fixade övergången oblodigt.
Ungefär som att ha kvar koncentrationslägrena för att inte glömma vad som hänt.

Men i sak håller jag med dig.

Bevara monarkin stoppa Viktoria i formalin!

Tyvärr så har tråden tagit en inte allför oväntad vändning. Om man har läst den från början så ser man snabbt att tonen och attityden hos de flesta parter var ganska mysig :kär de första 2-3 sidorna.
Vanligtvis brukar jag hålla min "hetsiga attityd" i stramare tyglar, med det finns gränser....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
stavgren skrev:
Ställer min fråga igen: Du anser att monarki strider mot demokratins grundtankar. Varför opponerar sig inte FN mot vår monarki?

...

Kanske läge att få till proportionerna. Kungen är (inte längre) ett hot mot världsfreden, det var väl några hundra år sedan. Ungefär vid den tiden han skulle abdikerat och insett att han var en dinosaurie, en lämning från en förlegad tid och förlegat tankesätt.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
capi skrev:
Ok, då fattar jag genast varför du bitchar över vad jag säger, med tiger graciöst när saker som:

Borde Capi få på käften för en dålig poll?

1) Nej, det är mot lagen men vi gör det ändå.

2) Ja, det är mot lagen men vi gör det med glädje.

sägs.

Ähhh, det inlägget var fullt av så mycket annat roligt jag var tvungen att kommentera. Utgick (helt riktigt) från att du klarar dig själv.

capi skrev:
Vad är det förresten för fel med att fråga om någonting mer behöver förklaras när det tydligen finns en del oklarheter här? Trodde att det tillhörde allmänt hyfs att hjälpa de som har vandrat vilse...

Jag utgår från att du begriper vad folk reagerade på i din fråga till kazmur...

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
t-rex skrev:
Ähhh, det inlägget var fullt av så mycket annat roligt jag var tvungen att kommentera. Utgick (helt riktigt) från att du klarar dig själv.

Jag utgår från att du begriper vad folk reagerade på i din fråga till kazmur...

Så du utgår ifrån att Kaz inte klarar sig själv? Det tackar han säkert för. :Bugar
På ett sätt fattar jag naturligtvis vad som upprörde de av läsarna med starka modersinstinkter :tuttar , å andra sidan tycker jag att det är befogat att fråga om någonting mer behöver förklaras när jag anser att jag redan har gjort det typ 10ggr i denna tråd.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
capi skrev:
...
de av läsarna med starka modersinstinkter :tuttar...

Om du vill att folk skall lyssna på dina synpunkter får du nog tagga ner din dryga attityd.

Att fråga folk huruvida de förstår eller inte och kommentera deras fordon ger inte direkt ett klockrent intryck. Håll dig till att störta kungen så kan vi göra en gemensam insats istället. :D

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Hightuned skrev:
Klart vi ska ha kvar kungahuset, vill ni avskaffa julen midsommar och alla andra svenska traditioner också?. Jag tycker att att det är alvarlig kommunistvarning om man vill avskaffa kungahuset, så ni som tycker att vi bör göra det bör gör och testa er så att ni in fått en släng av vänsterfebern?. :skrämd

För mig får dom gärna avskaffa både jul, midsommar och kungen.

Och hur kommer det sig att många här så fort någon har en radikal åsikt blir placerad i kommunistfacket?

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
t-rex skrev:
Om du vill att folk skall lyssna på dina synpunkter får du nog tagga ner din dryga attityd.

Att fråga folk huruvida de förstår eller inte och kommentera deras fordon ger inte direkt ett klockrent intryck. Håll dig till att störta kungen så kan vi göra en gemensam insats istället. :D

Men lol, lite humor för man väl ändå ha? Var inte illa menat. Dessutom så körde jag ju själv en gpz500s förra säsongen så jag får trasha er5:an med tillhörande förare då det givet gäller mig i lika hög grad :)

Det enda jag egentligen ville med denna tråd var att skapa lite debatt, lite liv. Du vet, som Sokrates gjorde i det gamla Grekland. (Hmm, fan, han blev ju dömd till döden för sin dryghet:) )
Naturligtvis gråter jag inte för de 4:50/år som det kostar mig för att ha kungahuset.
Naturligtvis skulle jag hjälpa både förgöraren och Kaz om de stod vid vägkanten med soppatorsk.
Vore trist om tråden blev stäng p.g.a mina okänsliga kommentarer. Lovar att försöka dämpa min dryghet om du lovar att se på mina dryga inlägg med lite mera humor.

Pax et bonum

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...