"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
..och eftersom Knipex twingrip tydligen fallit i smaken world wide så,

Dagen efter jag lagt beställning blir jag uppringd;

-Hej, jo ang. din beställning så fick vi till svar att dom hade lite problem att leverera innan vecka X, + 2-3 dagar härifrån så vi snackar 11 veckors leveranstid.
-Så pass, då skrotar jag nog den ordern och köper den dyrare ändå.
-Ja vi kan ju pausa med Klarna men..
-Ja nä jag lär vilja behöva den tidigare än så, behöver jag avbryta ordern eller?
-Nejdå det fixar jag.
-Kool, då får jag beställa något annat kul av er istället.

Mästerligt bemötande av Vepax i.a.f. som jag aldrig handlat av förut men den återkopplingen dagen efter är värd en tumme upp.

Jaha, då visste jag att twingrip finns hos Swedol till ett nätt överpris dubbla pengen fast minus frakt så pratar vi ändå enoenhalvhundring så det fick bli affär, sista på hyllan faktiskt.

Sen hade jag fått ett presentkort i begravningspresent (40) sedan tidigare av arbetsgivaren så jag åkte och slog till på en eltång när jag ändå var på humör. Enda jag sura över är att den för amerikat är häftigare men knepigare att ro hem på vår marknad:

Knipex-13-92-200-Taang.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har du kommit över en lokal kyrka, biograf, teater, koncerthus eller annan liknande lokal ?
Bor ju i 200m2 med katten o sam/särbon så plats finnes.

Testade mitt marants steg nästan på max o talapparsterna lät ansträngt men helt ok.
Kopplade ni vinsent stegen o konstaterade att ca 35-40% av Vincent ens 150 watt var för mycket för samma talaparater, skillnad på vatt o watt?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
475223433_9c9b7c93-c439-4b6f-b040-a97dd9e85554.jpg
Tänkte ha med på hojen o hugga lite ved till kvälls grillning.
Elk Ridge Model ER-199

475223713_f477f0d3-817a-4dee-bac6-271522179d5c.jpg
Och något att karva med under tiden elden brinner.

Får man ens ha yxa o kniv med sig i packning går ej detta under knivlagen?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Får man ens ha yxa o kniv med sig i packning går ej detta under knivlagen?
Det får man. Här ser du några undantag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Knivlagen
Knivlagen är ju lite intressant tycker jag då.
Vi har en snarlik här på denna sidan viken, dock som jag förstår det med mindre undantag. Du får tex inte bära morakniv som hantverkare annat än om du specifikt jobbar med kniven på denna allmänna plats just då.

Jag har jobbat en hel del av mitt arbetsliv där det faller sig naturligt att ha en morakniv knipsad i arbetsbrallan. Det har hänt kanske en handfull gånger när man typ varit på lunch utan att plocka ur kniven att någon (dock aldrig polisen) påpekat detta.
Till viss del kan jag förstå att det finns en vilja att undvika att fel personer kan sitta på uteserveringen vid torget med ett eggvapen. Men en mora elkniv med ~30mm slött blad är liksom ett verktyg.
Och, ja, jag körde bil dit?
Jag är hyfsat säker på att jag kunde plocka fler människoliv genom att plöja in två ton volvo på torget än (eller varför inte 30ton, på tiden man körde kranbil), än jag kunde på samma torg till fots med en elkniv s, eller en stor jävla Bowie för den delen.
Jag är även hyfsat säker på att om jag verkligen skulle ge mig fan på att jag skall ha ihjäl någon så lär det gå vägen utan kniv också.
Extra roligt är att så långt jag förstått så gäller inte lagen vi har här åtminstone för snickarhammare.... Och jag skulle absolut hellre möta en påtänd ryckväskare med 8cm HVK än med 20oz klohammare.

Det känns som ännu en lag dom gör livet lite krångligare för vanliga människor, men som inte egentligen påverkar dem som behöver klämmas åt över huvud taget.
Mest för att det är svårt att lagstifta bort nötter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Knivlagen, Typisk gummilag som skapats för att användas godtyckligt.

Redan innan knivlagen fanns plockade polisen mig för att jag hade en "Victorinox"-fällkniv på mig. (en billig skitkopia köpt på torget)
Det enda som var använt på hela kniven var ölöppnaren, det satt plast på alla andra utfällbara saker.
För att få behålla ölöppnaren körde jag in knivbladet i en springa och bröt av det.
Polisen häpnade över att jag förstörde en så dyr och fin kniv.

Numera säljer dom väl till och med "TSA-safe" Leatherman/Gerber multitools just för att folk vill slippa problem för att dom bär kniv

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Knivlagen, Typisk gummilag som skapats för att användas godtyckligt.

Redan innan knivlagen fanns plockade polisen mig för att jag hade en "Victorinox"-fällkniv på mig. (en billig skitkopia köpt på torget)
Det enda som var använt på hela kniven var ölöppnaren, det satt plast på alla andra utfällbara saker.
För att få behålla ölöppnaren körde jag in knivbladet i en springa och bröt av det.
Polisen häpnade över att jag förstörde en så dyr och fin kniv.

Numera säljer dom väl till och med "TSA-safe" Leatherman/Gerber multitools just för att folk vill slippa problem för att dom bär kniv
Jag har en Gerber armbar, just för att den är liten nog att försvinna i vilken ficka som helst och således är lätt att dölja.
Har kork och kapsylöppnare, en sax som duger att klippa naglar eller trimma mustaschen, knivbladet är litet med vasst och robust nog att faktiskt vara användbart.
Perfekt att ha i fickan på diverse utflykter och när den är ihopfälld är det ju bara en kapsylöppnare som försvinner i handflatan.

Att jag skulle göra något så dumt att jag blir kroppsvisiterad håller jag som påfallande osannolikt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Under det årtionde jag var elektriker och käkade lunch på stan fem dagar i veckan plockade jag inte av mig kniven. Ingen sa nånting, inte ens de gånger jag käkade på ställen fulla med poliser.

Uppenbarligen bedömdes jag inte vara föremål för granskning enligt knivlagen.

Juridik är en bedömningssport...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...