"Det här köpte jag idag!"-tråden

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Trevligt - om den är Kinatillverkad (vilket nästan alla ATV-tillbehör är) så öppna hjullagren o kolla att de är ordentligt infettade
Antar att den är kinesisk även om skylten indikerar Norrköping (Peking!). Det är förvånansvärt många smörjnipplar på den så den är antagligen inte tänkt att vara "engångs".

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Antar att den är kinesisk även om skylten indikerar Norrköping (Peking!). Det är förvånansvärt många smörjnipplar på den så den är antagligen inte tänkt att vara "engångs".
Köpte en liten Kina båtkärra. Helt OK och bra pris. Ska inte dra båten 4000 mil, bara upp o ner till sjön några hundra meter, men öppnade lagren o tog en titt - där var ganska tomt så bara att fylla på. Inga smörjnipplar så du har nog ett lyxutförande. Är skrapan bara hyfsat slitstark, annars kanske man kan lägga på slityta med pinnsvets

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Överlag klämmer folk i långt mycket mer fett än vad som behöv i lagren.

Det fett som inte är i lagerbanorna kommer aldrig heller att förflytta sig in i lagerbanorna, allt fett mellan lagren och utanför muttern i lagerkoppen är överflödigt.

Vi provade en gång på en släpvagn att fetta in lagren lösa, och sedan dra en rand på vardera sidan om lagret med rött syntetfett och smacka ihop det.
Ett eller två år senare när det plockades isär hade inget av det röda syntetfettet dragits in i lagerbanorna.

Däremot om det ser snålt ut så kan det ju vara snålt.

På en monteringslina fettas lagren (förhoppningsvis) innan dom monteras, och då blir det inget fettklafs mellan lagren på axeltappen, men fettklafset där gör ingen nytta heller.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Åkte in på hedin o ca 15 minuter senare gick jag ut o hade köpt en sådan här.

Har aldrig provkört eller sett bilen innan o har ej provkört nu heller.. Hämtar nästa vecka på bil släp då det är svårt att köra 2 bilar, så mg får se dieseln bak ifrån det första den gör???

MG5-ELECTRIC_scaled-1600x900.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Åkte in på hedin o ca 15 minuter senare gick jag ut o hade köpt en sådan här.

Har aldrig provkört eller sett bilen innan o har ej provkört nu heller.. Hämtar nästa vecka på bil släp då det är svårt att köra 2 bilar, så mg får se dieseln bak ifrån det första den gör???

View attachment 488526

Grattis, du blir säkert nöjd, alla jag har hört som har provkört MG (med rimliga förväntningar) har varit nöjd, alla som köpt en också, men dom skulle ju aldrig erkänna att dom är misnöjd.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Grattis, du blir säkert nöjd, alla jag har hört som har provkört MG (med rimliga förväntningar) har varit nöjd, alla som köpt en också, men dom skulle ju aldrig erkänna att dom är misnöjd.
Jag lovar att tala om allt som är kass?

Men det är enda kombin, dock var den kolsvarta mg4, n sjukt svårt snygg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nu nu nu kan du aldrig gissa vad han ska med smidda delar till :skakahövvetÄh :nicka
20230820-122006.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Alltid lär man sig något.. o hur f-n visste du det men inte svaret på gåtan? Den smidda delen ska svetsas, chocka den med el i.a.f. så att den förhoppningsvis fastnar käft.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati