"Det här köpte jag idag!"-tråden

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Köpte en plastsvets.
Provade på soptunnans lock som var sprucket och den funkar faktiskt jäkligt bra den här manicken.
Trampade sönder en kåpa runt en mercakylare som jag inte skulle ha kvar och provade laga den också och det gick jättefint.

1659673738620.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Köpte en plastsvets.
Provade på soptunnans lock som var sprucket och den funkar faktiskt jäkligt bra den här manicken.
Trampade sönder en kåpa runt en mercakylare som jag inte skulle ha kvar och provade laga den också och det gick jättefint.

View attachment 474717

Man ska bryta bort pinnarna som sticker ut när plasten har kallnat...

Ett tips, tälj till en träbit som går in mellan pinnarna och kleta över plasten ordentligt medans du värmer in ståltråden

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Köpte en plastsvets.

View attachment 474717

var köpte du den?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
..ytterligare en bits-sats. Nu har jag många bits. För många.
(fast för första gången fick jag ett sånt där y-format bits, som man drar i krokar med)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag köpte för några veckor sedan en Makita skruvdragare med två 5 Ah batterier. Dyr (inte Julas fyndpris på billigare modell), men ni vet det där med att bara gråta en gång...

Herrejösses, en hel dags (08.30-17.30) trallskruvande på ett enda batteri. :tummenupp

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
..ytterligare en bits-sats. Nu har jag många bits. För många.
(fast för första gången fick jag ett sånt där y-format bits, som man drar i krokar med)
Jag köper numera alla bits utom torx 25 i omgångar om 3st. Torx 25 fick jag en hink med ca 2000st i som födelsedagspresent. Folk ikring mig har ett märkligt sinne för humor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag köper numera alla bits utom torx 25 i omgångar om 3st. Torx 25 fick jag en hink med ca 2000st i som födelsedagspresent. Folk ikring mig har ett märkligt sinne för humor.

Du ska vara glad att dom valde en gångbar storlek och inte T27 eller nå't

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
- Humor vore väl om du hade behov av så många iof : )
Näru. Här får inte frugan hantera skruvdragare. Alltså rappar inga bits.

Hon kallar alla verktyg utom hammare för skiftmejsel. Men jag kallar alla blommor utom rosor för clematis (som låter som en könssjukdom) så det jämnar ut sig.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Näru. Här får inte frugan hantera skruvdragare. Alltså rappar inga bits.

Hon kallar alla verktyg utom hammare för skiftmejsel. Men jag kallar alla blommor utom rosor för clematis (som låter som en könssjukdom) så det jämnar ut sig.
- Rappande bits.. *rryys*

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Köpte en plastsvets.

View attachment 474717
Vad får man ge för en sån pryl? Är den du köpte av biltemakvalitet eller något bättre?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
1660033160378.png
GoPro Max, en 360°-actionkamera.

Exempelklipp hur man kan "vrida" kameran i efterhand.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Alltså en grej på 50w som värmer upp en tråd är så simpelt så det är nog svårt att ens få dålig kvalitet.
Fick för mig att det var en annan pryl, vilket videon bekräftade;
"I wouldn't call it a plastic welder, I would call it a hot melt stapler".

När jag fått kåpor plastsvetsade har de kört med annan teknik. Förstärkt med glasfiber som de smält fast tillsammans med ny plast.

Men som med allt annat, funkar det så funkar det. Den ser ut att göra jobbet i videon och på din soptunna. Bra att känna till att denna varianten finns.

Måste säga att jag älskar etiketten:
1660075665668.png
"PLastic" ?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ni fick mig att söka på plastic welding på youtube, och jag har inte ens nåt direkt behov av att svetsa plast just nu. Finns i alla fall lite att titta på, rent av värt en egen tråd kanske.

Påminner mig om att jag svetsat plast med lödkolven i mina yngre dar då världen var lite mindre slit och släng än idag.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka