Dieseltråden.

Har vid några tillfällen stött på en gammal scania trailerdragare (med huv) på E20 mellen Sthlm o Gbrg, den såg ut att vara nära nyskick och helt klart moderniserad.
En gång kom jag ikapp den vid Finnerödjabacken och då höll han styvt 100km/h uppför hela backen med vad som såg ut att vara fullastad trailer!

Någon som känner till den?
 
Har vid några tillfällen stött på en gammal scania trailerdragare (med huv) på E20 mellen Sthlm o Gbrg, den såg ut att vara nära nyskick och helt klart moderniserad.
En gång kom jag ikapp den vid Finnerödjabacken och då höll han styvt 100km/h uppför hela backen med vad som såg ut att vara fullastad trailer!

Någon som känner till den?
Nej.
Men råkar på enstaka torpedbyggda ("med huv") Scania 111or ibland.
Populära att dra maskintrailer med.
Blir inte så långa resor och 111an orkar med en trailer med en grävmasin på.
Cirkus 25-30 ton last med tank och några skopor!
Dock inga 100 knut.
Tocken:
[YOUTUBE-ID]qeX55u4ktjg[/YOUTUBE-ID]

Nästa ämne:
Tomgång:
[YOUTUBE-ID]92lOhv9IS0E&NR=1[/YOUTUBE-ID]
 
Jo i sporten tracorpulling används det mycket diesel! Coolt som satan!

Kolla denna! Här är det bra hets i skiten! MF hade faktiskt en traktor med V8 på 80-talet, här har en sådan fått sig en ny kaross. Såg en MF v8 för många år sen här i sverige, dom killarna hade byggt egna billettoppar o åkte dubbla överliggande o 4ventilsteknink.. Då åkte dom på mettis men det var ju en dieselunderdel iaf! Snacka om att ha mycket fritid!


http://www.youtube.com/watch?v=w3Oym5CbeJk



Kolla dessa bilderna också!

Tittar man noga ser man att dom åker rullkam! Rätt sportigt för en traktor!

Helvete vad den ramlar sönder.. Kolla att gubben tappar ratten! Fan va snopen han måste bli!


CardPhoto_Thomas_04_1.jpg

CardPhoto_Thomas_04_2.jpg

RR_Thomas_04_1.jpg

RR_Thomas_04_3.jpg

RR_Thomas_04_2.jpg

RR_Thomas_04_4.jpg
 
Last edited:
Last edited:
Läs på onsdagen.

http://www.3sjostridsflj.mil.se/index.php?c=news&id=15292

Edit: Såg nu att nyheten var från v 20 år 2003... :näsblod

Patrullisarna är utrangerade tyvärr :(. De flesta av dem fick sina reversibla MTU 672 V20-dieslar utbytta mot två MTU 396 TB V16 (och hydrauliskt lågfartsmaskineri mha scaniorna) redan i början av 90-talet. Detta för att klara låglasten under ubåtsjakterna bättre. Endast göteborgsbåtarna fick behålla sina 672-motorer till slutet.

672 hette från början 518 och var en maybachmotor som satt i gamla plejadbåtarna då med mekanisk kompressor, tre spisar i varje båt. Man moddade dem med avgasdrivna turboladdare och satte in den i patrullisarna, de gav då ca 3500 hk om jag inte missminner mig.

Motortypen var från början konstruerad för att sitta i motorgondolerna på Zeppelinarna vilka byggdes när Friedrichshafen invid den vackra Boden-sjön där även MTU ligger än idag. En jätteanläggning, jag var på motorprov där i november.
 
Last edited:
Patrullisarna är utrangerade tyvärr :(. De flesta av dem fick sina reversibla MTU 672 V20-dieslar utbytta mot två MTU 396 TB V16 (och hydrauliskt lågfartsmaskineri mha scaniorna) redan i början av 90-talet. Detta för att klara låglasten under ubåtsjakterna bättre. Endast göteborgsbåtarna fick behålla sina 672-motorer till slutet.

672 hette från början 518 och var en maybachmotor som satt i gamla plejadbåtarna då med mekanisk kompressor, tre spisar i varje båt. Man moddade dem med avgasdrivna turboladdare och satte in den i patrullisarna, de gav då ca 3500 hk om jag inte missminner mig.

Motortypen var från början konstruerad för att sitta i motorgondolerna på Zeppelinarna vilka byggdes när Friedrichshafen invid den vackra Boden-sjön där även MTU ligger än idag. En jätteanläggning, jag var på motorprov där i november.

Jag var dåligt uppdaterad, när jag låg i flottan så fanns de fortfarande kvar. Då fanns även robotbåtarna med jet-motorer som också körde in mot kajen i 7 knop när de skulle lägga till. Då gällde de att de var med och passade med kulan... annars kunde det bli bucklor. :gnissla

För övrigt en jävlig ball tråd.

I februari blir jag ägare till min första dieselbil. :yoparty
 
När jag ändå är utanför dieselspåret: En försåld Isotta Fraschini motoprtorpedbåtsmotor såld för 1 :- kilot när Sverige la ner motortorpedsbåtsvapnet på 70-talet.
Dessa mototorer har jag skruvat med sedan 20 år. Se hur 57-liters W18 motorn visar var vikten ska stå! En Full Pull på flygsoppa!
http://www.youtube.com/watch?v=NDT2E0b_7T4
Här är 3 W18 i aktion i Sthlms skärgård. Motortorpedbåtarna torrsätter bryggor med 3 X 57 liter :D
http://www.mtbveteraner.org/movie/T46_1.mpg
http://www.mtbveteraner.org/movie/T46_2.mpg
http://www.mtbveteraner.org/movie/T26_video.avi

Annan kuriosa. Tyfonkrig. Båda fartygen har en svensk "Supertyfon". Från Kockums! Fin svensk sång!
http://www.youtube.com/watch?v=ST-L9TEFMUg
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top