Beror helt på bilmodell, motor och körsätt, men inte speciellt ofta faktiskt, bilen brukar säga till själv om den inte har genomfört en lyckad regenerering på länge.Vill du förtydliga? Hur ofta? Hur hårt? Hur länge?
Blir det värre om lilla snåldieseln är blygsamt chipad, (kcr, +15 hästar men trevligare över hela registret)?
Oftast räcker det med att köra den över 3000 rpm i typ 15-20 minuter, men det är ju inte helt lätt med dagens trafik.
Man kan med en dators hjälp göra en så kallad " forced regeneration " där datorn sköter hela processen utan att bilen körs.
Varvar satan och blir mycket varmt, jag lider varje gång.
Byte av DPF kostar mycket pengar om det är slut.
Det går ju faktiskt att plocka bort det och spola ur med högtryck, men det är som första hjälpen, funkar ett tag.
Jag kör ju en massa bilar varje dag och tycker dagens Diesel-motorer är rätt driftsäkra och underhållsfria, frånsett VAG
- - - Updated - - -