Dieseltråden.

Vill du förtydliga? Hur ofta? Hur hårt? Hur länge?

Blir det värre om lilla snåldieseln är blygsamt chipad, (kcr, +15 hästar men trevligare över hela registret)?
Beror helt på bilmodell, motor och körsätt, men inte speciellt ofta faktiskt, bilen brukar säga till själv om den inte har genomfört en lyckad regenerering på länge.
Oftast räcker det med att köra den över 3000 rpm i typ 15-20 minuter, men det är ju inte helt lätt med dagens trafik.
Man kan med en dators hjälp göra en så kallad " forced regeneration " där datorn sköter hela processen utan att bilen körs.
Varvar satan och blir mycket varmt, jag lider varje gång.
Byte av DPF kostar mycket pengar om det är slut.
Det går ju faktiskt att plocka bort det och spola ur med högtryck, men det är som första hjälpen, funkar ett tag.
Jag kör ju en massa bilar varje dag och tycker dagens Diesel-motorer är rätt driftsäkra och underhållsfria, frånsett VAG :)

- - - Updated - - -
 
Skulle lätt övervägt en morden diesel, vissa av er vet men min bil är på lack efter att ja blev påkörd i somras.. Lånade därför en BMW 330D M 2015 med massa skit.. Körde verkligen som ett svin med den bilen (tyckte jag) och vi lekte mycket 0-100 200+ osv... Han köra snudd på 50 mil och hade en snitt förbrukning på 0.94 datorn sa 0,87.. Skatt på 2719kr och den förbrukningen?! Oförskämt bra! Min 330i e46 med "lugn" körning och nått extra varv i rondellerna brukar ligga på 0.92 och skatt på 2800kr typ.. Den hade ju fan legat på 6liter milen så som vi körde med 330d, visst ofantligt dyr bil ny.. Men de va fan va billigt den gick.. En lärare på skolan har en c klass2012 220cdi 0,35 har han kört den på men ofta 0,39.. De går ju på luft:) skillnad mot mina gamla 330d/530d med skatt på 7000-8000 kr och 0.68-0.74 liter milen... Och det är ju så trevlig karaktär i en diesel :)
 
Jag håller med om allt utom sista punkten.
Med moderna dieselmotorer, så tycker jag att det är ett djävla växlande.
Extremt kort effektband.

Lätt löst. Automat.
Nu har jag en 320d, 177hk. Jag vette fan om jag klarat av den bilen med manuell. Kan tänka mig att sexorna är mer "hanterbara" med manuell.
Dock är ju automat skit tråkigt och hemsk sett till körbarhet. Men har man bilen för att frakta arslet är det ju skit samma.

Ska man inte busköra med bilen förstår jag inte varför man ska ha manuell. Det är inte värt dom cl man sparar i soppa. (Som man enligt BMWs angivelse inte ens sparar på dagens bilar)
Ska man dock försöka ha roligt i bilen när det ju nästan hopplöst i automat.
 
Lätt löst. Automat.
Nu har jag en 320d, 177hk. Jag vette fan om jag klarat av den bilen med manuell. Kan tänka mig att sexorna är mer "hanterbara" med manuell.
Dock är ju automat skit tråkigt och hemsk sett till körbarhet. Men har man bilen för att frakta arslet är det ju skit samma.

Ska man inte busköra med bilen förstår jag inte varför man ska ha manuell. Det är inte värt dom cl man sparar i soppa. (Som man enligt BMWs angivelse inte ens sparar på dagens bilar)
Ska man dock försöka ha roligt i bilen när det ju nästan hopplöst i automat.

Du behöver mer "juice". Var med min 320da (177) till Svensk Motoroptimering och fick lite kärlek. Numera går den som en 325d, men dricker som en 318d. Helt magiskt! Gått genom 2 besiktningar + BMW service utan att någon kommentar eller anmärkning. Rekommenderas!!
vridökningen vid intervallet 100-160 är väldigt påtagligt.

Körde förövrigt en Audi A3 ULTRA Tdi (110 häst) sträckan Luleå-Haparanda-Kiruna-Luleå på en tank.. Biljävlen snittade 0,44l/mil när jag kollade tankade liter mot körd sträcka.. Nu ligger man ju iofs mest runt 100-110, men det var lite omkörningar.
http://www.youtube.com/watch?v=32vLMTvXlLM
 
Last edited:
Lätt löst. Automat.
Nu har jag en 320d, 177hk. Jag vette fan om jag klarat av den bilen med manuell. Kan tänka mig att sexorna är mer "hanterbara" med manuell.
Dock är ju automat skit tråkigt och hemsk sett till körbarhet. Men har man bilen för att frakta arslet är det ju skit samma.

Ska man inte busköra med bilen förstår jag inte varför man ska ha manuell. Det är inte värt dom cl man sparar i soppa. (Som man enligt BMWs angivelse inte ens sparar på dagens bilar)
Ska man dock försöka ha roligt i bilen när det ju nästan hopplöst i automat.

Du glömde att automater, förutom att vara tråkiga, förstör framkomligheten på halt underlag.
 
Du glömde att automater, förutom att vara tråkiga, förstör framkomligheten på halt underlag.

Även om de rent tekniskt är en klar felkälla är många varianter av "automatiskt växlade manuella" växellådor som dsg, s-tronic, dkg mm rätt trevliga. Med manuellt läge är de även funkis vid halt underlag.
 
Automatlådors påstådda tråkighet uppvägs lätt det utomordentliga med att låta bilen själv sköta alla växlingar. Har kört manuell sedan 1991 men bytte till automat (DSG) förra året - det bästa jag gjort... Speciellt tråkigt vill jag inte säga jag upplever, man kan njuta av allt annat istället....
 
Var med och kikade under huven på en Mercedes W124 TD med OM603 sugdiesel. Dom om min förvåning när jag i plenumet (korrekt ord?) hittar ett spjäll likt ett gasspjäll. Vet att tidigare mercedesdieslar hade spjäll av den här typen, för att som jag förstod det hindra att motorn rusar om den börjar sug i sig motorolja tex.

Finns det någon annan poäng med att ha ett sådant här spjäll? Annars borde man väl lika gärna kunna ta bort det för att slippa pumpförlusterna vid låglast och därmed få ner bränsleförbrukningen lite?

Det här är väl en typisk Jörgen-fråga kan jag tänka mig? :D
 
Var med och kikade under huven på en Mercedes W124 TD med OM603 sugdiesel. Dom om min förvåning när jag i plenumet (korrekt ord?) hittar ett spjäll likt ett gasspjäll. Vet att tidigare mercedesdieslar hade spjäll av den här typen, för att som jag förstod det hindra att motorn rusar om den börjar sug i sig motorolja tex.

Finns det någon annan poäng med att ha ett sådant här spjäll? Annars borde man väl lika gärna kunna ta bort det för att slippa pumpförlusterna vid låglast och därmed få ner bränsleförbrukningen lite?

Det här är väl en typisk Jörgen-fråga kan jag tänka mig? :D

Hur sitter den relativt EGR etc? Jag gissar att det är för att den ska suga EGR istället färskluft.
 
maxresdefault.jpg

Ventilen sitter mellan luftboxen i svart plast och själva "plenumet" där man ser insugsrören gå ner. EGR:n gissar jag går in i själva plenumet vid själva torpedväggen (man ser röret som är draget över ventilkåpan).
Som jag tolkar det så leds inte några återcirkulerade avgaser genom det här spjället som jag syftar på.

Edit: När jag läste ditt svar andra gången förstod jag hur du menade med att den ska suga i sig EGR :) Låter som en rimlig orsak till att spjället sitter där.
 
Last edited:
Rollin' coal...
Trodde det var en skröna men en enkel sökning visade att det inte alls är ovanligt.
Jävla idioter enligt mej!

Indeed. Det räcker inte med hissad monstertruck för att uppnå "titta på mig"... Ryker det svart får den för lite luft.

Såg en Cumminsram som var tunad rätt på strippen i en film och när han låg och laddade innan grönt ljus var det bara klar, het luft som dallrade likt en hägring ovanför skorstenen. Vackert I tells ya!
 
Hur är det egentligen när det gäller olika insprutningspumpar och deras smörjbehov?

Vad jag kan förstå så smörjs rotorpumpar helt och hållet av dieseln. Därför måste dieseln ha god smörjförmåga vilket modern miljödiesel kanske inte alltid har?

Det jag läst om radpumpar är att dom inte är lika känsliga då dom smörjs av motorolja från motorns smörjsystem. Trots det så är ett välsmörjande bränsle ett plus.

Men högtyckspumpar i Common Rail-system? Å ena sidan är ju systemen byggda för den torra och "tunna" diesel vi har idag. Vilket borde innebära att dom borde gå att köra på flgfotogen/JetA1 (bortsett från avgasreningen). Å andra sidan så verkar det vara en del som hävdar att just Common Rail-system är väldigt beroende av god smörjning.

Vad är det som gäller?
 
Nyinköpta trucken till jobbet började bete sig konstigt, förutom att cavfiltret var igensatt av skit och finfiltret inte såg bättre ut och att den gick fett med mycket diesellukt i avgaserna borde ha fått mig att fatta misstankar.

Såg att oljenivån hade ökat i motorn, dock verkade stickan vara notoriskt svåravläst, här började jag docka att misstänka allvarligare fel.

Provkörde efter filterbyte och motorn varvade bättre och då hände det, motorn började självgå på motorolja.

Den rökplymen och de sekunder som gick innan jag förstod vad som hände, helvete. Lindetrucken har som tur en typ av cyklonrenare bakom hytten som gick att strypa med mekaroverallen och motorn dog av syrebrist. Svettiga sekunder.

Bara hört talas om dieselmotorer som självgår på olja, aldrig upplevt det själv.
 
Den rökplymen och de sekunder som gick innan jag förstod vad som hände, helvete. Lindetrucken har som tur en typ av cyklonrenare bakom hytten som gick att strypa med mekaroverallen och motorn dog av syrebrist. Svettiga sekunder.

Bara hört talas om dieselmotorer som självgår på olja, aldrig upplevt det själv.

VW dieslar hos Linde. Allt kan hända med en vw.
 
Den är tillräckligt gammal så vi slipper VW. 3 cyl, 3 liter perkins 903 enligt instruktionsboken, Perkins säger dock 2,7 liter.

Visade sig att dieselpumpen läckte via ingående axel, diesel i motoroljan.
Firman tog tillbaka trucken för reparation.
 
Du glömde att automater, förutom att vara tråkiga, förstör framkomligheten på halt underlag.
Lite sen respons kanske men....jag kör en folka diesel med automat och vill nog påstå att framkomligheten räcker för allt man rimligen kan utsättas för.
 
Har automat i Landcruisern. Inga större problem med framkomligheten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top