Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag var på actionpics gotland förra sommaren bad jag bara om att få gå runt och fota, de fick ha 3 fotografer utmed banan. På lördagen var det bara två så då fick jag en väst på lördagen så jag kunde gå var jag ville. Jag hörde av mig till arrangören i god tid innan för att "boka" min plats. Snackar vi däremot officiella events. Typ STCC och liknande kan det nog bli jobbigare. Men prova att kontakta arrangören i god tid. Större chans att du får ett ja då än på plats :) Det har säkerligen med säkerhet att göra, de vill ha koll på vilka som rör sig runt banan.
Och det skadar inte att ha objektiv med en del brännvidd. Särskilt inte när man plåtar det som körs på asfaltsbanor, där det går snabbare och man som fotograf måste stå längre ifrån. Kanske att man då ska ha ett objektiv med minst 200mm brännvidd om man har en kamera som inte har fullformatssensor och ca 300mm om kameran har fullformatssensor. Eller kanske ett 70-200 med en telekonverter till.

Eller t.ex. ett 300/2,8 och en telekonverter. :brinnerup

På skogssträckor i rally och enduro kan man nästan stå mitt i banan. Så där kan man komma undan med ett 18-55mm eller liknande om man har tur. :tungan
 

MikkE

Guest
Tjena, har ganska nyligen snubblat in i fotograferingens underbara värld så ni får ha lite överseende med mig :)
Har bara en lite fråga till er som är ute och plåtar på alla motorevents, hur lyckas ni komma så nära:va
och då menar jag inte i bilden utan när ni tar bilden.
När jag går fram och frågar de som håller i eventet om man kan få gå lite närmare och plåta blir det oftast ett nej :/
Hur gör ni?

Tack på förhand///Evertsen
Vet inte om det har blivit mer strikt med vilka och vart man får vara på banan på senare tid. Jag har då aldrig haft problem att få gå ut de gånger jag fotat. Var snarare mer positivt, både bland arrangörer och förare som vill vara med på bild. Rudskogen motorcenter i Norge är klart bäst. Där har jag alltid fria tyglar att fota vart jag vill på banan och förare kommer fram till en efteråt och frågar om en kommit med på bild och vill gärna betala.
Dock ska man ju också veta vart man kan stå så man inte stör åkarna. En fotograf runt banan ska nästan vara osynlig.
200mm brännvidd är ju minimum på en bana tycker jag. Dels för att få så mycket förare i bilden och för att inte komma för nära dem. Ett ljusstarkt fast 300mm som man sedan kan sätta på konverters är väl nästan det ultimata då man kan få 300mm, 420mm och 600mm (x1,6 om det inte är en fullformat).

Går man sedan runt med ett fett vitt objektiv från Canon ser det faktiskt mer professionellt ut och man har säkert fler goda chanser att få gå ut på banan :)
 
Last edited:

Evertsen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2008
Ort
Skåne
Hoj
Såld, vilket jag bittert ångrar...
Tack för alla tips! Jag får väll ta och se lite proffsigare ut så man kan komma in:D
Kommer med all säkerhet att bli en sommar med mycket fotande och hoj körande iaf,
vi kanske ses ute på fältet. :)

Tack//Evertsen
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM :)
Ett sånt skulle ju inte vara helt fel att ha... :kär

Sedan jag provade att fota lite fåglar med mitt 70-200/2,8 för ett par veckor sedan så har jag insett att det nog krävs lite mera brännvidd för såna övningar. Samtidigt så skulle man ju få nästan samma brännvidd och ljusstyrka med ett 70-200/2,8 och en 2X telekonverter, till ett betydligt lägre pris. Fast det blir ju inte samma sak. Och har man ett 100-400 så kan man ju slänga en 2X telekonverter på det och få 200-800mm brännvidd.

Men jag är ju i behov av en vidvinkel också. För att inte tala om ett nytt kamerahus. Min EOS 350D känns nästan brusig på ISO 100 nu. :mad:

Det finns så mycket fina grejer och så lite resurser...
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
försök nr#2 på rörligt

Tackar för de fina tipsen ja fick senast.. fotade på gälleråsen idag..
bra eller anus?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar för de fina tipsen ja fick senast.. fotade på gälleråsen idag..
bra eller anus?

Trevligt, skärpan kommer vartefter men dock tycker jag att det är väldigt mkt blåstick i bilderna!



Btw: Har frågat tidigare men gör det igen, kan någon förklara hur jag behåller Exif datan när jag har redigerat en bild samt förminskat den i t,ex Elements?
:Bugar

Brukar använda Tinypic för det mesta om detta kan orsaka eller?
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Håller med, ser ut som om vitbalansen är inställd lite fel.
Om du har dem i RAW är det inget att bekymra sig över.
I övrigt helt ok! :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tackar för de fina tipsen ja fick senast.. fotade på gälleråsen idag..
bra eller anus?
Jorå, som Gnutten och Jesseboy har sagt så börjar det ta sig. Men du har råkat få något litet färgstick.

För skojs skull så redigerade jag en av bilderna lite och slänger även med originalet för att det ska vara lättare att se skillnaden sida vid sida.

Det som är gjort med den redigerade bilden är:
* En liten nivåjustering.
* Ökat kontrasten lite.
* Ändrat färgbalansen mot det gulare hållet i högdagrar, skuggor och mellantoner.
* Uppskärpt en liten aning med oskarp mark i Lab-färgsläget.

Jag hade inte tänkt beskära bilden. Men när jag skapade ett nytt dokument i Photoshop så blev det den där storleken. Så då fick det bli så. :tungan
 

Bifogat

  • original.jpg
    original.jpg
    132 KB · Visningar: 53
  • redigerad.jpg
    redigerad.jpg
    174.5 KB · Visningar: 59

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Fångade en konstig skata på bild..vad är det ? Nötväcka?
x5xefa.jpg
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Mitt tips när man ska gå ut på banan är att bara vara trevlig. Har du dessutom en tidning (eller hemsida) i ryggen så är det sällan några problem på tävlingar men träna gärna först på "allmänkörningar" på olika banor. Jag har varit på Kinnekulle ett otal gånger t.ex. men nu är jag mest ute på lite större event. Jag kör 70-200 på min D300 och tycker att det funkar fint i de flesta fallen. En konverter vore fint men men... Försök sedan gärna också att få lite fart i bilderna, det gör gött! Ni kan se vad jag menar om ni kollar på förstasidan här och den lilla texten och bilderna från Gelleråsen, de bilderna har jag tagit och valde tre st. med rätt så bra med fart i (kommentera gärna här ;)).

SÄLJES:
Nikon D200 med batterigrepp: Perfekt första/andrakamera

Nikon Objektiv AF 17-55/2,8DX G IF ED AF-S: GRYM normalglugg. 15 papp ny. Fortfarande garanti kvar (alltså < 2 år gammal). 9000:- Nyskick!

MacBook White, 2.0 GHz Core Duo, 2 GB, Nytt tangentbord+styrplatta+plast runtom IDAG, blåtand tangentbord+mus extra, TV-utgångsadapter etc. Allt med kartonger å allt..

Kameraväskor, behöver ni ngn speciell? Jag har 5-6 st olika här.

johan@jsfoto.com

MVH

Johan
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mitt tips när man ska gå ut på banan är att bara vara trevlig. Har du dessutom en tidning (eller hemsida) i ryggen så är det sällan några problem på tävlingar men träna gärna först på "allmänkörningar" på olika banor.
MVH
Johan


Aha ett Collage eller en liten mapp med några bilder man har tagit kanske man skulle knåpa ihop. Man känner sig rätt liten när man ser en del hemsidor då jag har tummen mitt i handen när det gäller datorer. Har inga planer på att försöka konkurrera med andra som livnär sig på sin hobby då jag är way långt ifrån dem. Uppskattar folk som gärna ger tips då är de trygga i det de håller på med medan andra man har träffat på är knäpptysta, va f*n nästan som om de känner sig hotade av en mmm strange! :confused:

Det jag har lärt mig sen jag började -07 har jag mkt att tacka er här i denna tråd för just ang motorsport som jag gillar mest. Kanske nån vill lägga en 10:- eller nåt för en bild jag har tagit framöver. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ha ha ha ha Jesseboy katten ser ju f*n ut som en i Gremlings! :D
Galen verkar den iaf. :gnissla

Kameraväskor, behöver ni ngn speciell? Jag har 5-6 st olika här.
Har du någon halvstor ryggsäck? Någonting som kan rymma kamerahus med batterigrepp och monterat 70-200/2,8 plus något extra objektiv, blixt och en del småkrafs.

Jag gillar min Tamrac Pro 8 axelväska som sväljer allt jag vill stoppa i den och lite till. Men en par saker med den är lite dumt konstruerade. Och även om jag föredrar axelväska för att jag tycker det är snyggare så gör de ju inga direkta underverk för hållningen.

Hur kommer det sig förresten att du har en bild av en Canon på din hemsida när du skriver att du fotar med Nikon? :tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Uppskattar folk som gärna ger tips då är de trygga i det de håller på med medan andra man har träffat på är knäpptysta, va f*n nästan som om de känner sig hotade av en mmm strange! :confused:
Vissa fotografer är lite udda kufar. Ibland för att de kanske är rädda för konkurrensen (som kan vara stenhård mellan fotografer), men ibland för att de helt enkelt bara är lite udda typer. Till exempel en sjukhusfotograf jag råkade stöta ihop med var nog en av de mest vridna människor jag någonsin har träffat på. Men det kanske kommer naturligt då man tillbringar hela sitt liv längst nere i en mörk kulvert på sjukhuset och fotograferar skador/ärr och andra otrevligheter hela dagarna. :gnissla

Men sedan så finns det även de som gärna delar med sig av tips och erfarenheter för att andra ska få uppleva samma glädje för fotograferandet som de själva känner. :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Galen verkar den iaf. :gnissla


Har du någon halvstor ryggsäck? Någonting som kan rymma kamerahus med batterigrepp och monterat 70-200/2,8 plus något extra objektiv, blixt och en del småkrafs.

Jag gillar min Tamrac Pro 8 axelväska som sväljer allt jag vill stoppa i den och lite till. Men en par saker med den är lite dumt konstruerade. Och även om jag föredrar axelväska för att jag tycker det är snyggare så gör de ju inga direkta underverk för hållningen.

Hur kommer det sig förresten att du har en bild av en Canon på din hemsida när du skriver att du fotar med Nikon? :tungan

Tjenare!

Jepps, har en halvstor ryggsäck. Lowepro Mini Trekker Classic. Rymmer kamera med battgrepp och stor glugg på och lite extra gluggar vid sidan om, det var vad jag hade i den iallafall ;).

Köpan eller?

Ska se till att det ändras till en Nikon på sidan, de gör jag inte själv dock, de får min hemsidesnickrare göra.. ;)

MVH

J

Å andra sidan så känns det som att när man ska börja sälja bilder regelbundet, komma in på tidningar etc. etc. så är det bilderna till 30% och kontakter och det sociala 70%. Det finns många duktiga fotografer som inte gör några pengar överhuvudetaget på plåtandet men de tar grymma bilder...

Jag brukar köra lite kurser och så i min studio och hyra ut den till de som vill plåta sina nära och kära, alla nöjda å glada ;). Är däremot lite emot att hyra ut den om de ska göra kommersiella jobb eller så.... Sån är jag...

MVH

Johan

Vissa fotografer är lite udda kufar. Ibland för att de kanske är rädda för konkurrensen (som kan vara stenhård mellan fotografer), men ibland för att de helt enkelt bara är lite udda typer. Till exempel en sjukhusfotograf jag råkade stöta ihop med var nog en av de mest vridna människor jag någonsin har träffat på. Men det kanske kommer naturligt då man tillbringar hela sitt liv längst nere i en mörk kulvert på sjukhuset och fotograferar skador/ärr och andra otrevligheter hela dagarna. :gnissla

Men sedan så finns det även de som gärna delar med sig av tips och erfarenheter för att andra ska få uppleva samma glädje för fotograferandet som de själva känner. :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top