Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nej, alla L-gluggar är inte vädertätade, tex är min 100-400L skjutzoom ungefär lika vädertätad som en raggsocka :( Den kan dessutom suga i sig damm mm om man står på fel ställe och drar den ut å in :näsblod

Hahahaha...! Usch vilka bilder jag får upp nu. :hihi

Men berätta mer om solenoidstyrning via datorn!

Har du tips på små bra, och framför allt BILLIGA, solenoider att kunna bygga det med?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hahahaha...! Usch vilka bilder jag får upp nu. :hihi

Men berätta mer om solenoidstyrning via datorn!

Har du tips på små bra, och framför allt BILLIGA, solenoider att kunna bygga det med?
Fy på sig :D

Jag har en ganska bra bild i huvudet av hur man skulle kunna göra, men det har inte funnits en sportmössa att hinna ens småprova, måste köpa lite grejer, skriva lite program osv först. Men efter helgen ska jag nog försöka mig på det. Det borde kosta billigt, runt en hundring eller två i delar + det som ska styras naturligtvis :) Kameran på bilden ingår inte lixom :rolleyes:

I gamla Compaq-datorer sitter det lås som styrs av BIOS, så att man kan låsa fast locket så att det "inte" går att öppna. Det är en spole som styr en pinne fram och tillbaka, skulle det kunna vara användbart?

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gällande Ljusmätmetod och Färgrymd, min 550 är förnuvarande inställd på Evaluerande ljusmätning och sRGB.

Spelar sånt nån större roll och har jag "rätt" inställt?
Vart kan man läsa och fördjupa sig?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Små billiga solenoider har jag..35 volt har jag för mig.
ca 50 mm x 70 mm

Bifogat

• spole.jpg
    spole.jpg
    15.5 KB · Visningar: 26
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gällande Ljusmätmetod och Färgrymd, min 550 är förnuvarande inställd på Evaluerande ljusmätning och sRGB.

Spelar sånt nån större roll och har jag "rätt" inställt?
Vart kan man läsa och fördjupa sig?
Ljusmätmetod väljer man lite utefter vad man ska fotografera. Evaluerande är den metod som är mest mångsidig. Och fungerar för det mesta ganska bra, utom om man t.ex. ska fotografera en upplyst person som inte upptar en större del av bilden mot en mörk bakgrund (som en musiker på en scen).

När det gäller färgrymd så beror det på vad du ska använda bilderna till. Ska du bara visa bilderna på en skärm över internet så fungerar det bra att fotografera i sRGB. Men vill du lämna iväg bilder för tryck eller liknande så är AdobeRGB bättre. AdobeRGB innehåller ett lite bredare färgspektrum, framförallt åt det något grönare hållet. Men det är få skärmar som klarar av att visa hela AdobeRGB. Betydligt fler skärmar klarar sRGB. Dessutom så har inte alla webläsare stöd för AdobeRGB, så fotograferar man i det kan det vara bra att tänka på att konvertera bilden till sRGB för att slippa få onödiga kommentarer om att något i bilden ser felaktigt ut.

När det gäller läsning så kan du börja med att lusläsa instruktionsboken till kameran, det brukar kunna vara ganska givande. Sedan kan du t.ex. kolla om någon av Scott Kelbys böcker "Digitalfotografi" finns på ditt lokala bibliotek. De är ganska grundläggande. "Kreativ fotografering med rätt Exponering" av Bryan Peterson tycker jag är ganska bra, men innehåller inte så mycket om själva kameran. Sedan finns det väl några tusen andra böcker om fotografering som också är läsvärda.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tackar tackar

då ska jag inte ha evaluerande på lördagkväll då, ska fota rockband i liten mörk skitlokal, gissar att det är spotmätning jag ska ha då.

Låter som sRGB funkar utmärkt till mig än så länge.

Ljusmätmetod väljer man lite utefter vad man ska fotografera. Evaluerande är den metod som är mest mångsidig. Och fungerar för det mesta ganska bra, utom om man t.ex. ska fotografera en upplyst person som inte upptar en större del av bilden mot en mörk bakgrund (som en musiker på en scen).

När det gäller färgrymd så beror det på vad du ska använda bilderna till. Ska du bara visa bilderna på en skärm över internet så fungerar det bra att fotografera i sRGB. Men vill du lämna iväg bilder för tryck eller liknande så är AdobeRGB bättre. AdobeRGB innehåller ett lite bredare färgspektrum, framförallt åt det något grönare hållet. Men det är få skärmar som klarar av att visa hela AdobeRGB. Betydligt fler skärmar klarar sRGB. Dessutom så har inte alla webläsare stöd för AdobeRGB, så fotograferar man i det kan det vara bra att tänka på att konvertera bilden till sRGB för att slippa få onödiga kommentarer om att något i bilden ser felaktigt ut.

När det gäller läsning så kan du börja med att lusläsa instruktionsboken till kameran, det brukar kunna vara ganska givande. Sedan kan du t.ex. kolla om någon av Scott Kelbys böcker "Digitalfotografi" finns på ditt lokala bibliotek. De är ganska grundläggande. "Kreativ fotografering med rätt Exponering" av Bryan Peterson tycker jag är ganska bra, men innehåller inte så mycket om själva kameran. Sedan finns det väl några tusen andra böcker om fotografering som också är läsvärda.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Fy på sig :D

Jag har en ganska bra bild i huvudet av hur man skulle kunna göra, men det har inte funnits en sportmössa att hinna ens småprova, måste köpa lite grejer, skriva lite program osv först. Men efter helgen ska jag nog försöka mig på det. Det borde kosta billigt, runt en hundring eller två i delar + det som ska styras naturligtvis :) Kameran på bilden ingår inte lixom :rolleyes:

I gamla Compaq-datorer sitter det lås som styrs av BIOS, så att man kan låsa fast locket så att det "inte" går att öppna. Det är en spole som styr en pinne fram och tillbaka, skulle det kunna vara användbart?

En sådan BORDE ju vara lämplig... Den ska ju bara dra en ventil för öppning och stängning, typ. Jag har små fotoceller som sen kan användas för att triggas när dropparna passerar efter att solenoiden har fått jobba. Sen är det en timer samt triggning av blixt. Det är allt. :rolleyes:
Delarna till en Schmitt photo gate med Delay unit hittar du HÄR

Jag funderar dock på att köpa ett färdigbyggt kit för jag får inte rätt på den byggsatsen jag köpte delar till på Electro-Kit i Arlöv... :huvet

Små billiga solenoider har jag..35 volt har jag för mig.
ca 50 mm x 70 mm

Pris?

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Pris?[/QUOTE]

En begagnad (fungerandes såklart) kan du få gratis. Pm:a din adress så kan jag skicka.
En ny kostar väl kanske 200-300;-

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
då ska jag inte ha evaluerande på lördagkväll då, ska fota rockband i liten mörk skitlokal, gissar att det är spotmätning jag ska ha då.
Mja, det beror lite på omständigheterna. Manuellt är nog det som gäller för konsertfotograferande egentligen. :)

Testa lite olika och se vad som passar bäst i just den situationen du ska befinna sig i. :tummenupp

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Nån som har tips på ett bra vidvinkel-objektiv till Canon? Får inte kosta skjortan.
Har ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM som jag är supernöjd med
0023.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Har ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM som jag är supernöjd med
0023.jpg

Fast har du en crop-kamera med APS-C-sensor (1000D/350-550D/40-60D/7D) så blir det ju som en normalglugg, ca 56mm, då är nog Sigmat mycket bättre om det är just vidvinkligheten du är ute efter!

Ja, man lär sig nya saker varje dag! Hade inte en blekaste om detta.

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Har fått låna två filmkameror. Sååå nice med stor sökare. Orkar knappt titta på min 400D nu. Så nu går lönen inte bara till supa utan till film också :(

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Har fått låna två filmkameror. Sååå nice med stor sökare. Orkar knappt titta på min 400D nu. Så nu går lönen inte bara till supa utan till film också :(
När du säger filmkamera så trodde ju jag att det kanske handlade om en 16mm-kamera. Eller kanske till och med en videokamera. :tungan

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept