Dra snuten

Har du dragit ifrån snuten?

• Antal röstningar
    0

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nä, har aldrig behövt!

Vet inte om jag bara har haft turen på min sida men faktum är att jag har sedan 1988 aldrig behövt försöka dra ifrån dem.

Blev stopad en gång, efter att ha kört, 160 km/h på motorväg med mc och där polisen hade haft problem, pga. kraftig sidovind, att hänga med. De hade själva, i målad volvo, kunnat hålla knappt 170 km/h och kom ikapp först när jag rullade igenom en rondell längre fram på.

Ingen mätning resultare bara i ett pekfinger och "gör aldrig om det där igen bla. bla. bla".

Har därefter försökt välja mina tillfällen att gasa på och inte haft behov av att gasa på stora leder eller i närheten av stan. Vilket kanske är orsaken till att jag klarat kortet i alla år för jag är en notorisk fortkörare om än på lämpligt sätt och lämpliga ställen. Fast turen har nog varit på min sida kan jag tänka.

Av någon anledning har jag på känn att NÄR turen väl tar slut så spelar det nog ingen roll om polisen är efter eller ej. För nog är det väl så att man använder mycket större del av sin tur utan att vara jagad av farbror blå, eller?

Hur skall man då bära sig åt, det är ju så förbaskat kul!!!

// Niklas

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
SSPC skrev:
En liten Aprillia 125, hemmahörande i skärholmen ägare unge herr fernandez drog just byling med framgång vid liljeholmen på en cykelbana hörde jag på radion.

Ett litet bussfrö.

Lägg till honom i pollen under lyckade dragningar.

/Nicholas

Skitcoolt faktiskt, det tyckte åtminstone de som kastade sig åt sidan för att de inte hade fantasi nog att förutse att ett pucko absolut vill köra mc där.
:va

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Alternativ "Ja, och jag kom undan.", odramatiskt och ofarligt.
Körde ute på 70-landsväg och drog om en till synes civil Vlovo, när jag tycker mig höra sirener precis sättas igång bakom mig när jag kört om i rätt rask fart, dock mycket god sikt. Jag sneglar i spegeln och ser mycket riktigt att det nu börjat blinka/flasha/blixtra o ha sig i volvokombin bakom mig, tänker först stanna (Vilket jag med gott samvete kunde göra) , men under de 5 sekunderna jag tänkte, vart jag så långt ifrån bilen att jag fortsatte rulla vidare i ganska avslappnad, dock småadrenalinpumpande takt. Efter 5 minuters körning och diverse runt-körningar, hamnar jag på en motortrafikled och far hem.

Jag vart skitnojjig i en dag efteråt beträffande regskylt och allt, att den fanns på film osv, men jag kunde ju bara nekat. Jag är inte någon kriminell sate, utan en liten busig snäll 22-åring som bara ville köra lite fort på landsväg i lugn o ro, det är väl inte hela världen? :fakta

Har blivit blåad 2 ggr i stan, och aldrig haft en tanke på att äventyra mina medmänniskor genom att dra en vansinnesvalls igenom tätbebyggelsen.

Last edited:

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Behöver ju inte bli farligare bara för att man har polisen efter sig, bara hålla sitt "normala" tempo, så hänger de antagligen inte på (om det är en bil vi pratar om).

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Blev jagad en gång av polisbil när jag kom på trampcykel och smet , räknas det .. :hihi

Pallar inga böter pga inget lyse o att man kom i en jävla fart i nerförsbacke.

Flera andra cyklister har fått fortkörningsböter i samma backe (Hospitalbacken , Helsingborg) :rolleyes: :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jösse skrev:
Blev jagad en gång av polisbil när jag kom på trampcykel och smet , räknas det .. :hihi

Pallar inga böter pga inget lyse o att man kom i en jävla fart i nerförsbacke.

Flera andra cyklister har fått fortkörningsböter i samma backe (Hospitalbacken , Helsingborg) :rolleyes: :D

Läckert! Ett av mina mål är att bli fotad av fartkameror när jag är ute med cykeln och tränar, helst på 70-väg! :yoparty

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
När jag var yngre och alla skröt om hur de lurade polisen på sina moppar så tänkte jag att det skulle aldrig jag våga.

Så när jag råkade ut för det själv på Mc var jag helt säker på att jag skulle stanna, gissa om jag blev förvånad när jag på ett par sekunder lyckades övertyga det mitt förstånd intalat mej under 5 år.

Vet än idag inte varför jag gjorde det, och tror fortfarande att om jag råkar ut för det idag så kommer jag stanna. Även om förutsättningarna är lika gynnsamma som då.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
CHROLO skrev:
Skitcoolt faktiskt, det tyckte åtminstone de som kastade sig åt sidan för att de inte hade fantasi nog att förutse att ett pucko absolut vill köra mc där.
:va
Hm...Bäst att börja med att säga att detta ÄR en seriös fråga till dej som är polis.

Om du skulle åka fast för fortkörning, påverkar ditt yrkesval påföljden eller tvärtom, får påföljden någon inverkan på ditt jobb?

/Jocke

steka

Dansar helst i sin egen takt
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Bianchi 928 Carbon
Intressant att följa vissas sätt att resonera: "Jag har 180 hästar i min gsxcbrzxrry och polisen kör en gammal Volvo som min hoj drar lätt". Visst är det sannolikt så, men en fördel polisen har är en liten tingest som kallas kommunikationsradio. Med denna lilla tingest kallar polisen på andra poliser, för de finns ofta till hands då det vankas bil/mc-jakt. Självklart beror det på tidpunkt, plats och viss tur (eller otur beroende på hur man ser det) men de flesta poliser vet mycket väl vilka vägar som leder var och en viss logik och samordning brukar inte sällan infinna sig vid jakter. Med andra ord är sannolikheten stor att när ni drar från polisbilen som ligger efter er, kommer det andra tillströmmande från alla håll och kanter.

Att någon riskerar sitt eget och andras liv och lem för att undkomma böter och indraget körkort är för mig en gåta :kocko. Är livet inte värt mer än så? Det kommer en sommar nästa år också, och nästa, och nästa...

steka

Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Bianchi 928 Carbon
R1 wannabe skrev:
Hm...Bäst att börja med att säga att detta ÄR en seriös fråga till dej som är polis.

Om du skulle åka fast för fortkörning, påverkar ditt yrkesval påföljden eller tvärtom, får påföljden någon inverkan på ditt jobb?

/Jocke

Nu är jag förvisso inte CHROLO, men jag har en viss koll ialla fall. Om man är polis och stoppad under sin fritid för fortkörning eller något annat trafikbrott för ingripande polis inte lämna rapporteftergift ifall denne vet att den stoppade är polis. Detta för att undvika misstankar om vänskapskorruption. Om man som polis döms för fortkörning och blir av med körkortet brukar detta innebära inre tjänst (du kan ju inte vara ute på gatan om du i tjänsten tvingas köra ett fordon) samt att PersonalAnsvarsNämnden (PAN) brukar ge en diciplinär påföljd t.ex löneavdrag och eller varning.

Hur tingsrätten dömer skiljer sig åt beroende på omständigheter (naturligtvis. De kan ta hänsyn till det straff polisen får av PAN och på så sätt sänker de påföljden), men det föreligger även skillnader mellan olika tingsrätter beroende bl.a. på praxis.

Vroom

NO REGRETS
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Hojlös
steka skrev:
Intressant att följa vissas sätt att resonera: "Jag har 180 hästar i min gsxcbrzxrry och polisen kör en gammal Volvo som min hoj drar lätt". Visst är det sannolikt så, men en fördel polisen har är en liten tingest som kallas kommunikationsradio. Med denna lilla tingest kallar polisen på andra poliser, för de finns ofta till hands då det vankas bil/mc-jakt. Självklart beror det på tidpunkt, plats och viss tur (eller otur beroende på hur man ser det) men de flesta poliser vet mycket väl vilka vägar som leder var och en viss logik och samordning brukar inte sällan infinna sig vid jakter. Med andra ord är sannolikheten stor att när ni drar från polisbilen som ligger efter er, kommer det andra tillströmmande från alla håll och kanter.

Att någon riskerar sitt eget och andras liv och lem för att undkomma böter och indraget körkort är för mig en gåta :kocko. Är livet inte värt mer än så? Det kommer en sommar nästa år också, och nästa, och nästa...

försvinner man ur polisens sikt måste dom bevisa att just du kört mcn eller bilen vid fortkörnings tillfället så då spelar det ingen roll hur många kollegor dom kallar på. :arsele

steka

Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Bianchi 928 Carbon
Vroom skrev:
försvinner man ur polisens sikt måste dom bevisa att just du kört mcn eller bilen vid fortkörnings tillfället så då spelar det ingen roll hur många kollegor dom kallar på. :arsele

Nja, det var nog inte så man skulle läsa det jag skrev. Du har rätt i vad du säger, vad jag ville tillföra diskussionen var att övervägandet om att dra polisen bara för att man har ett snabbare fordon inte alltid är giltigt. Man måste överväga möjligheten/risken att det kommer flera polisfordon.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Jo, det har hänt och det gick "bra" båda gångerna... :3freak Dock gick det lite för lätt rent moraliskt vilket skrämmer mig något oerhört, så nu ska hojen bort och ersättas med en moped(eller kanske motard eller annat skoj som inte behöver gå så fort jämt) och en banhoj.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har åkt från polisen några ggr. Adrenalinkicken är enorm, men har man mött en polisbil i 200 km så inte stannar man o frågar om de är förbannade på en. Eller det kanske inte räknas när man håller samma fart? :va
Har aldrig fått polisen upp i röven och därefter kört ifrån dem, enbart man sett i backspegeln att de vänt och satt på saftblandarna.
Blev dock förvånad en gång när jag kom ifrån trollhättan in mot vänersborg förbi ett rödljus i 120 på 70 väg och polisen står o väntar på grönt. Dock så blir det fart på dem när de ser att jag inte håller laglig hastighet. Ser detta och vet att de inte har nåt på mig så jag lägger mig framför en bil i 65. Polisen upp i röven och visar nåt blått för mig och jag snällt in till kanten. Farbror konstapel kommer ut och börjar dividera en stund sen kommer det som jag blir både chockad och förbannad över. Gubbfan säger: Trodde att du skulle dra ifrån så att det kunde bli lite jakt, hade varit kul! :3freak
Var ett par kilometer från vänersborg så hade jag fortsatt så hade jag varit inne på 50 sträcker och där ville han ha jakt. Hur intelligent sagt är det på en skala? :fatta!
Dessa saker gjorde jag för några år sen, kommer antagligen inte göra det igen eftersom man blivit äldre och en krasch mognare.
Kör lugnt i trafiken! :pannkyss

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
ceasar skrev:
Behöver ju inte bli farligare bara för att man har polisen efter sig, bara hålla sitt "normala" tempo, så hänger de antagligen inte på (om det är en bil vi pratar om).

Precis! :tummenupp

En grej som är så ¤%&/%& löjlig! - Snutar som låtsas bli förbannade för att man buskör lite. Är det inte deras %&/¤%#" jobb eller? Räcker det inte med att påpeka, ta lappen eller bötfälla? Naturligtvis är det så att man absolut INTE vill djävlas med dom när man är ute och kör, bara att busa och ha lite skoj med sin knarr och ibland kan det gå.. Tja.. Lite fort kanske, på ett hjul och ofta inspirerat med knäskrap i kurvorna. Så är det när man har en mc som fritidsintresse. Inget att hetsa upp sig för - herr konstapeln!

Värre är det med Mr XYZ, "spök-åkar'n", eller vad nu dom "coola" grabbarna heter, som helt klart uppviglar med sina "häftiga" tricks (t.ex. "dubbelfucken") och som gör att allmänheten inklusive harry tror att medelsporthojåkaren är likadan när det igentligen bara är moppefuckon som diggar sånt trams. :fatta!

Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
steka skrev:
Nu är jag förvisso inte CHROLO, men jag har en viss koll ialla fall. Om man är polis och stoppad under sin fritid för fortkörning eller något annat trafikbrott för ingripande polis inte lämna rapporteftergift ifall denne vet att den stoppade är polis. Detta för att undvika misstankar om vänskapskorruption. Om man som polis döms för fortkörning och blir av med körkortet brukar detta innebära inre tjänst (du kan ju inte vara ute på gatan om du i tjänsten tvingas köra ett fordon) samt att PersonalAnsvarsNämnden (PAN) brukar ge en diciplinär påföljd t.ex löneavdrag och eller varning.

Hur tingsrätten dömer skiljer sig åt beroende på omständigheter (naturligtvis. De kan ta hänsyn till det straff polisen får av PAN och på så sätt sänker de påföljden), men det föreligger även skillnader mellan olika tingsrätter beroende bl.a. på praxis.

PAN ger som regel ingen påföljd för en fortkörning eller annan mindre trafikförseelse.

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
steka skrev:
Nja, det var nog inte så man skulle läsa det jag skrev. Du har rätt i vad du säger, vad jag ville tillföra diskussionen var att övervägandet om att dra polisen bara för att man har ett snabbare fordon inte alltid är giltigt. Man måste överväga möjligheten/risken att det kommer flera polisfordon.

Och vad ska fler snutar göra? Lägga ut en spikmatta när du kommer i 300km/h så att du smashar som en plastbeklädd projektil in i mötande trafik? Preja dig av vägen kanske? Tro mig, prejar en snut mig av vägen, för att jag har busat lite med min mc, och jag överlever, är det bara hem och hämta överbliven kimit från gruvdriften här i norr och sedan leta upp hans brevlåda. Ska han vara en representant för ordningsmakten och som uppenbarligen försöker ta livet av mig, så är det bara en sak kvar att göra! :yoparty

http://www.kimit.se/

Det finns en gräns mellan att förhindra trafikfarligt betende och att själv skapa trafikfara medelst vansinnesjakter eller tokmanövrar. :tummenupp

Last edited:

steka

Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Bianchi 928 Carbon
CHROLO skrev:
PAN ger som regel ingen påföljd för en fortkörning eller annan mindre trafikförseelse.

Nej, självklart inte. Vad jag avsåg var trafikbrott av lite kaliber. PAN uttalade sig om dicsiplinpåföljd angående vårdslöshet i trafik alldeles nyligen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept