föresten det är typ 300kr böter på de va?.. de e de väl värt..Lust for Life skrev:Lägg kvar ditt reg.nr i garaget så är problemet löst
föresten det är typ 300kr böter på de va?.. de e de väl värt..Lust for Life skrev:Lägg kvar ditt reg.nr i garaget så är problemet löst
Blir väl INGA böter om du inte åker ditphilsson skrev:föresten det är typ 300kr böter på de va?.. de e de väl värt..
SSPC skrev:En liten Aprillia 125, hemmahörande i skärholmen ägare unge herr fernandez drog just byling med framgång vid liljeholmen på en cykelbana hörde jag på radion.
Ett litet bussfrö.
Lägg till honom i pollen under lyckade dragningar.
/Nicholas
Jösse skrev:Blev jagad en gång av polisbil när jag kom på trampcykel och smet , räknas det ..
Pallar inga böter pga inget lyse o att man kom i en jävla fart i nerförsbacke.
Flera andra cyklister har fått fortkörningsböter i samma backe (Hospitalbacken , Helsingborg)
Hm...Bäst att börja med att säga att detta ÄR en seriös fråga till dej som är polis.CHROLO skrev:Skitcoolt faktiskt, det tyckte åtminstone de som kastade sig åt sidan för att de inte hade fantasi nog att förutse att ett pucko absolut vill köra mc där.
R1 wannabe skrev:Hm...Bäst att börja med att säga att detta ÄR en seriös fråga till dej som är polis.
Om du skulle åka fast för fortkörning, påverkar ditt yrkesval påföljden eller tvärtom, får påföljden någon inverkan på ditt jobb?
/Jocke
steka skrev:Intressant att följa vissas sätt att resonera: "Jag har 180 hästar i min gsxcbrzxrry och polisen kör en gammal Volvo som min hoj drar lätt". Visst är det sannolikt så, men en fördel polisen har är en liten tingest som kallas kommunikationsradio. Med denna lilla tingest kallar polisen på andra poliser, för de finns ofta till hands då det vankas bil/mc-jakt. Självklart beror det på tidpunkt, plats och viss tur (eller otur beroende på hur man ser det) men de flesta poliser vet mycket väl vilka vägar som leder var och en viss logik och samordning brukar inte sällan infinna sig vid jakter. Med andra ord är sannolikheten stor att när ni drar från polisbilen som ligger efter er, kommer det andra tillströmmande från alla håll och kanter.
Att någon riskerar sitt eget och andras liv och lem för att undkomma böter och indraget körkort är för mig en gåta :kocko. Är livet inte värt mer än så? Det kommer en sommar nästa år också, och nästa, och nästa...
Vroom skrev:försvinner man ur polisens sikt måste dom bevisa att just du kört mcn eller bilen vid fortkörnings tillfället så då spelar det ingen roll hur många kollegor dom kallar på.
ceasar skrev:Behöver ju inte bli farligare bara för att man har polisen efter sig, bara hålla sitt "normala" tempo, så hänger de antagligen inte på (om det är en bil vi pratar om).
steka skrev:Nu är jag förvisso inte CHROLO, men jag har en viss koll ialla fall. Om man är polis och stoppad under sin fritid för fortkörning eller något annat trafikbrott för ingripande polis inte lämna rapporteftergift ifall denne vet att den stoppade är polis. Detta för att undvika misstankar om vänskapskorruption. Om man som polis döms för fortkörning och blir av med körkortet brukar detta innebära inre tjänst (du kan ju inte vara ute på gatan om du i tjänsten tvingas köra ett fordon) samt att PersonalAnsvarsNämnden (PAN) brukar ge en diciplinär påföljd t.ex löneavdrag och eller varning.
Hur tingsrätten dömer skiljer sig åt beroende på omständigheter (naturligtvis. De kan ta hänsyn till det straff polisen får av PAN och på så sätt sänker de påföljden), men det föreligger även skillnader mellan olika tingsrätter beroende bl.a. på praxis.
steka skrev:Nja, det var nog inte så man skulle läsa det jag skrev. Du har rätt i vad du säger, vad jag ville tillföra diskussionen var att övervägandet om att dra polisen bara för att man har ett snabbare fordon inte alltid är giltigt. Man måste överväga möjligheten/risken att det kommer flera polisfordon.
CHROLO skrev:PAN ger som regel ingen påföljd för en fortkörning eller annan mindre trafikförseelse.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|