pogo skrev:
Jo, men sen är det en jäkla djungel du bor i också.
Trafikmässigt sett JA. Jag har rest, i jobbet, väldigt mycket runt om i europa. Och Göteborgarna hör klart till de värre på att framföra sina fordon.
Vi har ett tufft trafikklimat och man måste verkligen ta för sig för att komma fram, vilket gör det mycket tufft för de som övningskör.
Jag är handledare för en ung släkting (bil) och har varit med om hårresande saker. Man tror ju i sin vildaste fantasi att övningskörningsskylten (som varje gång något har hänt har kontrollerats så den sitter kvar) skall inge visst skydd för den som övningskör och viss förståelse från övriga trafikanter. Men ICKE!
Omkörd till höger på motorväg bara för att hon inte bytte tillbaks till höger körfält tillräckligt snabbt tex. Hon var, vid detta tillfället, knappt 10 framför fronten på lastbilen och jag har enl. konstens alla regler och från vad jag minns från min tid i trafikskolan sagt att hon skall se HELA bilen/lastbilens front i backspegeln (mittenspegeln) innan hon byter tillbaks, då har hon tillräckligt avstånd. Jag antar att idioten ansåg att hon körde om lastbilen för långsamt!??
Vid ett annat tillfälle cyklade en cyklist ut mitt framför henne. Som tur var var det 50-sträcka och hon körde kanske 40 - 45 km/h och han bromsa i tid. Cyklisten, som kom farandes tvärs vägen i en hastighet av ca. 20 - 25 km/h hötte med näven och skrek att hon inte skulle köra så förb. fort!???
Och hur många gånger som hon haft en bil 4 cm bakom bakre kofångaren UTAN att det är kökörning har jag slutat räkna!
Trafikklimatet i Gbg ÄR tufft, vilket påverkar även min körning som motorcyklist. Jag måste ideligen TA min plats för att få behålla den. Vilket innebär att någon annan placering än MITT I körfältet är utesluten så till vida man inte laddar i en kurva och skär in för att träffa apex. Men i regel när det händer, vilket det mycket sällan gör, så är det nästan aldrig några bilar i närheten och ännu färre som väljer att haka på!
// Niklas