Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den var bra, om vi halverar den där lilla plutten som heter Sverige eller minskar 1% på top tio på listan, vad gör större nytta?

Är det verkligen så skönt att gömma sig bakom kjolarna av de stora talen? Att förändringar alltid ska göras av någon annan?

Som tur är finns redan avtal kring vad som ska göras på vårt nationella plan - i alla fall fram till 2030. Så slipper vi tjafsa om sådana petitesser. Pacta sunt servanda.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-...xthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/#

Vad blir det för elbil?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fan va fränt Brooklyn! Blir man inte lite ”avdomnad” som förare med alla hjälpstyrningar? Alltså nog för att jag är för utvecklingen, men ser risken med gemene förare som redan idag verkar ha problem med fokuset på två speglar och en vindruta.

Drar mitt strå till stacken för att kompensera.
70 000 liter finaste fotogen har jag eldat upp idag, enbart. Satsar på 110 kubik imorgon :brinnerup

Det lär inte dröja länge innan det är säkrast att gemene man sätter sig i baksätet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, det där är väl var koldioxiden produceras men det är ju vi i väst som konsumerar varorna som kinesernas industri producerar.

Ja innanför landsgränserna hos respektive land.
Precis, som jag var inne på tidigare, vi har outsourcat våra utsläpp.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det verkligen så skönt att gömma sig bakom kjolarna av de stora talen? Att förändringar alltid ska göras av någon annan?

Sverige HAR gjort förändringar, vi har halverat våra utsläpp sedan 70 talet, och inte ens då var vi dåliga.

Hade vi inte haft ett miljöfientligt parti som hindrat kärnkraftsutbyggnaden så hade vi kunnat vara ännu bättre i dag.

Dom som har dubblat sina utsläpp sedan 70 talet kan göra sin del nu...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag sammanfattar GuW så är det alltså ok att han smutsar ner miljön eftersom Brooklyn som kör elbil också bor i Sverige och han kompenserar GuWs utsläpp. Måste kännas skönt för Brooklyn och veta att klimatkompenseringen tas om hand redan inom Sveriges gränser.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om jag sammanfattar GuW så är det alltså ok att han smutsar ner miljön eftersom Brooklyn som kör elbil också bor i Sverige och han kompenserar GuWs utsläpp. Måste kännas skönt för Brooklyn och veta att klimatkompenseringen tas om hand redan inom Sveriges gränser.

Näe, det är Okej om jag smutsar ner lite grann, eftersom Gynther i Tyskland smutsar ner mycket mera.

Men genomsnittet i Sverige dras ju ner av dom som frivilligt köper elbil, så mina avgaser (1000-1500 liter diesel/år)
kan ju delas upp på någon elbilsägare som flyger utomlands ett par gånger per år, så får jag tyvärr dela deras flygavgaser...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, vi har varit jävligt duktiga, vi har minskat våra utsläpp bra (29% sedan 1990)

" Det handlar bland annat om

en historisk utbyggnad av koldioxidfri elproduktion (vattenkraft och kärnkraft samt på senare år biokraft och vindkraft),
en utbyggnad av fjärrvärmenäten och den följande övergången från oljeeldade värmepannor till både el och fjärrvärme,
en hög användning av biobränslen och avfallsbränslen inom el- och fjärrvärmeproduktionen,
bränsleskiften inom industrin, samt
minskad deponering av avfall."

Trots att Elbilar och Hybrider tog fart under den perioden nämns dom inte ens...
Dom kanske inte gör så stor skillnad på totalutsläppen, ens i Sverige där man kan ladda med ren el...
Trots att vi under den perioden också har stängt ner delar av den koldioxidfria kärnkraften som hyllas...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är utsläppen ett globalt problem och de "måste" ner i absoluta tal så spelar det ingen roll om sverige(med 1-2 promille av de globala utsläppen) är bäst i klassen eller inte om alla andra sitter och lökar. Sorgligt men sant - det betyder dock inte att vi också ska börja löka.

Så frågan då är var vi får bäst avkastning på våra resurser(som inte växer på träd trots att vänstern inbillar sig det) i form av minskade utsläpp av koldioxidekvivalenter. Finns det andra länder med lågt hängande frukt att ta av innan vi fortsätter med något mindre kostnadseffektivt inom landets gränser?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Sverige HAR gjort förändringar, vi har halverat våra utsläpp sedan 70 talet, och inte ens då var vi dåliga.

Hade vi inte haft ett miljöfientligt parti som hindrat kärnkraftsutbyggnaden så hade vi kunnat vara ännu bättre i dag.

Dom som har dubblat sina utsläpp sedan 70 talet kan göra sin del nu...

Aha, Du tänker på U-länderna, de före detta kolonierna och det ständigt osjälvständiga Mittens Rike? Så lösningen är att de fortsätter skicka naturtillgångarna till de rika staterna som har råd att förädla utan att själva öka sina utsläpp? Sedan bör de ju i rättvisans namn ta ansvar för kretsloppet och deponera avfall och restprodukter? Men absolut inte göra den resa vi i väst tillbringade merparten av 1900-talet till att göra - Industrialiseringen?

Smart, då kan Du ju fortsätta att åka snålskjuts på BrooklynsS insats, kanske också SSABs, SCAs och förbränningsanläggningarnas investeringar i filter och reningsanläggningar?

Huvudsaken att Du slipper engagera Dig och ta personligt ansvar? Klokt, att inte alla tänker så...

Disclaimer - inlägget ovan kan innehålla spår av ironi.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...Finns det andra länder med lågt hängande frukt att ta av innan vi fortsätter med något mindre kostnadseffektivt inom landets gränser?
Det är en intressant tanke Du har, i praktiken har den visat sig lite svår att genomföra då det finns någon form av hinder för länder att skicka stora belopp över gränser för att stödja miljöinvesteringar i andra länder där man inte äger produktionsresurserna.

Det är väl en av stötestenarna i förhandlingarna som ledde fram till 30%-målet, d v s länderna enades om att göra nationella kraftansträngningar och reducera sina egna utsläpp fram till 2030? Om jag förstått och kommer ihåg det hela rätt...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är en intressant tanke Du har, i praktiken har den visat sig lite svår att genomföra då det finns någon form av hinder för länder att skicka stora belopp över gränser för att stödja miljöinvesteringar i andra länder där man inte äger produktionsresurserna.

Det är väl en av stötestenarna i förhandlingarna som ledde fram till 30%-målet, d v s länderna enades om att göra nationella kraftansträngningar och reducera sina egna utsläpp fram till 2030? Om jag förstått och kommer ihåg det hela rätt...

Haha du har säker rätt men hur fan kan det vara ett problem idag. Vi flyger ju förfan till månen.
Det är ju liksom ganska bråttom om man får tro Greta med vänner. Fan uppge ett bakkonto för i helvete om denna fråga är så jävla viktig.
En sådan sak du tar upp förtar just lite av hur viktigt detta egentligen är, iaf för mig.

Tack för diskussionen alla, godnatt!

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som av en händelse presenterade MP "Miljöpartiets nya energipolitik" den 22 december.

Har inte läst men undrar om det verkligen är något nytt lite sådär spontant.
https://www.mp.se/just-nu/miljopartiet-presenterar-ny-energipolitik

Finns små punkter av ljusningar inom partiet, vaknar förmodligen upp med ett avhugget blomkålshuvud i sängen en morgon för sin åsikt;

https://www.dn.se/debatt/karnkraft-avgorande-for-att-klara-klimatet-och-jobben/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja det knorras ju till och med när våra elbilar exporteras till Norge, ungefär som att ozonskiktet skulle se skillnaden på om en CO2-molekyl kommer från Norge eller Sverige.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja det knorras ju till och med när våra elbilar exporteras till Norge, ungefär som att ozonskiktet skulle se skillnaden på om en CO2-molekyl kommer från Norge eller Sverige.

Det är ju mest för att man plockar ut bilen med statlig subvention i Sverige, sedan exporteras den till Norge.

Betalar norrmännen tillbaka dom 60 000 som staten har subventionerat tror jag ingen gnäller...

(nu subventionerar ju Norska staten också nya elbilar, ändå är dom billigare på rätt sida av gränsen)

Sen bryr sig Ozon väldigt lite om CO2....

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...