Tesla satte 2012 upp ett mål att leverera 500.000 bilar 2020. Precis alla skrattade åt det, eftersom det skulle innebära en årlig tillväxttakt på 65% och det har ingen ens varit i närheten av tidigare. Check i boxen på den och det är därför som Tesla värderas ungefär lika högt som alla andra tillverkare - tillsammans.
Elon är uppenbarligen en mycket speciell person och inte nödvändigtvis behaglig att ha som chef, men ingen tar ifrån honom att han får saker gjorda.
När det gäller kvalitetskontroller och justeringar innan leverans så gör ju alla andra tillverkare det också. Det är ju inte så att Tesla handbyggs i någon lagerlokal i södra England. Tesla har ju nästan inga lokala bilhandlare utan de har läst saken genom långa garantier och att leverans är prioriterad över allt annat. Dvs ut med bilen, in med pengarna och SEDAN löser vi saken. Ofta också med nöjd kund som resultat, Tesla 3 har de nöjdaste kunderna av alla bilägare och den största andel ägare som tänker skaffa samma märke igen.
Nu tar man nya steg med fler Superchargerstationer under 2021, i Norrland blir det Söderhamn, Sundsvall centrum, Ånge, Dorotea, Lycksele och Riksgränsen som kompletterar de redan befintliga. Det brukar vara minst sex V3-laddare med dedikerade 250kW. Det blir allt enklare att köra elbil/Tesla men det sätter också press på konkurrenterna att se till att laddningen fungerar även för andra bilar.
ID3 och Polestar sålde jättebra sista månaderna 2020 vilket innebär att det blir ett tryck på övriga aktörer också.
ID3 kan privatleasas för 3000/mån vilket är mycket billigt för en ny bil som är så pass rymlig. Dvs priserna kryper nedåt hela tiden, precis som tidigare prognosticerat.
2021 blir året som elbilen slår igenom ordentligt i Sverige.