Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Elon Musk verkar vara en speciell figur för att uttrycka sig milt. Att strunta i kvalitetskontrollen när man håller högre takt än nånsin låter som en ganska dum idé. Som tidigare sagts så de brister man ser går ju att åtgärda, men hur är det med resten?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Elon Musk verkar vara en speciell figur för att uttrycka sig milt. Att strunta i kvalitetskontrollen när man håller högre takt än nånsin låter som en ganska dum idé. Som tidigare sagts så de brister man ser går ju att åtgärda, men hur är det med resten?

Kanske skulle Tesla valt även värmepumpar från Panasonic, som är hyggligt kompetenta när det kommer till kallt klimat :gnissla

https://electrek.co/2021/01/01/tesl...XQBRSxeWekDbvDVuCbr_Lk1xL8JSxzLT0yXnv_nFv5vBc

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla satte 2012 upp ett mål att leverera 500.000 bilar 2020. Precis alla skrattade åt det, eftersom det skulle innebära en årlig tillväxttakt på 65% och det har ingen ens varit i närheten av tidigare. Check i boxen på den och det är därför som Tesla värderas ungefär lika högt som alla andra tillverkare - tillsammans.

Elon är uppenbarligen en mycket speciell person och inte nödvändigtvis behaglig att ha som chef, men ingen tar ifrån honom att han får saker gjorda.

När det gäller kvalitetskontroller och justeringar innan leverans så gör ju alla andra tillverkare det också. Det är ju inte så att Tesla handbyggs i någon lagerlokal i södra England. Tesla har ju nästan inga lokala bilhandlare utan de har läst saken genom långa garantier och att leverans är prioriterad över allt annat. Dvs ut med bilen, in med pengarna och SEDAN löser vi saken. Ofta också med nöjd kund som resultat, Tesla 3 har de nöjdaste kunderna av alla bilägare och den största andel ägare som tänker skaffa samma märke igen.

Nu tar man nya steg med fler Superchargerstationer under 2021, i Norrland blir det Söderhamn, Sundsvall centrum, Ånge, Dorotea, Lycksele och Riksgränsen som kompletterar de redan befintliga. Det brukar vara minst sex V3-laddare med dedikerade 250kW. Det blir allt enklare att köra elbil/Tesla men det sätter också press på konkurrenterna att se till att laddningen fungerar även för andra bilar.

ID3 och Polestar sålde jättebra sista månaderna 2020 vilket innebär att det blir ett tryck på övriga aktörer också.

ID3 kan privatleasas för 3000/mån vilket är mycket billigt för en ny bil som är så pass rymlig. Dvs priserna kryper nedåt hela tiden, precis som tidigare prognosticerat.

2021 blir året som elbilen slår igenom ordentligt i Sverige.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är mycket lättare att leverera massor av bilar om man inte gör dem färdiga före leverans. Det är självklart att man har en kvalitetskontroll på produkter man tillverkar. Att låta kunderna göra den kontrollen är sällan bra för de ser inte hela bilden.
De bilar som hastades genom produktionen under Q4 2020 gör man nog bäst i att hålla sig ifrån. Visst kan dörrarna vara tätade och linjerade efter att första kunden fått dem, men är alla svetsskarvar i chassi och hjulupphängning som de ska? Har de slarvat med produktionen av batterierna också för att bli klara?

Med det sagt, jag hade gärna haft en Tesla, men då helst kontrollerad av tyska ingenjörer eller ännu hellre byggd med japansk precision.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Som jag tolkar det bad väl Musk om att det inte skulle göras några ytterligare förbättringar av slutinspektionen, inte att den skulle försämras/upphöra?

“Particular help would be appreciated at end of the line to ensure cars built now are able to be delivered immediately without any further improvements in PDI, as there simply isn’t enough time to do so.”

Det går ju att tolka på olika sätt men ville han helt ta bort PDI hade han nog uttryck sig annorlunda.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl klart att man inte försämrar själva produktionen. Lossar man maskinerna från golvet liksom...?

De sista bilarna är inte sämre än andra, det är bara det att man inte låter ett icke bortpolerat dammkorn i lacken hindra utleverans av bil.

Btw så har det sista årets fokus på ojämna karosskarvar gjort att jag tittar på alla bilar. Gissa vad jag ser?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl klart att man inte försämrar själva produktionen. Lossar man maskinerna från golvet liksom...?

De sista bilarna är inte sämre än andra, det är bara det att man inte låter ett icke bortpolerat dammkorn i lacken hindra utleverans av bil.

Btw så har det sista årets fokus på ojämna karosskarvar gjort att jag tittar på alla bilar. Gissa vad jag ser?

När man får slå igen dörren etc då är det inte ok för 6-700k, inte ens du tycker det...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tesla-fanatiker köper vilken skit som helst, tills det brister...

Jag såg någon youtube om en snubbe som var inne på sin tredje Tesla, och den sista var så dålig att han funderade på att kräva att dom gjorde ett återköp.

Bilen hade varit inlämnad flera gånger för att rätta till felen, men dom hade i princip bara putsat upp bajskorven åt honom, felen återkom och nya uppstod.

Hans fru ville dock fortfarande ha en tesla, trots att den pålimmade spoilern hängde lös, baklyktorna vattenfylldes och vatten läckte in i skuffen... för annars fick hon ju inte höra till Tesla-klubben...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Teslabashing, ett mycket vanligt fenomen bland de som ingen erfarenhet har.

Har själv inga problem med ljudet när man stänger dörren. Lika flompigt i Landcruisern men det säger ingenting om hur det funkar i längden.

Som tur är stereon magiskt bra, så vill jag lyssna på bra ljud är det snabbt ordnat. :)

Viktigare än intetsägande attribut är ju funktionen, dvs förmågan att leverera transport av upp till 5 st arslen från A till B även i glesbygd och även vintertid. Och där finns ju ingen konkurrens idag.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Teslabashing, ett mycket vanligt fenomen bland de som ingen erfarenhet har.

Fast om du tänker efter så har du en massa åsikter om saker som du inte har någon erfarenhet av.

Man behöver ju faktiskt inte äga en Tesla för att se att dörrarna bara är medskickade från fabriken, det räcker ju att gå förbi en, eller se en bild på en för att konstatera att ingenting är inpassat.

Tesla själva tog ju ner någon reklam när någon laddade ner reklambilderna, förstorade upp dom och digitalt mätte upp panelgap och felaktiga vinklar.

När inte ens bilen dom själva väljer ut att ha med i reklamen är ordentligt ihopskruvad, vad är oddsen att kundexemplaren är det?

Det lustigaste var att det var för stort panel gap både i framkant och bakkant på dörrarna nertill, och nästan inget upptill, vilket antyder att antingen dörrhålet eller dörren inte höll måttet, då är det inte längre fråga om slarvig montering...

Men det är okej, för man kan köpa till pruttljud till tutan...

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Tesla har ju nästan inga lokala bilhandlare utan de har läst saken genom långa garantier och att leverans är prioriterad över allt annat. Dvs ut med bilen, in med pengarna och SEDAN löser vi saken. Ofta också med nöjd kund som resultat, Tesla 3 har de nöjdaste kunderna av alla bilägare och den största andel ägare som tänker skaffa samma märke igen.
:crash Så du menar att det är ok att Tesla använder "Svenne Svensson" att utföra slutkontrollen på bilen han köpte?:tråkad Det spelar ingen roll hur bra "garanter" de har i sammanhanget, levererar man en produkt för 60k+ så ska den vara inspekterad och färdig från fabrik.
Man kan inte låta en konsument ha det ansvaret, oavsett hur nöjda de än må vara med sin produkt.
Med det vill jag säga att har de inte ens fixat en så enkel grej som att ha dörrarna raka och nåt litet dammkorn bortpolerat, hur är läget då med batteriet/hjulupphängning/airbags etc.:3freak Ska man som konsument även gå över hjulupphängningen med momentnyckeln för att vara säker?
ElektrifieradeJesus vinner nog inga poäng från icke frälsta på detta vis...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä jag menar bara att problemet kanske inte är så stort som vissa försöker få det till... Folk får väl köra vilka bilar och hojar de vill, jag kör olika jag med. Men att sprida amsagor tror jag inte på.

Okej eller inte, andra märken har också behov av justeringar osv från fabrik. Det är bara det att när bakluckan är sned på en Mercedes så blir det inte 3000 youtubefilmer om det... Generellt så är ägarna mycket nöjda med sina Teslor, även om de haft någon garantiåtgärd. Hittills verkar bilarna hålla ihop alldeles ypperligt trots många gånger höga miltal.

Jag konstaterar att det går utmärkt att köra elbil och allt fler upptäcker det även runtom i Sverige. Att det förekommer en massa påståenden om just Tesla får vi tillskriva fenomenet, dvs att de utmanar hela bilindustrin med helt egna koncept och lösningar.

Det verkar ju gå rätt bra hittills...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast om du tänker efter så har du en massa åsikter om saker som du inte har någon erfarenhet av.

Man behöver ju faktiskt inte äga en Tesla för att se att dörrarna bara är medskickade från fabriken, det räcker ju att gå förbi en, eller se en bild på en för att konstatera att ingenting är inpassat.

Tesla själva tog ju ner någon reklam när någon laddade ner reklambilderna, förstorade upp dom och digitalt mätte upp panelgap och felaktiga vinklar.

När inte ens bilen dom själva väljer ut att ha med i reklamen är ordentligt ihopskruvad, vad är oddsen att kundexemplaren är det?

Det lustigaste var att det var för stort panel gap både i framkant och bakkant på dörrarna nertill, och nästan inget upptill, vilket antyder att antingen dörrhålet eller dörren inte höll måttet, då är det inte längre fråga om slarvig montering...

Men det är okej, för man kan köpa till pruttljud till tutan...

Vad har du för fakta bakom dina påståenden nu då? Egentligen? Något du ”hört” förstås. :)

Tesla köper ingen reklam så det har du nog (också) fått alldeles om bakfoten.

Jag tror inte du har sett särskilt många Teslor på nära håll.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad har du för fakta bakom dina påståenden nu då? Egentligen? Något du ”hört” förstås. :)

Tesla köper ingen reklam så det har du nog (också) fått alldeles om bakfoten.

Jag tror inte du har sett särskilt många Teslor på nära håll.

Det var alltså Teslas egna bilder på Teslas egna sidor som laddades ner och granskades, om du inte kallar det reklam skiter jag i. (det var ju det som var den springande punkten, det var deras egen bil och bildmaterial, och ändå var bilen bara så dålig)

Jag ser Teslor tillräckligt ofta för att bilda mig en uppfattning, jag ser ännu oftare filmer på folk som påpekar bristerna, så behöver jag inte se just det exemplaret själv...

https://www.google.com/search?q=tes...Uqi8MKHVweBlsQ_AUoAXoECA8QAw&biw=1366&bih=696

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nä jag menar bara att problemet kanske inte är så stort som vissa försöker få det till... Folk får väl köra vilka bilar och hojar de vill, jag kör olika jag med. Men att sprida amsagor tror jag inte på.

Okej eller inte, andra märken har också behov av justeringar osv från fabrik. Det är bara det att när bakluckan är sned på en Mercedes så blir det inte 3000 youtubefilmer om det... Generellt så är ägarna mycket nöjda med sina Teslor, även om de haft någon garantiåtgärd. Hittills verkar bilarna hålla ihop alldeles ypperligt trots många gånger höga miltal.

Jag konstaterar att det går utmärkt att köra elbil och allt fler upptäcker det även runtom i Sverige. Att det förekommer en massa påståenden om just Tesla får vi tillskriva fenomenet, dvs att de utmanar hela bilindustrin med helt egna koncept och lösningar.

Det verkar ju gå rätt bra hittills...
Problemet är kanske inte är så stort? I varje fall inte kommande kvartal... Men vad händer med ryktet för en tillverkare i längden? Skulle du ha tagit emot en bil som har direkt synliga defekter från fabrik? :3freak
Självklart kan man köra elbil i Sverige, det är en självklarhet! Framförallt med Tesla som verkligen har lyckats med sitt laddnätverk.
För mig personligen så är det helt otänkbart att "äga" en bil som jag själv inte har kontroll över. Bara tanken på att Tesla har möjlighen att stänga av funktioner och inte ens leverera delar till fristående verkstäder får mig att se rött. Men sen igen, det är jag det... Har även lärt mig i denna tråd att det finns människor som prenumererar på belysning till sin Audi.... vilket är ännu mer ofattbart för mig, så jag förstår jag personligen inte är i rätt målgrupp:hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte heller fakta antar jag.

Du måste själv vara den som dokumenterat ett fenomen för att fenomenet ska vara sant och ha inträffat.
Eller så är det inte fakta för att alla bilder/filmer är redigerade.

Finns det fler alternativ?

Näe, jag vet...

Jag hade gärna kritiserat Dan Eliasson för att han reste utomlands och gick på bögklubb också, men jag var ju inte där.... :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...