...Det ska vara så tätt mellan laddarna att om man kommer fram till en och den är trasig (vilket konstigt nog aldrig händer elbilsförespråkare, men nästan alltid när normalt folk testar att köra elbil ett tag eller när motorjournalister gör en långtest) så ska man kunna ta sig till nästa med en suck och en axelryckning
Man ska inte heller behöva ladda vid varje laddare man passerar för att vara säker på att det räcker, och man ska inte behöva planera rutten efter laddarna, dom ska bara finnas där vid sidan av med jämna mellanrum...
Njae, jag har ju bara kört el sedan september men har hitintills aldrig kommit fram till en trasig laddare
Men följer man några elbilsforum har Du rätt, tydligen har det denna jul- och nyårshelg varit bekymmer med trasiga snabbladdare för nollåttorna på väg upp till Sälen och andra fjällorter. Det övergår ju mitt klena förstånd hur i hela friden man kan låta trasiga laddare stå oreparerade under årets största resehelger, varje operatör med självaktning borde väl ha ett jouravtal med en lokal elektriker?
Sedan börjar väl operatörerna själva inse att man har någon form av skyldighet att leverera energi och bl a noterade jag att Mälarenergi implementerar ett fallback- mode så i det fall de tappar uppkoppling ska de fortfarande kunna användas för laddning.
Detta har nog Tesla fått rätt som låter bilens VIN belastas för kostnaden av en laddning. Och, som jag tidigare spekulerade i, kan detta vara lite besvärande för andra tillverkare som vill använda Teslas nät, de må öppna sitt kundregister för att betalflödena ska fungera.
Jaja, det lär i alla fall bli bättre i raskt tempo de kommande åren - försäljningsstatistiken för december kommer att ställa krav på fortsatt expansiv utbyggnad. Staten försöker säkerställa snabbladdning var tionde mil men det är väl klart att restauranger och butiker som inte börjar investera riskerar att förlora kunder
Jag vet av egen erfarenhet att frågan ligger rätt högt upp på styrelseagendan för många aktörer i de branscherna...