Elbil eller inte?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tåg verkar vara farligare än vindkraftverk.... (bara för att hälla bensin på :sissy om örnar ni hade igång tidigare)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Två skrothandlare i samma gränd, det har jag kanske aldrig sett förut.

20210515-124402.jpg

Här lagar dom alltså sönder.

20210515-124251.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Just så, skulle vilja haft en flott 220V med finare display men jag får aldrig tid att koppla klart invertern, en vacker dag så.

Milton åker i skåpet ibland och med denna har ja koll på temp och luftfuktighet för den delen både i hytt och skåp.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nä, Infra city :glömdet

Har faktiskt jobbat i båda dom där lokalerna innan dom här chipparna flytta in, även en kollega om än anlitad av annan arbetsgivare där som provkörde inför tjöp av min första mc/Transalp beföre jag hade hämtat ut lappen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Migratory birds killed in collisions with glass buildings

Scientists estimate that at least 100 million and maybe as many as a billion birds die each year in the US when they collide with buildings, especially glass-covered or illuminated skyscrapers. And, in a new report, conservationists now have a better idea which American cities are the deadliest for those on the wing.

Nu har jag inga problem med att naturen har sin gång, det är äta eller ätas, men det är så onödigt dödande...

Ja. Jag håller med om att det kanske är onödigt att orsaka att det dör en massa fåglar. (Undantaget kanadagäss för dom tycker jag fan borde försvinna från jordens yta). Men om man skall diskutera vilken inverkan byggnationer har på mångfalden så måste man ju samtidigt kolla vilka fågelarter som dör i kollisioner med byggnader. Om 100 örnar dör i kollisioner med husfasader så är det rätt dåligt för den svenska örnstammen då dom är så pass få. Om 100 duvor dör i kollisioner med husfasader så har det en negligerbar påverkan eftersom det finns fler duvor än så bara på sergels torg. Men visst. Att orsaka att det dör en massa fåglar i onödan är dumt rent generellt och man bör försöka förhindra det i möjligaste mån även om det viktigaste är att skydda dom mer hotade eller sällsynta arterna.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja. Jag håller med om att det kanske är onödigt att orsaka att det dör en massa fåglar. (Undantaget kanadagäss för dom tycker jag fan borde försvinna från jordens yta). Men om man skall diskutera vilken inverkan byggnationer har på mångfalden så måste man ju samtidigt kolla vilka fågelarter som dör i kollisioner med byggnader. Om 100 örnar dör i kollisioner med husfasader så är det rätt dåligt för den svenska örnstammen då dom är så pass få. Om 100 duvor dör i kollisioner med husfasader så har det en negligerbar påverkan eftersom det finns fler duvor än så bara på sergels torg. Men visst. Att orsaka att det dör en massa fåglar i onödan är dumt rent generellt och man bör försöka förhindra det i möjligaste mån även om det viktigaste är att skydda dom mer hotade eller sällsynta arterna.
Jag tycker inte man ska döda något i onödan.
Jag tycker man ska skydda fåglarna även innan de blivit hotade eller sällsynta.

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
Daytona 675 2006
Skaffade hybrid för ett halvår sedan, mercedes cla shootingbrake, motor ca 50k dyrare, skatt några hundra om året, snart kommer miljöbonusen bonus malus på ca 40k. Den mellanskillnaden är ganska snabbt nollad.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker inte man ska döda något i onödan.
Jag tycker man ska skydda fåglarna även innan de blivit hotade eller sällsynta.
Absolut. Men om man nu måste prioritera för att man inte har resurser att rädda alla så är det ju högre prioriterat att rädda dom som är hotade. Exempelvis Duvor är ju snarare motsatsen till hotade. Dom räknas istället som sanitär olägenhet på många platser för att dom blir alldeles för många i vissa miljöer så man har ju en massa folk som utövar skyddsjakt och skjuter av stammen för att dom inte skall bli alldeles för många. Så i valet mellan att rädda en örn eller en duva så ska det rationella valet vara enkelt.

Men som sagt. Man ska inte i onödan döda djurarter så länge dom inte är invasiva och riskerar att sabba ekosystemet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut. Men om man nu måste prioritera för att man inte har resurser att rädda alla så är det ju högre prioriterat att rädda dom som är hotade. Exempelvis Duvor är ju snarare motsatsen till hotade. Dom räknas istället som sanitär olägenhet på många platser för att dom blir alldeles för många i vissa miljöer så man har ju en massa folk som utövar skyddsjakt och skjuter av stammen för att dom inte skall bli alldeles för många. Så i valet mellan att rädda en örn eller en duva så ska det rationella valet vara enkelt.

Men som sagt. Man ska inte i onödan döda djurarter så länge dom inte är invasiva och riskerar att sabba ekosystemet.
Den amerikanska vandringsduvan fanns i på riktigt oräkneliga antal; dvs flera miljarder. Utrotades på några årtionden.

Ett exempel som kan vara bra att ha i åtanke.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Grannen ville låna ett 2kW reservelverk. Har inte kört det sen stormen Per. Startade på 3:e rycket.
Han kom med sin elflakmoppe. Så nu har han en hybrid.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blev klart intresserad av F-150!
Bra utrymmen, V2L, bruksbil.

Nu återstår hur våra ”miljöpolitiker” ska lyckas skatta sönder ett vettigt grundpris!

Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457