Elbil eller inte?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag saknar ljudet av en knattrande Dieselmotor när jag kör elbilen, särskilt när man kör lite längre. Leafen är ju nästan tyst som en MB S klass i lägre hastigheter. Finns det en app som kan synkas mot gasresponsen i elbilen så man kan få dieselljud i kupén? Ett annat problem är sömlös gasrespons och fullt moment som alltid är tillgängligt. Saknar det ojämna och svaga vridmomentet som en diesel ger. Går det att programmera in en en ojämn gång och växlingar så man slipper lida av extremt jämn kurva och bra acceleration?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag saknar ljudet av en knattrande Dieselmotor när jag kör elbilen, särskilt när man kör lite längre. Leafen är ju nästan tyst som en MB S klass i lägre hastigheter. Finns det en app som kan synkas mot gasresponsen i elbilen så man kan få dieselljud i kupén? Ett annat problem är sömlös gasrespons och fullt moment som alltid är tillgängligt. Saknar det ojämna och svaga vridmomentet som en diesel ger. Går det att programmera in en en ojämn gång och växlingar så man slipper lida av extremt jämn kurva och bra acceleration?
Stackare. Fick du bara plats med fyra cylindrar i din leksakslåda? Hade jag velat ha elbilskomfort så hade jag ju behövt slänga in massa lösa plastbitar och en hastighetsberoende stenkross för att njuta av..eh..känslan.
Enda elbilen som har rimlig komfort (ljudnivån i annat än rullatorfart) är ju EQC (sannolikt EQS med). Har inte provat Lucid Air än dock men. Ahem. Prislappen..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Stackare. Fick du bara plats med fyra cylindrar i din leksakslåda? Hade jag velat ha elbilskomfort så hade jag ju behövt slänga in massa lösa plastbitar och en hastighetsberoende stenkross för att njuta av..eh..känslan.
Enda elbilen som har rimlig komfort (ljudnivån i annat än rullatorfart) är ju EQC (sannolikt EQS med). Har inte provat Lucid Air än dock men. Ahem. Prislappen..
Audi e-tron hörs ha bra komfort också. EQC har jag provkört en kortare sträcka, känns som en vanlig Mercedes på både gott och ont (mest gott).
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Nu kanske jag låter lite taskig, men betänk då att jag inte är så erfaren av köra elbil. Borde inte tillvekarna implementera åtminstonne två par pedaler vid framsätena? För eventuell batteritorsk så att man faktiskt kan trampa sig till närmaste laddstation. Det är ju inte så att man bara tar sin lilla elbil och bär hem den, som jag kan göra med mina RC-bilar.

Här min sandloppa på en tripp till Adelsö.

IMG_0753.jpg
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bara ta med dig e-maxxen o bogsera förstår du väl?

Har varit ganska nära ett par ggr men klarat mig från taxi över året sen jag börja ladda. Man ska ändå vara halvkass eller glömsk för att lyckas ställa till det för sig. Min närmaste batterihärdsmälta berodde på att förstavalsstolpen hade kukat ur och då blev det lite nära långt bort.

Hade en Prius gen 1, den som släpptes 1997 i Japan medan "vi" fortfarande tillverka 940 och ca år 2000 släpptes den till övriga planeten. Den i.a.f. körde jag så nära soppatorsk på som det gick och kom instudsande till tankopumpenmaten med en skuttOtto och en hårfön som försökte snurra hjulen samtidigt hatandes mig. Den gick svindåligt med för mager blandning :)

Sägs vara Volvo som var den första ägaren av Prius i Sverige = flög ner o frakta hem en så fort den släpptes utanför tullarna, sägs det. Sen gick det ju undan för Volvo som vi vet.. tröttmössor.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu kanske inte lika förvånande med inofficiell vd cTjing fJong men då var det lite mera otippat, ändå.
..eller så var det gbg-avdelningen som tuffat sig över till staterna för att dom trodde dom fysiskt behövde investera och hämta bitcoin där och så kom dom tillbaka med bokstaven Y istället.

Inte helt osannolikt scenario # glenn.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Stackare. Fick du bara plats med fyra cylindrar i din leksakslåda? Hade jag velat ha elbilskomfort så hade jag ju behövt slänga in massa lösa plastbitar och en hastighetsberoende stenkross för att njuta av..eh..känslan.
Enda elbilen som har rimlig komfort (ljudnivån i annat än rullatorfart) är ju EQC (sannolikt EQS med). Har inte provat Lucid Air än dock men. Ahem. Prislappen..
Tyvärr bara fyra ja ? Saknar ljudet av min gamla OM606 turbo men hjälper i alla fall något att gnälla här.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nej. För tio år sedan var rätt tid att äga en bensinare. Nu börjar de bli överkomplicerde. Dieseln är ännu värre, den förstördes totalt för tio-femton år sedan med partikelfilter, adblue och common-rail, system som blir skitdyrt att hålla igång när bilen har mer än fem år på nacken.

Men moderna bensinbilar börjar bli samma sak. Se bara folk som försöker hålla live i gamla AMG och M-bilar när de är äldre än några år. Verkar ju halvt omöjligt utan att lägga en förmögenhet. Men även vanliga bilar börjar innehålla massor av sensorer som ska rapportera rätt värden i rätt sekvens, annars tycker centralenheten att något är fel och tänder verkstadslampan.
...och effekt som sänks pga avgaskrav pga höga skatter osv. Cooper S hade under några år 192hk. Inget märkvärdigt men OK. Nu i år får de bara 178hk. Då kommer de ner i en lägre klass. Så guldåldern har nog tyvärr passerat, med några få undantag som de flesta i alla fall inte har råd med.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror inte mycket på att det skulle bli dyrt eller svårt att hålla liv i nyare dieslar/bensinare.

Så lät säkert stofilerna som kallades Förgasar-Bengt och Kamskafts-Kålle nånstans där runt 87. Ockockock, ackackack, det kommer aaaldrig att funka med katalysator som kostar mer än bilen och sånadäringa Japaner (ECU) som lägger av hele tiiiin! He går aaaaldrig.

Nåväl. Tredjepartsmarknaden är femjävlig.
Fick prisuppgift på ett nytt komplett avgassystem (med kartar etc) från BMW till nya 545an. 15lök. Det är billigare än ett helsystem till en pissig jävla radfyra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

2021-05-20 17:37​

Texas vill införa straffskatt på elbilar - degen måste in​



Den amerikanska delstaten röstade nyligen ner ett förslag om att lägga 200 USD i skatt på varje elbil på grund av uteblivna skatteintäkter. Istället gäller nu ett hårdare förslag om 240 USD om året, plus en kilmometerskatt.
Skattepotential uppradade utanför byns ena gym
Degen måste som bekant in, och även i USA har man skatt på fossila bränslen, om än inte lika hög skatt som i Sverige. Således vill oljestaten Texas nu införa straffskatter på elbilar. Förslaget om 200 USD per år och bil röstades ner.

Det nya aktuella förslaget är på 240 USD per år eller 190 USD om bilen väger under 2 700 kg, dvs inte en Tesla Model X. Till detta ska en kilometerksatt läggas från 30 USD för 480 mil om året till maximalt 240 USD om man kör mer än 1 900 mil. I fallet 1 900 mil per år blir alltså skatten per mil 8.32*(240+240)/1900=2.1 SEK per mil vid dagens växelkurs 8:32 USDSEK.

Man får väl se det som framsynt av Texas.

Via Tesla Club Sweden.

Till saken hör att Tesla just nu bygger en fabrik i Austin i delstaten, Giga Texas, med förväntade 10 000 direkt anställda, och som ska bygga Cybertruck, Model 3, Model Y och den kommande lastbilen Semi. Även den twittrande VD:n och storägaren i bolaget, Elon Musk har uppgett att han kommer flytta från f-ing California till Texas. Vilket dock inte verkar hindra lagstiftarna i delstaten från att straffbeskatta elbilar.

I Sverige har Energimyndigheten gett IVL och Chalmers uppdraget att utreda en kilometerskatt, för att täcka upp framtida förlorade skatteintäkter om cirka 50 miljarder kronor om året från de fossila drivmedlen. Det svenska förslaget är en GPS-baserad kilometerskatt om upp till 6:- SEK per mil, men det har ännu inte lagts fram som lagförslag i riksdagen. För elbilar ska skatte bli upp till 5:- SEK per mil i storstäderna, men 0:- SEK på landsbygden. Exakt hur detta ska genomföras rent praktiskt är dock höljt i dunkel och enligt utredningen ska det tidigast införas 2025. Alla bilar skulle behöva utrustas med någon form av GPS, som med hög precision rapporterar in allt kördata till myndigheterna för korrekt beskattning storstad-småstad-motorvägar-landsbygd. Man kan ju gissa att ett sådant system också kan drabbas av viss ändamålsglidning.

Återstår nu att se när straffskatt på miljöfordon införs även i Sverige. Degen måste in i ugnen, om man ska kunna baka den offentligförsörjda kakan.
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top