2021-04-28 11:17
Tesla-priser på Kia/Hyundais nya elbilar - Polestar 2 framstår som prisvärd
Kia och Hyundai har offentliggjort priserna på sina nya elbilar, och Tesla Model 3 och Model Y framstår som prisvärda. Men mest prisvärd verkar Polestar 2 vara, medan Volvo XC40 Recharge inte längre verkar finnas på annat än Volvos nya koncept Care by Volvo. En sammanställning av priser nedan.
Ett urval av nya elbilar nedan. Standarderbjudande, inga tillägg, färgbyten etc.
Min egen erfarenhet är att jag aldrig kört mer än 350 km utan att ladda via naturlig paus, men som Teslaägare laddar jag sällan batteriet fullt, 70% och 70 kWh till vardags, 90% eller 90 kWh på långresor, där jag kanske laddar uppåt 95-100% precis innan avfärd, men det behövs sällan. De flesta kommer klara sig utmärkt på normal räckvidd nedan men det inser man nog inte om man är en fossilbilist med räckviddsångest.
Normal räckvidd
Volkswagen ID.4 City 51 kWh 340 km WLTP 446 900:-
Volvo XC40 Recharge 78 kWh +400 km WLTP 702 500:- (enligt Bilia)
Polestar 2 Standard Range 420 km WLTP 489 000:-
Tesla Model 3 Standard Range Plus 448 km WLTP 549 990:-
Lång räckvidd
Volkswagen ID.4 Life 77 kWh 522 km WLTP 509 900:-
Polestar 2 Long Range Single Motor 515 km WLTP 539 000:-
Hyundai Ioniq 5 First Edition RWD 72.6 kWh 481 km WLTP 544 900:-
Kia EV6 77.4 kWh 510 km WLTP 569 900:-
Tesla Model 3 Long Range 614 km WLTP 619 990:-
Tesla Model Y Long Range 505 km WLTP 719 900:-
Kia EV6 upp till 749 600:- för fyrhjulsdrift och premiumutförande EV6 GT medan Hyundai Ioniq5 AWD går på 579 900:-. Den dyraste ID.4 Max går på 624 900:- SEK. Polestar 2 Long range Dual Motor går på 589 000:-. Tesla Model 3 Performance kostar 689 900:- och Model Y Performance 769 900:-. Samtliga dessa avser standardutförande utan tillval.
Som man ser här är pratar vi om Tesla-priser på premiumversionerna av såväl Kia, Hyundai och Volkswagen. Polestar 2 framstår därmed som prisvärd och är antagligen det bästa alternativet för den som vill hosta upp de här beloppen eller utnyttja motsvarande kreditutrymme. Tydligt är att billiga elbilar fortfarande är en hägring och kommer nog förbli så.
Titta exempelvis på Ionig 5 för 540 kSEK med 481 km i räckvidd. Det är tre mil längre räckvidd än en Tesla Model 3 Standard Range, som kostar 550 kSEK. Om man nu prompt behöver köra bil i fem timmar utan att ens ta en paus för kaffe eller avträde.
I sammanhanget är det intressant att notera att Volvo XC40 Recharge, är prissatt som en långräckviddig Tesla, men har normal räckvidd. Volvo Cars hemsida levererar bara Care by Volvo-priser per månad och att bilen inte verkar säljas kontant. Priset ovan är därför hämtat från Bilia. Bilen kommer säkert bli en svensk succé ändå, det är ju en Volvo, men hur någon vid sina ekonomiska sinnes fulla bruk utomlands kan köpa en Volvo XC40 Recharge lämnas som en övning. Den betydligt större Tesla Model Y har längre räckvidd, enormt mycket mer utrymme och Superchargernätverket, samt kommer från den elbilsleverantör som antagligen bäst vet vad de sysslar med, och prisskillnaden är mindre än 20 000:- kronor.
Vill du inte ha en Tesla så är bloggens förslag en Polestar 2 Standard Range, som nu verkar vara ganska färdig och ett köp idag bör innebära att man faktiskt får det som anges i säljmaterialet. Med tre år som elbilsägare och en Tesla Model S 100D har jag aldrig behövt mer än 35 mils räckvidd utan naturlig paus där man kan ladda - då kör jag ändå 4 000 mil om året.
Med reservation för att jag använder Tesla Supercharger vid behov, vilka sällan hittas längre isär än 10 mil, vilket kan göra att min upplevelse inte skulle vara den samma som någon som inte kör Tesla.
Planerar man sina långresor behövs knappt ens 35 mil, utan normalt ligger man på 20 - 25 mil mellan stopp - att göra fler stopp på laddningsvolym där batterierna laddar snabbast är inte långsammare än att göra ett stopp - att ladda två gånger a 10 minuter tar lika lång tid som en gång a 20 minuter, så behovet av lång räckvidd är överdrivet så länge du inte sträckkör fem timmar utan paus. Vilket jag har fått lära mig att alla fossilbilister gör dagligen. Större batteri gör inte att det går snabbare att ladda på långa sträckor.