Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

2021-04-28 11:17​

Tesla-priser på Kia/Hyundais nya elbilar - Polestar 2 framstår som prisvärd​


Kia och Hyundai har offentliggjort priserna på sina nya elbilar, och Tesla Model 3 och Model Y framstår som prisvärda. Men mest prisvärd verkar Polestar 2 vara, medan Volvo XC40 Recharge inte längre verkar finnas på annat än Volvos nya koncept Care by Volvo. En sammanställning av priser nedan.

Chickenrace Polestar 2 vs Tesla Model S

Ett urval av nya elbilar nedan. Standarderbjudande, inga tillägg, färgbyten etc.

Min egen erfarenhet är att jag aldrig kört mer än 350 km utan att ladda via naturlig paus, men som Teslaägare laddar jag sällan batteriet fullt, 70% och 70 kWh till vardags, 90% eller 90 kWh på långresor, där jag kanske laddar uppåt 95-100% precis innan avfärd, men det behövs sällan. De flesta kommer klara sig utmärkt på normal räckvidd nedan men det inser man nog inte om man är en fossilbilist med räckviddsångest.

Normal räckvidd
Volkswagen ID.4 City 51 kWh 340 km WLTP 446 900:-
Volvo XC40 Recharge 78 kWh +400 km WLTP 702 500:- (enligt Bilia)
Polestar 2 Standard Range 420 km WLTP 489 000:-
Tesla Model 3 Standard Range Plus 448 km WLTP 549 990:-

Lång räckvidd

Volkswagen ID.4 Life 77 kWh 522 km WLTP 509 900:-
Polestar 2 Long Range Single Motor 515 km WLTP 539 000:-
Hyundai Ioniq 5 First Edition RWD 72.6 kWh 481 km WLTP 544 900:-
Kia EV6 77.4 kWh 510 km WLTP 569 900:-
Tesla Model 3 Long Range 614 km WLTP 619 990:-
Tesla Model Y Long Range 505 km WLTP 719 900:-

Kia EV6 upp till 749 600:- för fyrhjulsdrift och premiumutförande EV6 GT medan Hyundai Ioniq5 AWD går på 579 900:-. Den dyraste ID.4 Max går på 624 900:- SEK. Polestar 2 Long range Dual Motor går på 589 000:-. Tesla Model 3 Performance kostar 689 900:- och Model Y Performance 769 900:-. Samtliga dessa avser standardutförande utan tillval.

Som man ser här är pratar vi om Tesla-priser på premiumversionerna av såväl Kia, Hyundai och Volkswagen. Polestar 2 framstår därmed som prisvärd och är antagligen det bästa alternativet för den som vill hosta upp de här beloppen eller utnyttja motsvarande kreditutrymme. Tydligt är att billiga elbilar fortfarande är en hägring och kommer nog förbli så.

Titta exempelvis på Ionig 5 för 540 kSEK med 481 km i räckvidd. Det är tre mil längre räckvidd än en Tesla Model 3 Standard Range, som kostar 550 kSEK. Om man nu prompt behöver köra bil i fem timmar utan att ens ta en paus för kaffe eller avträde.

I sammanhanget är det intressant att notera att Volvo XC40 Recharge, är prissatt som en långräckviddig Tesla, men har normal räckvidd. Volvo Cars hemsida levererar bara Care by Volvo-priser per månad och att bilen inte verkar säljas kontant. Priset ovan är därför hämtat från Bilia. Bilen kommer säkert bli en svensk succé ändå, det är ju en Volvo, men hur någon vid sina ekonomiska sinnes fulla bruk utomlands kan köpa en Volvo XC40 Recharge lämnas som en övning. Den betydligt större Tesla Model Y har längre räckvidd, enormt mycket mer utrymme och Superchargernätverket, samt kommer från den elbilsleverantör som antagligen bäst vet vad de sysslar med, och prisskillnaden är mindre än 20 000:- kronor.

Vill du inte ha en Tesla så är bloggens förslag en Polestar 2 Standard Range, som nu verkar vara ganska färdig och ett köp idag bör innebära att man faktiskt får det som anges i säljmaterialet. Med tre år som elbilsägare och en Tesla Model S 100D har jag aldrig behövt mer än 35 mils räckvidd utan naturlig paus där man kan ladda - då kör jag ändå 4 000 mil om året.

Med reservation för att jag använder Tesla Supercharger vid behov, vilka sällan hittas längre isär än 10 mil, vilket kan göra att min upplevelse inte skulle vara den samma som någon som inte kör Tesla.

Planerar man sina långresor behövs knappt ens 35 mil, utan normalt ligger man på 20 - 25 mil mellan stopp - att göra fler stopp på laddningsvolym där batterierna laddar snabbast är inte långsammare än att göra ett stopp - att ladda två gånger a 10 minuter tar lika lång tid som en gång a 20 minuter, så behovet av lång räckvidd är överdrivet så länge du inte sträckkör fem timmar utan paus. Vilket jag har fått lära mig att alla fossilbilister gör dagligen. Större batteri gör inte att det går snabbare att ladda på långa sträckor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alla bilar skulle behöva utrustas med någon form av GPS, som med hög precision rapporterar in allt kördata till myndigheterna för korrekt beskattning storstad-småstad-motorvägar-landsbygd. Man kan ju gissa att ett sådant system också kan drabbas av viss ändamålsglidning.
Det skulle väl aldrig änvändas till att övervaka hastigheten....
Typ som IPRED-lagen som skapade en helt ny branch med porrutpressare som drar in närmare 1 miljard om året i riktade utpressningar mot folk här i landet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man måste inte köpa en dyr Tesla, det finns billigare! :tummenupp
Om det sedan fortfarande kallas bil kanske inte den modärna, bekväma människan tycker. :hihi


1622367298218.png

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fånigt att kalla det för straffskatt. Inför "transportskatt" för alla precis som man gjorde med TV-licensen.
Baserad på hur långt man har mellan jobb och hemmet + en schablon över hur mycket man behöver resa för att införskaffa föda per år.
Jobbar du hemma slipper du givetvis skatta.
Alternativt får alla medborgare en GPS och man skattar per kilometer man färdas utanför hemmet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De båda främre elmotorerna levererar 340 hästkrafter (250 kW) samt 280 newtonmeter vardera och de båda bakre 612 hästkrafter (450 kW) och 900 newtonmeter vardera. Det ger oss totalsiffror på 1 904 hästkrafter (1 400 kW) och 2 360 newtonmeter, dock uppger Rimac att totaleffekten ligger på 1 914 hästkrafter.
Det går undan när plattan trycks mot mattan – Rimac Nevera gör 0-100 km/h på 1,97 sekunder och 0-300 km/h på 9,3 sekunder.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En elbil för persontransport ska ha max 100 hästar och 200 Nm i vrid och hastighetsbegränsad till 130 om nu inte "112" kan låsa upp den i 60 minuter för brådskande fall - vad är annars vitsen för miljön? Jepp, är sur och grinig efter att ha lyssnat fyra timmar på motorklippare, trimmers och 4-hjulingar istället för fågelkvitter den gångna kvällen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En elbil för persontransport ska ha max 100 hästar och 200 Nm i vrid och hastighetsbegränsad till 130 om nu inte "112" kan låsa upp den i 60 minuter för brådskande fall - vad är annars vitsen för miljön? Jepp, är sur och grinig efter att ha lyssnat fyra timmar på motorklippare, trimmers och 4-hjulingar istället för fågelkvitter den gångna kvällen.
Den stora vitsen för miljön är ju att folk SKAFFAR elbil när de byter bil. Därför måste de vara attraktiva och locka med tex prestanda, bra räckvidd, låga servicekostnader osv.

Själv skulle jag ALDRIG köpa en elbil med mindre än 500 hk... :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En elbil för persontransport ska ha max 100 hästar och 200 Nm i vrid och hastighetsbegränsad till 130 om nu inte "112" kan låsa upp den i 60 minuter för brådskande fall - vad är annars vitsen för miljön? Jepp, är sur och grinig efter att ha lyssnat fyra timmar på motorklippare, trimmers och 4-hjulingar istället för fågelkvitter den gångna kvällen.
Du kan inte ha en sådan begränsning. Det blir helt orimligt. Du kan möjligen begränsa motoreffekten men vridet kan man inte begränsa då det är beroende av utväxlingen. En elmotor med direktdrift på hjulen som ger 200 nm blir dödstråkigt. En elmotor med en utväxling på 1:1000 med 200 nm kommer att kunna elda däck utan vidare. Vrid är en funktion av effekten och därmed räcker det att begränsa effekten då den sekundärt begränsar vridet på rätt sätt. Att bara begränsa vridet är en riktigt dum idé och ett sådant förslag skulle jag möjligen kunna förvänta mig från en korkad politiker. Inte från dig. Jag tror att du faktiskt vet bättre.

Dessutom är begränsningar av toppeffekten inte det smartaste att göra då det i så fall bör göras för samtliga fordon och dessutom vara en begränsning relaterat till effekten. 100 hk i en 3 ton tung bil blir trögt. 100 hk i en motorcykel på 200kg är tillräckligt för att vara ganska roligt. Så ska det vara någon begränsning så borde det i så fall vara begränsning i hk/kg och ska det vara en begränsning så ska den gälla alla fordon oavsett drivmedel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Rimac Nevera går att göra rök med om man vill.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan inte ha en sådan begränsning. Det blir helt orimligt. Du kan möjligen begränsa motoreffekten men vridet kan man inte begränsa då det är beroende av utväxlingen. En elmotor med direktdrift på hjulen som ger 200 nm blir dödstråkigt. En elmotor med en utväxling på 1:1000 med 200 nm kommer att kunna elda däck utan vidare. Vrid är en funktion av effekten och därmed räcker det att begränsa effekten då den sekundärt begränsar vridet på rätt sätt. Att bara begränsa vridet är en riktigt dum idé och ett sådant förslag skulle jag möjligen kunna förvänta mig från en korkad politiker. Inte från dig. Jag tror att du faktiskt vet bättre.

Dessutom är begränsningar av toppeffekten inte det smartaste att göra då det i så fall bör göras för samtliga fordon och dessutom vara en begränsning relaterat till effekten. 100 hk i en 3 ton tung bil blir trögt. 100 hk i en motorcykel på 200kg är tillräckligt för att vara ganska roligt. Så ska det vara någon begränsning så borde det i så fall vara begränsning i hk/kg och ska det vara en begränsning så ska den gälla alla fordon oavsett drivmedel.

Det är därför som växellåda är bra även på elbilar. Fast det räcker ju med två växlar.
Men visst kan man göra som Tesla och köra enväxlat om man har en motor med onödigt hög effekt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så ska det vara någon begränsning så borde det i så fall vara begränsning i hk/kg och ska det vara en begränsning så ska den gälla alla fordon oavsett drivmedel.
Eftersom jag är på lite bättre humör idag när PWA305 gick igenom besiktningen ändrar jag mig och säger istället: Begränsa axet 0-100 till 14 sekunder. Alltså lixom, jag är bara lite dum och eländig och slänger ur mig floskler - precis som våra kära politiker - som blev överaskade över att man är avlyssnade av NSA - samt skickar fram "intelligentian" att förklara både det, klanskjutningar och pensionssystemet då "vi har det under kontroll".
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är därför som växellåda är bra även på elbilar. Fast det räcker ju med två växlar.
Men visst kan man göra som Tesla och köra enväxlat om man har en motor med onödigt hög effekt.
Opel manta gte ny elbil i gammal tappning men!!!!!!!! 5 växlad manuell???? bara 145 HP o 250 ich Nm men MANUELL VÄXELLÅDA om denna blir verklighet, vilket 98% av potentiella köpare tycker att den skall bli, tja även jag skulle mycket väl tänka mej denna
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Opel manta gte ny elbil i gammal tappning men!!!!!!!! 5 växlad manuell???? bara 145 HP o 250 ich Nm men MANUELL VÄXELLÅDA om denna blir verklighet, vilket 98% av potentiella köpare tycker att den skall bli, tja även jag skulle mycket väl tänka mej denna

Men va fan!? Fem växlar på en elbil är ju bara jobbigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förr i världen fick man kontroll med manuell låda. Med elbil har man kontrollen - och mycket exaktare - i en pedal. Så manuell låda på elbil är ett strålande exempel på feltänk pga gamla tankemönster.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är därför som växellåda är bra även på elbilar. Fast det räcker ju med två växlar.
Men visst kan man göra som Tesla och köra enväxlat om man har en motor med onödigt hög effekt.
Växellåda på elbil är ett feltänk i grunden. Anledningen till att vi behöver växellåda på våra bensin och dieselbilar är för att spannet där motorn är användbar är så litet. Under 1000 varv finns det inte mycket att hämta. En elmotor däremot ger fullt moment från början.
Så det man gör är att man ser till att elmotorn har en utväxling som gör att den uppnår önskad toppfart och sedan dimensionerar man den med avseende på moment och effekt så att den skall klara det sammt kunna starta från stillastående tillräckligt rappt.
En växellåda gör att man får förluster. Det är ofrånkomligt. Och en extra förlust i form av friktion i en elbil som redan från början är lite problematiskt med avseende på räckvidden är riktigt dåligt. Det är av den anledningen som ingen av de rena elbilarna som finns på marknaden idag har växellåda.
Det är endast hybriderna som har en planetväxel men den sitter där för att man måste kunna koppla ihop elmotorn med en bensinmotor som ju måste kunna ligga inom ett visst varvtalsspann.
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top