Jag minns inte hur diskussionen började, och med den där attityden är jag inte så intresserad av att fortsätta heller.
Hoppas mina inlägg varit till någon sorts nytta i alla fall. Jag har trots allt arbetat inom elbilsindustrin. Mest med mjukvara. Men jag har även spenderat många timmar i dynorummet. Både vid enhetstest av motor och transmission, samt bil på rullande landsväg. Och haft långa samt med utvecklarna, som byggt på kunskaperna jag fått från mitt privata intresse inom ämnet.
Det blir faktiskt lite tröttsamt att bli ifrågasatt, sedan förklarar man sitt resonemang och på det följer sådana svar som indikerar att ni i en lång förklaring bara läst ordet "växlar" men ändå måste opponera.
Den första som informerade mig om att även elbilar har fördel av en växellåda jobbade åtminstone då med ungefär samma som dig inom fordonsindustrin i Göteborg. Tänk så skilda uppfattningar det kan finnas inom ett gebit trots att ni jobbar i samma bransch och i samma land. Fram till dess trodde jag som er. Själv kan villigt erkänna att min kunskap om elmotorer är väldigt liten jag har däremot hyfsade kunskaper om traditionella motorer och fordonsdynamik. Och jag tycker begränsningarna med enväxlat syns ganska tydligt.
Jag har tyvärr inget mer sakligt att tillföra utan att jag återigen upprepar något som jag redan sagt.
Möjligen kan jag ifrågasätta varför Rimac(Vem är dom?) tror sig veta bättre än Porsche som är del av världens största fordonskoncern.
Rimac har iofs möjligen ändå rätt då dom ju pratar om supersportbilar som ändå behöver runt 500-1000 hk för att nå sina extrema toppfarter och en motor med sån effekt kommer ju automatiskt ha mer vridmoment än vad däcken tål med de utväxlingar som är aktuella. Enda vinsten där blir väl gissningsvis någon enstaka procent bättre verkningsgrad.
Man kan ju även se hur det historiskt sett ut inom fordonsutvecklingen, ofta kommer de nya "uppfinningarna" på sportbilar och premiumbilar för att många år senare hamna på på dussinbilar.
Turbo, överliggande kamaxlar, variabla ventiler, insprutning, fönsterhissar, centrallås osv
Det är alltså inte så långsökt gissning att det vi ser på en Porsche idag kanske sitter på Audi och/eller VW om 10 år. Medan Skodan kommer kanske alltid levereras som enväxlad.
Visst kanske jag har fel och Porschen blir kanske historia som den enda elbilen som producerades med växellåda. Min gissning är ändå att den bara är den första av fler modeller.