Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En väldigt stark elmotor är vare sig särskilt stor eller särskilt dyr, det är ännu batteriet som är det dyra i en elbil. Porsche har som jag förstått det valt två växlar för att den skall få bättre prestanda/vrid i högre farter, dvs på andra sidan 200 km/h. Både fartprestanda och effektivitet/räckvidd.

Viktigt för Porsche som varumärke, i praktiken inte alls.

Det som begränsar effekten är oftast batteriets förmåga att leverera effekt och där spelar konstruktion, kylning osv stor roll. Länkar till förklaringar osv finns flera gånger tidigare i denna enorma tråd.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja, där ser du ju vilken begränsning det blir med enväxlat.

Dom har satt en utväxling som ger tillfredsställande acceleration men toppfarten blir lidande. Kanske inget problem för dig men det är ändå en kompromiss.

Är en skåpbil, det är fanimig perfekt ;) Nästan alltid iaf.

Kompromiss blir det bara mot vad som har varit men inte för vad det är filosofiskt talat samtidigt jag delvis tycker att du har en poäng. Sen kanske vi ser olika på faktiska utdelningen av den.

Att det inte blir något pendlingsämne för Hitlers motorväg ger nog dom flesta (big picture) blanka fan i men optimering/verkningsgrad är såklart intressant. Man upptäcker små detaljer vartefter när man sitter på ett batteri och om jag håller benet en nämnvärd sträcka med 135 på mätaren så är effektmätaren den intressanta. Den visar om så inställd faktisk distribution och snitt samtida, det är nästan magiskt att se hur effektivt systemet kan jobba och gör så sömlöst direkt genast hela tiden = den petar bara i så mycket till hjulen för att hålla siffran 135 så konstant som möjligt.. såklart men efter alla år med förbränningsmotor är det en fröjd att se. Faktiskt.

I en app kan jag se varvtalet, tyvärr är inte blåtanden särskilt sömlös men har inte listat ut hur jag skulle kunna plocka ut signalen till en fysisk mätare, ännu.

Risken jag ser med växlar är att dom bygger något skräp i vanlig ordning som strular i 5 år, sen tillverkas något bra en kortare period tills något ljushuvud kommer på ett nytt livselixir som inte fungerar i praktiken.

:)

Här är ett sömnpiller från morgonpendling men kanske intressant för den det intresserar, inte en Leaf såklart men den appen. Varvtalet uppe till vänster o.s.v., några gånger under klippet bläddrar jag förbi några andra vyer i appen men inget naket, tyvärr inget elljud för jag hade musik på under skärminspelningen som jag måste tysta för att yout...:


 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vadå håller inte med? Jag tycker du understryker precis vad jag säger.

100 kW brukar räcka för att accelerera ända upp till 200 km/h och 500 kW hamnar en bra bort bortanför 300 km/h med "rätt utväxling".
Man väljer att begränsa motorns prestanda. Istället för att ha en platt momentkurva med 100kW vid 2000rpm, 200 kW vid 4000 rpm, 300 kW vid 6000 rpm, osv, som man skulle kunna få ut ur tex en Leafmotor, så mappar man den med hög effekt på låga varv, och sedan konstant effekt. Det betyder att momentkurvan, eller den drivande kraften om man så vill, faller ganska tvärt från den punkten.

Man får en drivande kraft mot hastighet som liknar en bil med växellåda, fast utan pucklarna i växlingarna:

Sen begränsar man varvtalet av flera skäl, vilket gör att toppfarten blir lägre än effekten medger. En växel till skulle förbättra verkningsgraden i hög fart. Men eftersom bilarna optimeras för hög verkningsgrad under vardaglig körning och WLTP är det inte intressant för vanliga bilar att ha en växel till.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Som att han inte vet eller vad?

Tesla följer helt the American way. Det är som när man köper kaffe i USA, man blir först imponerad av att man får en stor kopp som satan, men så fort man tar första smutten märker man att nåt är fel så man tar av locket, tittar ner och det är så blaskigt att man ser botten på den stora koppen.

Förr var det en stor v8 som imponerade i en bil som i övrigt imponerade lika lite som en Lada.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Iofs dom extrema värdena på en knip käft snabb bil kanske ingen behöver men kan inte låta bli att undra över 12000 varv som kanske ändå var en mer välutvecklad siffra än den senare på 17 700 varv efter några nätters arbete med oklar blaskighet i kaffet :)

-Jippiehoo dom spara 60kg, motorn kommer iofs dödens dö 63% snabbare och värmeutvecklingen frosta av tre bilar bakom och en framför.. men vi(..typ som i mänskligheten) gjorde det! Tvåväxlat är för damtralla, fråga grabbarna i spandex, Porsche är dumma, jag är skribent så jag vet minsann vad någon annan har sagt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja, som jag sagt flera gånger så kan man ha en stor motor istället för växlar. Och för 400 km/h krävs det en stor motor oavsett.
Jag minns inte hur diskussionen började, och med den där attityden är jag inte så intresserad av att fortsätta heller.

Hoppas mina inlägg varit till någon sorts nytta i alla fall. Jag har trots allt arbetat inom elbilsindustrin. Mest med mjukvara. Men jag har även spenderat många timmar i dynorummet. Både vid enhetstest av motor och transmission, samt bil på rullande landsväg. Och haft långa samt med utvecklarna, som byggt på kunskaperna jag fått från mitt privata intresse inom ämnet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag minns inte hur diskussionen började, och med den där attityden är jag inte så intresserad av att fortsätta heller.

Hoppas mina inlägg varit till någon sorts nytta i alla fall. Jag har trots allt arbetat inom elbilsindustrin. Mest med mjukvara. Men jag har även spenderat många timmar i dynorummet. Både vid enhetstest av motor och transmission, samt bil på rullande landsväg. Och haft långa samt med utvecklarna, som byggt på kunskaperna jag fått från mitt privata intresse inom ämnet.

Det blir faktiskt lite tröttsamt att bli ifrågasatt, sedan förklarar man sitt resonemang och på det följer sådana svar som indikerar att ni i en lång förklaring bara läst ordet "växlar" men ändå måste opponera.

Den första som informerade mig om att även elbilar har fördel av en växellåda jobbade åtminstone då med ungefär samma som dig inom fordonsindustrin i Göteborg. Tänk så skilda uppfattningar det kan finnas inom ett gebit trots att ni jobbar i samma bransch och i samma land. Fram till dess trodde jag som er. Själv kan villigt erkänna att min kunskap om elmotorer är väldigt liten jag har däremot hyfsade kunskaper om traditionella motorer och fordonsdynamik. Och jag tycker begränsningarna med enväxlat syns ganska tydligt.

Jag har tyvärr inget mer sakligt att tillföra utan att jag återigen upprepar något som jag redan sagt.
Möjligen kan jag ifrågasätta varför Rimac(Vem är dom?) tror sig veta bättre än Porsche som är del av världens största fordonskoncern.

Rimac har iofs möjligen ändå rätt då dom ju pratar om supersportbilar som ändå behöver runt 500-1000 hk för att nå sina extrema toppfarter och en motor med sån effekt kommer ju automatiskt ha mer vridmoment än vad däcken tål med de utväxlingar som är aktuella. Enda vinsten där blir väl gissningsvis någon enstaka procent bättre verkningsgrad.

Man kan ju även se hur det historiskt sett ut inom fordonsutvecklingen, ofta kommer de nya "uppfinningarna" på sportbilar och premiumbilar för att många år senare hamna på på dussinbilar.
Turbo, överliggande kamaxlar, variabla ventiler, insprutning, fönsterhissar, centrallås osv

Det är alltså inte så långsökt gissning att det vi ser på en Porsche idag kanske sitter på Audi och/eller VW om 10 år. Medan Skodan kommer kanske alltid levereras som enväxlad.

Visst kanske jag har fel och Porschen blir kanske historia som den enda elbilen som producerades med växellåda. Min gissning är ändå att den bara är den första av fler modeller.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ville minnas att Audi trolla med växlar i räjsing, nog det här jag sett någon gång. Solklart för er ingenjörer men lite svart på vitt även om 20 000 varv är ett tveksamt exempel, kanske.

 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla (Elon) meddelade igår att Plaid+ stryks ur programmet. Den utlovade längre räckvidden försvinner således som alternativ. Ont om celler? Inte heller blir det nån högre kapacitet på laddning? Inte tillfälligt inställd utan helt borttagen för att ”Plaid är bra nog”. (Skiljer bara jättemycket i räckvidd…)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Läste i något annat forum att det finns diskussion att inte sälja mer batterikapacitet än vad kunden behöver för att spara på råvaror. Smart i teorin fast nog svårare att sälja in i praktiken.

-Ja men villhöver 737hk och 100 mils räckvidd.. vadå? Jo 2 mil om dagen pendlar jag 225 dagar om året, hurså?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Teslas sätt att variera produkterna är en smula hoppigt. Det är olika modeller som kommer till och stryks och plötsligt är olika funktioner standard och priserna skuttar iväg.
Produktplanering by ADHD.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bra betyg för en tillverkare som har 3-4 (5?) modeller att hålla reda på :hihi (..säger dock inte att resten har rätt med den omvända infarkten i modellutbudet)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om överhettning inte är något problem så undrar jag varför elbilarna bara tillåter fullt effektuttag under en begränsad tid? Ganska kort tid.

Och varför har elbilarna så hög effekt trots att den sortens körning snabbt tömmer batterierna?

Varför säger Porsche att det är bättre med två växlar? Övriga fordonsindustrin tycker ju iofs förstås fortfarande som dig men Porsche har knappast infört den tvåväxlade lådan för att det är roligt.

Hela diskussionen har redan gått i rundgång nu och vi kommer inte närmare varandra så vi får väl vänta 10 år och se hur det blev.

En av dom med låg effekt.
Renault Zoe, 135hk, toppfart 140 km/h. Inte för att man behöver mer i Sverige, men en bensin Golf med 135 Hk gör nog 200 km/h och lika snabbt 0-100 km/h. Enväxlat är uppenbart en kompromiss.
Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln.
Överhettning är endast ett problem vid långvarig hög belastning. För att du långvarigt skall kunna ha hög belastning så krävs att du släpar på något tungt.
Eller att du håller plattan i mattan på autobahn då. Men då är du uppe på hastigheter där räckvidden blir ytterst begränsad. Faktum är att problemet med överhettning är en fråga om hur man dimensionerar kylsystemet. Bensinbilar har samma problem. Om man dimensionerar kylsystemet för att klara av en viss effekt och sedan tar ut mer effekt än så så kommer även en bensinbil att få problem med överhettning.
Elbilarna är inte värre drabbade i det avseendet. Däremot så är det så att eftersom en starkare elmotor inte är speciellt mycket tyngre så kan man stoppa i den och få en bil som får lite högre toppeffekt och därigenom blir lite rappare i accelerationen och så kan man låta styrelektroniken släppa på lite mer effekt än kylningen är dimensionerad för under korta stunder.
Det är för övrigt batteriet som är känsligast för överhettning vid höga effektuttag. Elmotorerna (i vart fall i dom fall där dom är vätskekylda) är inte den delen som drabbas av överhettningen primärt.

Vad gäller frågan att Porsche valt att ha två växlar har ju att göra med att i och med att dom gör det så kan dom få ett högre moment på hjulen vid acceleration i lägre hastigheter. Det ger snabbare acceleration. Men det är knappast inom ramen för att få en acceptabel acceleration. Dom vill ju gärna försöka slå tesla på fingrarna i acceleration och genom att göra det så kan dom få ner mer moment till drivhjulen utan att öka på motorn effekt. Men dom förlorar lite på att dom har en växellåda. Porsche är ju bland dom som har högst förbrukad mängd elenergi för körd sträcka. Dvs det sker till priset av lite större förluster men för Porsche så är det en acceptabel kompromiss eftersom dom vill sälja en prestandabil. Att Porschen ligger i botten vad gäller energieffektivitet säger ju att dom inte prioriterat det speciellt högt i sin utveckling.

Så ja. Du kan få lite snabbare acceleration med lägre utväxling vilket då kräver en växellåda för att få hög toppfart. Men i praktiken så tror jag faktiskt att dom inte tjänar speciellt mycket jämfört med att stoppa in en motor som klarar av att ge högre moment istället. Och dom förlorar som sagt i friktionsförluster.
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top