Stockholm sätter deadline för bensin- och dieselbilar
All trafik i Stockholm ska gå på el 2030. Enda undantaget är laddhybrider som kan låsas till batteridrift.Av Magnus Fröderberg
Publicerad i dag, 11:01
Den blågröna majoriteten i Stockholms stadshus vill få bort all trafik som ger utsläpp till 2030. Det skriver de i en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet.
Målet ska ske med piska och morot, men utan förbud. Så här lyder målet.
Moroten i sammanhanget är att hälften av alla garageplatser i staden ska ha laddmöjlighet inom tre år. Det planeras också fler laddplatser i Stockholms förorter."Trafiken i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri år 2030. Det innebär att resor och transporter ska gå på el."
Piskan är att bensin- och dieselbilar får högre trängselskatt än elbilar. Laddhybrider som installerar ett geofencelås som spärrar framdriften till el inom vissa områden får också det lägre priset.
Stockholm stad bestämmer inte över trängselskatten, de måste få igenom ett beslut i riksdagen för att kunna införa separata trängselavgifter.