Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Trevligt för Tesla att detta är en nyhet (=ovanlig händelse, kan tidningen locka läsare med)
Motsvarande "Fel på Microsofts mjukvara" miljoner(?) datorer måste uppgraderas är inte en nyhet.
Mina datorer brukar hålla sig från att krocka med andra datorer oavsett mjukvara.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En av de största fördelarna med elbil är att de inte läcker motorolja på vägen. Mer elbilar = bättre kurvgrepp för motorcyklar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mina datorer brukar hålla sig från att krocka med andra datorer oavsett mjukvara.
Men så sitter dom inte i bilar heller ? Eller har jag fel ?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Norska mil:



Kul med gratis testresultat på några minuter som måste tagit månader av arbete, typ kanske :) Nu ska jag bara lära mig tyda ett språk fullt av stavfel och påhittade ord..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan någon klok person förklara varför en farthållare är så markant mindre sparsam jämfört med fartbegränsare? Jag kan förstå vissa omständigheter o.s.v. plus att jag suttit o glott på mätarna ett antal mil men känns som att det måste vara något fundamentalt som skapar denna skillnad i förbrukning. Annars skulle man väl bygga farthållaren bättre, kan tyckas.

Alltså:

Farthållare - Strävar att konstant hålla inställd hastighet, ex. motlut som petar ner hastighetsmätaren kommer resultera i att motorn går på högvarv för att ta igen det. Utan att faktiskt ha dokumenterat tycker jag det verkar som att systemet enl. energimätaren använder mer gaspedal för att hålla jämn hastighet på platten än vad jag själv tror mig behöva.

Fartbegränsare - Strävar att hålla som mest inställd hastighet och vid framförallt jämn hastighet, utan lut, är det kul att se på energimätaren hur lite den behöver att putta i för att hålla marschfart.

Sen har vi det ofrånkomliga att man själv sitter o justerar beroende på trafiksituation med främst fartbegränsare vilket naturligtvis kan optimera totalen mot en statisk och korkad farthållare.

Beviset ligger dock i att om jag växlar från farthållare till inget eller fartbegränsare förlängs den beräknade sträckan laddningen ska räcka upp till en mil extra.

Vad är det fundamentala med att en farthållare inte är så snål, oavsett drivmedel?

Om det nu är det "konstanta" med farthållare som ställer till det, varför har man inte ett eko-alt. som jobbar med +/- 5km/h och målet är att hålla det så snålt som möjligt?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På några bilar jag har haft har man kunnat välja hur aggressivt den ska gasa för att hålla farten. Är det för klent så storknar bilen i långa backar. Det är inte bekvämt med för stor variation, tycker jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En elbil behöver ju inte varva för att hålla farten i uppförsbacken… dessutom regenererar den energi tillbaka till batteriet nedför.

Ditt resonemang hör nog hemma i en annan tråd. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motorn går inte på högvarv för att ta igen det. Motorn håller samma varv för samma hastighet. Däremot går det givetvis åt mer energi uppför än utför, men förlusterna ökar inte med mer än vikt*höjd.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja du menar så, jo jag tittar ju på en energimätare och inte varvräknare när jag glor i bilen förstås. Hinner nog inte idag men har tänkt ut en sträcka med lätt utför till plant och sen uppför en ganska duktig backe så får vi se vad skillnaden blir.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Motorn går inte på högvarv för att ta igen det. Motorn håller samma varv för samma hastighet. Däremot går det givetvis åt mer energi uppför än utför, men förlusterna ökar inte med mer än vikt*höjd.
Borde inte frågan om växellåda vara tämligen avklarad iom att Taycan TS torka av MS P100DL Raven Cheetah?
Teslan är lättare, har mer effekt och mer vrid. Ganska mycket mer effekt därtill.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ju anledningar till att Taycan har två växlar men mitt tidigare inlägg handlade inte om det. :)

Nu lever iofs den diskussionen igen iom Plaid som bara har en växel och torkar av samtliga produktionsbilar oavsett framdrivningsalternativ. Dock bara till 320 km/h och där hade det väl behövts en växel till för att utnyttja elmotorn på bästa sätt.

Det intressanta är att effektkurvorna på elmotorer har förändrats mycket på kanske 15 år. Tidigare var det i princip linjärt sluttande från 0 rpm och uppåt. Sedan kom elbilarna och då ffa Tesla där 2007-2008, Model S 2012 osv. Stor skillnad mot tidigare elbilar. Konkurrenterna tar upp jakten, utveckling sker osv.
Se bilden på kurvorna ovan och jämför.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tunga dom där hjulen..

På ganska kort tid och ingen laddlåda som är överdrivet upptagen, dom där krashpinnarna kommer nog få jobba vilken vinter som helst när eko-dubbfria överaskande snabbt slitna vinterdäcken halkar in. Skåpet kanske tippar hitåt av sättningar i marken, blixt ⚡dunder o jävel, macken bakom brinner upp.

Kanske:

20210710-183149.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tunga dom där hjulen..

På ganska kort tid och ingen laddlåda som är överdrivet upptagen, dom där krashpinnarna kommer nog få jobba vilken vinter som helst när eko-dubbfria överaskande snabbt slitna vinterdäcken halkar in. Skåpet kanske tippar hitåt av sättningar i marken, blixt ⚡dunder o jävel, macken bakom brinner upp.

Kanske:

20210710-183149.jpg
Är det bara jag eller lutar alla saker, som om de körts på, med undantag av de två skyddsstolparna?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hade iofs två pass med mig men.. tycker det alltid ser ut som begynnande slukhål kring dessa (oavsett leverantör) förutom i p-hus av betong då kanske. Fast där har jag varit nära att bryta röven 2 ggr p.g.a. halt golv/målad betong är bra spännande som blött. Mejlade centrum och elmarodör varav elmafgian svara att dom inte förfogar över själva platsen och centrumet skulle ta upp det på möte. Det var i vintras, fortfarande lika halt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tiderna förändras. Nya bilar fattar tydligen eld parkerade. Som om vi Göteborgare inte visste detta ?

Och då gäller det veta vilket bränsle. Så man kan lättare kan släcka.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns ju anledningar till att Taycan har två växlar men mitt tidigare inlägg handlade inte om det. :)

Nu lever iofs den diskussionen igen iom Plaid som bara har en växel och torkar av samtliga produktionsbilar oavsett framdrivningsalternativ. Dock bara till 320 km/h och där hade det väl behövts en växel till för att utnyttja elmotorn på bästa sätt.

Det intressanta är att effektkurvorna på elmotorer har förändrats mycket på kanske 15 år. Tidigare var det i princip linjärt sluttande från 0 rpm och uppåt. Sedan kom elbilarna och då ffa Tesla där 2007-2008, Model S 2012 osv. Stor skillnad mot tidigare elbilar. Konkurrenterna tar upp jakten, utveckling sker osv.
Se bilden på kurvorna ovan och jämför.
Alla motorer har ett optimalt varvtal. Så även elmotorer. Det är omkullrunkelig fakta som det kallas i vissa kretsar. Det skulle förvåna om det snart inte dyker upp CVT lådor för elbilar. Det kan spara mer i kostnad och vikt än lådan i sig.

att plaiden blir snabb har ju enkom att göra med enorma effektuttag. Precis som en dragster trots kopplingsslir 80% av tiden.
Jämförelsen var ju att lägre effekt men ändå högre vikt åt upp högre effekt och lägre vikt i de flesta intervall…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jobbigt det här med elbil. Först så börjar den säljas över nätet (återförsäljaren bort)
Sedan, vilket är servicebehovet ?

Apropå service, lämnar in jobbets poolbil, en VW Passat, gas / bensinbil för 12000 mila service.
Första som händer på väg från VW till firman (några 100 meter) är varning om för lite olja. Vänder tillbaka och får en 1 liters, fyller på halva och får tipset fylla på mer vid behov. Kör några km i Göteborg och sedan ner till Malmö. Nu maxar den 90 km/h på motorvägen med plattan i mattan. Klarar med tvekan köra över Hallandsåsen.
Inga problem före servicen.
Så det är bara lämna in den på nytt. Och nu hittar VW några fel, prylar som måste bytas, gasgivare(?) osv.
Och så fungerar den på nytt lika bra som före 12000 mila servicen.
Jag frågar om Navigatorn är uppdaterad, Nej det ingår inte i 12000 mila service kostar extra ca 4000 kr.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Apropå service, lämnar in jobbets poolbil, en VW Passat, gas / bensinbil för 12000 mila service.
Första som händer på väg från VW till firman (några 100 meter) är varning om för lite olja. Vänder tillbaka och får en 1 liters, fyller på halva och får tipset fylla på mer vid behov. Kör några km i Göteborg och sedan ner till Malmö. Nu maxar den 90 km/h på motorvägen med plattan i mattan. Klarar med tvekan köra över Hallandsåsen.
Inga problem före servicen.
Så det är bara lämna in den på nytt. Och nu hittar VW några fel, prylar som måste bytas, gasgivare(?) osv.
Och så fungerar den på nytt lika bra som före 12000 mila servicen.
Jag frågar om Navigatorn är uppdaterad, Nej det ingår inte i 12000 mila service kostar extra ca 4000 kr.
Du tror VW blir bättre på det där efter att de går över till elbilar..?
:rofl
Du kommer nog få åka in och fylla på blinkersvätska och uppgradering av mjukvaran till stolsvärmen om några år skall du se.
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top