Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Dieselbilar brinner pga EGR-problem. Vet inte hur många BMW som brunnit utan att vara lastgamla.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu finns det ju ingen produktionshoj som kostar över 10 miljoner och som bara skall tillverkas i 150 exemplar - som ännu inte produceras i serie. Scalextric kostar en bråkdel och låter likadant. :trött

7.97 med original sugmotor. Längre sving och sänkt. Kostnad, mindre än 10 miljoner. :whip
För 10 mille så får du ju 7 st Testa Model S Plaid och alla går att beställa då den inte är en begränsad upplaga.
Fast du kanske tänkte på Plaid+ som skulle lanseras men sen lades ned eftersom den vanliga Plaid hade samma prestanda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jämför dom bilar av samma årsmodeller eller jämför dom 30 år gamla fossilbilar med 3 år gamla elbilar?

Fossilbilar brukar väl nämligen främst brinna när bränsleslangar blivit gamla och spricker sönder.
Rakt upp och ner på fordonsparken. Så om du sätter dig i valfri bil i Norge löper du typ 40 ggr högre risk (enligt statistiken ovan) att bilen börjar brinna om det är en bensin/diesel-driven än om du tar en elbil.
Jämför man äpplen med äpplen, dvs jämförbar ålder, justerat för antal osv, så minskar den risken så det "bara" blir ca 10 ggr högre risk att bilen börjar brinna om du sätter dig i en bensin/diesel-bil jämfört med en elbil.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Intressant är ju om bränderna UPPSTOD i elbilarna eller om de, likt i de flesta fall, tagit eld av intilliggande brinnande ICE-bilar (men utan att batteriet tagit eld).
Skulle även vara intressant att veta om de räknar in hybriderna bland elbilarna. Jag kategoriserar dem som ICE..
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Elbilar är i ett tidigt utvecklingsstadium jämfört mot förbränningsbilar. Troligen kommer det bli väldigt ovanligt med bränder i elbilar när producenterna får mer erfarenhet ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Elbilar är i ett tidigt utvecklingsstadium jämfört mot förbränningsbilar. Troligen kommer det bli väldigt ovanligt med bränder i elbilar när producenterna får mer erfarenhet

Det ÄR redan extremt ovanligt med bränder i elbilar…

Diesel och bensin, det är vad som orsakar bränder i bilar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Elbilar är i ett tidigt utvecklingsstadium jämfört mot förbränningsbilar. Troligen kommer det bli väldigt ovanligt med bränder i elbilar när producenterna får mer erfarenhet ?

Du vet väl att den första elbilen kom för över 100 år sedan ungefär samtidigt med förbränningsmotordrivna elbilar.
Det ÄR redan extremt ovanligt med bränder i elbilar…

Diesel och bensin, det är vad som orsakar bränder i bilar.

Vänta tills elbilarna är 20-30 år gamla så får vi se om en gammal elbil är brandsäkrare än en bränsledriven.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok, efter kört Tesla(SX3), Zoe, Ionic och e-MiTo hade jag nu nöjet att ratta Audi E-tron.
Hands down så smiskar den de övriga!

Den är bekväm och funkar utmärkt!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Global-LCA-passenger-cars-fig1-jul2021_0.png
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du vet väl att den första elbilen kom för över 100 år sedan ungefär samtidigt med förbränningsmotordrivna elbilar.


Vänta tills elbilarna är 20-30 år gamla så får vi se om en gammal elbil är brandsäkrare än en bränsledriven.
Visst är elbilen "äldre", men den har typ inte haft någon utveckling överhuvudtaget på 90-ish år.
Vi vet inte hur 20-30 år gamla elbilar kommer bete sig för det finns inga 20-30 år gamla elbilar (produktions-dito alltså) så vi får helt enkelt se. Det behöver ju, statistiskt sett, brinna en jävla massa elbilar innan man ens kommer upp till par. :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför skulle en elbil brinna? Den är ju inte brandfarlig till skillnad från en ICE-bil.

Fettsnok: Kul att Etron kändes bra. Det är en smaklig bil som egentligen bara lider av dåligt utbyggt laddnätverk och hög förbrukning. Bra dragvikt dessutom och snabb laddning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, man undrar varför flygbolagen är så petiga med laptops, powerbanks, etc när batterierna inte är brandfarliga. :va

Jag undrar varför man bör använda den där brandsäkra påsen när man laddar batterierna till sin RC-bil. :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
För att dom inte vet hur många drinkar klåparen spillde över sin lap dance i baren innan.

För att man använder lipo och laddar gärna så fort som möjligt utan tempövervakning.

Brunnit har det och kommer att göra men välbyggt och rätt övervakningssystem är förmodligen risken förhållandevis mindre, i bästa fall blir det även bättre & bättre.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Du vet väl att den första elbilen kom för över 100 år sedan ungefär samtidigt med förbränningsmotordrivna elbilar.


Vänta tills elbilarna är 20-30 år gamla så får vi se om en gammal elbil är brandsäkrare än en bränsledriven.
De kommer inte att leva så länge. Någon kommer att stå med Svarte-Petter när batterierna måste bytas och då går bilen från högt pris på inköp till noll värde. Har ingen som helst bakgrundsfakta att hänvisa till, men min åsikt ang. elbil är att de kommer att hålla ett relativt högt andrahandsvärde till den dag man måste byta batteri och då går värdet ner till noll omedelbart. Och jag tror inte att batteripacken håller mer än 10, kanske max 15 år. Vi får väl se vad som hittas på vad gäller eftermarknad, men det är inga småströmmar eller spänningar vi pratar om så man kommer troligtvis inte att få göra någon ombyggnad p.g.a. säkerhetsproblem, inkl. räddningspersonal
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, man undrar varför flygbolagen är så petiga med laptops, powerbanks, etc när batterierna inte är brandfarliga. :va

Jag undrar varför man bör använda den där brandsäkra påsen när man laddar batterierna till sin RC-bil. :va
Jag tror det är mer regler kring ”buren” elektronik än att stoppa in en komplett elbil i lastutrymmet på ett flygplan.
För att folk åker runt med billigt-billigt kina-skräp till powerbanks, telefoner etc?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De kommer inte att leva så länge. Någon kommer att stå med Svarte-Petter när batterierna måste bytas och då går bilen från högt pris på inköp till noll värde. Har ingen som helst bakgrundsfakta att hänvisa till, men min åsikt ang. elbil är att de kommer att hålla ett relativt högt andrahandsvärde till den dag man måste byta batteri och då går värdet ner till noll omedelbart. Och jag tror inte att batteripacken håller mer än 10, kanske max 15 år. Vi får väl se vad som hittas på vad gäller eftermarknad, men det är inga småströmmar eller spänningar vi pratar om så man kommer troligtvis inte att få göra någon ombyggnad p.g.a. säkerhetsproblem, inkl. räddningspersonal

Kan mycket väl visa sig bli så och i så fall kommer de påverka begagnatpriserna när begbilskunderna börjar få den uppfattningen.

Det kan ju iofs och mot min egen förmodan även visa sig att batterierna faktiskt håller långt mycket längre än resten av bilarna och att de begagnade batterierna betingar ett värde även efter dessa ca 20 år.

EDIT: Och andra sidan så kan man redan nu konstatera att batteriet verkar inte vara värda ens 30000kr och det är ju ganska nära noll relativt vad elbilarna kostat nya.
Och vad händer om man helt plötsligt måste börja betala tusentals kronor för att deponera de gamla batterierna?

 
Last edited:
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top