Elbil eller inte?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ful bil men tycker den känns välbyggd när man väl sitter i, tror själv inte så mycket på Bmw överlag när det kommer till kvalitet o.s.v. men tycker folk verkar nöjda med i3. Känner en som fick en på födelsedagen av frugan och har inte hört ett ont ord om den. Elbromsen är duktigt stark på den så dom vanliga kan packa ihop i förtid, sett en där ena bromsoket fram var bortom räddning efter 4000-5000 mil.

Bara provköra.
Brinner den ofta?
Det är ju ändå en BMW.... :unsure:
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och så var det den där lilla detaljen om att Afghanistan sitter på världens största outnyttjade reserver av guld, koppar, kol, gas, järn, kobolt, kvicksilver, litium och torium. De värderas till minst 10 000 miljarder kronor - och afghanska reserver av sällsynta jordartsmetaller till ännu mer ändå.

Antar att det stämmer. Någon här som har koll på läget?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera


Antar att det stämmer. Någon här som har koll på läget?
Att Kina och Ryssland kommer göra business med Talibanerna är klart. Så länge som talibanerna inte halshugger för många så blir det affär. Bra för alla egentligen. Talibanerna har incitament att inte härja för mycket samtidigt som de kan få hjälp av de större länderna att exploatera naturresurserna. I stort sett är den enda exporten från Afghanistan i dagsläget opium.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird


Antar att det stämmer. Någon här som har koll på läget?
De skulle kunna ha varit ett av världens rikaste länder.
1-3 trillioner dollar uppskattas mineralvärdena i.
"United States Geological Survey (USGS), through its extensive scientific research of minerals, concluded that Afghanistan may hold 60 million metric tons of copper, 2.2 billion tons of iron ore, 1.4 million tons of rare earth elements (REEs) such as lanthanum, cerium, neodymium, and veins of aluminium, gold, silver, zinc, mercury, and lithium. According to Pentagon officials, their initial analysis at one location in Ghazni province showed the potential for lithium deposits as large as those of Bolivia, which has the world’s largest known lithium reserves. The USGS estimates the Khanneshin deposits in Helmand province will yield 1.1.-1.4 million metric tons of REEs. Some reports estimate Afghanistan REE resources are among the largest on earth."


Men....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Under fjolåret avsatte regeringen 50 miljoner kronor som ska användas varje år för att öka antalet laddstationer för elbilar och laddhybrider längs landets stora vägar, i första hand i Norrland. Ett år senare har fortfarande inte en enda station installerats."
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Straffavgift för den som laddar sin elbil vid ’fel” tid på dygnet​

  • Ekonomi
  • 29 augusti 2021
    kl. 16.30
  • I ena änden driver regeringen på för att ersätta fossilt med el. I den andra har man lagt ned stora delar av elproduktionen och underlåtit att bygga ut infrastruktur för eldistribution. Nu införs en ny straffavgift för den som förbrukar mycket el vid tider på dygnet då belastningen på elnätet är stor.
Den el som produceras sedan flera kärnkraftverk stängts i förtid och som ska distribueras i det underdimensionerade elnätet räcker inte till de tider på dygnet då förbrukningen är som högst. Man vill nu förmå flera att flytta sin elförbrukning till andra tider på dygnet då nätet är lägre belastat. Den som inte gör det straffas med en ”effektavgift”.
Avgiften drabbar framför allt den som bor i villa och radhus och har eluppvärmning av bostaden och dessutom elbil som ska laddas. Störst kaos med att få elen och nätet att räcka till råder i Stockholm, Göteborg och Skåne. Än så länge är det frivilligt för elbolagen att införa avgiften men i de här regionerna kan det bli obligatoriskt.

Svårt att veta hur stor avgiften blir

Hur stor avgiften blir är svårt för konsumenten att förutse då den sätts fortlöpande utifrån den timme under debiteringsperioden som kunden haft sin högsta elförbrukning.



Göteborg Energi är ett av de bolag som infört avgiften. Där hävdar man att det inte är ett sätt att smyghöja elpriset och att andra avgifter ska sänkas så att endast de kunder som syndar genom att förbruka el på ”fel” tid på dygnet straffas.

Konsumenterna ska fostras till nytt elbeteende

Det man i stället hoppas tjäna pengar på är att slippa bygga ut elnätet så mycket. I stället ska konsumenterna fostras och vänjas vid bristerna i tillgången på el och nätkapacitet och läras anpassa sin förbrukning till det.
– Vi måste lära oss att använda elnätet bättre. Jag tror att många svenskar kommer att få lära sig räkna med effektavgifter, säger Johan Carlsson, jurist och projektledare på Energimarknadsinspektionen, i en kommentar till GP om införandet av den nya ekonomiska piskan.

Samtidig elbrist och ökad efterfrågan skapar ”utmaningar”

Stora utmaningar finns i att klara elförsörjningen när allt fler bosätter sig i storstadsområdena och en ökande andel av personbilsparken blir eldriven. Regeringen har också skänkt bort stora delar av kapaciteten till IT-jättar som Google och Facebook i hopp om att det ska generera arbetstillfällen i Sverige, förhoppningar som inte har infriats.
Framför allt är det ökande antalet svenskar som skaffar elbil som måste skolas om med straffavgifter för att elen och nätet ska räcka till och bristerna inte göra sig alltför påminda.
– Fler och fler av våra kunder köper en elbil. De laddas med ganska hög effekt. Om många kommer hem samtidigt och laddar samtidigt, då kommer elnätet inte att räcka till, säger Lars Edström på Göteborg Energi till GP.

Dyrare matlagning, tvätt och bastubad

Men även den som elsyndar genom att använda exempelvis ugnen, tvättmaskinen och bastun för mycket ska få smäll på fingrarna i form av en saltad elräkning. För den som bor i hyres- eller bostadsrätt i flerfamiljshus blir det lite lindrigare. Där finns i nuläget bara planer på straffavgift för parkeringsplatsernas laddstolpar.
Den förda energipolitiken har lett till att Energimarknadsinspektionen har en tung arbetsbelastning med att ta fram regler, pålagor och avgifter som kan få svenska folket att rätta munnen efter matsäcken. Att ha full tillgång till el alla tider på dygnet är inte längre någon självklarhet för vare sig hushåll eller företag, något som tidigare förknippats med länder i tredje världen.
– Detta kommer att innebära stora förändringar för vissa människor. Det kommer att bli en omställningsperiod, där företagen måste ha en bra kommunikation med kunderna, förklarar Carlsson på Energimarknadsinspektionen för GP.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Straffavgift för den som laddar sin elbil vid ’fel” tid på dygnet​

  • Ekonomi
  • 29 augusti 2021
    kl. 16.30
  • I ena änden driver regeringen på för att ersätta fossilt med el. I den andra har man lagt ned stora delar av elproduktionen och underlåtit att bygga ut infrastruktur för eldistribution. Nu införs en ny straffavgift för den som förbrukar mycket el vid tider på dygnet då belastningen på elnätet är stor.
Den el som produceras sedan flera kärnkraftverk stängts i förtid och som ska distribueras i det underdimensionerade elnätet räcker inte till de tider på dygnet då förbrukningen är som högst. Man vill nu förmå flera att flytta sin elförbrukning till andra tider på dygnet då nätet är lägre belastat. Den som inte gör det straffas med en ”effektavgift”.
Avgiften drabbar framför allt den som bor i villa och radhus och har eluppvärmning av bostaden och dessutom elbil som ska laddas. Störst kaos med att få elen och nätet att räcka till råder i Stockholm, Göteborg och Skåne. Än så länge är det frivilligt för elbolagen att införa avgiften men i de här regionerna kan det bli obligatoriskt.

Svårt att veta hur stor avgiften blir

Hur stor avgiften blir är svårt för konsumenten att förutse då den sätts fortlöpande utifrån den timme under debiteringsperioden som kunden haft sin högsta elförbrukning.



Göteborg Energi är ett av de bolag som infört avgiften. Där hävdar man att det inte är ett sätt att smyghöja elpriset och att andra avgifter ska sänkas så att endast de kunder som syndar genom att förbruka el på ”fel” tid på dygnet straffas.

Konsumenterna ska fostras till nytt elbeteende

Det man i stället hoppas tjäna pengar på är att slippa bygga ut elnätet så mycket. I stället ska konsumenterna fostras och vänjas vid bristerna i tillgången på el och nätkapacitet och läras anpassa sin förbrukning till det.
– Vi måste lära oss att använda elnätet bättre. Jag tror att många svenskar kommer att få lära sig räkna med effektavgifter, säger Johan Carlsson, jurist och projektledare på Energimarknadsinspektionen, i en kommentar till GP om införandet av den nya ekonomiska piskan.

Samtidig elbrist och ökad efterfrågan skapar ”utmaningar”

Stora utmaningar finns i att klara elförsörjningen när allt fler bosätter sig i storstadsområdena och en ökande andel av personbilsparken blir eldriven. Regeringen har också skänkt bort stora delar av kapaciteten till IT-jättar som Google och Facebook i hopp om att det ska generera arbetstillfällen i Sverige, förhoppningar som inte har infriats.
Framför allt är det ökande antalet svenskar som skaffar elbil som måste skolas om med straffavgifter för att elen och nätet ska räcka till och bristerna inte göra sig alltför påminda.
– Fler och fler av våra kunder köper en elbil. De laddas med ganska hög effekt. Om många kommer hem samtidigt och laddar samtidigt, då kommer elnätet inte att räcka till, säger Lars Edström på Göteborg Energi till GP.

Dyrare matlagning, tvätt och bastubad

Men även den som elsyndar genom att använda exempelvis ugnen, tvättmaskinen och bastun för mycket ska få smäll på fingrarna i form av en saltad elräkning. För den som bor i hyres- eller bostadsrätt i flerfamiljshus blir det lite lindrigare. Där finns i nuläget bara planer på straffavgift för parkeringsplatsernas laddstolpar.
Den förda energipolitiken har lett till att Energimarknadsinspektionen har en tung arbetsbelastning med att ta fram regler, pålagor och avgifter som kan få svenska folket att rätta munnen efter matsäcken. Att ha full tillgång till el alla tider på dygnet är inte längre någon självklarhet för vare sig hushåll eller företag, något som tidigare förknippats med länder i tredje världen.
– Detta kommer att innebära stora förändringar för vissa människor. Det kommer att bli en omställningsperiod, där företagen måste ha en bra kommunikation med kunderna, förklarar Carlsson på Energimarknadsinspektionen för GP.
Nu klipp och klistrar du från Samnytt igen och glömmer uppge källan :unsure:
De verkar vara en omskriven TT artikel i grunden, med lite modifieringar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu klipp och klistrar du från Samnytt igen och glömmer uppge källan :unsure:
De verkar vara en omskriven TT artikel i grunden, med lite modifieringar
Har du ont av samnytt?

TT är ju helt klart den kanal som vinklar saker mest för att försvara socialdemokratin.

Sedan var den intressanta saken.. När informerade regeringen att det skall bli straff på elförbrukning? O det brutala att det redan är beslutat och att det redan är infört i Göteborg.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du ont av samnytt?

TT är ju helt klart den kanal som vinklar saker mest för att försvara socialdemokratin.

Sedan var den intressanta saken.. När informerade regeringen att det skall bli straff på elförbrukning? O det brutala att det redan är beslutat och att det redan är infört i Göteborg.
[totalt off topic]
Samnytt är en högerpopulistisk propaganda blaskwebtidning som vinklar det mesta för att passa in i den högerpopulistiska världsbilden.
Den är till och med sämre än Aftonbladet och då får man f*n ta i för att vara sämre än dem.

TT vinklade nyheter...vilken värld lever du i?

Klipper man hela artiklar från tidningar/propagandaorgan så är det väl god sed att man anger källa oavsett om det är Samnytt eller Aftonbladet.
[/totalt off topic]


Effektavgiften började väl dyka upp 2020 ifall jag inte missminner mig. Först hos mindre bolag, men sen har det smugits in hos större och tagit mera plats i det framtida elavgiftsupplägget.
Fast det är väl inte regeringen som detaljstyr elbolagen på det sättet du vill framföra?
Kan även här påpeka att jag tycker att nuvarande regering missköter sig rejält när det gäller elförsörjningen och dess kostnader.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Iofs finns det effektavgifter sedan tidigare hos olika elnätsbolag, eller iaf differentierade tariffer höglasttid/låglasttid.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
[totalt off topic]
Samnytt är en högerpopulistisk propaganda blaskwebtidning som vinklar det mesta för att passa in i den högerpopulistiska världsbilden.
Den är till och med sämre än Aftonbladet och då får man f*n ta i för att vara sämre än dem.

TT vinklade nyheter...vilken värld lever du i?

Klipper man hela artiklar från tidningar/propagandaorgan så är det väl god sed att man anger källa oavsett om det är Samnytt eller Aftonbladet.
[/totalt off topic]


Effektavgiften började väl dyka upp 2020 ifall jag inte missminner mig. Först hos mindre bolag, men sen har det smugits in hos större och tagit mera plats i det framtida elavgiftsupplägget.
Fast det är väl inte regeringen som detaljstyr elbolagen på det sättet du vill framföra?
Kan även här påpeka att jag tycker att nuvarande regering missköter sig rejält när det gäller elförsörjningen och dess kostnader.
Mja då föredrar jag nog högerpopulistiskt mot vänster inriktat..

Socialism o kommunism är av ondo o vill föra Oss bakåt. Minns att socialdemokraterna var dom som skickade hem baltflyktingarna under 40 talet rakt i tyskarnas händer.. Tyskland var ju nationalsocialistiskt det som kallas nasism är väldigt likt socialism kommunism.
Stalin 40 millioner döda
Mao okänt men minst 25 milioner
Kmererna minst en million.
Korea ingen vet
Kina idag 100,000 i internerings läger.
Franko
Hitler
Osv osv, som sagt jag håller mej nog till höger det känns tryggare än att vara kamrat

Mvh
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Samnytt” som har som uppgift att skriva om alla nyheter så att de skall uppröra läsaren så mycket som möjligt och underblåsa uppfattningen om systemkollaps…

Nåja, som vanligt så är det sällan något nytt som kommer.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har inte de flesta i storstäderna redan idag automatisk elmätare som ger billigare el på natten? Alla jag känner laddar redan sin elbil på natten när strömmen är billigare. Kanske mina vänner är smartare eller snålare än storstadsborna. Känns mer som avgiften kommer drabba barnfamiljer med behov för större boende och uppvärmning av större areal. Hoppas jag tar fel.
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top